قانون تشکیل شرکت ملی صنایع مس ایران [‌قانون تشکیل شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان]

تاریخ انتشار: ۱۳۵۱/۰۱/۱۵

‌مصوب ۱۳۵۰/۱۲/۲۸


ماده 1- [اصلاحی ۱۳۵۵/۴/۱۷]
به دولت اجازه داده می‌شود به منظور استخراج و بهره‌برداری از معادن مس ایران و تولید محصولات پر عیار سنگ مس و فلز مس و تصفیه آن‌ و محصولات فرعی و وابسته مس و توزیع و فروش محصولات مزبور و انجام هر گونه عملیات تولیدی و معاملات بازرگانی مربوط به امور مذکور‌ شرکتی به نام شرکت ملی صنایع مس ایران که در این قانون به اختصار شرکت نامیده می‌شود تشکیل دهد. این شرکت وابسته به وزارت صنایع و معادن‌ می‌باشد.
‌از تاریخ تصویب این قانون، نام شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان به شرکت ملی صنایع مس ایران تغییر و کلیه وظایف و اختیارات و دارایی و‌ تعهدات و کارکنان شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان به شرکت مذکور منتقل می‌شود.


‌ماده 2 – سرمایه اولیه شرکت یک میلیارد ریال که کلاً متعلق به دولت است خواهد بود و به یک هزار سهم یک میلیون ریالی تقسیم می‌گردد.‌ افزایش‌ یا کاهش سرمایه منوط به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده و هیأت وزیران خواهد بود.


ماده 3 – [اصلاحی ۱۳۵۵/۴/۱۷]
شرکت دارای استقلال مالی است و تابع مقررات این قانون و اساسنامه مربوط به خود می‌باشد.‌ شرکت تابع قانون استخدام کشوری نیست و قوانین و مقررات مربوط به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت در صورتی شامل شرکت ملی صنایع مس ایران خواهد بود که صراحتاً از آن نام برده شود.


‌ماده 4 – شرکت مشمول معافیت موضوع ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 1345 و اصلاحات بعدی آن خواهد بود.


‌ماده 5 – شرکت دارای ارکان زیر خواهد بود:
1 – مجمع عمومی.
2 – هیأت مدیره.
3 – مدیر عامل.
4 – بازرس.


‌ماده 6 – [اصلاحی ۱۳۵۵/۴/۱۷]
مجمع عمومی شرکت از وزیر صنایع و معادن وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کار و امور اجتماعی، وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و‌ بودجه و رییس کل بانک مرکزی ایران تشکیل می‌گردد.
‌ریاست مجمع عمومی با وزیر صنایع و معادن خواهد بود.


‌ماده 7 – رییس هیأت مدیره همچنین مدیر عامل به پیشنهاد وزیر اقتصاد و تأیید مجمع عمومی پس از تصویب هیأت وزیران به موجب فرمان‌ همایونی منصوب خواهند شد.
‌انتصاب اعضاء هیأت مدیره و بازرس قانونی شرکت منوط به پیشنهاد وزیر اقتصاد و تصویب مجمع عمومی خواهد بود.


‌ماده 8 – شرکت ملی صنایع مس ایران می‌تواند امور زیر را نیز انجام دهد:
‌الف – استخدام کارشناس خارجی و یا عقد قرارداد برای استفاده از خدمات مؤسسات خارجی با تصویب هیأت مدیره شرکت.
ب – اخذ وام یا اعتبار از منابع داخلی با ضمانت و یا بدون ضمانت دولت برای سرمایه‌گذاری و خرید ماشین آلات و خدمات و تنخواه گردان با‌ شرایط مناسب و با رعایت مقرراتی که به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید.
ج – اخذ وام یا اعتبار از منابع خارجی با ضمانت و یا بدون ضمانت دولت برای سرمایه‌گذاری و خرید ماشین آلات و خدمات و تنخواه گردان با‌ شرایطی که به تصویب هیأت مدیره و مجمع عمومی و سازمان برنامه رسیده باشد. اخذ و استفاده از وام و اعتبارات موضوع این بند در حدود اعتبارات‌ مصوب برنامه‌های عمرانی کشور خواهد بود.

د – [الحاقی ۱۳۵۵/۴/۱۷]
تشکیل شرکتهای صنعتی و معدنی مربوط به امور مذکور در ماده یک و یا مشارکت در این قبیل شرکتها با توجه به مقررات مربوط.
‌نحوه انتقال سهام این گونه مشارکت‌ها با توجه به مقررات مربوط.

‌تبصره 1 – قراردادهایی که برای انجام موارد مذکور در بند ج با دولتهای خارجی منعقد می‌گردد پس از تصویب کمیسیون‌های دارایی مجلسین قابل‌ اجرا خواهد بود.

‌تبصره 2 – اعتباراتی که برای سرمایه‌گذاری به استثنای تنخواه گردان دوره بهره‌برداری تحصیل می‌شود جزو اعتبارات برنامه عمرانی کشور منظور‌ خواهد شد.


ماده 9 – [اصلاحی ۱۳۵۵/۴/۱۷]
اساسنامه شرکت ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون از طرف وزارت صنایع و معادن و تهیه و پس از تأیید مجمع عمومی شرکت و‌ تصویب کمیسیونهای استخدام، امور اقتصادی و دارایی و صنایع و معادن مجلسین به مورد اجرا گذارده خواهد شد.
‌هر نوع تغییر اساسنامه نیز به طریق فوق انجام خواهد شد. تا زمانی که اساسنامه شرکت به تصویب نرسیده است اساسنامه فعلی شرکت سهامی معادن‌ مس سرچشمه کرمان معتبر خواهد بود.
‌اساسنامه شرکتهای دولتی که طبق بند "‌د" ماده 8 این قانون تشکیل می‌شود و همچنین تغییرات اساسنامه آنها با تأیید مجمع عمومی شرکت ملی صنایع‌ مس ایران و تصویب هیأت وزیران به مورد اجرا گذارده می‌شود.

[‌اساسنامه شرکت ملی صنایع مس ایران]


‌قانون فوق مشتمل بر نه ماده و دو تبصره پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز سه‌شنبه 1350.12.24 در جلسه فوق‌العاده روز سه‌شنبه‌ بیست و هشتم اسفند ماه یک هزار و سیصد و پنجاه شمسی به تصویب مجلس سنا رسید.

‌رییس مجلس سنا – جعفر شریف‌امامی