ماده ۱ – به منظور تحقیق و بررسی در مسائل کیفی آموزش و پرورش و ارزشیابی مستمر و تنظیم برنامههای تحصیلی و تألیف و تدوین کتب درسی و آمادهسازی مدارس و مؤسسات آموزشی تابع آموزش و پرورش برای کاربرد وسائل و روشهای نو در جهت اعتلای کیفیت آموزش و پرورش سازمانی به نام “سازمان پژوهش و نوسازی آموزشی” که در این قانون سازمان نامیده میشود تشکیل میگردد:
[به موجب لایحه قانونی راجع به اصلاح قانون تشکیل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، عنوان سازمان پژوهش و نوسازی آموزشی، به «سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی» تغییر یافت.]
ماده ۲ – وظایف سازمان عبارت است از:
1 – پژوهش در محتوای برنامههای آموزش و پرورش در دورههای مختلف تحصیلی با توجه به نیازمندیهای کشور و توانایی و خصوصیات روانی دانشآموزان و تشخیص و تعیین هدفهای هر دوره تحصیلی و تهیه و تنظیم برنامههای درسی و تعیین نسبتهای مطلوب برای تحصیلات در سطوح و رشتههای مختلف.
2 – مطالعه و تنظیم روشهای تازه در زمینه امتحانات و ارزشهای تحصیلی.
3 – تألیف و تدوین و انتشار کتب و نشریات آموزشی و کمک آموزشی برای دانشآموزان و معلمان و مربیان .
4 – تعیین و تهیه مواد و وسائل آموزشی و فهرست استاندارد تجهیزات و وسائل آموزشی با همکاری سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور و تهیه و تنظیم طرحهای لازم برای نوآوری در روشها و وسائل آموزشی و اجرای طرحهای آزمایشی به منظور ارزشیابی روشها و وسائل آموزشی.
5 – انجام دادن تحقیقات بنیادی در زمینه بهبود کیفی و کمی آموزش و پرورش.
6 – تربیت کارشناسان مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش و اجرای برنامههای کارآموزی برای معلمان و مسئولان مدارس و مجریان مربوط وبرقرار ساختن ارتباط دائم با معلمان و متخصصان امر آموزش و پرورش و نظرخواهی از آنان و فراهم ساختن موجبات مشارکت آنان در برنامهریزی و برنامهنویسی و ارزشیابی آموزشی.
7 – همکاری با سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران و دیگر واحدها و شوراهایی که به نحوی با وظایف سازمان ارتباط دارند.
8 – سایر مسائلی که شورای سازمان در جهت هدفهای سازمان تعیین خواهد نمود.
ماده ۳ – [اصلاحی ۱۳۵۸/۱۲/۲۵]
سازمان دارای شورایی است مرکب از وزیر آموزش و پرورش که ریاست شورا را بعهده خواهد داشت و وزیر فرهنگ و آموزش عالی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارائی، وزیر ارشاد ملی، نماینده سازمان رادیو تلویزیون جمهوری اسلامی ایران یا نمایندگان آنان و هفت نفر از افراد بصیر و مطلع در امر آموزش و پرورش که به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و با ابلاغ رئیس جمهور برای مدت ۴ سال منصوب میگردند. دبیری شوراء با رئیس سازمان خواهد بود.
تبصره – طرز کار شورا به موجب آییننامهای است که به تصویب شورا میرسد.
ماده ۴ – وظایف شورا سازمان عبارت است از:
الف – تعیین خطمشیهای کلی سازمان.
ب – تصویب دستورالعملهای اجرایی سازمان.
ج – تصویب مقررات استخدامی سازمان پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
د – تصویب برنامه و بودجه سالانه سازمان
ماده ۵ – یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش به انتخاب وزیر سمت ریاست سازمان را عهدهدار خواهد بود.
ماده ۶ – از تاریخ تشکیل این سازمان وظایف و اعتبارات و تعهدات سازمان کتابهای درسی به این سازمان منتقل میشود.
ماده ۷ – وظایف مشابه با وظایفی که در این قانون برای سازمان تعیین شده و در سایر دفاتر و ادارات آموزش و پرورش انجام میگیرد به تشخیص وزیر آموزش و پرورش و به این سازمان محول میشود. اعتبارات جاری مربوط به اجرای وظایف مذکور همچنین سایر اعتبارات جاری که برای اجرایاین قانون در بودجه سال ۱۳۵۵ وزارت آموزش و پرورش منظور شده است با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأیید سازمان برنامه و بودجه به عنوان کمک در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت.
ماده ۸ – سازمان موظف است تشکیلات خود را به تصویب شورای سازمان و موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور برساند.
ماده ۹ – سازمان میتواند برای انجام دادن وظایف مقرر در این قانون قراردادهای لازم را بر اساس مقرراتی که با موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب شورا سازمان خواهد رسید منعقد کند و هزینههای خدمات از قبیل تحقیق و تألیف و همچنین هزینه چاپ و توزیع انتشارات و سایر وسایل آموزشی را بر اساس آن به پردازد.
ماده ۱۰ – منابع مالی سازمان عبارت است از:
الف – اعتبارات از محل درآمد عمومی که همهساله به عنوان کمک در بودجه کل کشور منظور خواهد شد.
ب – درآمدهای حاصل از فروش خدمات و کتب و سایر نشریات و وسایل آموزشی.
ج – وجوه حاصل از محل هدایا.
قانون فوق مشتمل بر ده ماده و یک تبصره پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز شنبه ۲۵۳۵.۴.۱۲، در جلسه روز پنجشنبه هفدهم تیر ماه دو هزار و پانصد و سی و پنج شاهنشاهی به تصویب مجلس شورا ملی رسید.
رییس مجلس شورا ملی – عبدالله ریاضی