قانون مجازات ارتشا در مورد مستخدمین و مامورین دولتی و ادارات شوروی و بلدی

تاریخ تصویب: ۱۳۰۷/۰۴/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۰۷/۰۷/۱۰

ماده اول – هر یک از مستخدمین و مأمورین دولت، اعم از قضائی و اداری، و همچنین هر یک از مستخدمین و مأمورین ادارات شوروی و بلدی، که ‌برای انجام امری که از وظایف آنان است وجه یا مالی را قبول کند خواه آن کار را انجام داده یا نداده و انجام آن امر بر طبق حقانیت بوده یا نبوده باشد ‌مرتشی محسوب و به دو سال تا پنج سال حبس مجرد و بعلاوه به تادیه آنچه گرفته است محکوم خواهد شد. ‌
و نیز هر یک از اشخاص مذکوره در فوق، هر گاه در مقابل اخذ وجه یا مال از انجام امری که وظیفه ایشان است امتناع ورزند، مرتشی محسوب و به مجازات فوق محکوم خواهند گردید.

تبصره – هر گاه ثابت شود که راشی برای حفظ حقوق حقه خود ناچار از دادن رشوه بوده، وجه یا مالی که به رشوه داده شده باید به او مسترد ‌گردد.


ماده دوم – مواد 139 – 148 قانون مجازات عمومی ملغی است.

داور وزیر عدلیه


چون بموجب قانون 18 اردیبهشت ماه 1307 «‌وزیر عدلیه مجاز است کلیه لوایح قانونی را که بمجلس شورای ملی پیشنهاد نموده و می‌نماید پس از تصویب کمیسیون عدلیه مجلس شورای ملی بموقع اجرا گذارده و پس از آزمایش آنها در عمل بمجلس شورای ملی پیشنهاد نماید» علیهذا (‌قانون مجازات ارتشاء در مورد مستخدمین و مأمورین دولتی و ادارات شوروی و بلدی) مشتمل بر دو ماده که در تاریخ دوم تیر ماه یکهزار و سیصد و‌ هفت شمسی به تصویب کمیسیون عدلیه مجلس شورای ملی رسیده قابل اجرا است.

رئیس مجلس شورای ملی – حسین پیرنیا