‌لایحه اصلاح قانون وصول مالیات از اتومبیلهای سواری برای بهبود امر عبور و مرور در تهران

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۶/۱۳

‌مصوب 1358.6.13


‌ماده واحده
‌شهرداری هر شهرستان مکلف است:
1 – از اتومبیلهایی که در آن شهرستان شماره‌گذاری شده یا می‌شوند از تاریخ تصویب این قانون مبالغ زیر را به عنوان عوارض دریافت دارد:
‌الف – اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی چهار سیلندر یا کمتر 30.000 ریال
ب – اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی شش سیلندر 50.000
ح – اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی هشت سیلندر یا بیشتر 70.000 ریال

2 – از اول فروردین سال 1358 مبالغ زیر را از اتومبیلهای سواری به عنوان عوارض سالانه دریافت دارد:
‌الف – اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی چهار سیلندر یا کمتر سالانه 50.000 ریال
ب – اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی شش سیلندر سالانه 10000 ریال
ج – اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی هشت سیلندر یا بیشتر سالانه 30.000 ریال

‌تبصره 1 – تجدید شماره اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی که قبل از تاریخ تصویب این قانون شماره‌گذاری شده و همچنین تجدید شماره‌ اتومبیلهایی که به موجب مقررات این قانون شماره‌گذاری می‌شوند مشمول بند 1 این قانون نخواهد بود.

‌تبصره 2 – اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی که برای کرایه و تاکسی شماره‌گذاری شده یا می‌شوند از شمول این قانون معاف هستند.

‌تبصره 3 – وجوه حاصل از اجرای این قانون ابتدا به مصرف امور مربوط به بهبود عبور و مرور در شهر از قبیل احداث پارکینگ، ایجاد پل، خرید‌ وسائل نقلیه عمومی و غیره در تهران به پیشنهاد شهرداری پایتخت و تأیید انجمن شهر و موافقت سازمان برنامه و بودجه و در شهرستانها به پیشنهاد‌ شهرداری و تأیید انجمن شهر و در صورت نبودن انجمن شهر تأیید فرماندار محل و موافقت دفتر برنامه بودجه استان خواهد رسید و مازاد بر مصرف‌ مذکور برای سایر امور دیگر شهرداری بر طبق بودجه‌ای که در تهران به تصویب انجمن شهر و تأیید وزارت کشور و در شهرستانها به تصویب انجمن‌شهر و در نبودن انجمن شهر به تصویب فرماندار محل می‌رسد صرف می‌شود.

‌تبصره 4 – آیین‌نامه مربوط به نحوه اجرای این قانون و تعیین جرائم تخلفات به وسیله وزارت کشور تهیه می‌شود.

‌تبصره 5 – کلیه وجوهی که در ایجاد قانون وصول مالیات از اتومبیلهای سواری در تهران در حساب مخصوص خزانه نگاهداری شده به منظور‌انجام وظائف مذکور در این قانون در اختیار شهرداری پایتخت گذارده می‌شود. 

از تاریخ تصویب این قانون، وصول مالیات از اتومبیلهای سواری در تهران‌ مصوب اسفند ماه 1354 و همچنین اصلاحیه مصوب 1355.10.29 آن ملغی است.