ماده واحده – پروتکل الحاقی به قراردادهای بینالمللی مربوط به حمل و نقل کالا به وسیله راهآهن (CIM) و حمل و نقل مسافر و توشه به وسیله راهآهن (CIV) مورخ ۷ فوریه ۱۹۷۰ و همچنین پروتکل راجع به مشارکت در خارج دفتر مرکزی دول عضو قراردادهای CIM و CIV مورخ ۷ فوریه ۱۹۷۰ تصویب و اجازه تسلیم اسناد الحاق داده میشود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن پروتکلهای ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز یکشنبه ۱۳۵۱.۴.۱۱ در جلسه روز دوشنبه سیزدهم آذرماه یک هزار و سیصد و پنجاه و یک شمسی به تصویب مجلس سنا رسید.
رییس مجلس سنا – جعفر شریف امامی
پروتکل مورخه هفتم فوریه ۱۹۷۰ امضاء شده در برن در موضوع کمکهای دولتهای طرف کنوانسیونهای بینالمللی مورخه ۲۵ فوریه ۱۹۶۱ مربوطبه حمل کالا (CIM) و مسافر و توشه (CIV) با راهآهن در هزینههای دفتر مرکزی در اجلاسیه هفتمین کنفرانس تجدیدنظر در کنوانسیونهای بینالمللی مربوط به حمل کالا (CIM) و مسافر و توشه (CIV)با راهآهن مصوب ۲۵ فوریه۱۹۶۱ که دولتهای زیر طرف آنها میباشند:
الجزایر – اتریش – بلژیک – بلغارستان – دانمارک – اسپانیا – فنلاند – فرانسه – یونان – مجارستان – عراق – ایران – ایرلند – ایتالیا – لبنان -لیختناشتاین – لوکزامبورگ – مغرب – نروژ – هلند – لهستان – پرتغال – رومانی – ممالک متحده پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی – سوئد - سوییس – سوریه – چکسلواکی – تونس – ترکیه – یوگسلاوی.
نمایندگان تامالاختیار امضاءکننده در موارد زیر توافق نمودند:
با وجود سیاست صرفهجویی دفتر مرکزی چون مشاهده گردید که میزان حداکثر نرخهای کیلومتری منظور در ضمیمه (CIM)V و ضمیمه (CIV)II که برای محاسبه سهمیه مشارکت دولتها در هزینههای دفتر مرکزی تعیین گردیده و همچنین کمک اضافه که سالیانه طبق تصمیمات کنفرانس سیاسی منعقده در برن از ۲۷ تا ۲۹ آوریل ۱۹۶۴ انجام میگردد برای تأمین هزینههای ضروری اداره دفتر مرکزی کافی نمیباشد لذا تصمیم گرفته شد:
برای کنوانسیونهای (CIM) و (CIV) سالیانه کمک هزینهای به میزان ۱.۲۰ فرانک طلا برای هر کیلومتر اضافه شود. به کمیته اداری دفتر مرکزی اجازه داده میشود که در سال ۱۹۷۱ برای اولین مرتبه هنگام طرح و تصویب صورتحسابهای ۱۹۷۰ سهمیه مشارکت هر دولت عضو را متناسب با حداکثر نرخ کیلومتری منظور در (CIM) و (CIV) مصوب ۲۵ فوریه
1961 و با توجه به پروتکل B 29 آوریل ۱۹۶۴ و کمکهای اضافی که در این پروتکل مشخص گردیده است تعیین نماید.
این پروتکل برای امضاء تا سیام آوریل ۱۹۷۰ مفتوح خواهد بود.
بنا به مراتب فوق نمایندگان تامالاختیار و مشروحه زیر پس از تبادل اختیارنامههای خود که در کمال صحت و اعتبار بود این پروتکل را تنظیم و امضاء نمودند.
برن هفتم فوریه یک هزار و نهصد و هفتاد (۱۹۷۰).
این پروتکل در یک نسخه تنظیم و اصل آن در بایگانی کنفدراسیون سویس تودیع گردید و از آن یک نسخه رسمی به هر یک از طرفهای کنوانسیون تسلیم خواهد شد.
نمایندگان دولتهای:
الجزایر لبنان
اتریش مغرب
بلژیک نروژ
بلغارستان هلند
دانمارک لهستان
اسپانیا پرتقال
فنلاند رومانی
فرانسه ممالک متحده پادشاهی
یونان بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی
مجارستان سوئد
عراق سوییس
ایران سوریه
ایرلند چکسلواکی
ایتالیا تونس
لیختناشتاین ترکیه
لوکزامبورگ یوگسلاوی
پروتکل الحاقی به کنوانسیونهای بینالمللی مربوط به حمل و نقل کالا (CIM) و مسافر و توشه (CIV) با راهآهن که در تاریخ هفتم فوریه ۱۹۷۰ در برن به امضاء رسیده است.
نمایندگان تامالاختیار امضاءکننده در مورد مقررات زیر توافق نمودند:
1 – طبق قوانین بریتانیای کبیر برای موظف نمودن مشتریان راهآهن به رعایت آن قسمت
از مقررات کنوانسیونهای مصوب ۱۹۷۰ که مربوط است به خطوط راهآهن دولتهایی که
کنوانسیونهای فوق را امضاء ننموده یا به آنها ملحق نگشتهاند به دولت بریتانیای
کبیر اختیار داده میشود که برخلافمقررات این کنوانسیونها در مورد حمل و نقلهای
از مبدأ انگلستان در بارنامههای چاپی (CIM) بلیطهای بینالمللی و قبض توشه (CIV)
تذکری به استناد این پروتکل الحاقی قید نماید.
۲ – با توجه به این که در بریتانیای کبیر ضمن قوانین مربوط به حمل و نقل هیچگونه
اجباری برای انتشار و یا اعمال یکنواخت تعرفه درباره کلیه مشتریان وجود ندارد لذا موافقت میشود که:
الف – مقررات (CIM) در مورد لزوم انتشار و اعمال یکنواخت تعرفه نسبت به کلیه مشتریان در بریتانیای کبیر اجرا نگردد.
ب – کرایههای حمل و نقل و هزینههای فرعی که راهآهن بریتانیای کبیر در سرویس
داخلی مجاز به اخذ آن میباشد در خطوط بینالمللی تابع (CIM)خود نیز اجراء نماید.
۳ – تا انعقاد و به مورد اجراء گذاردن یک ضمیمه مخصوص به ضمیمه (CIM)برای مقررات
استثنایی حمل و نقل مختلط راهآهن – دریا برای حملمواد خطرناک بین قاره اروپا و
انگلستان مواد خطرناکی که تحت رژیم (CIM) از مبدأ این کشور یا به مقصد آن حمل
میشوند بایستی در عین حال واجدشرایط منظور در ضمیمه I و شرایط حمل این مواد در
سرویسهای راهآهن و دریایی کشور مزبور باشند.
II
1 – طبق قوانین ایرلند برای موظف نمودن مشتریان راهآهن به رعایت آن قسمت از
مقررات کنوانسیونهای مصوب ۱۹۷۰ که مربوط است به خطوطراهآهن دولتهایی که
کنوانسیونهای فوق را امضاء ننموده یا به آنها ملحق نگشتهاند به دولت ایرلند
اختیار داده میشود که در خصوص حمل و نقلهای ازمبدأ ایرلند در بارنامههای چاپی
(CIM) بلیطهای بینالمللی و قبض توشه (CIV) تذکری به استناد این پروتکل الحاقی قید
نماید.
2 – با توجه به این که در ایرلند ضمن قوانین مربوط به حمل و نقل هیچگونه اجباری
برای انتشار یا اعمال یکنواخت تعرفه درباره کلیه مشتریان وجود ندارد لذا موافقت میشود که:
الف – مقررات CIM در ایرلند هنگامی قابل اجرا است که متضمن الزامی جهت انتشار و اعمال یکنواخت تعرفهها نسبت به کلیه مشتریان باشد.
ب – کرایههای حمل و نقل و هزینههای فرعی که راهآهن ایرلند در سرویس داخلی مجاز
به اخذ آن میباشد در آن کشور نسبت به خطوط بینالمللیتابع CIM نیز قابل اجرا میباشد.
3 – تا انعقاد و به مورد اجراء گذاردن یک ضمیمه مخصوص به ضمیمه (CIM)Iبرای مقررات
استثنایی حمل و نقل مختلط راهآهن – دریا برای حملمواد خطرناک بین قاره اروپا و ایرلند – مواد خطرناکی که تحت رژیم (CIM) از مبدأ این کشور یا به مقصد آن حمل میشوند بایستی در عین حال واجدشرایط منظور در ضمیمه I و شرایط حمل این مواد در سرویسهای راهآهنی و دریایی ایرلند باشد.
III
مقررات کنوانسیونهای CIM و CIV ناقض کنوانسیونهایی که بعضی دولتها برای حمل و نقل
بین خود منعقد نموده و عمل مینمایند نمیباشند مانند کنوانسیونهای مربوط به جامعه
اروپایی ذغال و فولاد و جامعه اقتصادی اروپایی.
IV
این پروتکل که مکمل کنوانسیونهای ۱۹۷۰ است تا ۳۰ آوریل ۱۹۷۰ برای امضاء مفتوح خواهد ماند و بایستی به تصویب رسد. دولتهایی که این پروتکل را قبل از انقضای مهلت فوق امضاء نکرده باشند و همچنین دولتهایی که مایل به الحاق به این پروتکل باشند میتوانند با توجه به مواد ۶۷ -CIM و ۶۲ – CIV رسماً تقاضای الحاق نمایند. سند تصویب این پروتکل یا تقاضای الحاق به آن بایستی نزد دولت سوییس تودیع شود.
بنا به مراتب فوق نمایندگان تامالاختیار مشروحه زیر که اختیارنامههای آنها در کمال صحت و اعتبار بود این پروتکل را امضاء نمودهاند.
برن به تاریخ هفتم فوریه هزار و نهصد و هفتاد (۱۹۷۰).
اصل پروتکل امضاء شده در بایگانی کنفدراسیون سویس تودیع گردیده و از آن یک نسخه رسمی به هر یک از طرفهای کنوانسیون داده خواهد شد.
نمایندگان دولتهای:
الجزایر ایران
رومانی اتریش
ایرلند ممالک متحده پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی
بلژیک ایتالیا
بلغارستان لبنان
دانمارک لیختناشتاین
سوئد اسپانیا
لوکزامبورگ سویس
فنلاند مغرب
سوریه فرانسه
نروژ چکسلواکی
یونان هلند
تونس مجارستان
لهستان ترکیه
عراق
پرتغال
یوگسلاوی
پروتکلهای فوق منضم به قانون پروتکل الحاقی به قراردادهای بینالمللی حمل و نقل کالا و مسافر و توشه به وسیله راهآهن میباشد.
رییس مجلس سنا – جعفر شریف امامی