‌اساسنامه شرکت سهامی فروشگاه مرکز صنایع دستی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۲/۰۲/۰۸

‌مصوب 1352.1.23


‌فصل اول – کلیات

‌ماده 1 – بنا بر اختیارات حاصل از ماده واحده قانون تبدیل فروشگاه مرکز صنایع دستی به شرکت سهامی فروشگاه مرکز صنایع دستی مصوب‌ چهارم دی ماه یک هزار و سیصد و پنجاه، شرکت سهامی فروشگاه مرکز صنایع دستی وابسته به وزارت اقتصاد مطابق مقررات این اساسنامه تشکیل‌ می‌گردد.‌


ماده 2 – مرکز اصلی شرکت تهران است و شرکت می‌تواند در صورت لزوم در هر یک از نقاط کشور و یا خارج از کشور شعبه تأسیس نماید یا‌ نمایندگی بدهد.


‌ماده 3 – نوع شرکت، شرکت سهامی و مدت آن نامحدود است.


‌ماده 4 – موضوع شرکت، بازاریابی، تولید، خرید، فروش و صادرات فرآورده‌های دستی ایران است و برای تأمین این منظور در صورت لزوم شرکت‌ می‌تواند با سرمایه‌گذاری و مشارکت اشخاص حقیقی و یا حقوقی داخلی یا خارجی با رعایت مقررات مربوط با تصویب مجمع عمومی به تشکیل‌ شرکتهای دیگر اقدام نماید.


‌ماده 5 – سرمایه شرکت مبلغ چهل و چهار میلیون و پانصد و نود هزار ریال است که به چهار هزار و چهار صد و پنجاه و نه سهم ده هزار ریالی تقسیم‌ و تماماً از محل سرمایه فروشگاه مرکز صنایع دستی پرداخت شده و متعلق به دولت است.


‌فصل دوم – ارکان شرکت

‌ماده 6 – شرکت دارای ارکان زیر است:
‌الف – مجمع عمومی.
ب – هیأت مدیره و مدیر عامل.
ج – حسابرس.


‌ماده 7 – نمایندگی صاحب سهام در مجمع عمومی با وزیر اقتصاد و وزیر دارایی و وزیر کار و امور اجتماعی خواهد بود.
‌ریاست مجمع عمومی با وزیر اقتصاد است.


‌ماده 8 – تشکیل مجمع عمومی بر دو نوع است:
‌الف – مجمع عمومی عادی.
ب – مجمع عمومی فوق‌العاده.


‌ماده 9 – مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک بار تا پایان خرداد ماه هر سال تشکیل می‌شود.


‌ماده 10 – وظائف مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:
‌الف – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش عملیات سالانه و تصویب ترازنامه.
ب – تصویب خط مشی و برنامه عملیات آتی شرکت.
ج – انتخاب اعضای هیأت مدیره.
‌د – انتخاب حسابرس.
ه – تصویب آیین‌نامه‌های استخدامی و مالی و معاملاتی سازمان شرکت با رعایت مقررات مربوط.
‌و – تصویب بودجه.
‌ز – اتخاذ تصمیم در مورد تقسیم سود ویژه.
ح – اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که در دستور مجمع گذاشته شده است.


‌ماده 11 – مجمع عمومی فوق‌العاده برای اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوعی طبق تصمیم رییس مجمع و یا بنا به دعوت مدیر عامل و یا به‌ تقاضای کتبی حسابرس با ذکر علت تشکیل می‌گردد.


‌ماده 12 – دعوتنامه مربوطه به تشکیل مجامع عمومی با ذکر تاریخ و محل تشکیل آن و دستور جلسه و علت تشکیل مجمع باید حداقل ده روز قبل‌ از تشکیل آن کتباً برای نمایندگان صاحب سهم ارسال شود.

‌تبصره – در موارد فوری به رعایت تبصره ماده 97 قانون اصلاح قانون تجارت انجام تشریفات دعوت الزامی نیست.


‌ماده 13 – وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده به شرح زیر است:
‌الف – افزایش سرمایه.
ب – بررسی و پیشنهاد انحلال شرکت.
ج – بررسی و پیشنهاد تغییر قسمتی یا کلیه مواد اساسنامه.
‌د – اتخاذ تصمیم نسبت به موضوعاتی که در دستور مجمع عمومی فوق‌العاده گذاشته شده است.


‌ماده 14 – هیأت مدیره شرکت از سه نفر عضو اصلی و یک نفر عضو علی‌البدل بنا به پیشنهاد مرکز صنایع دستی وزارت اقتصاد از میان اعضای مرکز‌ صنایع دستی که در امور اقتصادی، بازرگانی و فنی صنایع دستی بصیرت داشته باشند توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند.


‌ماده 15 – مدت تصدی اعضاء اصلی هیأت مدیره حداکثر دو سال خواهد بود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.


‌ماده 16 – مجمع عمومی از بین اعضای هیأت مدیره یک نفر را به عنوان رییس هیأت مدیره و مدیر عامل انتخاب می‌نماید. رییس هیأت مدیره و‌ مدیر عامل می‌تواند از بین اعضاء هیأت مدیره یک نفر را به عنوان قائم‌مقام خود تعیین نماید.


‌ماده 17 – جلسات هیأت مدیره با حضور رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و در غیاب او با حضور قائم‌مقام رییس هیأت مدیره و مدیر عامل تشکیل‌ می‌شود و تصمیمات هیأت مدیره با اکثریت آراء معتبر است، هیأت مدیره دارای دفتری خواهد بود که تصمیمات متخذه در آن ثبت و به امضاء رییس‌ هیأت مدیره و مدیر عامل و اعضای حاضر در جلسه می‌رسد.

‌تبصره – در صورت غیبت هر یک از اعضاء اصلی هیأت مدیره عضو علی‌البدل به دعوت رییس هیأت مدیره و مدیر عامل در جلسه هیأت مدیره‌ شرکت کرده و رأی خواهد داد و در غیاب رییس هیأت مدیره و مدیر عامل دعوتنامه مذکور وسیله قائم‌مقام رییس هیأت مدیره و مدیر عامل ارسال‌ خواهد شد.


‌ماده 18 – میزان حقوق و مزایای رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره و حق‌الزحمه حسابرس از طرف مجمع عمومی تعیین‌ می‌گردد.


‌ماده 19 – در صورت فوت یا استعفا یا تغییر هر یک از اعضای هیأت مدیره جانشین او برای بقیه مدت با تصویب مجمع عمومی تعیین خواهد شد.


‌ماده 20 – مسئولیت اداره کلیه امور شرکت اعم از فنی، مالی، محاسباتی، استخدامی و مدیریت امور کارکنان و تشکیلات و معاملات با رئیس هیأت‌مدیره و مدیر عامل است.


‌ماده 21 – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل بالاترین مرجع امور اجرایی شرکت است و نمایندگی شرکت را در مقابل کلیه مقامات و مؤسسات و‌ اشخاص و مراجع قضایی و اداری دارد.


‌ماده 22 – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل حق انتخاب وکیل خواهد داشت همچنین با تصویب مجمع عمومی می‌تواند دعاوی را به داوری با حق‌ سازش ارجاع و داور اختصاصی تعیین و نسبت به داور مشترک تراضی نماید.


‌ماده 23 – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل می‌تواند هر قسمت از اختیارات و وظایف خود را به هر یک از اعضای هیأت مدیره و رؤسای واحدهای‌ شرکت به مسئولیت خود تفویض نماید.


‌ماده 24 – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل بودجه سالانه و تشکیلات و ترازنامه و برنامه عملیات شرکت را با رعایت مقررات مربوط تهیه و پس از‌ تأیید هیأت مدیره برای تصویب به مجمع عمومی تسلیم می‌نماید.


‌ماده 25 – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل آیین‌نامه‌های استخدامی و مالی و معاملاتی شرکت را تنظیم و پس از تأیید هیأت مدیره برای تصویب به‌مجمع عمومی تسلیم می‌نماید.


‌ماده 26 – کلیه چکها و اسناد و اوراق مالی و تعهدات و قراردادها باید به امضای رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره‌ شرکت برسد. مکاتبات اداری با امضای رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و یا کسانی که از طرف او حق امضاء دارند خواهد بود.

‌تبصره – هیأت مدیره می‌تواند در موارد لزوم اختیار امضاء چکها و اسناد و اوراق مالی و تعهدات و قراردادهای موضوع این ماده را به مسئولان‌ دیگر واگذار نماید.


‌ماده 27 – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل موظف است یک نسخه از ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را حداقل چهل روز قبل از تشکیل‌ مجمع عمومی به منظور رسیدگی و اظهار نظر برای حسابرس شرکت ارسال نماید.


‌ماده 28 – حسابرس شرکت به پیشنهاد وزیر دارایی و تصویب مجمع عمومی انتخاب می‌شود حسابرس مأمور رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و‌ زیان و گواهی صحت مندرجات آنها و تنظیم و تقدیم گزارش سالانه به هیأت مدیره برای طرح در مجمع عمومی و ایفاء وظایفی که طبق قانون تجارت‌ به عهده بازرس است می‌باشد. مأموریت مذکور پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان خاتمه خواهد یافت. مجمع در همان جلسه حسابرس‌ دوره عملیات بعد را به شرح مذکور در فوق انتخاب خواهد کرد و انتخاب مجدد حسابرس قبلی بلامانع است.


‌ماده 29 – حسابرس شرکت موظف است حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی گزارشهای خود را به مراجع مربوط تسلیم نماید.


‌ماده 30 – حسابرس حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک شرکت را برای انجام وظایف قانون خود دارد ولی اقدامات او در اجرای وظایف مربوط‌ نباید موجب رکود کارهای شرکت گردد.
‌حسابرس حق مداخله در امور جاری شرکت نداشته و وظایف او محدود است به آنچه به موجب این اساسنامه مقرر گردیده است.


‌ماده 31 – سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود مگر سال اول که شروع آن از تاریخ اجرای این‌ اساسنامه و پایان آن در آخر اسفند ماه سال بعد می‌باشد.


‌ماده 32 – سود ویژه شرکت پس از کسر مالیات و اندوخته‌های قانونی لازم به سرمایه شرکت اضافه می‌شود.


‌ماده 33 – شرکت از نظر مقررات مالی و اداری تابع مقررات این اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوط بوده و در کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه‌ پیش‌بینی نشده طبق قانون تجارت و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی عمل خواهد نمود.

‌تبصره – هر گونه تغییری در مواد این اساسنامه به پیشنهاد وزیر اقتصاد و تصویب کمیسیونهای مربوط مجلسین به عمل خواهد آمد.


‌اساسنامه فوق مشتمل بر سی و سه ماده و چهار تبصره به استناد قانون تبدیل فروشگاه مرکز صنایع دستی به شرکت سهامی فروشگاه مرکز صنایع دستی‌ پس از تصویب کمیسیونهای اقتصاد – دارایی و استخدام مجلس سنا در جلسات 22 بهمن و 21 و 27 اسفند ماه 1351 به ترتیب در جلسات روز‌ سه‌شنبه 21 و چهارشنبه 22 و پنجشنبه 23 فروردین ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و دو به تصویب کمیسیونهای امور استخدام و سازمانهای اداری -‌ اقتصاد و دارایی مجلس شورای ملی رسیده است.

‌رییس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی