‌اساسنامه شورای عالی اطلاعات و جهانگردی

تاریخ تصویب: ۱۳۵۴/۰۴/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۵۴/۰۴/۳۱

‌ماده 1- در اجرای ماده 3 قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی و به منظور تعیین و ترسیم سیاست اطلاعاتی و جهانگردی کشور و نظارت بر‌ اجرای سیاست مزبور و نحوه گردش کار مرکز خانه‌های ایران شورای عالی اطلاعات و جهانگردی تشکیل و بر طبق مواد این اساسنامه وظایف خود را‌ انجام می‌دهد.‌


ماده 2- شورای عالی اطلاعات و جهانگردی که در این اساسنامه شورا نامیده می‌شود با عضویت مقامات و افرادی به شرح زیر تشکیل می‌شود:
1- وزیر اطلاعات و جهانگردی.
2- وزیر فرهنگ و هنر.
3- وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه.
4- وزیر آموزش و پرورش.
5- رییس سازمان حفاظت محیط زیست.
6- رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران.
7- مدیر عامل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران.
8- هشت نفر از افراد بصیر و مطلع و علاقمند به امور اطلاعات و جهانگردی که به وسیله وزیر اطلاعات و جهانگردی انتخاب می‌شوند.


‌ماده 3- ریاست جلسات شورا را وزیر اطلاعات و جهانگردی به عهده خواهد داشت.


‌ماده 4- عضویت شورا افتخاری است و غیر از اعضایی که شرکت ایشان در شورای عالی به اقتضای مقامشان می‌باشد دوره خدمت سایر اعضاء سه‌ سال از تاریخ انتخاب خواهد بود و تعیین مجدد اعضاء شورا بلامانع است.


‌ماده 5- تصمیمات متخذه با اکثریت آراء حاضرین در جلسه معتبر است و رسمیت جلسه با حضور حداقل نصف بعلاوه یک اعضاء شورا خواهد‌ بود.

‌ماده 6- وظایف شورا عبارت است:
1- تعیین و ترسیم خطوط اصلی سیاست اطلاعاتی و جهانگردی کشور.
2- نظارت بر اجرای مصوبات و سیاسیتهای ابلاغ شده به دستگاههای اجرایی.
3- تعیین خط مشی کلی در مورد اداره امور و نحوه گردش کار مرکز خانه‌های ایران و شعب آن در خارج از کشور.
4- اعلام نظر کلی در مورد امور مربوط به تأسیسات پذیرایی کشور و تصویب اولویتها در مورد اجرای برنامه‌ها.
5- اتخاذ تصمیم نسبت به سایر مسائلی که به دلیل ضرورتهای خاص از طرف وزیر اطلاعات و جهانگردی پیشنهاد و جهت بررسی در دستور‌ جلسات منظور شده باشد.


‌ماده 7- پیگیری تصمیمات و مصوبات شورا به عهده وزیر اطلاعات و جهانگردی خواهد بود و دبیرخانه شورا در وزارت اطلاعات و جهانگردی‌ تشکیل می‌شود.


‌ماده 8- رییس دبیرخانه شورا از طرف وزیر اطلاعات و جهانگردی منصوب می‌گردد و تصمیمات و خلاصه مذاکرات هر جلسه را در دفتری‌مخصوص ثبت و با ذکر اسامی اعضاء حاضر و غایب به امضای رییس جلسه می‌رساند.


‌ماده 9- در صورت لزوم، بررسی طرحها و برنامه‌های پیشنهاد شده به شورا به عهده هیأتهای خاص مرکب از افراد ذیصلاح احاله خواهد شد و‌ گزارش اقدامات و نتیجه بررسی هیأتها از طریق دبیرخانه دریافت و پس از تنظیم در دستور مذاکره جلسات منظور خواهد شد.


‌اساسنامه فوق مشتمل بر نه ماده به استناد ماده 3 قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی پس از تصویب کمیسیونهای اطلاعات و جهانگردی و‌ استخدام مجلس سنا در جلسات 6 و 12 خرداد ماه 1354 به ترتیب در جلسات سی و یکم خرداد ماه و سوم تیر ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار‌ شمسی به تصویب کمیسیونهای امور استخدام و سازمانهای اداری، اطلاعات و جهانگردی مجلس شورای ملی رسید.
‌رییس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی