فصل اول – کلیات
ماده ۱ – به منظور ایجاد تسهیلات در پیشبرد و توسعه امور عمرانی شهرها همچنین اعطای وام و کمک بلاعوض به شهرداریها و انجام سایر وظایف و تکالیفی که در این قانون پیشبینی میشود صندوقی به نام صندوق مشترک شهرداریها وابسته به وزارت کشور که اختصاراً صندوق نامیده خواهد شد تأسیس میگردد.
ماده ۲ – صندوق به صورت شرکت سهامی و برابر اصول بازرگانی و طبق مقررات این قانون اداره میشود و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و در مواردی که در این قانون پیشبینی نشده تابع مقررات مربوط شرکتهای دولتی و قانون تجارت خواهد بود.
ماده ۳ – مرکز اصلی صندوق تهران است و میتواند در هر جا که لازم بداند با تصویب مجمع عمومی شعبه تأسیس کند و در صورت اقتضا با تصویب شورا به یکی از بانکهای دولتی نمایندگی بدهد.
ماده ۴ – سرمایه اولیه صندوق یک میلیارد ریال است که به سهام ده هزار ریالی تقسیم میشود.
ماده ۵ – کلیه سهام متعلق به شهرداریها است و از منابع زیر تأمین میگردد:
الف – درآمد موضوع ماده ۱۶۶ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم.
ب – پنج درصد موضوع آییننامه مربوط به طرز تقسیم عواید حاصله از اجرای قانون لغو عوارض دروازهای.
ج – کمک دولت به صندوق که همهساله در بودجه کل کشور منظور میشود.
تبصره ۱ – سرمایه صندوق همهساله میزان هشتاد درصد درآمدی که از منابع فوقالذکر وصول میگردد افزایش خواهد یافت و بیست درصد باقیمانده برای کمک بلاعوض به شهرداریهایی که درآمد سالانه آنها از پانزده میلیون ریال تجاوز ننماید و بر اساس ضوابطی که به تصویب شورا و تأیید مجمع عمومی خواهد رسید بر حسب تقدم و اولویت طرحهای عمرانی این قبیل شهرداریها تخصیص داده میشود.
تبصره ۲ – سهم هر شهرداری از سرمایه صندوق و افزایش آن بدواً بر اساس جمعیت استانها و فرمانداریهای کل و سپس به نسبت جمعیت شهرستانهای هر استان یا فرمانداری کل و بالاخره به تناسب جمعیت شهرهای آن شهرستان تعیین و تخصیص داده میشود.
تبصره ۳ – سهم شهرداریهای جدیدالتأسیس از درآمدی که در سال تأسیس آن شهرداری به سرمایه صندوق اضافه میشود بر اساس ضوابط مندرج در این قانون تعیین خواهد شد.
فصل دوم – وظایف و اختیارات صندوق
ماده ۶ – وظائف و اختیارات صندوق به شرح زیر است:
الف – اعطای وام و کمک بلاعوض به شهرداریها برای انجام طرحهای عمرانی و خرید ماشین آلات و تجهیزات لازم طبق مقررات این قانون و آییننامههای مربوط.
ب – مطالعه و بررسی طرحهای عمرانی شهری که توسط شهرداریها برای دریافت وام و یا کمک بلاعوض تهیه شده و به صندوق ارائه میشود.
ج – راهنمایی و ارشاد شهرداریها در زمینه مسائل مالی مربوط به طرح و همچنین نحوه
تهیه طرحهایی که برای دریافت وام و یا کمک بلاعوض ارائه میگردد.
د – تحصیل وجوه از طریق دریافت وام از بانکها و مؤسسات اعتباری داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به منظور توسعه وامکانات صندوق و اعطای وام به شهرداریها.
تبصره – صندوق در انجام بررسیهای موضوع بند الف و ب این ماده میتواند از خدمات دفتر فنی وزارت کشور و دفاتر مهندسی استانها و فرمانداریهای کل استفاده نماید و دفاتر مزبور در این موارد مکلف به همکاری و معاضدت میباشند.
ماده ۷ – صندوق مکلف است هم زمان با تهیه و تنظیم برنامههای عمرانی پنجساله
کشور با مطالعه همه جانبه و با همکاری وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه نسبت به
تعیین ضوابط برای اعطای وام به شهرداریها از منابع مذکور در این قانون که پس از
تصویب مجمع عمومی به موقع اجرا گذاشته میشود اقدام نماید.
فصل سوم- ارکان صندوق
ماده ۸ – ارکان صندوق زیر است:
1 – مجمع عمومی.
2 – شورا.
3 – رییس.
4 – حسابرس.
مجمع عمومی
ماده ۹ – مجمع عمومی تشکیل میشود از:
1 – وزیر کشور.
2 – وزیر امور اقتصادی و دارایی.
3 – وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه.
ریاست مجمع عمومی به عهده وزیر کشور خواهد بود.
ماده ۱۰ – جلسات مجمع عمومی به طور عادی سالی دو بار یک بار در تیر ماه و یک بار
تا آخر اسفند ماه هر سال برای تصویب ترازنامه و بودجه تشکیل میگردد جلسات
فوقالعاده به تشخیص رییس مجمع عمومی یا به تقاضای رییس یا حسابرس تشکیل خواهد شد.
صورتمجلس مذاکرات و تصمیمات مجمع عمومی صندوق در دفتر مخصوص ثبت و در مرکز صندوق نگهداری میشود.
تبصره ۱ – دعوتنامه مربوط به تشکیل مجمع عمومی با ذکر تاریخ و محل تشکیل آن و دستور جلسه مجمع باید به امضاء وزیر کشور برسد و از طرف رییس صندوق برای اعضای مجمع ارسال شود.
تبصره ۲ – اعضاء شورا و رییس صندوق و حسابرس بدون داشتن حق رأی میتوانند در جلسات مجمع عمومی شرکت نمایند.
ماده ۱۱ – وظائف مجمع عمومی به شرح زیر است:
الف – تصویب بودجه سالانه و خط مشی صندوق.
ب – رسیدگی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان صندوق و اظهار نظر نسبت به گزارش سالانه عملیات صندوق پس از استماع گزارش ونظرات حسابرس صندوق.
ج – رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره سود صندوق.
د – انتخاب حسابرس به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی.
ه – انتخاب رییس صندوق به پیشنهاد وزیر کشور.
و – تعیین حقوق و مزایای رییس صندوق و حسابرس با موافقت شورای حقوق و دست مزد
ز – اخذ تصمیم درباره اخذ وام از طرف صندوق با رعایت مقررات مربوط.
ح – تصویب سازمان صندوق و آییننامههای مالی و معاملاتی.
ط – رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به مسائلی که از طرف رییس صندوق و یا شورا پیشنهاد میگردد با رعایت مقررات این قانون.
شورا
ماده ۱۲ – اعضای شورای صندوق عبارتند از:
1 – یکی از معاونان وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور.
2 – یکی از معاونان سازمان برنامه و بودجه به انتخاب وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه.
3 – یکی از معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی.
4 – رییس هیأت مدیره اتحادیه شهرداریهای کشور.
5 – سه نفر از افراد بصیر و مطلع در امور فنی و مالی شهرداریها به انتخاب وزیر کشور که برای مدت سهساله انتخاب میشوند و انتخاب مجدد هریک از آنها بلامانع است.
تبصره ۱ – ریاست شورا با معاون وزارت کشور خواهد بود اعضا شورا از بین خود یک نفر را به سمت نایب رییس انتخاب مینمایند که در غیابرییس شورا وظایف او را انجام خواهد داد.
تبصره ۲ – دبیر شورا به پیشنهاد رییس صندوق و تصویب شورا از بین کارکنان صندوق انتخاب میشوند.
ماده ۱۳ – شرکت اعضاء در جلسات شورا افتخاری است.
ماده ۱۴ – وظایف شورا به قرار زیر است:
الف – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به بودجه سالانه صندوق که از طرف رییس برای طرح در مجمع عمومی پیشنهاد میشود.
ب – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به سازمان صندوق که از طرف رییس برای طرح در مجمع عمومی پیشنهاد میشود.
ح – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به خط مشی صندوق با توجه به وظایف و هدفهای آن برای طرح در مجمع عمومی.
د – تعیین نرخ بهره و کارمزد و مدت وامهای صندوق به پیشنهاد رییس صندوق.
ه – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان و حساب تقسیم سود و گزارش سالانه برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
و – تعیین میزان سود قابل تقسیم به نسبت سهام بین شهرداریها و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.
ز – اتخاذ تصمیم نسبت به نحوه اخذ تضمین و بازپرداخت وامهای پرداختی به شهرداریها.
ح – اتخاذ تصمیم درباره هر موضوعی که مربوط به صندوق باشد و رییس صندوق طرح آن را در شورا لازم بداند.
ط – انجام وظایف دیگری که از طرف مجمع عمومی به عهده شورا محول خواهد شد.
ماده ۱۵ – شورا حداقل ماهی یک بار در محل صندوق تشکیل جلسه خواهد داد برای مذاکره
و اتخاذ تصمیم حضور حداقل پنج نفر از اعضاء شورا لازم خواهد بود و تصمیمات و نظرات
شورا با حداقل چهار رأی معتبر میباشد. صورتمجلس مذاکرات و تصمیمات شورا در دفتر
مخصوص ثبت و در مرکز صندوق نگهداری میشود.
تبصره – رییس صندوق موظف است یک نسخه از مصوبات شورا را برای اعضاء مجمع عمومی ارسال دارد.
رییس صندوق
ماده ۱۶ – رییس صندوق از بین کسانی که حداقل دارای درجه لیسانس و ۱۰ سال سابقه خدمت باشند با پیشنهاد وزیر کشور و تصویب مجمععمومی برای مدت سه سال منصوب میشود و انتصاب مجدد وی بلامانع است.
ماده ۱۷ – رییس صندوق بالاترین مقام اجرایی و اداری صندوق و مسئول حسن اجرای امور صندوق طبق مقررات این قانون و آییننامههای مربوط میباشد و دارای حق امضاء و اختیارات زیر است:
الف – تهیه و پیشنهاد سازمان صندوق.
ب – اجرای مصوبات مجمع عمومی و شورا.
ج – اداره امور استخدامی و مالی و اداری صندوق طبق مقررات این قانون و
آییننامههای مربوط و بودجه سازمان صندوق.
د – طرح دعوی و جوابگویی به دعاوی اعم از کیفری یا حقوقی در مراجع قضایی و سایر مراجع با حق تعیین وکیل.
ه – سازش و ارجاع به داوری و استرداد دعوی با موافقت قبلی شورا.
و – تهیه و تسلیم گزارش سالانه و ترازنامه و حساب سود و زیان صندوق به مراجع
مربوط و پیشنهاد خط مشی صندوق و سایر پیشنهاداتی که طرح آن به نظر رییس صندوق در
مجمع عمومی و شورا لازم تشخیص داده شود.
ماده ۱۸ – رییس صندوق دارای یک قائم مقام خواهد بود که به پیشنهاد رییس صندوق و
تصویب شورا منصوب میشود. وظایف و اختیارات او را رییس صندوق تعیین خواهد کرد و در
غیاب رییس صندوق دارای اختیارات وی میباشد.
ماده ۱۹ – رییس صندوق میتواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را به قائم مقام و یا هر یک از کارمندان صندوق تفویض نماید.
حسابرس
ماده ۲۰ – حسابرس صندوق یا پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب میشود و انتخاب مجدد او بلامانع است.
ماده ۲۱ – حسابرس علاوه بر وظائفی که در قانون تجارت برای بازرس شرکت مقرر است دارای وظایف و اختیارات زیر است:
الف – رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان و تهیه گزارش برای طرح در شورا و مجمع عمومی.
ب – حسابرس میتواند کلیه اسناد و حسابها و داراییهای صندوق را مورد رسیدگی قرار دهد. رییس صندوق باید کلیه اسناد و مدارک مورد تقاضای حسابرس را در اختیار او بگذارد.
ج – حسابرس حق مداخله مستقیم در امور صندوق را ندارد ولی میتواند نظرات اصلاحی خود را به رییس صندوق بدهد و رییس صندوق موظف است حداکثر ظرف یک هفته نظر خود را به حسابرس اعلام دارد.
حسابرس با توجه به نظریه رییس صندوق موضوع را بررسی و در صورت لزوم نظرات خود را به شورا و مجمع عمومی گزارش مینماید.
د – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارشهای ادواری صندوق و نظارت بر عملیات مالی وامهای اعطایی به شهرداریها.
ه – حسابرس موظف است پیوسته چگونگی جریان امور صندوق را با توجه به مقررات مربوط و خط مشی صندوق رسیدگی نموده و نظر خود را در باره حسابهای صندوق که متضمن تأمین منافع صاحبان سهام باشد به رییس صندوق و در صورت لزوم به شورا و مجمع عمومی کتباً گزارش نماید.
فصل چهارم – مواد متفرقه
ماده ۲۲ – سال مالی صندوق روز اول فروردین ماه هر سال آغاز و روز آخر اسفند ماه همان سال پایان مییابد به استثناء سال اول که تاریخ آغاز آن از تاریخ تأسیس خواهد بود.
ماده ۲۳ – رییس صندوق موظف است ترازنامه و حساب سود و زیان سالانه صندوق را تا
پایان اردیبهشت ماه سال بعد تهیه و برای رسیدگی و اظهار نظر به حسابرس تسلیم نماید
و حسابرس مکلف است به ترازنامه و حساب سود و زیان و مواردی که لازم بداند رسیدگی
نموده و گزارش خود راهمراه با اظهار نظر تا پایان خرداد ماه برای طرح در مجمع عمومی تسلیم دارد.
ماده ۲۴ – کلیه نامههای و اسنادی که در برابر اشخاص ثالث برای صندوق تعهد ایجاد
میکند باید به امضاء رییس صندوق و یک امضاء مجاز دیگر باشد دارنده امضاء مجاز به
پیشنهاد رییس صندوق و تصویب شورا تعیین خواهد شد.
ماده ۲۵ – قراردادهای وام به شهرداریها هنگامی معتبر است که پس از تصویب شورا به امضاء رییس صندوق و شهرداری مربوط رسیده باشد.
ماده ۲۶ – اعتبار هزینههای اداری صندوق همهساله در بودجه کل کشور پیشبینی خواهد شد.
ماده ۲۷ – صندوق از پرداخت حقالثبت شرکت و مالیات بر درآمد معاف خواهد بود.
ماده ۲۸ – از تاریخ تشکیل صندوق شهرداریها به هیچ وجه حق اخذ وام از هیچ مرجع و به هیچ عنوان نخواهند داشت مگر با تصویب انجمن شهر و تأیید صندوق مشترک شهرداریها.
تبصره – شهرداری پایتخت در مورد اخذ وام احتیاج به تأیید صندوق نخواهد داشت.
ماده ۲۹ – مستخدمین صندوق از نظر استخدامی تابع مقررات استخدامی شرکتهای دولتی خواهند بود.
ماده ۳۰ – وزارت کشور باید ظرف سه سال از تاریخ تصویب این قانون اصلاحات و مقرراتی را که ضمن اجرای آن ضروری تشخیص دهند جهت تصویب به کمیسیونهای مربوط مجلسین تقدیم کند.
اصلاحاتی که به تصویب کمیسیونهای مذکور میرسد تا تقدیم لایحه نهایی به مجلسین و تعیین تکلیف آن از طرف مجلسین لازمالاجراء است.
قانون فوق مشتمل بر سی ماده و ده تبصره پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز چهارشنبه ۱۳۵۴.۲.۱۷، در جلسه روز یکشنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رئیس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی