‌قانون تأسیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۵۴/۰۳/۲۸

‌مصوب ۱۳۵۴/۲/۲۸


‌ماده 1 – به منظور احداث و توسعه و ترمیم و نوسازی ساختمانهای مدارس تابع وزارت آموزش و پرورش و تهیه وسائل و تجهیزات مورد نیاز آنها و‌ تعیین معیارها و استانداردهای مطلوب برای تجهیزات مدارس مذکور سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور که در این قانون سازمان نامیده‌ می‌شود در وزارت آموزش و پرورش تأسیس می‌گردد.


‌ماده 2 – وظائف سازمان عبارت است از:
‌الف – انجام دادن بررسی‌های لازم برای استقرار مدارس در مناطق مختلف کشور با توجه به تغییراتی که از نظر مسائل جمعیتی، اقتصادی و‌ اجتماعی حاصل می‌شود.

ب – [حذف ۱۳۵۸/۶/۸]

[ب – بررسی و تهیه نقشه‌های ساختمان مدارس در هر منطقه با توجه به شرایط اقلیمی و با تأیید وزارت مسکن و شهرسازی.]

ج – تهیه برنامه برای ساختمان‌های مدارس.

د – احداث بنای مدارس و توسعه و ترمیم و نوسازی مدارس موجود.

‌تبصره – سازمان می‌تواند مباشرت عملیات اجرایی را به شوراهای آموزش و پرورش مناطق یا کمیسیونهای 3% (‌ناظر سهم آموزش و پرورش)‌ موضوع قانون نظارت در مصرف سهمیه آموزش و پرورش مصوب تیر ماه 1334 محول نماید که طبق مقررات ناظر بر اعتبارات مربوط عمل شود.


‌ماده 3 – سازمان دارای شورایی به ریاست وزیر آموزش و پرورش و مرکب از افراد زیر
خواهد بود:
1 – دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور یا معاون او.
2 – معاون وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه.
3 – معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی.
4 – معاون وزارت مسکن و شهرسازی.
5 – معاون وزارت تعاون و امور روستاها.
6 – معاونان اداری و مالی و طرح و بررسی‌ها و یک معاون دیگر وزارت آموزش و پرورش به انتخاب وزیر آموزش و پرورش.

‌تبصره – وظایف و اختیارات شورای سازمان در زمینه تعیین خط مشی و برنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها و تشکیلات سازمان به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد‌ بود که به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.


‌ماده 4 – رییس سازمان از طرف وزیر آموزش و پرورش منصوب می‌شود و سمت دبیر شورا را خواهد داشت.


‌ماده 5 – سازمان برای انجام دادن وظائف موضوع ماده 2 این قانون طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب شورای سازمان خواهد رسید قراردادهای لازم را‌ منعقد کرده و بهای خدمات فنی و حق تحقیق و حق مشاوره و حق نظارت را با رعایت مفاد آیین‌نامه مذکور پرداخت می‌کند.


‌ماده 6 – مقررات استخدامی سازمان با رعایت تبصره ماده 112 قانون استخدام کشوری به تصویب شورای سازمان خواهد رسید.


‌ماده 7 – سازمان مشمول حد نصاب مقرر در ماده 37 اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب 1349.4.7 نمی‌باشد.


‌ماده 8 – کلیه واحدهایی که در وزارت آموزش و پرورش در زمینه فعالیت‌های سازمان انجام وظیفه می‌کنند با اعتبارات و تعهدات و کارکنان آنها با‌ تشخیص وزیر آموزش و پرورش به سازمان منتقل می‌شوند.


قانون فوق مشتمل بر هشت ماده و دو تبصره پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز چهارشنبه 1354.2.17، در جلسه روز یکشنبه بیست و هشتم‌ اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

‌رئیس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی