اساسنامه انجمن ملی تربیت بدنی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۳۶/۰۱/۲۴

19519 / 53 – ۱۳۳۶/۱/۲۴


ماده اول ) – انجمن ملی تربیت بدنی ایران سازمانی است که تحت سرپرستی و ریاست عالیه اعلیحضرت همایون محمدرضا شاه پهلوی در تاریخ 28 فروردین 1313 بمنظور پیشرفت و تعمیم ورزش و تأمین تندرستی و نیرومندی جوانان و مردم کشور و تقویت رشد ملی و اخلاقی تأسیس یافته و یگانه مرجع صلاحیت داریست که به کلیه امور مؤسسات ورزشی کشور رسیدگی مینماید.

تبصره 1- این انجمن نسبت به پیشرفت نیات کمیته ملی المپیک ایران و توسعه ورزش در مدارس و در ارتش و کارخانجات و تقویت پیشاهنگی و سایر سازمانهای تعاونی و تربیتی و همکاری و کمکهای لازم خواهد نمود.

تبصره 2- کلیه باشگاهها و مؤسسات ورزشی کشور تابع مقررات و آیین‌نامه های این انجمن خواهند بود.


ماده دوم ) – مرکز انجمن ملی تربیت بدنی ایران در تهران و شعب آن در مراکزاستان – شهرستان و بخشهای کشور میباشد.


ماده سوم ) – انجمن ملی تربیت بدنی ایران دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی میباشد که طی شماره 1 مورخ 13 آبانماه 1315 رسماً به ثبت رسیده است.


ماده چهارم ) – اعمال نفوذ سیاسی وتبلیغ و اشاعة افکار و عقاید حزبی درکلیه سازمانها و تأسیسات وابسته به انجمن ملی تربیت بدنی ایران ممنوع است و هیئت مدیره هر محل موظف است افراد و مؤسسات متخلف را برای حداقل یک سال از ادامه فعالیت و شرکت در برنامه های سازمانهای ورزشی منع نماید و طرد این قبیل افراد برای همیشه و ابطال پروانه مؤسسات آنان از وظائف خاص هیئت مدیره انجمن مرکزی میباشد.


سازمان انجمن :

ماده پنجم ) – انجمن دارای سازمانهائی بشرح زیر است:
شورای عالی – هیئت مدیره – دبیرخانه کل – فدراسیونها – باشگاهها – شورای ورزشی بانوان.


شورای عالی انجمن:

ماده ششم ) – اعضای شورای عالی انجمن مرکب از مقامات و شخصیتهائی بشرح زیر میباشند :
رئیس عالی کمیته ملی المپیک ایران – نخست وزیر – رؤساء مجلسین سنا و شورا – وزیر فرهنگ – وزیر کشور- وزیردارائی – وزیر بهداری – وزیر کار – رئیس دانشگاه – رئیس سازمان برنامه – رئیس ستاد ارتش – رئیس انجمن ملی تربیت بدنی ایران –شهردار تهران – نائب رئیس انجمن تربیت بدنی – رئیس شورای ورزشی بانوان – معاون شهرداری – رئیس هیئت مدیره انجمن ورزشی ارتش – دونفر نمایندگان وزارت کشور و دانشگاه در انجمن – رئیس اداره کل تبلیغات – دو نفر مشاورین اداری و فنی انجمن – رئیس شورای ورزشی آموزشگاههای کشور – رئیس اداره کل تربیت بدنی وزارت فرهنگ – رئیس اداره تربیت بدنی دانشگاه – رئیس ورزشی ارتش – مدیر کل سازمان ورزشی کارگران – دبیر کل شورای عالی هدایت جوانان – دبیرکل انجمن تربیت بدنی – رؤسا فدراسیونها.


ماده هفتم ) – جلسه شورا در فروردینماه هر سال در پیشگاه اعلیحضرت همایون شاهنشاه تشکیل میگردد.


ماده هشتم ) – دستور جلسات و وظائف شورا بدین قرار است:
الف – استماع گزارش اقدامات سالیانه هیئت مدیره انجمن و تصویب ترازنامه.
ب – طرح و تصویب پیشنهادات بمنظور ازدیاد درآمد انجمنهای تربیت بدنی ایران.
ج – طرح و تصویب برنامه های کلی راجع به توسعه و تعمیم ورزش در کشور.


هیئت مدیره انجمن:

ماده نهم ) – هیئت مدیره انجمن مرکزی مرکب از 15 نفر بشرح زیر میباشند:
1 ) – ازطرف اعلیحضرت همایون شاهنشاه یکی از شخصیتهای برجسته و ورزش دوست کشور برای مدت چهار سال (یک دوره المپیک) به سمت ریاست انجمن ملی تربیت بدنی ایران انتخاب میشود .
2 ) – معاون وزارت فرهنگ که نایب رئیس هیئت مدیره خواهد بود .
3 ) – رئیس شورای ورزشی بانوان .
4 ) – معاون شهرداری .
5 ) – مدیرکل یا رئیس اداره کل امور شهرداریها .
6 ) – یکی از استادان ورزشدوست دانشگاه به معرفی رئیس دانشگاه .
7 ) – رئیس شورای ورزشی آموزشگاههای کشور .
8 ) – رئیس اداره کل تبلیغات .
9 ) – رئیس اداره کل تربیت بدنی .
10) – رئیس ورزش ارتش .
11) – رئیس دبیرخانه انجمن که دبیر کل هیئت مدیره خواهد بود.
12) – مدیرکل سازمان ورزشی کارگران .
13) – دبیر کل شورای عالی هدایت جوانان .
14 – 15) – دونفر از شخصیتهای ورزش دوست که سمت مشاور اداری و مالی و مشاور فنی انجمن را دارند.

تبصره 1- مشاورین مزبور بنا به پیشنهاد رئیس انجمن و تصویب هیئت مدیره انتخاب میشوند و علاوه بر عضویت در هیئت مدیره همواره در کلیه امور با رئیس انجمن و دبیر کل و سایر رؤساء ادارات انجمن همکاری و تشریک مساعی خواهند نمود.

تبصره 2- مدت عضویت نماینده دانشگاه و دو نفر مشاورین انجمن چهارسال (یک دوره المپیاد) است و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.


ماده دهم ) – جلسات هیئت مدیره انجمن لااقل دو هفته یک بار تشکیل میگردد و برای رسمیت جلسه حضور نصف بعلاوه یک اعضاء ضرورت دارد و تصمیمات هیئت مدیره به اکثریت لااقل نصف بعلاوه یک اعضاء حاضر خواهد بود.


ماده یازدهم ) – عضویت در شورای عالی و هیئتهای مدیره انجمنهای تربیت بدنی و خدمات رؤساء و اعضاء هیئت مدیره و کمیته فنی فدراسیونها و شورای ورزشی بانوان و شعب آنها در شهرستانها افتخاریست.


ماده دوازدهم ) – هیئتهای مدیره انجمنهای تربیت بدنی و فدراسیونها و شورای ورزشی بانوان میتوانند با تصویب و صدور حکم از انجمن ملی تربیت بدنی ایران مأمورین موظف اداری و فنی و مربی با پرداخت دستمزد ماهیانه طبق تبصره های مشروحه زیر انتخاب و بکار بگمارند.

تبصره 1) – فدراسیونها حق ندارند از مأمورین موظف سایر فدراسیونها که مشاغلی را با اخذ دستمزد برعهده دارند بطور مستمر استفاده نمایند مگر اینکه شخص مورد انتخاب از شغل خود در فدراسیون قبلی استعفا نماید.

تبصره 2 ) – جمع کل حقوق و کمک هزینه و دستمزد سالیانه مأمورین دفتری انجمنهای تربیت بدنی و فدراسیونها و شورای ورزشی بانوان نباید از میزان زیر تجاوز نماید:
الف – در محلهائی که عایدات محلی یک ساله آنها در سال کمتر از سیصد هزار ریال است حداکثر تا %20 از درآمد.
ب – در شهرستانهائی که عایدات محلی یک ساله آنها از سیصد تا ششصد هزار ریال است حداکثر تا 15% از درآمد.
ج – در شهرهائی که عایدات محلی یک ساله آنها از ششصد هزار ریال بیشتر است حداکثر تا 10 % از درآمد.

تبصره 3 ) – میزان حق التعلیم مربیان و حق داوری و پرداخت هرگونه فوق العاده و مزایا به مأمورین مسابقات و اردوگاهها و کلاسهای ورزشی طبق جدول خاصی است که به تصویب هیئت مدیره انجمن ملی تربیت بدنی ایران میرسد و پرداخت دستمزد کلیه مأمورین دفتری و حق التعلیم مربیان وابسته به انجمنهای تربیت بدنی و فدراسیونها و شورای ورزشی بانوان منوط بصدور حکم از انجمن تربیت بدنی ایران است و در هر حوزه باید از صندوق انجمن تربیت بدنی محل با ارائه برگ انجام کار پرداخته شود.

تبصره 4- احکام حق التعلیم کلیه مربیان بنا به پیشنهاد انجمنهای تربیت بدنی و فدراسیونهای مربوط از انجمن مرکزی و بر طبق جدول مصوب حداکثر برای یک سال صادر میشود و درصورت لزوم در هر سال باید قرارداد آنان تجدید گردد.


دبیرخانه کل انجمن مرکزی و تشکیلات آن:

ماده سیزدهم ) – دبیرخانه انجمن مرکزی اداره کلی است تحت سرپرستی یک دبیر کل که مسئول اجرای اساسنامه و آیین‌نامه ها و مقررات و مصوبات هیئت مدیره انجمن ملی تربیت بدنی تربیت بدنی ایران میباشد و بمراجعات سازمانهای وابسته به انجمن و امور انجمنهای تربیت بدنی شهرستانها و فدراسیونها و باشگاهها رسیدگی مینماید.


ماده چهاردهم ) – سازمان دبیرخانه کل انجمن مرکزی از پنج اداره و دو دائره مستقل تشکیل میشود بدین قرار:
– اداره فنی – اداره حسابداری – اداره بازرسی – اداره ساختمان – اداره انتشارات و تبلیغات – دائره مستمر دفتر و بایگانی و دائره مستقل روابط بین المللی .

الف )- اداره فنی : به سرپرستی یک نفر رئیس مشتمل بر 5 دائره که عبارتند از :
1- دائره آموزش و برنامه ها
2- دائره باشگاهها و ورزشخانه ها
3- دائره امور فدراسیونها
4- دائره استادیومها و سالنها
5- دائره بهداری .

ب )- اداره حسابداری : به سرپرستی یک نفر رئیس مشتمل بر 5 دائره که عبارتند از :
1- دائره حسابداری مرکز و شهرستانها
2- دائره صندوق
3- دایره اموال
4- دائره کارپردازی
5- دائره حسابداری فدراسیونها.

ج )- اداره ساختمان : به سرپرستی یک نفر رئیس و مشتمل بر چهار دائره که عبارتند از :
1- دائره نظارت
2- دائره نقشه کشی
3- دائره ثبت املاک و اماکن
4- دائره تعمیرات.

د ) – اداره بازرسی : به سرپرستی یک نفر رئیس مشتمل بر 5 دائره که عبارتند از :
1- دائره بازرسی اداری
2- دایره بازرسی فنی
3- دائره آمار و اطلاعات
4- دائره کارگزینی
5- دائره بازرسی مالی.

هـ ) – ادارة انتشارات و تبلیغات : – به سرپرستی یک نفر رئیس و مشتمل بر چهار دائره که عبارتند از :
1- دائره اخبار
2- دائره مجله
3- دائره تشریفات
4- دائره کتابخانه و موزه .

و ) – دو دائره مستقل: ( دفتر و بایگانی – روابط بین المللی) هریک دارای یک رئیس و عدة مدیر شعبه و کارمند خواهند بود و این دوائر مستقیما زیر نظر رئیس انجمن و دبیر کل اداره میشوند.


ماده پانزدهم ) – هریک از ادارات پنجگانه و دوائر مستقل دبیرخانه کل انجمن علاوه بر رئیس اداره و مدیر دوائر دارای یک معاون و تعدادی متصدی شعبه و یا کارمند خواهند بود که باید وظائف خود را زیر نظر دبیر کل و رؤساء مربوط انجام نمایند.


ماده شانزدهم ) – دبیر کل انجمن ملی تربیت بدنی ایران باید شخصیت بصیر و مطلع به رشته های مختلف ورزشی بوده باشد و بنا به پیشنهاد رئیس انجمن و تصویب هیئت مدیره انتخاب میگردد.
رؤساء ادارات و دوائر مستقل انجمن بنا به پیشنهاد دبیرکل و تصویب رئیس انجمن انتخاب میشوند معاونین ادارات و دوائر مستقل و مدیران سایر دوائر و شعب و کارمندان و مستخدمین انجمن بنا به پیشنهاد رؤساء مربوط و موافقت دبیرکل و تصویب رئیس انجمن درصورت وجود محل و موجود بودن اعتبار در بودجه مصوب پس از دوماه خدمت رضایت بخش آزمایشی بکار گمارده میشود.

تبصره شرائط و مقررات استخدامی کارکنان و مستخدمین انجمن باید به تصویب هیئت مدیره انجمن مرکزی رسیده باشد.


سازمان انجمنهای شهرستانها و بخشها

ماده هفدهم ) – در مرکز هر استان و شهرستان و درهر بخش یک شعبه ای از انجمن ملی تربیت بدنی ایران دائر خواهد بود که هیئت مدیره آن مرکب از اشخاص زیر میباشند :
1) – استاندار در مرکز استان . فرماندار درشهرستان و بخشدار در بخش که رئیس هیئت مدیره انجمن میباشد.
2) – مدیر کل فرهنگ درهر استان . رئیس فرهنگ در هر شهرستان و بخش که نایب رئیس هیئت مدیره میباشد.
3) – شهردار هر محل که سمت خزانه دار انجمن را دارد.
4) – فرمانده واحد نظامی
5 – رئیس شهربانی
6 – فرمانده ژاندارمری
7 – رئیس دانشگاه یا دانشکده محل
8 – رئیس اداره کار
9– رئیس شورای ورزشی بانوان
10– دبیر شورای هدایت جوانان
11– مدیر فنی انجمن که منشی هیئت مدیره و مسئول دبیرخانه انجمن خواهد بود
11- مدیر فنی انجمن که منشی هیئت مدیره و مسئول دبیر خانه انجمن خواهد بود
12 / 13 – دو نفر از شخصیتهائی که به امر ورزش علاقمند باشند.

تبصره شخصیتهای علاقمند بورزش باید محلی بوده و برای مدت چهار سال بنا به پیشنهاد دبیرخانه انجمن و تصویب هیئت مدیره انتخاب میشوند وتجدید انتخاب آنان بلامانع است.


ماده هجدهم ) – هیئت مدیره انجمنهای تربیت بدنی استان و شهرستان و بخش موظفند نسبت به تشکیل جلسات مرتب انجمن و تشریک مساعی با هیئتهای ورزشی منتسب به فدراسیونهای کشور بمنظور ابراز فعالیت در توسعه و تعمیم امر ورزش در حوزه تابعه خودشان پیوسته بر طبق مواد 4 و 10 و 11 و 12 این اساسنامه و سایر مصوبات انجمن مرکزی اقدامات مؤثر نموده و در امور باشگاهها و مؤسسات ورزشی محل نظارت نمایند و باید در هر سه ماه خلاصه عملیات خود را بانجمن ملی تربیت بدنی ایران گزارش دهند.


دبیرخانه انجمن شهرستانها

ماده نوزدهم ) – دبیرخانه انجمن شهرستانها اداره ایست تحت سرپرستی یکی از مطلعین به رشته های مختلف ورزشی که بنا به پیشنهاد هیئت مدیره انجمن تربیت بدنی محل و تصویب انجمن ملی تربیت بدنی ایران انتخاب میگردد وعنوان مدیر فنی تربیت بدنی محل را خواهد داشت و مسئول اجرای اساسنامه و آیین‌نامه ها و مقررات انجمن ملی تربیت بدنی ایران و مصوبات هیئت مدیره انجمن محلی میباشد و سازمان دبیرخانه انجمن شهرستانها بدین قرار است:

الف ) – در بخشها : – امور اداری و فنی برعهده یک نفر از مطلعین به رشته های مختلف ورزشی است که همان مدیر فنی تربیت بدنی خواهد بود.

ب ) – در شهرهای درجه 2 و 3 : – دو نفر از مطلعین به رشته های مختلف ورزشی که یکی از آنها باید مسئول امور دبیرخانه و مدیر فنی تربیت بدنی بوده و دیگری نیز از مربیان ورزش باشد.

ج ) – در شهرهای درجه یک و مراکز استان : – حداکثر ممکن است تا سه نفر علاوه بر مدیر فنی تربیت بدنی برای تصدی ( امور دفتری – حسابداری و اموال ) در دبیرخانه انجمن بکار گمارده شوند.

د ) – تعداد مربیان رشته های اختصاصی و مأمورین اماکن ورزشی بسته به تناسب احتیاجات و فعالیتهای ورزشی انجمن محل است که طبق آیین‌نامه های مصوب انجمن ملی تربیت بدنی ایران انتخاب و بکار گمارده میشوند.

هـ ) – مربیان ورزشی باید از معلمین ورزش فرهنگ و یا اشخاصی که صلاحیت فنی و اخلاقی آنان مورد تصویب انجمن ملی تربیت بدنی ایران بوده باشد انتخاب شوند و سایر مأمورین اداری و مالی و مستخدمین جزء را از کارکنان فرهنگی یا فرمانداری و شهرداری انتخاب میشوند و بطور کلی ابلاغ انتصاب همه آنان باید پس از تصویب رئیس انجمن ملی تربیت بدنی ایران صادر و سپس بکار گمارده شوند.

تبصره مربیان ورزش فرهنگ و کارمندان فرهنگی و همچنین سایر کارمندان دولت که در دبیرخانه انجمن بسمت کارمند یا مربی انجام وظیفه مینمایند بایستی صرفاً در ساعت غیر اداری به امور انجمن تربیت بدنی رسیدگی و سرپرستی نمایند.


امور مالی انجمنهای تربیت بدنی

ماده بیستم – کلیه درآمد انجمنهای تربیت بدنی و تاسیسات وابسته به آنها باید بحساب مخصوص در بانک ملی محل ریخته شود. در حوزه هائی که فاقد بانک است باید طبق معمول دستگاههای دولتی عمل نمایند.


ماده بیست و یکم – انجمنهای تربیت بدنی مرکز و شهرستانها و بخشها موظفند همه ساله حداقل 50 درصد از کل درآمد محلی سالیانه و مازاد اعتبارات از سال قبل خودشان را با تصویب انجمن مرکزی بمصرف امور ساختمانی تاسیسات ورزشی برسانند.


ماده بیست و دوم – بودجه سالیانه انجمنهای تربیت بدنی باید در نیمه دوم بهمن ماه هر سال برای سال بعد با نظر هیئت مدیره انجمن محل تنظیم و بمرکز ارسال شود که تا آخر اسفند ماه تصویب و ابلاغ گردد.


ماده بیست و سوم – برداشت از حساب انجمنهای تربیت بدنی و تاسیسات وابسته به آنها باید با سه امضای مجاز بشرح زیر صورت گیرد:
الف – از حساب انجمن مرکزی : 1- رئیس یا نایب رئیس انجمن 2- دبیر کل انجمن 3- رئیس حسابداری.
ب – از حساب انجمن شهرستانها و بخشها : 1- رئیس یا نایب رئیس انجمن 2- خزانه دار 3- مدیر فنی تربیت بدنی.
ج – از حساب فدراسیونها و شورای ورزشی بانوان : 1- رئیس 2- دبیر 3- خزانه دار .


ماده بیست و چهارم – انجمنهای تربیت بدنی و فدراسیونها و شورای ورزشی بانوان و سایر موسسات وابسته بآنها موظفند نسبت به وصول عوائد و صرف هزینه های خود مقررات و آیین‌نامه های مصوب انجمن ملی تربیت بدنی ایران را رعایت نمایند.


ماده بیست و پنجم – مسئولیت کلیه امور مالی انجمنهای تربیت بدنی و فدراسیونهای ورزشی و موسسات وابسته بآنها بر عهده روساء آنان و مسئولین ذیحساب هر یک میباشد و عموما در مقابل رئیس انجمن ملی تربیت بدنی ایران و روساء ادارات انجمن مرکزی مسئولیت مستقیم داشته و همواره باید اقدامات مالی را در دفاتر محاسباتی ثبت و ضبط نموده و همه ساله بیلان دارائی و سیاهه اموال منقول و غیرمنقول انجمن تربیت بدنی یا فدراسیون و شورای ورزشی بانوان را با انجمن ملی تربیت بدنی ایران ارسال و برای استحضار عامه منتشر نمایند و هر گونه تصرف غیرمجاز در وجوه و اموال انجمنهای تربیت بدنی و فدراسیونها و شورای ورزشی بانوان طبق قوانین مربوط به اموال عمومی قابل تعقیب خواهد بود.


ماده بیست و ششم – وظائف هیئت های مدیره انجمنهای تربیت بدنی مرکز و شهرستانها و جویان امور اداری و فنی و مالی فدراسیونها و شورای ورزشی بانوان و موسسات وابسته به آنها برطبق آیین‌نامه ها و مقررات جداگانه است که به تصویب هیئت مدیره انجمن ملی تربیت بدنی ایران رسیده است.


ماده بیست و هفتم – فدراسیونها و شورای ورزشی بانوان بر طبق مقررات و اساسنامه های مصوب انجمن ملی تربیت بدنی ایران مستقلاً اداره میشوند و موظفند برنامه کار و فعالیت یکساله خود را در آبانماه هر سال به تصویب هیئت مدیره انجمن ملی تربیت بدنی محل برسانند.


ماده بیست و هشتم – این اساسنامه که مشتمل بر 28 ماده و 8 تبصره و بیست بند میباشد بجای اساسنامه سابق در بیست و سوم بهمن 35 به تصویب هیئت مدیره انجمن ملی تربیت بدنی ایران رسیده و در جلسه مورخ 21/1 /1336 از تصویب هیئت وزیران گذشته و در تاریخ 1335 به تصویب و توشیح ملوکانه رسیده و باید در تمام کشور بموقع اجراء گذارده شود. وزارتخانه ها و ادارات مربوطه مسئول اجرای این اساسنامه خواهند بود.

نخست وزیر