مجلس شورای ملی در جلسه روز پنجشنبه ۱۳۴۵/۷/۳ پس از بحث در برنامه دولت و استماع بیانات جناب آقای هویدا نخستوزیر با ۲۳۹ رأی (به اتفاق آراء) به دولت جناب آقای امیرعباس هویدا ابراز اعتماد نمود.
تصمیم قانونی فوق در جلسه روز پنجشنبه سوم مهرماه یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی از طرف مجلس شورای ملی اتخاذ گردید.
رییس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی
برنامه دولت جناب آقای امیرعباس هویدا (نخستوزیر)
برای این جانب افتخاری بزرگ است که با تأییدات خداوند متعال و بر حسب اراده شاهنشاه آریامهر به معرفی نخستین هیأت دولت پس از تشکیل حزب پیروز رستاخیز ملت ایران و ارائه برنامه آن در محضر نمایندگان مجلس شورای ملی که خود مبعوث این تحول عظیم و شکوهمند تاریخی هستند بپردازم و آمادگی و اشتیاق خود و همکاران خویش را به خدمت و آغاز فعالیتی نوین که فراخور این دوران درخشان باشد عرضه بدارم.
برنامه دولت حاضر از جهت اقتصادی و اجتماعی همان برنامهای است که به صورت تجدید نظر برنامه پنجم عمرانی کشور در سال گذشته تقدیم مجلسین شد و کمتر از یک سال قبل به تصویب قوه مقننه رسید. به دنبال تصویب آن برنامه که مقرر است ایران را در سایه فرماندهی شاهنشاه از مرحله جهش اقتصادی در پایان برنامه چهارم به مرحله کمال فنی و صنعتی برساند دو واقعه عظیم در تاریخ تحول کشور ما روی داد که باید با سپاس از آن یادشود.
نخست تشکیل حزب رستاخیز ملت ایران که نمودار وحدت پایدار و تشکیل نیرومند کلیه افراد ملت ایران با اتکاء بر میراثهای ارزنده فرهنگی و با اعتقاد به اصول مقدس سهگانه نظام شاهنشاهی قانون اساسی و انقلاب شاه و ملت است، حزب گرانقدری که این مجلس خود به عنوان یکی از نخستین ثمرات پرارج آن باید تلقی گردد.
و دیگر اعلام دو اصل جدید که بر اصول انقلاب ایران افزوده شد و راه تازهای بر مساعی دولت در جهت تعمیم آسایش عامه مردم و ایجاد موجبات توزیع عادلانه درآمد و برخورداری همگان از مواهب ترقی و تعالی جامعه خویش گشود.
فرمایشات شاهنشاه هنگام افتتاح نخستین دوره مجلس رستاخیز نه فقط آینه روشنی از پیشرفتهای شگرف اقتصادی – اجتماعی و سیاسی ایران ارائه نمود بلکه افقهای روشن و چشماندازهای گستردهای از خطمشیهای اساسی و اقدامات عمده که باید دستورالعمل دولت خدمتگزار باشد ترسیم نمود که بیگمان نکته به نکته آن نصب عین و مورد اقدام مجدانه خواهد بود و همچنین اوامر همایونی در موقع معرفی این دولت رهنمود ارجمند دیگری بودکه نه فقط وظائف دولت بلکه مسئولیت آحاد ملت را در قبال آینده پرشکوه این کشور مشخص ساخت و پشتیبانی بیدریغ شاهنشاه را از همه کسانی که صادقانه به خدمت به این مرز و بوم پرداخته و میپردازند منعکس نمود.
با اتکاء و استناد بر این گنجینههای پرارزش راهنمایی و ارشاد است که دولت حاضر کوشا خواهد بود تا هدف ما، اصول، خطمشیها و طرحهای مندرج در برنامه پنجم عمرانی تجدید نظر شده را با سرعت بیشتر و قاطعیت کاملتر به مورد عمل درآورد و به منظور نیل به آستانه تمدن بزرگ و تأمین رفاه عموم مردم، موانع و تنگناهای موجود در برابر رشد سریع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از میان بردارد.
با توضیح مراتب فوق اجازه میخواهد که اینک اجمالاً خطوط اساسی سیاست دولت را در زمینههای زیربنایی – اقتصادی – اجتماعی – اداری امور فرهنگی و معنوی و همچنین سیاست دفاعی و سیاست خارجی دولت را برای یادآوری به استحضار نمایندگان ملت برساند و اظهار امیدواری کند که با پشتیبانی نمایندگان بتواند در کوتاهترین مدت راه مقصود را طی کند و برنامههای مورد نظر را، به نحوی که موجب رضایت خاطر خطیر ملوکانه باشد،به موقع عمل گذارد.
سیاست دولت در زمینه امور زیربنایی :
سیاست عمده دولت در امور زیربنایی رفع تنگناهای موجود و در نتیجه تسریع آهنگ رشد اقتصادی کشور است.
اهم این تنگناها را در عوامل فیزیکی نظیر ارتباطات، مخابرات انرژی، و عوامل غیرفیزیکی بخصوص عامل نیروی انسانی میتوان خلاصه نمود.
در زمینه ارتباطات کوشش دولت کماکان معطوف به تکمیل شبکه طراحی شده برای پوشش سطح کشور و بهبود و نگهداری شبکه موجود ارتباطی خواهد بود.
در سالهای آتیه توجه خاصی به ایجاد شاهراهها، دو خطه و برقی کردن خطوط عمده راهآهن توسعه خطوط مزبور – اهتمام در پائین آوردن هزینه حمل و نقل در حد ممکن معطوف خواهد شد. در مورد بنادر، دولت اهتمام خود را به تکمیل ساختمان و توسعه و تجهیز بنادر و افزایش ظرفیت آنها به طوری که توانایی مقابله با اقتصاد رو به گسترش ایران را حائز گردد ادامه خواهد داد و به همین ترتیب نیز در توسعه فرودگاهها، خطوط کشتیرانی و حمل و نقل زمینی، مجاهدت خواهد نمود. از نظر توسعه پست و مخابرات، برنامه دولت کماکان افزایش سریع تعداد مشترکین تلفن و تلکس در کشور و همراه با آن تحقق پوشش بیشتر کشور با شبکههای مطمئن راه دور مانند سیستمهای مایکروویو میباشد به نحوی که کلیه مراکز تلفن خودکار و تلکس که جدیداً احداث میشود به طور خودکار دارای ارتباط راه دور در پهنه کشور و خارج از آن نیز باشد و امکانات انتقال برنامههای تلویزیونی و رادیویی در کشور توسعه یابد.
از نظر توسعه پست از کلیه امکانات حمل و نقل سریع در کشور اعم از زمینی و هوایی استفاده وسیعتر به عمل خواهد آمد و به تدریج سرویسهای حملو نقل پستی دولتی که با سرعت و دقت بیشتر مبادلات را تأمین نماید استفاده خواهد شد.
در زمینه انرژی، با تهیه و اجرای یک برنامه جامع انرژی، توسعه نیروگاههای مولد برق، استفاده سریع از انرژی هستهای، به کار گرفتن منابع جدید انرژیاز یک سو و از
سوی دیگر گسترش پالایشگاهها و ایجاد شاهلولههای گاز و نفت و اقدامات مشابه کوشش خواهد شد که نه فقط تنگناها از میان برداشته شود بلکه برای توسعه آینده اقتصاد صنعتی کشور زیربنای استواری به وجود آید.
اما بیشبهه بسیار مهمتر از تنگناهای فیزیکی که با همت انسانها قابل رفع و چارهجویی است از تنگناهای مربوط به کمبود نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز باید سخن گفت که دولت همه نیروهای خود را چه از طریق نظام رسمی مدارس، مراکز کارآموزی ثابت و سیار، آموزشهای ضمن کار و غیر آن و حتی استفاده موقت از نیروی متخصص خارجی تجهیز کرده است تا بر حل مشکل فائق آید.
الهاماتی که از ارشادات ملوکانه در آخرین کنفرانس ارزشیابی انقلاب آموزشی رامسر حاصل آمد بیگمان راهگشای این کوشش پیگیر خواهد بود.
سیاست دولت در زمینه اقتصادی:
در زمینه اقتصادی سیاست دولت بر ادامه رشد سریع صنعتی در طول سالهای برنامه پنجم عمرانی اتکا دارد، به موازات رشد صنعتی لزوماً تأکید خاص بر روی پیشرفت کشاورزی و ازدیاد تولیدات آن نهاده خواهد شد تا از یک طرف مواد خام و محصولات غذایی مورد نیاز داخلی تأمین گردد و از سوی دیگر سطح درآمد روستائیان و کشاورزان به میزان قابل ملاحظهای بالا رود و فاصله قدیم بین طبقات شهری و روستایی به مقدار روز افزونی تقلیل پذیرد.
در زمینه صنعت و معدن توجه دولت کماکان در جهت توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد و مس و ماشینسازیهای سنگین و تولید هر چه بیشتر مواد اولیه و مواد واسطهای صنعتی و همچنین کالاهای مصرفی و معدنی با دوام در کشور معطوف خواهد بود و در این رهگذر بخشهای عمومی و خصوصی هر دو وظیفه سنگینی را عهدهدار خواهند گشت.
