‌آیین‌نامه شوراهای کشاورزی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۵۸/۰۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۲/۲۳

‌ماده 1 – بر اساس قانون تشکیل شوراهای کشاورزی [‌لایحه قانونی تأسیس شورای کشاورزی] مصوب 1358.1.14 شورای انقلاب شورای کشاورزی شهرستان طبق این آیین‌نامه برای مدت‌ نامحدود تشکیل می‌شود.


‌ماده 2 – شورا دارای شخصیت حقوقی است.


ماده 3 – هدف از تشکیل شوراهای کشاورزی، حداکثر استفاده از همکاری و نظرات کشاورزان و دامپروران و صاحبان واحدهای تولیدی و صنایع‌ کشاورزی و دامی در بهبود و افزایشی کمی و کیفی محصولات کشاورزی و دامی و تبدیل و بازاریابی محصولات مذکور و تقلیل ضایعات و رفع‌ مشکلات آنان می‌باشد.


‌ماده 4 – اهم وظایف شوراهای کشاورزی برای نیل به هدفهای فوق به شرح زیر می‌باشد.
‌الف – بررسی و اظهار نظر نسبت به موارد زیر و ارائه پیشنهادات به سازمانها و شرکتهای دولتی و مؤسسات خصوصی مربوط:
1 – طرق و وسایل توسعه و پیشرفت و بهبود وضع کشاورزی و دامداری در منطقه با توجه به شرایط اقلیمی و نیروی انسانی و سایر امکانات.
2 – طرق و وسایل جذب نیروی انسانی لازم و کافی در کشاورزی و دامداری به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان و دامداران.
3 – طرق و وسایل تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در امور کشاورزی و دامداری.
4 – تشویق روستاییان به اتخاذ روشهای جدید برای تولید هر چه بیشتر و علاقمند کردن آنها به زندگی در روستا و اشتغال به امور کشاورزی و‌دامداری.
5 – تشویق و ارشاد روستاییان به ایجاد و نگهداری تأسیسات عمومی مورد لزوم روستاها از قبیل مدرسه – حمام – مسجد – درمانگاه – راه‌های‌ روستایی و تأسیسات آب و برق و نظایر آنها.
6 – تشویق کشاورزان برای استفاده و به کار بردن کودهای شیمیایی – بذر و نهال و دامهای اصلاح شده و مبارزه با آفات نباتی و حیوانی.
7 – تشویق کشاورزان به مکانیزه کردن کشاورزی منطقه و استفاده مطلوب از وسایل مکانیزه در تولیدات کشاورزی و دامی و تشویق بخش‌ خصوصی برای ایجاد سرویسهای خدمات مکانیزاسیون کشاورزی.
8 – تعیین طرق تثبیت بهای محصولات کشاورزی و دامی منطقه (‌با رعایت هزینه تولید و بر اساس قانون عرضه و تقاضا) و همچنین پیشنهاد‌ ترتیب ایجاد بازار مطمئن و سالم برای محصولات مذکور بدون مداخله عوامل واسطه به نحوی که منافع و مصالح تولیدکننده و مصرف‌کننده را در‌ حداکثر امکان تأمین نماید
9 – تعیین راه‌های جلوگیری از ضایعات به منظور تقلیل خسارات به حداقل ممکن و آشنا کردن روستاییان و تولیدکنندگان به نحو بسته‌بندی‌ محصولات و استاندارد کردن آنها.
10 – تعیین طرق حمایت صنفی از تولیدکنندگان داخلی و اظهار نظر مشورتی در مورد واردات محصولات کشاورزی و دامی و سعی در متشکل‌ کردن تولیدکنندگان محصولات عمده منطقه.
11 – تأمین آب برای امور کشاورزی و دامداری و همچنین مصارف خانگی روستانشینان.
12 – ارشاد و راهنمایی مردم به حفظ و حراست منابع طبیعی کشور و بهبود محیط زیست.
13 – جلب همکاری و تشویق کشاورزان و دامداران برای شرکت در تشکیل نمایشگاه‌های کشاورزی منطقه‌ای و سرتاسری کشور.
ب – سعی در ایجاد تفاهم و اخوت بین روستاییان و کشاورزان و دامپروران منطقه به نحوی که موجبات تعاون و همکاری و هماهنگی هر چه‌ بیشتر در جهت بهبود وضع کار و زندگی آنان فراهم آید.
ج – همکاری و معاضدت لازم و کافی با مأمورین محلی خصوصاً مأمورین وزارت کشاورزی و عمران روستایی در اجرای وظایف و تکالیف آنان.
‌د – اعلام نظر مشورتی در مورد توزیع و اعطای وامها و اعتبارات کشاورزی و دامداری و عمرانی به بانکهای تخصصی دولتی و نیز سعی در ایجاد‌ مؤسسات اعتباری اسلامی برای اعطاء وام و اعتبار به اعضای شوراهای کشاورزی در منطقه.
ه – سعی در رفع و حل اختلافات و دعاوی احتمالی صنفی اعضای شوراهای کشاورزی با یکدیگر از طریق کدخدامنشی و یا با قبول حکمیت.
‌و – همکاری در امر سوادآموزی روستاییان و معاضدت با مسئولان مربوط.
‌ز – ارائه پیشنهادات مربوط به اصلاح قوانین و مقررات موجود در خصوص کشاورزی و یا پیشنهاد لوایح و تصویبنامه‌های ضروری در جهت بهبود‌ و پیشرفت امور کشاورزی کشور و عمران روستاها به وزارت کشاورزی و عمران روستایی.
ح – سعی در پیش‌بینی میزان زاید بر احتیاج محلی محصولات تضمین شده و بر آورد اعتبار لازم و اعلام آن به مؤسسات دولتی مربوط.


‌ماده 5 – شورا دارای ارکان زیر است.
‌الف – مجمع عمومی
ب – هیأت مدیره
ج – شورای عالی سالانه


‌ماده 6 – شرایط عضویت – کلیه شخصیتهای حقیقی و حقوقی که تولیدکننده محصولات کشاورزی و دامی (‌ زراعت – باغداری – درختکاری و‌ دامداری – مرغداری – زنبورداری – تربیت کرم ابریشم – صنایع کشاورزی – پرورش ماهی) می‌باشند و همچنین تحصیلکرده‌های کشاورزی غیر شاغل‌ در سازمانهای دولتی و سایر علاقه‌مندان به امور کشاورزی به تشخیص هیأت مدیره شورا می‌توانند در شوراهای کشاورزی شهرستان محل فعالیت خود‌ به عضویت درآیند.


‌ماده 7 – برای تشکیل مجمع عمومی و انتخاب اعضاء و رییس موقت شورای کشاورزی، مقدمتاً در هر شهرستان کمیسیونی مرکب از فرماندار -‌رییس اداره کشاورزی و رییس بانک تعاون کشاورزی شهرستان تشکیل می‌گردد. کمیسیون 30 نفر از کشاورزان و دامداران واجد شرایط را به عنوان‌ هیأت مؤسس انتخاب و برای تشکیل جلسه دعوت می‌نماید. جلسه هیأت مؤسس به ریاست سنی اعضای حاضر در جلسه تشکیل و از بین خود یا‌ اشخاص واجد شرایط دیگر، تعداد 7 نفر را به عنوان اعضاء اصلی و 2 نفر را به عنوان اعضاء علی‌البدل هیأت مدیره موقت انتخاب می‌نماید. اعضای‌ اصلی هیأت مدیره در اولین جلسه هیأت‌رییسه موقت خود را به شرح ماده 10 انتخاب می‌نماید.
‌هیأت‌رییسه موجودیت شورا را به نحو مقتضی به اطلاع کلیه کشاورزان و دامداران شهرستان می‌رساند و نسبت به ثبت نام اعضای واجد شرایط و‌ صدور کارت عضویت برای آنان اقدام خواهد نمود.
‌هیأت‌رییسه مزبور حداکثر ظرف شش ماه کلیه اعضاء را جهت انتخاب هیأت‌رییسه جدید به مجمع عمومی دعوت می‌نماید.


ماده 8 – مجمع عمومی شورای کشاورزی هر شهرستان سالی یک بار با حضور حداقل نصف به علاوه یک اعضاء تشکیل و رسمیت می‌یابد و‌ تصمیمهای مجمع عمومی با اکثریت نسبی آراء حاضرین در جلسه اتخاذ می‌گردد.
‌در صورتی که شرکت‌کنندگان در مجمع عمومی به حد نصاب مذکور نرسند برای تشکیل جلسه تجدید دعوت به عمل می‌آید و در این نوبت حضور (2).(1) اعضاء برای اتخاذ تصمیم کفایت می‌نماید. تشکیل جلسات عادی فوق‌العاده به تصویب هیأت‌رییسه با دعوت رییس شورا صورت خواهد‌ گرفت.


‌ماده 9 – وظایف مجمع عمومی عادی عبارت است از:
‌الف – بررسی و تصویب گزارش سالیانه هیأت مدیره
ب – انتخاب هیأت مدیره
ج – تعیین و تصویب برنامه و بودجه سالانه شورا.
‌د – رسیدگی به سایر موضوعات که از طرف هیأت‌رییسه یا وزارت کشاورزی و عمران روستایی طرح می‌شود.
ه – بررسی و تغییر و اصلاح آیین‌نامه و پیشنهاد آن به وزارت کشاورزی و عمران روستایی.


‌ماده 10 – هیأت مدیره شورای کشاورزی هر شهرستان مرکب است از هفت نفر اعضاء اصلی و سه نفر اعضای علی‌البدل و اعضای اصلی در اولین‌ جلسه از بین خود رییس و یک نفر نایب رییس و یک نفر خزانه‌دار و یک نفر منشی برای مدت 2 سال انتخاب می‌نمایند. در صورت استعفاء یا غیبت و‌یا فوت هر یک از اعضاء اصلی یک نفر از اعضای علی‌البدل به دعوت رییس شورا در جلسات هیأت مدیره شرکت خواهد نمود جلسات هیأت مدیره با‌حضور حداقل 5 نفر از اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات با اکثریت حداقل چهار رأی معتبر خواهد بود.


‌ماده 11 – هیأت مدیره موظف است حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه بدهد.

تبصره – در صورتی که هیأت مدیره بدون عذر موجه ظرف مدت دو ماه متوالی تشکیل جلسه ندهد خود به خود مستعفی شناخته می‌شوند رییس‌ و یا هر یک از اعضای هیأت مدیره می‌توانند با اطلاع رییس کشاورزی و عمران روستایی محل از مجمع عمومی برای انتخاب هیأت مدیره جدید‌ دعوت به عمل آورند. در صورتی که ظرف مدت یک ماه از تاریخ مستعفی شدن اعضای هیأت مدیره اقدامی از طرف شورا نشود، رییس کشاورزی و‌ عمران روستایی محل مجمع عمومی را رأساً دعوت خواهد نمود.

ماده 12 – در صورت فوت یا استعفای یکی از اعضای هیأت مدیره، مراتب در اولین جلسه مجمع عمومی اعلام و نسبت به انتخاب جانشین‌ مشارالیه اقدام می‌شود این انتخاب فقط برای دوره تصدی هیأت مدیره معتبر خواهد بود.

‌تبصره – سه ماه قبل از پایان دوره عمل، هیأت مدیره شورا موظف است که ترتیب انتخابات آینده را بدهد.


‌ماده 13 – وظایف هیأت مدیره شورا به قرار زیر است:
‌الف – تعیین میزان حق عضویت.
ب – تهیه بودجه سالانه جهت پیشنهاد به مجمع عمومی.
ج – تهیه آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های کار شورا بر اساسی هدف و وظایف شورا و پیشنهادات دیگر برای طرح در مجامع عمومی و اجرای مصوبات‌ مجامع عمومی.
‌د – تهیه گزارش عملیات سالانه جهت پیشنهاد به مجمع عمومی.


ماده 14 – وظایف و اختیارات رییس هیأت مدیره به قرار زیر است:
‌الف – اداره کلیه امور شورا طبق این آیین‌نامه و مصوبات جلسات مجمع عمومی.
ب – دعوت برای تشکیل جلسات مجامع عمومی و هیأت مدیره و تعیین دستور هر جلسه.
ج – امضای چکها و اوراق مالی و اسناد و نامه‌ها.
‌د – نمایندگی شورا در کلیه مراجع قضایی و یا غیر قضایی و در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی برای اقامه دعوی و مبادرت به کلیه عقود و‌ معاملات مجاز به موجب این آیین‌نامه و مصوبات مجمع عمومی.

‌تبصره 1 – چکها و اسناد مالی علاوه بر امضاء رییس باید دارای امضاء خزانه‌دار نیز باشد.

‌تبصره 2 – در غیبت رییس، کلیه وظایف مشارالیه به عهده نایب رییس خواهد بود.


‌ماده 15 – نظرات و تصمیمهایی که در جهت نیل به هدفهای شورا از طرف مجمع عمومی و یا هیأت مدیره شورا اتخاذ می‌شود به وسیله رییس‌هیأت مدیره به اداره کشاورزی و عمران روستایی محل ارسال می‌شود و اداره مزبور در صورتی که اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادات جزء وظایف و‌ اختیاراتش نباشد با اظهار نظر خود جهت اتخاذ تصمیم و اعلام نتیجه به وزارت کشاورزی و عمران روستایی ارسال می‌دارد.


‌ماده 16 – منابع درآمد شورا عبارت است از:
1 – حق عضویت اعضاء
2 – هدایا اشخاص حقیقی و حقوقی
3 – درآمد خدمات شورا


‌ماده 17 – چنانچه برای حل مسائل کشاورزی مشترک شهرستانهای یک استان ایجاد هماهنگی و همکاری ضروری باشد به پیشنهاد هر کدام از‌ شوراهای کشاورزی شهرستان به دعوت مدیر کل کشاورزی و عمران روستایی شورای کشاورزی استان هر یک از نمایندگان شوراهای کشاورزی‌ شهرستان‌ها جلسه در مرکز استان تشکیل می‌شود.


‌ماده 18 – شوراهای کشاورزی شهرستانها در صورت تمایل می‌توانند هر دو سال یک بار با شرکت نمایندگان شورای کشاورزی شهرستانها کنگره‌ شورای کشاورزی کشور را در یکی از مراکز استانها برگزار نمایند.

‌تبصره – وزارت کشاورزی و عمران روستایی لازمه همکاری و تشریک مساعی را در مورد دعوت و برگزار کنگره به عمل خواهد آورد.


‌ماده 19 – هر گونه تغییر در مفاد این آیین‌نامه به موجب قانون تشکیل شوراهای کشاورزی با وزیر کشاورزی و عمران روستایی خواهد بود.