طرح وام شرافتی کار

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۱/۲۸

2418 – 1358.01.28


جناب آقای داریوش فروهر
‌وزیر کار و امور اجتماعی

‌به پیوست یک نسخه طرح وام شرافتی کار راکد در جلسه مورخ 1358.1.22 هیأت وزیران با اصلاحات پیشنهادی جنابعالی به تصویب رسیده است ارسال‌ می‌دارد، دستور فرمایید اعلان و اجرای آن و تنظیم اوراق و دفترچه‌های لازم داده شود. بطوری که اطلاع دارید اینجانب در پیام رادیو تلویزیونی جمعه خود که‌ شنبه شب 58.1.25 پخش شده در زمینه این طرح و دعوت آقایان کارمندان و کارگران به همکاری با آن توضیح و تشویق‌هایی بیان کردم.



‌طرح وام شرافتی کار
‌از دارندگان کار به آمادگان برای کار
(‌مصوب جلسه مورخ 1358.1.22 هیأت وزیران)

‌برای اینکه جوانان فارغ‌التحصیل شده ایرانی جویای کار یا کارمندان بیکار شده در اثر رکود بازار کار در کشور گرفتار عسرت در زندگی نگردند یک وام شرافتی‌ موقت و مختصر تا گشایش اوضاع دریافت خواهند کرد. پرداخت‌کننده این وام افراد خود ملت و کسانی خواهند بود که بهره‌مند از شغل و حقوق بوده و به‌ شکرانه این نعمت سهم ناچیزی از درآمد خود را در اختیار برادران و خواهران هموطن محروم از کار قرار می‌دهند.
‌اداره صندوق و خدمات دفتری آن و ایصال و وصول وجوه به عهده وزارت کار و امور اجتماعی می‌باشد و کلیه امور آن زیر نظر هیأت امنایی مرکب از پنج نفر‌ خواهد بود که بر طبق آیین‌نامه مخصوص به انتخاب وزیر کار و امور اجتماعی انتخاب می‌شوند. هر دارنده کار یا صاحب شغل در بخش دولتی یا خصوصی اعم‌ از کارمند و کارگر به طور داوطلبانه و در صورت تمایل قبول کند که یک درصد از حقوق یا دستمزد خود را به صورت تمبر یا اوراق "‌قرضه کار" دریافت دارد یا‌ اینکه در کتابچه مخصوص او یادداشت شود، بدیهی است که حقوق‌بگیران می‌توانند بیش از یک درصد نیز تقدیم کنند و یا اشخاص نیکوکار طرفدار دولت ملی‌ اعانات رایگان یا استقراض نیز با طیب خاطر بپردازد. با پولهای قرضه کار صندوق برای پرداخت وام ماهیانه (‌که مبلغ آن به تشخیص هیأت امنا بین 10.000 تا 30.000 ریال خواهد بود) در هر حوزه وزارت کار تأسیس می‌شود.
‌این وام بدون بهره بوده فقط 2% بابت جبران هزینه‌های مدیریت به آن تعلق می‌گیرد تا جبران هزینه‌های اداری مربوط بشود. وام گیرنده اخلاقاً متعهد می‌شود که‌ به محض رفتن به سر کار هر ماه معادل 5% دریافتی خود را به عنوان اقساط استرداد وام به صندوق بپردازد.
‌صندوق نیز در برابر وام‌دهندگان متعد است که بهای اسمی تمبرهای قرضه کار را پس از گذشت پنج سال عیناً مسترد دارد.
بدیهی است که چنانچه بساط استرداد‌ وام‌گیرندگان تکافوی پرداخت اقساط وام‌دهندگان را ننماید مابه‌التفاوت و همچنین کسری هزینه‌های صندوق از بودجه دولت یا از محلهای درآمد و اعانات دیگر‌ برداشت خواهد شد.
‌استفاده‌کنندگان از وام شرافتی کار فارغ‌التحصیلان مدارس عالی داخل یا خارج هستند که موفق به پیدا کرد کار نشده‌اند و همچنین کارمندان بخش خصوصی‌ بیکار شده بلاتقصیری که دچار رکود فعالیت‌ها و کمبود تقاضای کار گردیده شغل محلی و فصلی و ممر معیشتی ندارند و از صندوق‌های بیمه و بازنشستگی و‌ غیره نیز استفاده نمی‌نمایند.
‌همین که نیاز به کار در کشور پیدا شود و مشاغل مناسبی عرضه گردد وام فوق با یک پیش اخطار سه ماهه قطع خواهد شد.
‌صندوق سعی می‌کند پیوست با وام گیرندگان در ارتباط بوده نشریات و کلاسهای تعلیماتی و راهنمایی مفیدی برای آماده کردن و معرفی نیز به وجود آورد.
‌صندوق می‌تواند در صورت امکان وام گیرندگان را به کارهای موقتی بگمارد و در مدت کار از موجودی صندوق به اندازه وامی که در ماه می‌گرفته‌اند حقوق‌ ماهانه داده شود.
‌وام شرافتی کار علاوه بر اینکه مشکل بیکاری و بی‌پولی فارغ‌التحصیلان مملکت و بیکارشدگان را حل می‌نماید یک پیوند عملی همبستگی و تعاون ملی به‌وجود می‌آورد و تمرینی باری ایجاد همکاری و استقلال می‌باشد.