‌اساسنامه سازمان عمران قزوین

تاریخ انتشار: ۱۳۴۸/۰۳/۰۵

‌مصوب 1347.12.22 


‌فصل اول – تشکیل سازمان

‌ماده 1 – در اجرای قانون تشکیل سازمان‌های عمران کشاورزی و توسعه دامپروری مصوب 1347.10.30 برای عمران دشت قزوین سازمانی‌ وابسته به وزارت کشاورزی به نام سازمان عمران قزوین که در این اساسنامه از این پس سازمان نامیده می‌شود و بر اساس مفاد این اساسنامه اداره خواهد‌ شد تشکیل می‌گردد.

‌تبصره – حدود منطقه عملیات این سازمان طبق نقشه منضم به این اساسنامه است و تغییر آن با تصویب کمیسیون‌های کشاورزی – استخدام و‌دارایی مجلسین می‌باشد.

‌ماده 2 – سازمان دارای شخصیت حقوقی بوده و از نظر استخدامی تابع مقررات قانون استخدام کشوری است و مرکز اداری آن در شهرستان قزوین‌ می‌باشد و در صورت لزوم می‌تواند در سایر نقاط کشور نمایندگی دایر نماید.

‌ماده 3 – سازمان در حدود بودجه و برنامه مصوب کلیه امور عمرانی را انجام و هزینه‌های مربوط را پرداخت و قراردادهای لازم را امضاء خواهد‌نمود.

‌تبصره 1 – حسابداری سازمان با روش قیمت تمام شده اداره خواهد شد.

‌تبصره 2 – سازمان مجاز است قسمت متناسبی از دریافتی‌های خود بابت خدمات کشاورزی مندرج در بند (ح) ماده 4 را با تصویب سازمان برنامه‌ نگاهداری نموده و از آن به صورت تنخواه گردان برای تأمین هزینه‌های قابل برگشت و هزینه عملیات و تعمیرات استفاده نماید.

‌ماده 4 – حدود اختیارات و وظایف سازمان به شرح زیر است:
‌الف – تهیه و اجرای برنامه‌های عمرانی در دشت قزوین.
ب – مبادرت به فعالیت‌های تولیدی و اداره و بهره‌برداری از تشکیلات و تأسیساتی که بر اثر اجرای برنامه‌های عمرانی ایجاد می‌شود.
ج – انجام هر نوع مطالعه و آزمایشی که برای پیشرفت امور کشاورزی و دامپروری لازم باشد.
‌د – اتخاذ روش‌های نوین فنی برای پیشرفت و توسعه کشاورزی و دامپروری و حداکثر استفاده از منابع موجود و ازدیاد میزان تولید و بالا بردن‌ سطح درآمد کشاورزان و دامپروران.
ه – آموزش و آشنا ساختن کشاورزان و دامپروران به اصول صحیح بهره‌برداری از منابع موجود و آماده ساختن آنها برای به عهده گرفتن فعالیت‌های‌ تولیدی و واگذاری این قبیل فعالیت‌ها به کشاورزان و دامپروران یا شرکت‌های تعاونی آنها یا نوع دیگر شرکت‌های کشاورزی به صورتی که با استفاده از‌ نظر مشورتی سازمان بتوانند حداکثر بهره‌برداری را از منابع موجود بنمایند.
‌و – بازاریابی و فروش فرآورده‌های کشاورزی و دامی حوزه عملیات سازمان اعم از بازارهای داخلی و یا خارجی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با‌رعایت مقررات مربوط.
‌ز – ایجاد سیلو – انبار – سردخانه و مراکز بسته‌بندی و تأسیس انواع کار کارخانجات لازم رأساً یا با مشارکت با اشخاص حقیقی یا حقوقی.
ح – همکاری با منابع مختلف اعتباری به منظور هماهنگ کردن اعتبارات اعطایی آن منابع به کشاورزان حوزه عملیات سازمان و دادن اعتبار و وام‌ به کشاورزان – تهیه و توزیع و فروش کود و بذر و سموم انجام خدمات کشاورزی و توزیع آب برای آنها در مقابل دریافت هزینه آن خدمات بر اساس‌ آیین‌نامه‌هایی که به تصویب شورای عمران قزوین می‌رسد.
ط – اقدام به تأسیس و یا خرید سهام شرکت‌هایی که فعالیت آنها در جهت تأمین مقاصد سازمان باشد.


‌فصل دوم – ارکان سازمان

‌ماده 5 – ارکان سازمان عبارت است از شورا و مدیر عامل.

‌ماده 6 – اعضاء شورای عمران قزوین عبارتند از وزیر کشاورزی، وزیر آب و برق و مدیر عامل سازمان برنامه. ریاست شورا با وزیر کشاورزی است و‌ تصمیمات شورا به اتفاق آراء معتبر است.

ماده 7 – وظایف و اختیارات شورای عمران قزوین عبارت است از:
‌الف – تعیین خط مشی کلی عمران منطقه و تصویب برنامه سالانه.
ب – انتخاب و تغییر مدیر عامل سازمان و تعیین حقوق و مزایای نامبرده.
ج – رسیدگی و تصویب آیین‌نامه‌های مربوط به اعطای وام و انجام خدمات آبیاری و کشاورزی و دامپروری.
‌د – نظارت و هماهنگ کردن برنامه‌های عمران کشاورزی و توسعه منابع آب و آبیاری در دست قزوین.
ه – بررسی و تصویب هر گونه اقدام دیگری که در حدود این اساسنامه برای عمران دشت قزوین لازم باشد.

‌ماده 8 – جلسات عادی شورا هر سه ماه یک بار تشکیل می‌شود و جلسه فوق‌العاده شورا بنا به درخواست هر یک از اعضاء یا مدیر عامل سازمان‌ تشکیل خواهد شد.

‌ماده 9 – مدیر عامل سازمان بنا به پیشنهاد وزیر کشاورزی و تصویب شورا برای مدت سه سال انتخاب و به موجب حکم وزیر کشاورزی منصوب‌ می‌شود انتخاب مجدد مدیر عامل بلامانع است.

‌تبصره – مدیر عامل سازمان سمت دبیر شورای عمران قزوین را نیز خواهد داشت.

‌ماده 10 – مدیر عامل مسئول اجرای مصوبات شورا و اداره کردن سازمان و نماینده تام‌الاختیار قانونی آن در مراجع قضایی و اداری می‌باشد.

‌ماده 11 – مدیر عامل با توجه به نوع و حجم کارهای جاری و پیش‌بینی احتیاجات تشکیلات سازمان را تنظیم و پس از تصویب سازمان امور اداری‌ و استخدامی کشور به موقع اجراء خواهد گذارد.

‌فصل سوم – مواد متفرقه

‌ماده 12 – سازمان می‌تواند تهیه و اجرای طرح‌های دیگری را در حوزه عملیات خود قبول نموده و به نمایندگی از طرف دستگاه ارجاع‌کننده با‌ اختیارات و وظایفی که به سازمان تفویض و محول می‌شود اقدام کند.

‌ماده 13 – سازمان می‌تواند با رعایت مقررات مربوط اقدام به ایجاد مرکز آموزش و تعلیم افراد در رشته‌های مورد نیاز بنماید.

‌ماده 14 – برنامه‌های مربوط به آب و برق بر اساس برنامه‌های عمرانی قزوین طبق قوانین مربوط توسط سازمان‌ها یا شرکت‌های مربوط به وزارت‌ آب و برق تهیه و اجراء و از آنها بهره‌برداری خواهد شد.


‌اساسنامه فوق مشتمل بر 14 ماده و 4 تبصره که به ترتیب در جلسات 29 بهمن 1347 و چهارم و سیزدهم اسفند ماه 1347 به تصویب کمیسیون‌های‌ دارایی – استخدام – کشاورزی مجلس سنا رسیده بود در جلسه روز پنج شنبه بیست و دوم اسفند ماه 1347 به استناد ماده 2 قانون وظایف وزارت‌ کشاورزی به تصویب کمیسیون‌های کشاورزی – امور استخدام و سازمان‌های اداری و دارایی مجلس شورای ملی رسیده و صحیح است.

‌رئیس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی

>‌نقشه: دوره 22 – جلد 5 – صفحه 2831<