آیین‌نامه جشن درختکاری

تاریخ انتشار: ۱۳۳۷/۰۷/۲۷

601/14416- ۱۳۳۷/۷/۲۷


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۷/۷/۲۴ بنا به پیشنهاد شماره 14478/16041 وزارت کشاورزی آیین‌نامه جشن درختکاری در سراسر کشور را بشرح زیر تصویب مینمایند:


ماده 1- روز اول آذر هر سال بعنوان روز جشن درختکاری تعیین میگردد. در این روز درس مدارس تعطیل و با سخنرانی و ارائه فیلم دانش آموزان به فوائد درخت آشنا شده و در جشن درختکاری عملاً شرکت میجویند.

تبصره – چنانچه بعلت بارندگی یا مقتضیات فصلی محل انجام عمل درختکاری در روز جشن میسر نباشد مراسم جشن که از آداب و سنن باستانی است بدون درختکاری برگذار و امر درختکاری به روزی که در محل مناسب تشخیص داده شود موکول میگردد.


ماده 2- از بودجه شهرداریها و عمران دهات و همچنین از محل کمکهائی که متمکنین و مالکین و نیکوکاران ممکن است بپردازند خزانه‌ای برای درختکاری در مجاورت شهر یا بخش و یا ده ایجاد میگردد و نهالهای حاصله در روز جشن وسیله مدعوین و اهالی در زمین تهیه شده قبلی یا کنار نهرها و خیابانها کاشته میشود.


ماده 3- هزینه برگذاری جشن در شهرها بعهده شهرداری هر محل خواهد بود.


ماده 4- بمنظور تهیه مقدمات امر و تنظیم برنامه درختکاری در شهرها کمیسیونی به ریاست استاندار (فرماندار) و عضویت رؤسای سازمان کشاورزی- سرجنگلداری- بانک کشاورزی- فرهنگ و نماینده سازمان ملی پیش آهنگی و شهرداری و سه نفر از معتمدین محل که از نظر شغل و سابقه متناسب برای این خدمت باشند تشکیل میشود.

تبصره – کمیسیون درختکاری در پایتخت بریاست شهردار تهران تشکیل میشود و علاوه بر معتمدین محل و رؤسای مؤسسات مذکور در ماده 4 از نماینده وزارت دربار شاهنشاهی نیز دعوت خواهد گردید.


ماده 5- کمیسیون همه ساله لااقل یک ماه قبل از تاریخ برگذاری جشن تشکیل و تصمیمات لازم را برای روز جشن اتخاذ و محلهائی که باید درختکاری شود بدقت معلوم میدارد.


ماده 6- برنامه جشن درختکاری شامل نکات زیر خواهد بود:
الف- دعوت از کارمندان عالیرتبه ادارات دولتی و محترمین شهر.
ب- سخنرانی در اطراف فوائد درختکاری و جنگل بوسیله یکی از مهندسین کشاورزی.
ج- خواندن سرود مخصوص درختکاری بوسیلة دانش آموزان.
د- نمایش فیلمهای مربوط به درختکاری (در صورت وجود)
هـ- معرفی و تشویق کسانی که در سال گذشته برای درختکاری اقدام نموده و موفقیت قابل توجه کسب کرده اند.
و- اعطاء مدال به کسانی که بیش از دیگران در مورد کشت درخت موفقیت بدست آورده اند- همراه هر مدال حکمی نیز به امضاء وزیر کشاورزی داده خواهد شد.


ماده 7- مدالهای درختکاری چهار نوع است:
طلا- مطلا- نقره- برنز.


ماده 8- استحقاق اشخاص را برای دریافت مدال کمیسیون متشکل از استاندار (یا فرماندار) رئیس کل کشاورزی استان و رئیس سازمان جنگلبانی و مدیرکل یا رئیس فرهنگ شهرستان تعیین مینماید.
این کمیسیون با توجه به استعداد طبیعی محل برای درختکاری و همچنین کوششی که برای نگاهداری درخت باید بعمل آید استحقاق اشخاص را برای دریافت نوع مدال تعیین مینماید.


ماده 9- در هر سال فقط یک مدال طلا اعطاء میگردد و کسی که در سال قبل بیش از همه در امر درختکاری کوشیده باشد به دریافت آن از دست شاهنشاه مفتخر خواهد شد و فرمان آن به توشیح ملوکانه میرسد.


ماده 10- در شهرهای بزرگ ممکن است جشن درختکاری در چند محل برپا شود. یکی از جشنهای درختکاری پایتخت در پیشگاه شاهنشاه صورت میگیرد و گزارش مربوط بفعالیت های درختکاری در پایتخت وسیله شهردار تهران و گزارش فعالیت های درختکاری در تمام کشور وسیله وزیر کشاورزی بعرض خاکپای شاهانه رسانده میشود.

تبصره 1- در جشنی که در پیشگاه شاهنشاه صورت میگیرد هیئت دولت نمایندگان مجلسین مدیرعامل سازمان برنامه و معاون کشاورزی سازمان – نمایندگان مجلسین- امرای آرتش- استادان دانشگاه- معاونین وزارتخانه ها و مدیران کل وزارت کشاورزی و نمایندگان سایر مؤسسات دولتی و بنگاه عمران افتخار حضور خواهند داشت.

تبصره 2- افتتاح جلسه در مرکز از طرف نخست وزیر و در استانها و شهرستانها از طرف رئیس کمیسیون جشن صورت میگیرد.


ماده 11- سرود مخصوص درختکاری در کلیه مدارس به دانش آموزان و پیش آهنگان تعلیم داده خواهد شد که در روز جشن خوانده شود.


ماده 12- شب اول آذر هر سال سخنرانی مناسبی در مورد فوائد درختکاری و ازدیاد درخت در کشور وسیله وزیر کشاورزی یا مدیرعامل بنگاه جنگلها در مرکز و استانداران یا فرمانداران در مراکز استانها از فرستنده رادیو تهران و فرستنده استانها ایراد میشود.


ماده 13- بنگاه جنگلها هر سال کتابچه های مصور در باره فوائد درختکاری تهیه و قبلاً بمراکز لازم میفرستد که در روز جشن توزیع گردد.


ماده 14- وزارتخانه های کشور و کشاورزی و فرهنگ مأمور اجرای این آیین‌نامه هستند.

نخست وزیر