‌اساسنامه شورای عالی طرح‌های انقلاب

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۱/۰۸

۱۳۵۸/۱/۸


‌ماده 1 – هدف و ماهیت
‌شورای عالی طرح‌های انقلاب به منظور تعیین مشخصات و طرح‌ریزی نظام‌های تشکیل‌دهنده جامعه آینده ایران در جمهوری اسلامی و بررسی راه‌های‌ نیل به آن، زیر نظر و به ریاست وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب تشکیل می‌گردد و از لحاظ اداری و مالی وابسته به نخست‌وزیری می‌باشد.


‌ماده 2 – وظائف
‌الف – تهیه طرح کلی نظامهای سیاسی، اقتصادی، نظامی فرهنگی جامعه ایران و طرح قانون اساسی بر مبنای ضوابط اسلامی و رعایت اصول آزادی.
ب – برنامه‌ریزی برای پیاده کردن نظامهای طرح‌ریزی شده.

‌تبصره – وظایف بندهای الف و ب به وسیله متخصصین و صاحبنظران و با جلب مشارکت مردم انجام می‌گیرد.


‌ماده 3 – تشکیلات
‌شورای عالی طرح‌های انقلاب شورای است مرکب از حداکثر 15 نفر زیر نظر و به ریاست وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب و برای انجام وظایف خود‌ دارای تشکیلات زیر است:
‌الف – امور طرح‌های سیاسی، قضایی و نظامی.
ب – امور طرح‌های فرهنگی، آموزش و هنری
ج – امور طرح‌های عمرانی و بهداشت.
‌د – امور طرح‌های اقتصادی (‌تولید و توزیع کالا و خدمات)
ه – امور طرح‌های مالی و بانکی
‌و – دبیرخانه

‌تبصره – وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب می‌تواند با تصویب شورای عالی طرحها بر تعداد امور فوق‌الذکر بیفزاید یا بعضی از آنها را عنداللزوم در‌ هم ادغام کند.


‌ماده 4 – وظائف ارگانهای مذکور در ماده 3 به شرح زیر است:
‌الف – امور طرحها
1 – جمع‌آوری سوابق مطالعات و بررسیهای مربوط به هر یک از طرحها و تهیه خلاصه‌ای از آنها.
2 – تنظیم مطالعات و طرح‌های مربوط بر اساس موازین اسلامی
3 – تهیه گزارش طرح‌های مطالعه شده برای تسلیم به شورای عالی طرح‌های انقلاب.

‌تبصره – مدیر هر یک از "‌امور" افراد صاحبنظر و گروه‌های تخصصی و کمیسیون‌های مورد نیاز برای تهیه طرحها و انجام وظائف مربوط را انتخاب‌ و به تصویب وزیر مشاور می‌رساند و سپس از افراد مورد نظر دعوت و نسبت به تشکیل گروه‌های کمیسیون‌های لازم اقدام می‌نماید.

ب – وظائف دبیرخانه
1 – ارائه خدمات اداری به مدیران امور و نیز انجام خدمات لازم جهت ارائه طرح‌های تهیه شده به مردم.
2 – دریافت نظریات و پیشنهادات مردم در رابطه با طرح‌های پیشنهاد شده و طبقه‌بندی و تلخیص و بایگانی آنها و تهیه گزارشات لازم به مدیران امور.


ماده 5 – اعضای شورای عالی طرح‌های انقلاب:
‌الف – وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب به سمت ریاست شورا
ب – مدیران امور طرحها
ج – تا پنج نفر از صاحب‌نظران در علوم انسانی و اسلامی و نمایندگان ذیصلاح گروه‌های سیاسی و اجتماعی به انتخاب وزیر مشاور در طرح‌های‌ انقلاب.
‌د – رییس دبیرخانه شورا به انتخاب وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب.

‌تبصره – رییس دبیرخانه شورای طرح‌های انقلاب می‌تواند به دبیری شورا توسط وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب انتصاب گردد.


‌ماده 6 –
‌الف – مدیران امور طرح‌های انقلاب از میان اشخاص مؤمن به اهداف انقلاب و صاحب بینش کافی در مسائل و ابعاد گوناگون انقلاب و نیز صاحب‌ تجربه در امور مدیریت از طرف وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب منصوب می‌شوند.
ب – مدیران امور طرحها از همکاری داوطلبانه صاحبنظران و علاقمندان و یا مؤسسات تحقیقاتی داخلی و خارجی استفاده لازم را می‌نمایند.
ج – رییس دبیرخانه و پرسنل آن به طور تمام وقت و حتی‌المقدور از میان کارکنان نخست‌وزیر معین خواهند شد.
‌د – مدیران امور طرحها حتی‌المقدور به طور تمام وقت همکاری خواهند نمود. سایر کارشناسان و محققین می‌توانند به طور تمام وقت، نیمه وقت‌ بوده و یا موقتاً مورد مراجعه و دعوت قرار گیرند.
ه – حقوق و مزایای کارکنان تمام وقت و یا نیمه وقت بر طبق مقررات دولتی از ابوابجمعی نخست‌وزیری پرداخته می‌شود و برای مشاوران و‌ کارکنان موقت حق‌الزحمه‌ای بر طبق مقررات جوامع تحقیقاتی و علمی دانشگاه تهران پرداخته خواهد شد.


‌این اساسنامه شامل 6 ماده و 5 تبصره در جلسه مورخ 1358.1.8 هیأت دولت بنا به پیشنهاد وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب به تصویب رسید.