سیاست دولت در سالهای آینده در جهت افزایش بازده صنعت و استفاده از بهترین تکنولوژی مخصوصاً ایجاد تکنولوژی اصیل ایرانی دنبال شده و با استفاده از مزیت نسبی بعضی صنایع زمینههای اساسی برای توسعه سریع صادرات کالاهای صنعتی که مخصوصاً از این مرحله به بعد حائز اهمیت فراوان خواهد بود فراهم خواهد گشت. برای استفاده کامل از سرمایهگذاریهای زیربنایی با ایجاد قطبهای تازه و شهرهای صنعتی در مجاورت مراکز جمعیت، موجبات توسعه هماهنگ و منظم صنایع فراهم خواهد گشت و در همه حال در ایجاد صنایع جدید بر حفاظت محیط زیست و جلوگیری از هر گونه آلودگی هوا و آب تاکید لازم معمول خواهد گشت.
گرچه در برنامه پنجم عمرانی کشور هدف رشد صنعتی به میزان متوسط ۱۷ درصد در سال منظور شده است سرمایهگذاریهای دوساله اخیر و روند سرمایهگذاریهای آینده به خوبی نشان میدهد که عملکرد برنامه از این هدفها فزونتر خواهد بود و به احتمال قوی رشد متوسط سالانه صنعتی از ۲۰ درصد تجاوز خواهد کرد.
با اجرای اصل اول انقلاب و تحقق کامل مالکیت دو میلیون و پانصد هزار خانوار زارع و کشاورز اکنون زیربنای اجتماعی سالم و محکمی در عرصه کشاورزی ایران در شرف ایجاد است که با توجه به اصول دوم و دهم انقلاب یعنی ملیشدن جنگلها و مراتع و آبهای مملکت زمینه مساعد و همواری را برای آغاز یک دوره پر رونق توسعه کشاورزی صنعتی فراهم آورده است.
صنعتی شدن کشور و ایجاد فرصت اشتغال در این بخش برای انتقال نیروی انسانی اضافی بخش کشاورزی به صنعت از یکسو و به وجود آمدن بازار مصرف داخلی قابل ملاحظه در اثر افزایش درآمد سرانه مردم از سوی دیگر کارساز گسترش یک کشاورزی پیشرفته و توام با صنایع فرآوردههای غذایی و دامی در صحنه اقتصاد ایران شده است. اکنون سیاست اساسی بر محور حفظ و بهرهبرداری کامل از منابع محدود آب، خاک و خودکفایی نسبی در مورد محصولات اساسی مورد نیاز حیاتی و ادغام قطعات پراکنده و کوچک واحدهای بهرهبرداری در حد امکان در واحدهای اقتصادی و منظم در قالب مالکیتهای فردی به صورت شرکتهای تعاونی تولید یا شرکتهای سهامی زراعی و شرکتهای خصوصی و برخوردار از پیشرفتهترین روشهای کاشت و برداشت و مجتمعهای دامداری استوار شده است و این فرصت استثنایی در برابر بخش خصوصی است، همانطوری که در بخش صنعت مشارکت بخش خصوصی به موفقیت نمایانی منتهی گردید مسلماً در عرصه کشاورزی نیز مشارکت بخش خصوصی موجب آن خواهد شد که هدف ۷ درصد رشد در سال تحقق پذیرد و در این راه دولت با اعطای کمکهای بلاعوض و وامهای کمبهره و درازمدت برای کارهای زیربنایی و همچنین فعالیتهای تولیدی اعم از زراعت و باغداری و دامداری و صنایع مربوط و نیز تضمین قیمتها و خرید محصولات و کمک به ایجاد صنایع مربوط به فرآوردههای آن در شهرکهای مجاور روستاها یار و مددکار این بخش خواهد بود و حمایت خاص خویش را شامل بهرهبرداریهای کوچک و متوسط خواهد نمود.
توجه کامل به مسائل اجتماعی و بردن تسهیلات شهری به روستاها از طریق نوسازی آنها و توسعه نهضت تعاونی بخصوص انجام کارهای بنیانی در سازمانهایی که توام با اجرای انقلاب شاه و ملت به وجود آمده است مانند تعاونیهای روستایی و شرکتهای سهامی زراعی و تعاونیهای تولید و خانههای فرهنگ روستایی هماهنگ با اقتصاد و تجارتی کردن تولید و توسعه صنایع دستی و استقرار صنایع روستایی بیش از پیش مطمح نظر دولت حاضر خواهد بود.
دولت با آگاهی و وقوف کامل به نقشی که انسانها در تکامل اقتصادی و اجتماعی مملکت دارند و امعان نظر به اینکه هدف توسعه، بهتر شدن زندگی انسانها است در زمینه تحولات روستایی و کشاورزی کمال سعی و کوشش را معمول خواهند داشت که این تحولات توام با رعایت کلیه جهات انسانی و اجتماعی حفظ ارزشهای معنوی تحقق پذیرد.
ذکر این نکته را بار دیگر لازم میدانم که دولت در برنامه پنجم عمرانی و طی سالهای آینده کماکان حمایت خود را از بخش خصوصی و سرمایهگذاری و فعالیت بخش مزبور دریغ نخواهد داشت و از طریق اعطای تسهیلات مختلف و برقراری امتیازات گوناگون و اعتبارات مورد نیاز مانند گذشته به تقویتاین بخش خواهد کوشید.
مبارزه دولت با تورم و احتکار و گران فروشی هرگز نباید بدان معنی تلقی شود که ارزش سرمایه خصوصی لحظهای نادیده گرفته شده است بلکه مسلماً هر ایرانی فعال، هر پیشهور بازرگان و سرمایهگذاری حق دارد که از محصول کار و زحمت خود سودی عادلانه بردارد و این سود عادلانه را دولت از هر جهت مورد حمایت خود قرار میدهد.
در اجرای اصل چهاردهم انقلاب دولت مبارزه خود را با گرانی بشدت ادامه خواهد داد و به موازات آن برای تأمین رفاه مردم و تقلیل قیمتها به تأسیس یک شبکه نوین توزیع در سراسر کشور همراه با تأسیسات مورد نیاز اهتمام خواهد نمود تا بتوان گرانفروشی را به کلی ریشهکن کند.
از امتیازات بارز انقلاب ایران توام بودن رشد و توسعه اقتصادی با تأمین عدالت اجتماعی است بدین جهت تحصیل سود و درآمد از منطق انقلاب ایران نباید هرگز به زیان جامعه منتهی و منجر شود بنابراین در عین حال که دولت کلیه تسهیلات لازم را در اختیار هر سرمایهگذار میگذارد ولی متقابلاً انتظار دارد که آن سرمایهگذاری نافع به اجتماع باشد و موجب بهبود زندگی و افزایش رفاه همگان گردد.
اعلام اصل سیزدهم انقلاب مقدس ایران ناظر به تحقق همین هدف عدالت اجتماعی است لازم است در اینجا توضیحاً یادآور شوم که برای اجرای اصل مذکور که ضامن برخورداری فرد فرد ملت ایران از ثمرات انقلاب است برنامه وسیعی طرح شده و اقدامات مهمی در جهت گسترش مالکیت واحدهای تولیدی آغاز گشته است و خوشوقتم به اطلاع خانمها و آقایان برسانم که در این برنامه در مرحله اول ۳۲۰ واحد تولیدی بزرگ در بخش خصوصی که حداقل ۵ سال از آغاز بهرهبرداری آنها گذشته به پیروی از اصل سیزدهم انقلاب معادل ۴۹% از سهام خود را طی ۳ سال آینده عرضه خواهند کرد، عرضه این سهام در درجه اول به کارگران و کارکنان همان مؤسسات و سپس به سایر کارگران و و همچنین کشاورزان و عموم مردم خواهد بود. علاوه بر این واحدهای تولیدی متعددی در بخش دولتی که میزان سوددهی آنها قابل توجه توجه باشد بزودی تا ۹۹% سهام خود را در اجرای این برنامه عرضه خواهند نمود که ۴۹% آن به کارگران و کارکنان همان واحدها و ۵۰% به سایر کارگران و کشاورزان و عموم مردم ارائه خواهد شد. وسعت این برنامه به حدی است که تا مهر ماه سال ۱۳۵۷ حدود ۲.۵ میلیون نفر کارگر و بیش از دو میلیون نفر کشاورز را در بر خواهد گرفت که همراه با سایر مردم در زمره صاحبان سهام واحدهای بزرگ تولیدی کشور در خواهند آمد و این یکی از مهمترین پدیدههای انقلاب است که توزیع عادلانه تر درآمد را در کشور ما به نحو احسن تحقق خواهد بخشید در اینجا باید به استحضار نمایندگان برسانم که طبعاً صاحبان صنایع کشور نیز با اجرای این برنامه مترقی خواهند توانست امکانات مالی بیشتری را تجهیز کنند و وجوه حاصله از فروش سهام خود را مصرف سرمایهگذاری مجدد در بخشهای مختلف اقتصادی کشور برسانند.
بدیهی است دولت کماکان کلیه شرایط لازم را برای تسهیل و تشویق این سرمایهگذاریها در امور تولیدی فراهم خواهد کرد و همانطور که فعالیتهای سفتهبازی ناسالم را در چارچوب فلسفه انقلاب بزرگ ایران مردود میداند هر گونه فعالیتهای تولیدی و سرمایهگذاریهای سالم را مورد حمایت خود قرار خواهد داد تا با افزایش سریع تولید در مقیاس بینالمللی و اعمال مدیریت صحیح و بالا بردن میزان کارایی، تأمین نیازمندیهای کشور با حداقل هزینه تولید همراه با سوددهی معقول امکانپذیر گردد.
سیاست دولت در زمینه امور اجتماعی و رفاهی:
نباید فراموش کرد که هدف والای کوششهای ما بهبود وضع اجتماعی انسانهای امروز و آینده است. علیرغم کوششهایی که میتوانیم و باید در بنای آیندهای درخشانتر برای نسلهای بعدی مبذول داریم به هیچ وجه نباید نسل حاضر را فراموش کنیم و از تأمین رفاه هر چه بیشتر غافل بمانیم. در اجراء این نظر دولت خدمتگزار به امر آموزش و مبارزه با بیسوادی اهتمامی وسیع مبذول داشته و خواهد داشت بدانسان که موفق شود به زمان تمدن بزرگ افراد لازمالتعلیم را آموزش دهد و حد سنی سوادآموزی را به ۴۵ و شاید حتی ۵۰ سال برساند. شاهنشاه مقرر فرمودهاند که جهاد عمومی و ملی برای مبارزه با بیسوادی را اعلام کنیم و همه گروهها و افراد را اعم از کشوری و لشگری به مشارکت داوطلبانه در این پیکار مقدس فراخوانیم و مشوق باشیم. در این جهاد ملی با پیش قدمی حزب رستاخیز ملت ایران باید تمام گروهها و اکثر سازمانهایی که به نحوی قادر به مشارکت هستند سهیم شوند و نقش ارزنده و بارزی را به عهده گیرند.
گذشته از توجه به آموزش در سطوح مختلف از کودکستان تا دانشگاه که در جهت ساخت معنوی نوباوگان و جوانان کشور است عنایتی جدی به رفاه گروههای مختلف اجتماعی مبذول خواهد شد. در این زمره نوباوگان و جوانان مملکت مورد توجه مستقیم قرار خواهند گرفت و کوشش خواهد شد که از سوئی با به کارگیری تعلیمات رایگان تا آخرین مراحل تحصیل دانشگاهی و تغذیه رایگان و کمک به صندوقهای رفاه دانشجویان و پرداخت کمکهزینه تحصیلی و تأمین سهم عمدهای از هزینه مسکن آنان موجبات رفاهشان فراهم گردد و از سوی دیگر علائق معنوی و ملی آنان چنان پرورش یابد که بتوانند به حد استعداد خود در برنامههای اجتماعی و اقتصادی میهنمان سهیم شوند. اردوهای عمران ملی که هنوز کمتر از دو سال از تشکیلشان میگذرد نشان دادند که جوانان ما واجد چنین استعدادهایی و نیز صاحب چنین علایقی هستند چنانچه بخصوص در سال جاری نزدیک به چهل هزار نفرشان در کارهای عمرانی مشارکت جدی کردند و گذشته از آنکه بازده کار ارزشمندی داشتند احساس غرور و ادراک مسئولیتی عمده کردند و مسلماً این جنبه معنوی مطلب اهمیت والاتر از آن بازده مادی دارد. نظر این است که از این پس این اردوها به طرف مبارزه با بیسوادی در تمام سطوح سوق داده شوند. دولت همچنین وظیفه خود میداند که کوششهای فعلی را برای تأمین اجتماعی گروههای مختلف افزون کند به نحوی که به تدریج هر ایرانی مطمئن باشد که همیشه زیر پوشش حمایت اجتماعی قرارخواهد داشت و دولت در همین مسیر به بازنشستگان – و از جمله کارکنان بازنشسته دولت توجه عمیق خواهد داشت و از یاد نخواهد برد که این گروه بزمان اشتغال چرخهای فعاله اقتصادی و اجتماعی را میگرداندهاند و لاجرم میتوانند و باید به زمان کنارهگیری بیش از پیش از زندگی مطمئن و آرامی برخوردار باشند.
در امر بهداشت و درمان به سختی خواهیم کوشید که شبکه بهداشتی درمانی کشور را در اسرع وقت ممکن توسعه دهیم بدانسان که در این شبکه کلیه افراد از سطح روستا گرفته تا مراکز شهرستان و استان زیر چتر بهداشتی و درمانی قرار گیرند بدین منظور نیروی انسانی لازم در داخل مملکت تربیت و فارغالتحصیلان خارج کشور نیز به خدمت گرفته خواهند شد و سایر امکانات بهداشتی – درمانی نیز توسعه خواهند یافت.
تأمین اجتماعی با تصویب قانون جدید گسترش خواهد یافت و به نحوی خواهد بود که تمام مردم از بدو تولد تا خاتمه زندگی تحت پوشش انواع بیمهها قرار گیرند.
از نظر درمان، پوشش بیمهها گسترش قابل ملاحظهای خواهد یافت، هماکنون کلیه کارمندان شاغل و بازنشسته دولت، و خانواده آنان و همچنین کارگران تحت پوشش کامل بیمه درمانی قرار گرفتهاند و با اجرای تأمین اجتماعی این امر به سایر گروهها نیز تسری پیدا خواهد کرد. دولت به خوبی آگاه است که تأمین مسکن کافی برای خانوادهها یکی از الزامات اجتماعی عصر انقلاب است، هدف دولت آن است که در پایان برنامه پنجم موجباتی فراهم شود که به طور متوسط سالانه سیصد هزار واحد مسکونی در سطح کشور به وجود آید و برای تأمین این منظور به ایجاد و توسعه صنایع ساختمانی جدید اهتمام خواهد رفت. انتشار اوراق پسانداز مسکن با بهره مناسب و اعطاء وام برای ساختمان و ایجاد بانکهای تخصصی ساختمانی و سایر مؤسسات مالی و تشویق به ایجاد مجتمعهای مسکونی برای تمام گروهها با استفاده از قطعات پیش ساخته و ایجاد تسهیلات برای تولید و عرضه بیشتر مصالح ساختمانی در زمره اقدامات دولت برای تأمین مسکن بیشتر محسوب میشوند. بدیهی است مقدمات اجرای برنامههای ضربتی خانهسازی که از طرف حزب رستاخیز ملت ایران ارائه شده بود فراهم آمده است. تثبیت نرخ کالاهای اساسی نیز از جمله خطمشیهای عمده دولت در جهت وصول به هدفهای اجتماعی است. اقدام به تولید و تأمین و عرضه بیشتر کالاهایی چون غلات و برنج و روغن و شکر و گوشت و کود شیمیایی با قیمتهای متناسب در سرلوحه برنامههای اجتماعی قرار داشته و دارد و سالانه میلیاردها ریال از بودجه عمومی دولت صرف کمک به تأمین این مواد اساسی میشود.
سیاستهای اداری:
دولت سیاست عدم تمرکز امور و مشارکت فعالانه مردم را در سطوح مختلف بشدت دنبال خواهد کرد. در این زمینه اجرای طرحهای عمرانی فراوانی به مناطق واگذار شده و مشارکت مردم ایران در این تصمیمگیریها تا حدود زیادی حاصل آمده است.
کوشش دولت این خواهد بود که دامنه این تصمیمگیریهای مقامات محلی و مشارکت جدی و فعالانه آنها در کارهای اجرایی هر چه بیشتر توسعه یابد. در سال آینده بودجههای جاری یازده وزارتخانه و مؤسسه دولتی و دستگاههای وابسته به آنها به صورت استانی تنظیم و برای تصویب تقدیم قوه مقننه میشود و تعداد این دستگاهها در سالهای بعد باز هم بیشتر خواهد شد.
در نظام سازمانی دولتی تجدید نظرهای لازم اعمال خواهد شد بدانسان که تشکیلات دستگاههای مختلف دولتی با وظایفشان هماهنگی بیشتری داشته باشد.
سازمان امور اداری و استخدامی کشور موظف خواهد بود در مقررات استخدامی تجدید نظر کند به طوری که امر استخدام از قالبهای فشرده گذشته خارج و با پویایی و سازندگی عصر رستاخیز سازگار شود مقررات اداری و مالی و غیر ضروری باید از میان برداشته شود و به نحوی که این مقررات -بحق – وسائلی برای نیل سریع به هدف باشند نه خود هدف یا اهدافی که رشد اقتصادی و اجتماعی را وسیله قرار دهند. مقررات باید به نحوی روشن و ساده شود که مردم بتوانند با سرعت هر چه تمامتر فعالیتهای خود را دنبال نمایند و با توجه به سیاست عدم تمرکز ضوابط لازم به صورتی گویا چنان تدوین خواهد شد که سرمایهگذاران شهرستانی از مراجعه ادارات مرکزی بینیاز گردند، در عین حال سعی وافی به عمل خواهد آمد که انضباط لازم متناسب با رستاخیز ملت در امور مالی برقرار شود. باین موضوع مهم توجه جدی مبذول خواهد شد که وسعت بیشتر مالی مملکت به هیچ وجه نباید باعث زیاده روی در مخارج گردد. از این به بعد دستگاهها و عوامل اجرایی به عنوان یک وظیفه جدی ملزم خواهند گشت که با کمال صرفهجویی کار کنند، و بازده کار خود را چنان افزایش دهند که در برابر افزایش اعتباری نسبت به سابق محصول کار به مراتب بیشتری عرضه دارند، برای حصول اطمینان از اینکه هزینههای ضرور به صحت و درستی انجام پذیرفته و نتایج کار با آن متناسب باشد نظام نوینی برای امر پیگیری و نظارت و ارزشیابی و حسابرسیهای بعد از کار به وجود خواهد آمد و در مراحل مختلف کار دستگاهها و عوامل اجرایی تحت مراقبت شدید قرار خواهد گرفت.
به طوری که حتیالامکان هیچ هزینه زائد بر میزان لازم صورت نگیرد و هر کس بداند در برابر وظائف و اختیاراتی که دارد مسئولیت هم دارد و به هرزمان که لازم آید باید پاسخگو باشد.
