‌اساسنامه شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۵۲/۰۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۵۲/۰۳/۲۰

‌فصل اول – کلیات

‌ماده ۱- به استناد قانون تبدیل سازمان مستقل چاپخانه دولتی ایران به شرکت سهامی مصوب ۱۳۵۱/۲/۲۶ شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران که‌ در این اساسنامه شرکت نامیده می‌شود تشکیل می‌گردد.


‌ماده ۲- [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۱۷]
شرکت وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌باشد و مرکز آن در تهران است.


‌ماده ۲- نوع شرکت سهامی و مدت آن نامحدود است.


‌ماده ۴- شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و بر طبق این اساسنامه و اصول بازرگانی و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی اداره‌ می‌شود.


‌فصل دوم – وظایف و اختیارات و سرمایه شرکت

‌ماده ۵- [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۱۷]
موضوع شرکت، چاپ انحصاری اوراق بهادار و اوراق تحت نظارت دولت و در حدود مقدورات اوراق بهادار و اوراق تحت نظارت‌ شهرداریها و مؤسسات وابسته به آنها و انجام سفارشات چاپی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مؤسسات وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی. و در صورت وجود ظرفیت بلااستفاده انجام سفارشات چاپی سایر وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی‌ غیردولتی


‌ماده ۶- [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۱۷]
سرمایه شرکت عبارت است از مبلغ شانزده میلیارد و پانصد و هشتاد میلیون (۱۶.۵۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال که به هزار و ششصد و پنجاه و هشت (۱۶۵۸) سهم ده میلیون ریالی با نام تقسیم می‌گردد و تمامی آن متعلق به دولت است. مبلغ افزوده شده به سرمایه از محل فروش ملک موضوع‌ تصویب‌نامه شماره ۵۴۵۹۸ت۶۷ک مورخ ۱۳۷۱.۱۲.۱۹ تأمین شده است.


‌ماده ۷- سهام شرکت قابل انتقال نیست.


‌ماده ۸- افزایش سرمایه با تصویب مجمع عمومی مجاز است.


‌فصل سوم – ارکان شرکت

‌ماده ۹- شرکت دارای ارکان زیر است:
‌الف – مجمع عمومی.
ب – شورای عالی.
ج – هیأت عامل.
‌د – حسابرس.


‌ماده ۱۰- [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۱۷]
جلسات مجمع عمومی با شرکت وزیر امور اقتصادی و دارای، وزیر پست و تلگراف و تلفن، وزیر صنایع و معادن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و‌ رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشکیل می‌شود. ریاست مجمع با وزیر امور اقتصادی و دارایی است.


‌ماده ۱۱- مجمع عمومی به طور عادی سالی دو بار، یک بار در تیر ماه و یک بار تا آخر دی ماه هر سال و به طور فوق‌العاده به تشخیص رییس‌ مجمع عمومی و یا به تقاضای مدیر عامل یا حسابرس تشکیل خواهد شد و جلسات آن تا اتخاذ تصمیم نسبت به موضوعاتی که در دستور جلسه درج‌ شده است ادامه خواهد داشت.


‌ماده ۱۲ – دعوتنامه مربوط به تشکیل مجمع عمومی با ذکر تاریخ و محل تشکیل آن و دستور جلسه و علت تشکیل مجمع باید از طرف مدیر عامل‌ برای اعضای مجمع ارسال شود.


‌ماده ۱۳ – وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است:
‌الف – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش عملیات سالانه مدیر عامل با توجه به گزارش حسابرس و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان‌ شرکت.
ب – رسیدگی و تصویب بودجه و اصلاح بودجه و برنامه سالانه شرکت.
ج – بررسی و تصویب خط مشی کلی شرکت.

د – [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۱۷]
تصویب سازمان و آیین‌نامه‌های استخدامی، مالی، معاملاتی، فنی و سایر آیین نامه‌های اجرایی شرکت.
‌آیین‌نامه‌های استخدامی، مالی و معاملاتی با رعایت مقررات مربوط در قانون استخدام کشوری، قانون کار، قانون محاسبات عمومی و سایر قوانین و‌ مقررات مربوط تهیه و تصویب خواهد شد.

ه – انتخاب هیأت عامل و حسابرس و تعیین حقوق و مزایای هیأت عامل و حق‌الزحمه حسابرس با رعایت مقررات مربوط و بر اساس ضوابط‌ مورد تأیید شورای حقوق و دستمزد.
‌و – اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که در دستور مجمع گذاشته شود.
‌ز – تصویب افزایش سرمایه.


‌ماده ۱۴- [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۱۷]
شورای عالی از اشخاص زیر تشکیل می‌شود:
‌الف – یکی از معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی (‌رییس شورای عالی)
ب – معاون ذی‌ربط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
ج – خزانه دار کل کشور
‌د – [اصلاحی ۱۳۸۷/۲/۱۵]
رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران

‌در صورت تساوی آرا در تصمیم‌گیری‌ها، رأی ریاست شورا ملاک عمل خواهد بود.

‌تبصره – شورای عالی حداقل ماهی یک بار در محل شرکت تشکیل می‌گردد و صورتجلسات مذاکرات و تصمیمات شورا در دفتر مخصوص ثبت و‌ به امضای اعضاء حاضر در جلسه می‌رسد.


‌ماده ۱۵- وظایف و اختیارات شورای عالی:
1 – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی.
2 – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به بودجه و اصلاح بودجه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی.
3 – تصویب نرخ کارهای مطبوعاتی شرکت و چاپ اوراق بهادار به پیشنهاد مدیر عامل شرکت.
4 – انجام وظایف دیگری که از طرف مجمع عمومی به عهده شورای عالی محول خواهد شد.


‌ماده ۱۶- هیأت عامل شرکت مرکب است از مدیر عامل و دو نفر معاون مدیر عامل، مدیر عامل به پیشنهاد خزانه‌دار کل کشور و تصویب مجمع‌ عمومی و معاونان مدیر عامل به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب رییس مجمع عمومی انتخاب می‌شوند.‌


ماده ۱۷- [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۱۷]
مدت تصدی اعضای هیأت عامل دو سال خواهد بود و تا موقعی که تجدید انتخاب به عمل نیامده در سمت خود باقی می‌باشند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
‌تغییر هر یک از اعضای هیأت عامل قبل از خاتمه دوره تصدی و انتخاب جانشین آنان برای بقیه مدت به ترتیب مذکور در ماده 16 به عمل خواهد آمد.


‌ماده ۱۸- مدیر عامل وظایف و اختیارات سایر اعضای هیأت عامل را تعیین خواهد کرد و در غیاب مدیر عامل وظایف او را یکی از اعضای هیأت‌ عامل به تشخیص مدیر عامل عهده‌دار خواهد بود.


‌ماده ۱۹- اعضای هیأت عامل به طور موظف و تمام وقت در شرکت خدمت خواهند کرد.


‌ماده ۲۰- مسئولیت اداره امور شرکت اعم از امور مالی و استخدامی و فنی و معاملاتی و حفظ حقوق و منافع شرکت به عهده مدیر عامل است.‌


ماده ۲۱- مدیر عامل بر کلیه واحدهای شرکت ریاست داشته و نمایندگی شرکت را در مقابل مراجع قضایی و اداری خواهد داشت.


‌ماده ۲۲- هیأت عامل در حدود مقررات و آیین‌نامه‌های مصوب شرکت روشهای اجرایی را تعیین و ابلاغ می‌نماید.


‌ماده ۲۳- مدیر عامل می‌تواند قسمتی از اختیارات و وظایف خود را به هر یک از رؤسای واحدهای شرکت به مسئولیت و تشخیص خود تفویض‌ نماید.


‌ماده ۲۴- هیأت عامل بودجه سالانه و تشکیلات کلی و ترازنامه و برنامه عملیاتی شرکت را با رعایت مقررات مربوط تهیه و پس از تأیید شورای‌ عالی برای تصویب تسلیم مجمع عمومی می‌نماید.


ماده ۲۵- هیأت عامل آیین‌نامه استخدامی و مالی و معاملاتی و فنی شرکت را تنظیم و پس از تأیید شورای عالی برای تصویب تسلیم مجمع‌عمومی می‌نماید.


‌ماده ۲۶- کلیه چکها و اوراق و اسناد مالی و تعهدات و قراردادها باید به امضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت عامل برسد.
‌مکاتبات اداری با امضای مدیر عامل و یا کسانی که از طرف مدیر عامل حق امضاء دارند صادر می‌شود.


‌ماده ۲۷- مدیر عامل و اعضای هیأت عامل و حسابرس و کارکنان شرکت علاوه بر رعایت قانون منع مداخله حق ندارند به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم در معاملات شرکت سهیم باشند.


‌ماده ۲۸- [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۱۷]
شرکت دارای یک حسابرس خواهد بود که به معرفی وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی انتخاب خواهد شد. مدت مأموریت‌ حسابرس پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان در مجمع خاتمه خواهد یافت و مجمع در همان جلسه حسابرس دوره بعد را انتخاب خواهد‌کرد.
‌انتخاب مجدد حسابرس بلامانع است.


‌ماده ۲۹- حسابرس شرکت مکلف است به ترازنامه و حساب سود و زیان سالانه شرکت رسیدگی و گزارشی مبنی بر اظهار نظر نسبت به چگونگی‌ عملیات و مندرجات ترازنامه و حساب سود و زیان برای تسلیم به مجمع عمومی تنظیم نماید.
‌حسابرس موظف است حداکثر در مدت یک ماه ترازنامه سالانه و حساب سود و زیان را که از طرف مدیر عامل به او تسلیم می‌شود رسیدگی و گزارش‌ خود را به مجمع عمومی تسلیم نماید و یک نسخه از گزارش خود را برای مدیر عامل بفرستد.


‌ماده ۳۰- حسابرس دارای کلیه اختیارات و وظایفی است که به موجب قانون تجارت برای بازرس در شرکتهای سهامی تعیین گردیده و در اجرای‌ وظایف خود حق مراجعه به کلیه دفاتر و پرونده‌های محاسباتی و اسناد هزینه و پیمانهای شرکت را خواهد داشت و هر گاه تخلف یا بی‌ترتیبی مشاهده‌ نماید کتباً به مدیر عامل اطلاع می‌دهد و اگر از طرف مدیر عامل به گزارش مزبور ترتیب اثر داده نشد مراتب را مستقیماً به مجمع عمومی گزارش‌ می‌کند.


ماده ۳۱- حسابرس حق مداخله در امور جاری شرکت را نداشته و اقدامات او در اجرای وظایف مربوط نباید مانع انجام کار جاری شرکت باشد.


‌فصل چهارم – مقررات مختلف

‌ماده ۳۲- سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال آغاز و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه می‌یابد به جز سال اول که شروع آن از تاریخ‌ اجرای این اساسنامه خواهد بود.


ماده ۳۳- [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۱۷]
سود ویژه شرکت پس از کسر ده درصد اندوخته احتیاطی کلاً به خزانه پرداخت خواهد شد که منحصراً به عنوان سود سهام و مالیات به‌ حساب درآمد عمومی منتقل شود.
‌شرکت می‌تواند با موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی تا معادل مبالغی که در بودجه هر سال به عنوان مالیات و سود سهام شرکت مزبور منظور شده است به عنوان‌ علی‌الحساب به خزانه بپردازد.


‌ماده ۳۴- شرکت مکلف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این اساسنامه آیین‌نامه‌های مربوط را تهیه و برای تصویب مجمع عمومی‌ تسلیم نماید و تا موقعی که آیین‌نامه‌های مذکور به تصویب نرسیده است مقررات فعلی سازمان چاپخانه دولتی ایران اجرا خواهد شد.


‌اساسنامه فوق مشتمل بر سی و چهار ماده و یک تبصره به استناد تبصره یک ماده واحده قانون تبدیل سازمان مستقل چاپخانه دولتی ایران و سازمان‌ روزنامه رسمی کشور شاهنشاهی ایران به شرکت سهامی پس از تصویب کمیسیونهای استخدام و دارایی مجلس سنا در تاریخ روز چهارشنبه 1352.2.12 به ترتیب در جلسات 22 و 23 اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و دو به تصویب کمیسیونهای امور استخدام و سازمانهای اداری‌ و دارایی مجلس شورای ملی رسیده است.

‌نایب رییس مجلس شورای ملی – دکتر جواد سعید