‌اساسنامه سازمان نمایشگاه‌های وابسته به وزارت اقتصاد

تاریخ انتشار: ۱۳۴۶/۰۴/۲۹

‌مصوب ۱۳۴۶/۴/۱۹


‌در اجرای قانون سازمان نمایشگاه‌های وزارت اقتصاد مصوب بیست و یکم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و چهل و شش اساسنامه سازمان مزبور‌ که در این اساسنامه اختصاراً سازمان نامیده می‌شود به شرح زیر تصویب می‌گردد.‌


ماده 1 – سازمان وابسته به وزارت اقتصاد بوده و مرکز آن در تهران است.


‌ماده 2 – وظایف سازمان:
‌الف – ایجاد تأسیسات و مراکز خاص در داخل کشور برای نمایشگاه‌هایی که به منظور معرفی فرآورده‌های ایرانی و خارجی برپا می‌شود.
ب – اداره غرفه‌های نمایشگاه‌هایی که بر حسب تصمیم دولت یا وزارت اقتصاد در سایر کشورها ایجاد می‌شود.


‌ماده 3 – سرمایه سازمان. سرمایه سازمان عبارت است از:
1 – اراضی خالصه اوین که طبق تصویب‌نامه شماره 1264 مورخ 38.6.8 هیأت دولت در مالکیت و تصرف وزارت اقتصاد در آمده است با کلیه‌ ابنیه و تأسیسات مستحدثه در آن و کلیه اثاثیه و وسائل و تجهیزات و ماشین آلات و وسائط نقلیه متعلق به سازمان.
2 – کلیه وجوه نقد و موجودی سازمان در بانکها و اوراق بهادار و مطالبات و بدهی‌های سازمان طبق حسابهای عمل کرد تا پایان سال 1345.
3 – اعتبارات مصوب منظور شده در بودجه سال 1346 وزارت اقتصاد برای سازمان نمایشگاه‌ها و همچنین مانده وجوه حاصل از اجرای ماده 7‌قانون کمک به توسعه صدور بعضی از اقلام کالاهای صادراتی مصوب خرداد 1343.

‌تبصره – سازمان نمایشگاه‌ها موظف است از تاریخ تصویب این اساسنامه حداکثر تا سه ماه کلیه دارایی خود را وسیله هیأتی مرکب از کارشناسان‌ وزارت اقتصاد ارزیابی و بهای حقیقی آن را پس از تصویب شورا به عنوان سرمایه سازمان تعیین و در دفاتر مالی خود ثبت نموده و در روزنامه رسمی‌ کشور آگهی کند.


‌ماده 4 – ارکان سازمان عبارتند از:
‌الف – شورا
ب – رییس سازمان


‌ماده 5 – شورای سازمان مرکب از 5 نفر به شرح زیر خواهد بود:
‌الف – وزیر اقتصاد یا نماینده او که ریاست شورا را عهده‌دار خواهد بود.
ب – نماینده وزیر دارایی.
پ – نماینده اتاق صنایع و معادن به انتخاب اتاق مزبور.
ت – نماینده اتاق بازرگانی تهران به انتخاب اتاق مزبور.
ث – مدیر عامل مرکز توسعه صادرات ایران.


‌ماده 6 – وظایف شورا عبارت است از:
‌الف – تعیین خط مشی کلی سازمان در زمینه مسائل فنی مالی واداری.
ب – تصویب برنامه‌های اجرایی و نحوه اجرای آنها.
پ – تصویب بودجه سالانه – ترازنامه و حساب سود و زیان.
ت – تصویب آیین‌نامه معاملاتی.
ث – تصویب تشکیلات سازمان به منظور پیشنهاد به سازمان امور اداری و استخدامی کشور
به پیشنهاد وزیر اقتصاد.
ج – اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادات رییس سازمان.


‌ماده 7 – شوری به دو طریق تشکیل می‌شود:
1 – عادی
2 – فوق‌العاده
1 – شورای عادی سالانه دو بار به دعوت رییس سازمان تشکیل می‌شود. یک بار اوائل سال و حداکثر تا پایان تیر ماه برای رسیدگی به ترازنامه و حساب‌ سود و زیان سازمان و پیشنهادهای و اصل و یک بار هم در نیمه دوم سال حداکثر تا پایان آذر ماه برای رسیدگی و تصویب بودجه سازمان.
2 – شورای فوق‌العاده بنا به تصمیم رییس شورا و همچنین به پیشنهاد رییس سازمان و تصویب رییس شورا با دعوت رییس سازمان تشکیل می‌شود.
3 – دستور جلسه شورا اعم از عادی یا فوق‌العاده از طرف رییس سازمان در دعوت‌نامه ذکر می‌شود تصمیمات شورا با اکثریت آراء معتبر است.

‌تبصره – رییس سازمان سمت دبیری شوری را نیز خواهد داشت.


‌ماده 8 – رییس سازمان از طرف وزیر اقتصاد از بین کارکنان وزارت اقتصاد و یا مؤسسات تابعه آن برای مدت 4 سال انتخاب می‌شود و انتخاب‌ مجدد او بلامانع است.


ماده 9 – وظایف و اختیارات رییس سازمان به شرح زیر است:
1 – اداره امور سازمان بر اساس وظایفی که طبق مقررات مذکور در این اساسنامه به سازمان محول شده است و اجرای کلیه تصمیمات متخذه از‌ طرف شورا.
2 – اخذ تصمیم و صدور دستور درباره کلیه امور مالی و استخدامی و سازمانی و غیره با رعایت آیین‌نامه‌ها و قوانین و مقررات مربوط و بودجه‌ سازمان.
3 – مراقبت در اجرای صحیح اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و بودجه و سایر مصوبات شورا.
4 – امضاء اسناد و نامه‌ها و قراردادهای و افتتاح حساب در بانکها.
5 – نمایندگی سازمان در مراجع اداری و قضایی و مؤسسات خصوصی داخلی و خارجی با حق انتخاب وکیل و اعطاء حق وکالت در توکیل تا یک‌ درجه.
6 – تهیه طرح تشکیلات برای تصویب شورا و تعیین وظایف واحدهای تابعه سازمان.
7 – تهیه گزارشهای سه‌ماهه از وضع مالی و امور جاری و عملیات انجام شده سازمان و تسلیم آن به رییس شورا.
8 – ارجاع دعاوی به داوری پس از تصویب شورای سازمان و هیأت وزیران و همچنین پایان دادن به دعاوی از طریق صلح پس از تصویب شورا.
9 – تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تهیه گزارش و پیشنهاد بودجه به شورا و همچنین ارسال یک نسخه از مصوبات شورا به وزارت اقتصاد‌ برای درج در لایحه تفریغ بودجه.

‌تبصره – رییس سازمان می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به مسئولیت خود به هر یک از معاونین یا رؤسای واحدهای تابعه تفویض‌ نماید.


‌ماده 10 – سازمان دارای درآمدهای زیر خواهد بود:
1 – مال‌الاجاره محل غرفه‌ها – حق‌الزحمه خدمات – ورودیه – اجاره ماشین آلات و هر گونه درآمد دیگری که مربوط به خدمات سازمان باشد از‌ اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از ایرانی یا بیگانه.
2 – مبالغی که در بودجه عمومی کشور در صورت ضرورت به عنوان کمک به سازمان منظور خواهد شد.

‌تبصره 1 – سازمان در قبول هدایای مؤسسات ایرانی و خارجی مجاز بوده این قبیل هدایا با قید ارزش آن جزو دارایی یا درآمد سازمان منظور و در‌ دفاتر مربوطه عمل خواهد شد.

‌تبصره 2 – میزان مال‌الاجاره غرفه‌ها و حق‌الزحمه خدمات و تحصیل سایر درآمدهای مذکور در این ماده بر اساس پیشنهاد هیأت مدیره از طرف‌ شورا تعیین خواهد شد.


‌ماده 11 – سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند همان سال خاتمه می‌یابد و رییس سازمان مکلف است حداکثر تا‌ پایان خرداد هر سال ترازنامه سال قبل را برای رسیدگی و تصویب به شوری تسلیم نماید.


‌ماده 12 – رییس حسابداری سازمان از بین کارمندان رسمی که در امور حسابداری اطلاعات و تجربه کافی داشته و لااقل 10 سال سابقه خدمت‌ رسمی داشته باشند از طرف وزیر اقتصاد تعیین و منصوب خواهد شد.


‌ماده 13 – اسناد و تعهدات مالی و چکها باید به امضاء رییس سازمان یا کسی که از طرف رییس سازمان به او اختیار داده شده و رییس حسابداری‌ سازمان برسد.


ماده 14 – رسیدگی به حساب سازمان و ترازنامه سالانه و حساب سود و زیان توسط حسابداران رسمی و یا توسط حسابرسانی که از بین کارکنان‌ بصیر و مطلع شاغل در وزارت اقتصاد از طرف وزیر اقتصاد مأموریت داده می‌شود به عمل خواهد آمد.


‌ماده 15 – حسابرسان یا حسابداران رسمی می‌توانند به کلیه دفاتر و اسناد سازمان در حدود وظیفه‌ای که به آنها ارجاع شده است مراجعه نموده‌ اطلاعات و مدارک لازم را از طریق رییس سازمان بخواهند و رییس سازمان مکلف است تسهیلات لازم در انجام وظایف آنان فراهم نماید. حسابرسان یا‌ حسابداران رسمی موظفند گزارش خود را مستقیماً به رییس شورا تسلیم نمایند.


‌ماده 16 – کارکنان سازمان تابع قانون استخدام کشوری بوده و کارگران آن مشمول مقررات قانون کار خواهند بود.


‌ماده 17 – وزارت اقتصاد مأمور اجرای این اساسنامه است.


اساسنامه فوق مشتمل بر هفده ماده و پنج تبصره که به استناد قانون سازمان‌ نمایشگاه‌های وزارت اقتصاد مصوب اردیبهشت ماه 1346 در تاریخ روز دوشنبه نوزدهم تیر ماه یک هزار و سیصد و چهل و شش شمسی به تصویب‌ کمیسیون مشترک دارایی مجلسین رسیده است صحیح و قابل اجرا می‌باشد.

‌رییس مجلس شورای ملی – رییس مجلس سنا
‌مهندس عبدالله ریاضی – مهندس شریف امامی