سیاستهای عمده دیگر:
روشن است که اجرای سیاستهای فوقالذکر مستلزم دوام ثبات سیاسی و اجتماعی است که ایران در پرتو حمایت شاهنشاه از آن برخوردار بوده و هست، همچنین عدالت قضایی به عنوان زیربنای اصلی نظام جامعه تلقی گردد از این روی دولت لازم میداند که به توسعه و تجهیز هر چه بیشتر سازمانهای قضایی کشور و اصلاح دیگر قوانین مربوط به دادگستری به منظور تسریع در رسیدگی به دعاوی و تعمیم و تأمین کامل عدالت قضایی توجه خاص مبذول دارد. به موازات بهبود نظام قضایی، اصلاح در روشهای اداری و مالی که در تسریع گردش چرخهای اقتصاد عامل مؤثر خواهد بود ضرورت کامل دارد از آن جمله است تقلیل تماس بین مؤدیان مالیات و دستگاههای تشخیص و وصول و تسهیل پرداخت مالیات از طرف مؤدیان و تجدید نظر در تقسیم بار مالیاتی در جهت کمک بیشتر به گروههای کم درآمد با رعایت وضع خاص هر یک از مناطق کشور و برقراری مزایای مالیاتی برای پیشهوران در مناطق کمتر و توسعه یافته و انگیزههای مختلف مالیاتی دیگر در جهت تحقق هدفهای صنعتی شدن کشور.
سیاست خارجی و روابط بینالمللی :
دولت در اجرای سیاست مستقل ملی ایران، روابط دوستی، همزیستی و همکاری خود را با همه کشورها توسعه داده است و در آینده نیز از چنین سیاستی که به نفع صلح و ثبات و دوستی با کلیه دول جهان به خصوص همسایگان است پیروی خواهد نمود. دفاع از صلح جهانی وفاداری و احترام به منشور سازمان ملل متحد و کلیه مقررات عمومی و بینالمللی به صورت اصلی معتبر، زیر بنای سیاست خارجی ایران را تشکیل میدهد و توسعه همکاریهای منطقهای و بینالمللی نیز هدف اصلی دولت میباشد.
حفظ امنیت خلیج فارس تنها از طریق کشورهای ساحلی خلیج فارس مورد تأکید دائمی خواهد بود.
در زمینه تأمین آرامش بینالمللی به لزوم تحقق خلع سلاح کامل و تحت نظارت بینالمللی اعتقاد راسخ داریم و از هر گامی که برای نیل به این هدف برداشته شود پشتیبانی خواهیم کرد.
پیشنهاد غیر اتمی کردن منطقه خاورمیانه که از طرف دولت شاهنشاهی در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح و تصویب شد یکی از جلوههای این سیاست بود.
همچنین همکاری ایران با کشورهای منطقه اقیانوس هند برای حفظ این محدوده به عنوان یک منطقه صلح و دور از رقابت قدرتهای بزرگ که بازتاب بینالمللی مطلوبی داشت از همین انگیزه مایه میگیرد. دولت شاهنشاهی ایران اقداماتی را که در سطح بینالمللی به منظور رفع تشنج به عمل آمده است تأیید میکند و این اقدامات را گامی در راه استقرار صلح پایدار تلقی میکند ولی معتقد است که این اقدامات بایستی جنبه جهانی داشته و از جامعیت برخوردار باشد زیرا به نظر دولت شاهنشاهی صلح جهانی غیر قابل تجزیه است.
تقویت بنیه دفاعی کشور :
در عین حال که کوششهای مستمر خود را برای رسیدن به دنیایی آرام، مطمئن و پر از صلح و تفاهم به کار خواهیم برد. در عین اینکه همواره مشتاق کنترل و اجرای اصل خلع سلاح عمومی هستیم ، مادام که این اصول از طرف کلیه ملل جهان قبول و تضمین نگردیده، ناگزیر در جهت امنیت و ثبات و حاکمیت کشور خویش و حراست از ثمراتی که در سایه انقلاب شاه و ملت حاصل شده بر قدرت نظامی خود خواهیم افزود.
حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور ما در گروی قدرت دفاعی ما است امروز خوشبختانه ارتش شاهنشاهی ایران یک قدرت بزرگ محسوب میشود و میتواند ضامن استقلال و پیشرفت مملکت باشد.
همچنین سیاست تقویت بنیه دفاعی، چنانکه شاهنشاه مکرر فرمودهاند بر اساس ضرورتها تا سرحد احتیاج در نظر گرفته شده است و اگر اقتضاء داشته باشد که برای تأمین بیشتر این منظور اقدامات مؤثرتری انجام گردد ناگزیر به عمل خواهد آمد.
جنبه فرهنگی و معنوی :
ناگفته روشن است که موفقیتهای مادی و پیشرفتهای اجتماعی و تحولات زندگی ظاهری، هرگز ما را از جنبههای فرهنگی و امور معنوی و اخلاقی غافل نساخته و نخواهد ساخت.
انقلاب عظیم اجتماعی و جهشهای شگفت اقتصادی ایران همه مقدمه و مبنایی است که بر پایه آن یک تمدن بزرگ کهدر آن سجایای ملی ایرانی و ارزشهای اصیل فرهنگ غنی این سرزمین کهن، به بهترین وجه منعکس باشد بنا شود و ایران خود در ساختن دنیایی بهتر که بر آن صلح و تفاهم حکومت کند مشارکت کند.
شاهنشاه وظیفه نسل حاضر را در قبال میراث ارزنده فرهنگ ملی بدین نحو روشن فرمودهاند که ملت ایران باید ارزشهای مثبت و جاودانی فرهنگ ایرانی را از غبار آلودگیهای اعسار گذشته پاکیزه سازد. بار دیگر درخشش آن را در زمینههای مختلف هنر – ادب – اخلاق و فضیلت و امور معنوی بازگرداند. بنا بر این دولت به ادامه اجرای سیاست فرهنگی و تقویت جنبه پژوهشی در مؤسسات آموزشی کشور و از طریق وسائل ارتباط جمعی خواهد کوشید که به نیرومند ساختن جنبههای اخلاقی و معنوی خصوصاً در نزد نسل جوان و ازدیاد آگاهی آنان به میراثهای ملی توفیق یابد و از این طریق نیز گام مؤثری در راه تحکیم و یکپارچگی روحی و فکری ملت ایران بردارد.
جناب آقای رییس – خانمها – آقایان
اکنون مایلم از همکاریهای صمیمانه اعضا قوه مقننه که در طول دوره گذشته با روح وطن پرستی و شاهدوستی و مانند سربازی شجاع در سنگر انقلاب، دولت را یاری کردهاند صمیمانه سپاسگزاری نمایم، و ضمن ارائه برنامه کار دولت اعضا کابینه جدید را به نمایندگان مجلس شورای ملی معرفی کنم.
۱ – جناب آقای جمشید آموزگار – وزیر کشور
2 – جناب آقای عباسعلی خلعتبری وزیر امور خارجه
3 – جناب آقای مهرداد پهلبد وزیر فرهنگ و هنر
4 – جناب آقای هادی هدایتی وزیر مشاور و معاون اجرایی نخستوزیر
5 – جناب آقای منصور روحانی وزیر کشاورزی و منابع طبیعی
6 – جناب آقای هوشنگ انصاری وزیر امور اقتصادی و دارایی
7 – جناب آقای صفی اصفیا وزیر مشاور
8 – جناب آقای عبدالمجید مجیدی وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه
9 – جناب آقای ایرج وحیدی وزیر نیرو
10 – تیمسار ارتشبد رضا عظیمی وزیر جنگ
11 – جناب آقای صادق احمدی وزیر دادگستری
12 – جناب آقای امیرقاسم معینی وزیر کار و امور اجتماعی
13 – جناب آقای جواد شهرستانی وزیر راه و ترابری
14 – جناب آقای پروفسور انوشیروان پویان وزیر بهداری
15 – جناب آقای غلامرضا کیانپور وزیر اطلاعات و جهانگردی
16 – جناب آقای رضا صدقیانی وزیر تعاون و امور روستاها
17 – جناب آقای فرخ نجمآبادی وزیر صنایع و معادن
18 – جناب آقای احمد هوشنگ شریفی وزیر آموزش و پرورش
19 – جناب آقای دکتر عبدالحسین سمیعی وزیر علوم و آموزش عالی
20 – جناب آقای کریم معتمدی وزیر پست و تلگراف و تلفن
21 – جناب آقای فریدون مهدوی وزیر بازرگانی
22 – جناب آقای همایون جابری انصاری وزیر مسکن و شهرسازی
23 – جناب آقای دکتر شجاعالدین شیخالاسلامزاده وزیر رفاه اجتماعی
24 – جناب آقای سید ضیاالدین شادمان وزیر مشاور و معاون پارلمانی نخستوزیر
ابقا همکاران این جانب در وظایف خطیری که بر عهده دارند به هر یک از ما امکان آن را خواهد داد که با اغتنام فرصت اقداماتی را که در اجرای آن مستلزم زمان طولانیتری بوده به انجام رسانیم و کوشش کنیم که از تجربه گذشته برای ساختن ایرانی آبادتر و نیرومندتر به حداکثر استفاده نمائیم.
روشن است که کوشش ما معطوف بر آن خواهد بود که ایران بتواند بر منابع تولیدی نیرومند کشاورزی ، صنایع غیر نفتی و خدمات خود اتکا کند تا درآمدهای حاصل از اینگونه فعالیتهای اقتصادی و توسعه مستمر کشور را در آینده نیز تضمین کند.
به امید چنین آیندهای درخشان دست به دست هم دهیم و قوه مقننه و مجریه دوش به دوش هم در زیر پرچم رستاخیز ملت ایران در مسیری که به رضایت شاهنشاه و سعادت ملت ایران منتهی شود گام برداریم.
برنامه فوق منضم به تصمیم قانونی دائر به ابراز رأی اعتماد به دولت جناب آقای امیرعباس هویدا نخستوزیر میباشد.
رییس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی