تصویبنامه راجع به تشکیل سازمان گارد گمرک

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۰۲/۰۸

2546 / 86 – ۱۳۳۶/۲/۸


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۶/۲/۷ بنا به پیشنهاد وزارت جنگ و موافقت وزارت گمرکات و انحصارات تصویب نمودند:


ماده یکم )- از این تاریخ عمل مبارزه با قاچاق موضوع تصویبنامه شماره 38042 – 24 /10 /332 از وزارت جنگ منتزع و بوزارت گمرکات و انحصارات محول میگردد و برای اجرای منظور فوق سازمانی بنام سازمان گارد گمرک دراداره کل گمرک تشکیل و سازمان مزبور از لحاظ بودجه و اعتبارات و وسائل کار بشرح زیر تکمیل میشود:

الف – گارد گمرک شامل واحدهائی از افراد وظیفه ( 9 گردان از نیروی زمینی ویک گردان از تفنگداران دریائی) و کادر ثابت پلیس گمرک خواهد بود.

ب – اعتبارات لازم برای سازمان مزبور ازطرف وزارت دارائی تأمین خواهد گردید.

ج – افسر یکصد نفر و درجه دار پانصد نفر از ارتش شاهنشاهی با موافقت ستاد ارتش به کادر گمرک منتقل و بتدریج که حداکثر آن از3 سال تجاوز نکند از داوطلبینی که اداره کل گمرک استخدام و بخدمت خواهد پذیرفت و در آموزشگاههای نظامی و یا اختصاصی تحت تعلیم قرار خواهند گرفت و یا از افسران و درجه دارانی که از ارتش منتقل میشوند کادر خود را تکمیل نماید.

د – کلیه وسائل دریائی و شطی ( قایقهای قدیمی و ناوچه های 65 تنی ) و ساختمانها که سابقا از طرف گارد گمرک بوزارت جنگ ( گارد مرزی ) واگذار شده و یا بعداً بمنظور مبارزه با قاچاق تحویل گارد مرزی یا نیروی دریائی گردیده عیناً بگارد گمرک برگشت داده میشود و نسبت به تکمیل کادر نیروی دریائی و هوائی آن طبق مقررات بند (ج) ماده (1) عمل خواهد شد.


ماده دوم )- حدود اختیارات و وظایف گارد گمرک بموجب آیین‌نامه ای که ازطرف وزارت گمرکات و انحصارات با موافقت وزارت جنگ تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید معین خواهد گردید.


ماده سوم )- ژاندارمری کل کشور مجاز است برای انجام وظایف محوله خود در هر نقطه از نوار مرزی که مقتضی بداند پاسگاههای لازمه دائر و کلیه وظایف قانونی خود را انجام دهد.


ماده چهارم )- از تاریخ اجرای این تصویبنامه – تصویبنامه شماره 38042 مورخ ۱۳۳۲/۱۰/۲۴ و کلیه تصویبنامه ها و مقررات دیگری که در این مورد صادر شده لغو میگردد.


ماده پنجم )- پس از تصویب آیین‌نامه اجرائی موضوع ماده دوم بالا که در هر صورت نبایستی تهیه و تصویب آن از آخر اردیبهشت ماه 1336 تجاوز کند این تصویبنامه بموقع اجراء گذاشته خواهد شد.

نخست وزیر