‌لایحه قانونی اصلاح قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی مصوب ۱۳۵۰/۴/۷

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۳/۱۰

‌مصوب ۱۳۵۸/۲/۳۱


‌ماده واحده – به قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی هشت تبصره به شرح زیر اضافه می‌شود و ده تبصره مصوب سی‌ام تیر ماه‌ یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار الحاقی به قانون مذکور لغو می‌گردد‌.
اجرای این تبصره‌ها در شهر تهران به وسیله شهرداری و اجرای تمام یا بعضی از این تبصره‌ها در هر یک از نقاط دیگر کشور به پیشنهاد اداره راهنمایی‌ کشور و تأیید وزرای کشور و دادگستری و تصویب هیأت وزیران به شهربانی کل کشور محول خواهد شد.

‌الف – تبصره‌های زیر به عنوان تبصره‌های 3 و 4 به ماده یک قانون مذکور اضافه می‌شود:
‌تبصره 3 – در شهر تهران متخلفین از آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی باید ظرف مدت پانزده روز از تاریخ تسلیم برگ اخطاریه به راننده یا الصاق آن به‌وسیله نقلیه جریمه مقرر را در یکی از شعب بانک ملی به حسابی که از طرف شهرداری در بانک ملی مفتوح می‌شود پرداخت نمایند. در صورت عدم‌ پرداخت جریمه در موعد مقرر مبلغ آن به دو برابر افزایش می‌یابد و متخلف مکلف است که این مبلغ را به حساب مذکور در فوق پرداخت نماید.‌ چنانچه متخلف به نوع تخلف و جریمه تعیین شده در اخطاریه صادره اعتراض داشته باشد می‌تواند اعتراض خود را ظرف مدت پانزده (15) روز از‌ تاریخ صدور اخطاریه با ذکر دلیل به دادگاه تسلیم کند. دادگاه پس از رسیدگی در صورت احراز تخلف متخلف را به پرداخت جزای نقدی معادل دو یا سه‌ برابر اصل جریمه محکوم می‌نماید به تشخیص دادگاه مربوطه در مورد معترضینی که دارای عذر موجه باشند عدم رعایت پانزده (15) روز مهلت‌ اعتراض سلب حق اعتراض نمی‌نماید.

‌تبصره 4 – تطبیق میزان جریمه با نوع تخلفات رانندگان توسط افسران یا مأمورین مجاز تعیین می‌گردد که در شهر تهران وسیله کامپیوتر تنظیم و کنترل‌ می‌شود و دادگاه فقط در صورت ضرورت گزارش تخلف را مطالبه و بررسی خواهد کرد.

ب – تبصره زیر به عنوان تبصره 2 به ماده 3 قانون مذکور اضافه می‌شود:
‌تبصره 2 – در شهر تهران شهرداری می‌تواند به درجه‌داران دیپلمه و مأمورین مورد تأیید اداره راهنمایی و رانندگی تهران که آموزش لازم دیده باشند‌ اختیارات و وظایف افسران مندرج در ماده یک این قانون را از لحاظ تشخیص تخلف و صدور اخطاریه تفویض نماید.
‌و در شهرستانهای دیگر به پیشنهاد راهنمایی آن شهر و تصویب شهربانی مربوطه تفویض اختیار می‌شود.

ج – تبصره زیر به عنوان تبصره 2 به ماده 6 قانون مذکور اضافه می‌شود:
‌تبصره 2 – در شهر تهران در تصادف وسائل نقلیه که فقط منجر به خسارت مالی شده باشد رانندگان مکلفند وسیله نقلیه خود را فوراً به کنار معابر هدایت‌کنند یا توافق نموده یا جهت بررسی تقاضای اعزام افسر کارشناس نمایند و در صورت امتناع رانندگان از رفع سد معبر پلیس با وسائل مقتضی رفع سد‌ معبر می‌نماید و با مشاهده محل وقوع تصادف از طرف افسر راهنمایی در صورت لزوم کروکی تصادف ترسیم و با متخلف طبق ماده یک اقدام‌ می‌نمایند.

‌د – تبصره زیر به ماده 8 قانون مذکور اضافه می‌شود:
‌تبصره – در شهر تهران در خیابانهایی که به وسائل ایمنی عبور عابر پیاده مجهز شده‌باشد و مقررات زیر به وسیله شهرداری برای اطلاع عامه آگهی شود‌عابر پیاده مکلف است فقط از محل‌های مخصوص عابر پیاده عبور کند و در غیر این صورت اگر تصادفی بین وسیله نقلیه و عابر پیاده در سواره‌رو واقع‌ شود مشروط بر آن که راننده مست نبوده و گواهینامه مجاز رانندگی داشته باشد و با سرعت مجاز حرکت کرده و وسیله نقلیه او نقص فنی مؤثر در حادثه‌نداشته باشد و سه نفر افسر ارشد کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی از این جهات عدم مسئولیت راننده را گواهی نمایند، مسئولیت جزایی متوجه‌ راننده نخواهد بود و راننده آزاد خواهد شد و پرونده به مراجع قضایی جهت اقدام مقتضی ارسال می‌شود عدم مسئولیت جزایی راننده مانع استفاده‌ شخص متضرر از حادثه از مقررات بیمه شخص ثالث نخواهد بود.

ه – تبصره زیر به ماده 10 قانون مذکور اضافه می‌شود:
‌تبصره – برای وسائل نقلیه موتوری که در تهران شماره‌گذاری شده یا بشود از طرف اداره راهنمایی و رانندگی شناسنامه تنظیم خواهد شد و وسائل‌نقلیه‌ای که پس از انقضاء یک سال از تاریخ اعلام اداره راهنمایی و رانندگی تهران بدون اخذ شناسنامه مورد استفاده واقع شود توسط افسران و مأمورین‌ تا صدور شناسنامه یا ارائه آن متوقف می‌شوند.
‌در شهر تهران نقل و انتقالات وسائل نقلیه موتوری زمینی باید در اداره راهنمایی و رانندگی ثبت گردد و در صورتی که وسیله نقلیه فاقد شناسنامه باشد و‌ سند انتقال در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود سردفتر مکلف است سند انتقال را به اداره راهنمایی و رانندگی ارسال دارد تا از طرف اداره مذکور پس از‌ ثبت انتقال شناسنامه صادر و به صاحب آن تسلیم گردد. صدور رونوشت سند معامله قبل از ارائه شناسنامه جز به تقاضای فوق بدون ارائه شناسنامه‌ ممنوع است سردفترانی که از اجرای مفاد این ماده تخلف کنند به پرداخت جزای نقدی از ده هزار ریال تا بیست هزار ریال در دادگاه انتظامی سردفتران‌ محکوم خواهند شد.


‌و –
[به موجب تبصره ۹۲ قانون بودجه سال ۱۳۶۲ کل کشور، مصوب ۱۳۶۱/۱۲/۲۶ لغو شده است.]

[تبصره 1 به ماده 2 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی به شرح زیر اضافه می‌شود:
‌یک صد و بیست نوع تخلفات رانندگی به سه گروه تقسیم و تخلفات رانندگی مشابه در یک رده و جمعاً در بیست فقره خلاصه شده و برای هر گروه‌ جریمه‌ای به شرح زیر تعیین می‌گردد.
‌گروه اول – تخلفاتی که جریمه آنها یک هزار ریال است به این شرح می‌باشد:
1 – توقف منجر به سد معبر
2 – عدم توجه به چراغ راهنما و تابلو ایست
3 – عبور و حرکت غیر مجاز
4 – حرکت مارپیچ و انحراف به چپ
5 – سبقت‌های غیر مجاز
6 – سرعت غیر مجاز
‌گروه دوم – تخلفاتی که جریمه آنها پانصد ریال است
1 – توقف‌های غیر مجاز
2 – عدم رعایت فاصله و حق تقدم
3 – دور زدن و گردشهای غیر مجاز
4 – نقص‌های فنی و یا استفاده از لاستیک غیر مجاز
5 – همراه نداشتن هر یک از مدارک لازم
6 – عدم رعایت مقررات در سوار کردن مسافر یا سرنشین
7 – استفاده از پلاک غیر مجاز یا نداشتن پلاک
8 – عدم توجه به فرمان پلیس راهنمایی یا پلیس مدارس
9 – استفاده از بوقها یا وسائل و علائم ممنوع شده
10 – عدم رعایت مقررات در بارگیری و حمل یا تخلیه بار
11 – عدم رعایت هر یک از مقررات ایمنی مربوط به دید
‌گروه سوم – تخلفاتی که جرائم آنها دویست ریال می‌باشد.
1 – عدم رعایت مقررات تعیین مسیر و جهت عبور و یا قصور در دادن علامت
2 – عدم مقررات ایمنی درب وسیله نقلیه
3 – عدم رعایت نظافت شهر]


‌ز – تبصره زیر به عنوان تبصره 3 به ماده ده قانون مذکور اضافه می‌شود:
‌تبصره 3 – در شهر تهران افسران و مأمورین اجرا فقط گواهینامه یا کارت رانندگی مخصوص وسایط نقلیه متخلفینی را اخذ می‌نمایند که دارای تخلفات‌ پرداخت نشده در مهلت مقرر باشند. در این مورد افسران و مأمورین اجرا مکلفند با ارائه رسید یکی از مدارک فوق‌الذکر را اخذ و متخلف را جهت‌ پرداخت وجوه جرائم به یکی از محل‌های تعیین شده در برگ رسید راهنمایی نمایند.
‌متخلف می‌تواند پس از پرداخت وجوه جرائم و ارائه رسید مدرک خود را از محل تعیین شده تحویل گیرد.
‌در صورت عدم ارائه یکی از مدارک فوق‌الذکر مأمورین اجرا می‌توانند وسیله نقلیه را در یک از پارکینگهای متوقف و راننده را جهت پرداخت جریمه به‌ یکی از مراجع تعیین شده هدایت نمایند تا پس از پرداخت جریمه بلافاصله وسیله نقلیه ترخیص گردد.
‌صورت وضعیت خلافهای پرداخت نشده که وسیله کامپیوتر تنظیم و جهت پرداخت مبلغ مذکور در آن به متخلف تسلیم می‌گردد. که در صورت‌ پرداخت به بانک نیمه دوم آن نیز به منزله رسید است.