‌اساسنامه شرکت سهامی گشتها [تورهای مسافرتی]

تاریخ تصویب: ۱۳۵۴/۰۳/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۵۴/۰۴/۰۴

‌ماده ۱ – در اجرای ماده ۴ قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی شرکت سهامی گشتها وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی تشکیل و بر‌ طبق این اساسنامه اداره می‌شود.


ماده ۲ – مرکز اصلی شرکت تهران است و شرکت می‌تواند در نقاط مختلف کشور شعبه یا نمایندگی داشته باشد.


‌ماده ۳ – موضوع شرکت عبارت است از فراهم ساختن وسایل انجام مسافرتهای فردی و جمعی جهانگردان ایرانی و خارجی در داخل کشور (‌اعم از‌مسافرت زمینی، هوایی و دریایی) و تأمین خدمات جهانگردی و هر گونه عملیات بازرگانی و تبلیغاتی مربوط به موضوع شرکت به منظور ارائه‌ پیشرفتهای مملکتی و شناساندن آثار باستانی و جاذبه‌های جهانگردی ایران.

‌تبصره – شرکت می‌تواند برای پیشبرد مقاصد مذکور در شرکتهای دیگر مشارکت نموده و با رعایت مقررات با آژانسهای مسافرتی از طریق اعطای‌ وام همکاری نماید.


‌ماده ۴ – سرمایه شرکت مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال است که پرداخت شده و به یک هزار و پانصد سهم یکصد هزار ریالی با نام و غیر قابل‌ انتقال تقسیم می‌شود و تمامی آن متعلق به دولت است و با تصویب مجمع عمومی قابل افزایش خواهد بود.


‌ماده ۵ – شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق این اساسنامه و اصول بازرگانی و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی اداره‌ می‌شود.

‌تبصره – مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده تابع قانون تجارت است.


ارکان شرکت

‌ماده ۶ – ارکان شرکت عبارتند از:
1 – مجمع عمومی.
2 – هیأت مدیره و مدیر عامل.
3 – حسابرس (‌بازرس)


ماده ۷ – مجمع عمومی شرکت مرکب است از وزیر اطلاعات و جهانگردی و وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه‌ بودجه، ریاست آن با وزیر اطلاعات و جهانگردی است.


‌ماده ۸ – مجمع عمومی سالی دو بار تشکیل می‌شود یک‌بار حداکثر تا پایان تیر ماه برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یک‌بار در‌شش‌ماهه دوم برای تصویب بودجه و خط مشی و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه قرار دارد.

‌تبصره – مجمع عمومی به طور فوق‌العاده برای اتخاذ تصمیم در مورد سایر مسائلی که جزو وظایف مجمع عمومی می‌باشد به دعوت رییس مجمع‌ یا مدیر عامل یا تقاضای کتبی حسابرس (‌بازرس) تشکیل خواهد شد.


‌ماده ۹ – وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است.
‌الف – رسیدگی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان.
ب – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش عملیات سالانه شرکت و گزارش حسابرس (‌بازرس)
ج – تعیین و تصویب خط مشی و برنامه عملیات شرکت.
‌د – تصویب بودجه و تشکیلات و آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و فنی شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ه – انتخاب مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره و حسابرس (‌بازرس).
‌و – تصویب و اجازه خرید و فروش اموال غیر منقول شرکت.
‌ز – اجازه تحصیل وام یا اعتبار از منابع داخلی طبق مقررات مربوط.
ح – اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیأت مدیره درباره سازش و ارجاع دعاوی شرکت به داوری و تعیین داور.
ط – تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و هیأت مدیره با موافقت شورای حقوق و دستمزد و تعیین حق‌الزحمه حسابرس (‌بازرس).
ی – تصویب سرمایه‌گذاری و مشارکت در سایر شرکتها.
ک – اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که در حدود وظایف شرکت و با رعایت قوانین و مقررات مربوط در دستور مجمع گذارده شده است.


ماده ۱۰ – هیأت مدیره مرکب از سه نفر است که به پیشنهاد وزیر اطلاعات و جهانگردی و تصویب مجمع عمومی انتخاب می‌شوند و مدیر عامل که‌ از میان منتخبین به ترتیب مذکور انتخاب خواهد شد سمت ریاست هیأت را نیز به عهده دارد.


‌ماده ۱۱ – مدت تصدی اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل سه سال است و تا انتخاب مجدد در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنان‌ بلامانع می‌باشد.

‌تبصره – تغییر هر یک از اعضای هیأت مدیره و همچنین مدیر عامل قبل از انقضای دوره تصدی و انتخاب جانشین آنان برای بقیه مدت به همان‌ ترتیبی است که در ماده ۱۰ مقرر شده است.


ماده ۱۲ – جلسات هیأت مدیره حداقل ماهی دو بار تشکیل خواهد شد و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر است. هیأت مزبور دفتری خواهد‌داشت که تمام تصمیمات متخذه در آن ثبت و به امضای مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره حاضر در جلسه خواهد رسید.

‌تبصره – در غیاب مدیر عامل یکی از اعضای هیأت مدیره به انتخاب مدیر عامل وظایف او را انجام خواهد داد.


