‌لایحه قانونی تصفیه سردفتران و دفتریاران [۱۳۵۸/۶/۸]

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۶/۰۸

‌مصوب ۱۳۵۸/۶/۸


‌ماده 1 – برای تصفیه سردفتران و دفتریاران کشور هیأتی مرکب از سه سردفتر و دو دفتریار اول به عنوان اعضاء اصلی و یک سردفتر و یک دفتریار‌ اول به عنوان علی‌البدل به انتخاب وزیر دادگستری تشکیل خواهد شد.
‌اعضاء منتخب حق امتناع از قبول عضویت یا انجام وظایف محوله ندارند و در غیر این صورت به دستور وزیر دادگستری از شغل خود منفصل خواهند‌ شد.


‌ماده 2 – هیأت موظف است ظرف شش ماه نسبت به تصفیه سردفتران و دفتریاران کشور از طریق انفصال دائم یا بازنشستگی آنان اقدام نماید.
‌تصمیم هیأت به اکثریت آراء مناط اعتبار است.


ماده 3 – سردفتران و دفتریارانی که به تشخیص هیأت منفصل یا بازنشسته می‌شوند حق انتخاب جانشین ندارند. لیکن از مزایای بیمه بازنشستگی‌ طبق مقررات جاری استفاده خواهند کرد.


‌ماده 4 – هیأت تصفیه کلیه وظایف قانونی هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران را نیز تا انجام انتخابات و تعیین هیأت مدیره جدید انجام‌ خواهند داد.


‌تبصره – [الحاقی ۱۳۵۸/۱۲/۱۱]
مهلت مندرج در ماده 2 لایحه قانونی تصفیه سردفتران و دفتریاران از تاریخ انقضاء به مدت شش ماه تمدید می‌گردد.


‌تبصره 1 – [الحاقی ۱۳۵۹/۳/۳]
مهلت مندرج در ماده 2 لایحه قانونی تصفیه سردفتران و دفتریاران تا آخر سال 1359 تمدید می‌گردد.

‌تبصره 2 – [الحاقی ۱۳۵۹/۳/۳]
به منظور جلوگیری از تعطیل دفترخانه‌هایی که سردفتر آن به موجب حکم هیأت تصفیه بازنشسته یا منفصل می‌گردند، سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور می‌تواند بدون رعایت ماده سه آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی، شخص واجد صلاحیت را برابر مقررات جاری به سر دفتری آن‌ دفترخانه منصوب کند و در فاصله زمانی بازنشستگی یا انفصال سردفتر بازنشسته یا منفصل تا انتصاب سردفتر جدید کفالت امور دفتر را موقتاً به دفتر‌یار واجد شرایط همان دفترخانه یا سردفتر یا دفتریار واجد شرط دیگری محول سازد.