‌ماده ۱۳ – وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر می‌باشد:
‌الف – بررسی و تأیید بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملیات سالانه برای تسلیم به مجمع عمومی.
ب – بررسی و تأیید تشکیلات و آیین‌نامه‌های استخدامی بر اساس مقررات استخدامی شرکتهای دولتی پس از موافقت سازمان امور اداری و‌استخدامی کشور و تدوین آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی با موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
ج – بررسی و تأیید خط مشی و برنامه‌ها.
‌د – پیشنهاد تحصیل وام یا اعتبار از منابع داخلی به مجمع عمومی.
ه – تصویب قراردادها.
‌و – اجرای مصوبات مجمع عمومی.
‌ز – پیشنهاد سازش و ارجاع دعاوی شرکت به داوری یا استرداد آنها.


‌ماده ۱۴ – مسئولیت اداره امور شرکت اعم از مالی و استخدامی و فنی و معاملات به عهده مدیر عامل است و مدیر عامل می‌تواند قسمتی از‌ وظایف و اختیارات خود را به هر یک از اعضای هیأت مدیره و کارکنان شرکت به تشخیص و مسئولیت خود تفویض نماید.


‌ماده ۱۵ – مدیر عامل نمایندگی شرکت را در قبال کلیه مقامات و مؤسسات و اشخاص و مراجع قضایی و اداری دارد و در حدود قوانین حق انتخاب‌ وکیل را خواهد داشت.


‌ماده ۱۶ – مدیر عامل آیین‌نامه‌ها و تشکیلات و بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان و برنامه عملیات شرکت را با رعایت مقررات مربوط تهیه و‌ پس از تأیید هیأت مدیره به مجمع عمومی تقدیم خواهد کرد و می‌تواند بدون حق رأی در مجمع مذکور شرکت نماید. بعلاوه مکلف است نسخه‌ای از‌ ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملیات سالانه را حداقل یک ماه قبل از تشکیل مجمع عمومی به منظور رسیدگی و اظهار نظر حسابرس (‌بازرس) شرکت تسلیم نماید.


‌ماده ۱۷ – کلیه چکها و اسناد و اوراق تعهدآور و قراردادها به امضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره معتبر خواهد بود و مکاتبات اداری‌ به امضای مدیر عامل یا کسانی که از طرف او حق امضاء دارند انجام خواهد شد.


‌ماده ۱۸ – حسابرس (‌بازرس) شرکت به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب و انتخاب‌ مجدد او بلامانع است.


‌ماده ۱۹ – وظایف حسابرس (‌بازرس) عبارت است از:
‌الف – رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و اظهار نظر نسبت به آن.
ب – بررسی گزارش سالانه و اظهار نظر نسبت به آن.


‌ماده ۲۰ – حسابرس (‌بازرس) حق مراجعه به دفاتر و پرونده‌های محاسباتی و اسناد هزینه پیمانهای شرکت را دارد و در صورت مشاهده تخلف‌ بایستی مراتب را به مدیر عامل اعلام دارد ولی اقدامات او نباید مانع جریان کارهای شرکت باشد. بعلاوه حسابرس (‌بازرس) دارای تمام وظایف و‌ اختیاراتی است که به موجب قانون تجارت برای بازرس شرکتها مقرر گردیده است.


‌ماده ۲۱ – حسابرس (‌بازرس) مکلف است هر گونه تخلف از مقررات قانونی یا اساسنامه شرکت را که مشاهده می‌کند به مجمع عمومی گزارش‌ نماید.


‌ماده ۲۲ – سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال آغاز و آخر اسفند ماه همان سال پایان می‌یابد به استثنای سال اول که آغاز آن از تاریخ اجرای‌ این اساسنامه خواهد بود.


‌ماده ۲۳ – مدیر عامل شرکت مکلف است ظرف سه ماه آیین‌نامه‌های لازم را تهیه و پس از تأیید هیأت مدیره به مراجع مربوط تسلیم کند.


‌ماده ۲۴ – سود ویژه شرکت به ترتیب ذیل تقسیم خواهد شد.
‌الف – ۱۰% به عنوان اندوخته قانونی و ۱۰% به عنوان اندوخته احتیاطی تا زمانی که جمع اندوخته‌های مذکور معادل سرمایه شرکت شود و پس از‌آن اندوخته‌های مذکور اختیاری است.
ب – بقیه سود پس از وضع مالیات بر درآمد طبق مقررات مربوط بابت سود سهام به حساب درآمد عمومی کشور منتقل خواهد شد.


‌اساسنامه فوق مشتمل بر بیست و چهار ماده و پنج تبصره به استناد ماده ۴ قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی پس از تصویب کمیسیونهای‌ اطلاعات و جهانگردی – امور استخدام و امور اقتصادی و دارایی مجلس سنا در جلسات ۱۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۵۴ به ترتیب در جلسات بیست و‌نهم اردیبهشت و سوم و چهارم خرداد ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی به تصویب کمیسیونهای امور استخدام و سازمانهای اداری،‌ اطلاعات و جهانگردی امور اقتصادی و دارایی مجلس شورای ملی رسید.

‌رییس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی