مقررات مربوط به اداره امور کودکستانها

تاریخ انتشار: ۱۳۳۵/۰۴/۲۴

مقررات مربوط به اداره امور کودکستانها در جلسه 912 مورخ ۱۳۳۵/۴/۲۴ مطرح و پس از توضیحات آقای یزدانفر و قرائت نظریه کتبی اعضا کمیسیون مربوطه و با اصلاحاتی که مقرر گردید بنابر پیشنهاد آقای نوربخش در آن به عمل آید به شرح مضبوط در پرونده به تصویب رسید.


قسمت اول – وظایف اداره امور کودکستانها

1- نظارت در وضع کودکستانها و طرز تربیت کودکان و هدیت و راهنمایی مربیان.

2- رفع نقایص کودکستانهای موجود و ایجاد تسهیلات لازم برای تأسیس کودکستانهای جدید.

3- فراهم نمودن وسیله کار برای کودکستانها مخصوصاً وسایلی که تهیه آنها بصورت انفرادی میسر نیست مانند ایجاد کتابخانه و تشویق در تألیف و چاپ و ترجمه نشریه­های مربوط به کودک و تهیه فیلم­های تربیتی و سرود و وسایل فنی دیگر.

4- تربیت مربی برای کودکستانها به وسیله تشکیل کلاس تربیت مربی کودک و ایجاد کوکستانهای نمونه در پایتخت و مراکز استانها با تشخیص وزارت فرهنگ.

5- تأسیس کودکستان در مناطقی که زبان مادری کودکان فارسی نیست به منظور ایجاد علاقه کودکان به زبان فارسی و آماده ساختن کودکان برای ورود به دبستان.

6- راهنمایی و ارشاد مربیان کودکستانهای کشور به وسیله بازرسان مخصوص با توجه خاص به پرورش اخلاقی کودکان و پیشرفت زبان فارسی.

7- دعوت مربیان شهرستانها برای دیدن کودکستانهای پایتخت و تشکیل کنفرانس­های چند روزه در هر سال یک مرتبه در موقع مناسب.

8- رسیدگی به وضع بهداشت کودکستانها بوسیله پزشکان بهداری آموزشگاه­ها در هر ماه یک یا دو مرتبه و مراقبت در انجام دستورهایی که در این باره از طرف پزشکان داده می­شود.

9- ایجاد کودکستان مجانی برای اطفال بی­بضاعت از محل اعانه شهرداری و وزارت فرهنگ.


قسمت دوم – سازمان اداره امور کودکستان ها

10- اداره امور کودکستانهای وزارت فرهنگ تشکیل می­شود و برای بهبود امور کودکستانهای سراسر کشور اقدام می­نماید و تصمیمات خود را پس از جلب موافقت اولیای وزارت فرهنگ مستقیماً به موقع اجرا می­گذارد و در استانها به رؤسای فرهنگ ابلاغ می­کند.

11- اداره امور کودکستانها در پایتخت دارای کارمندانی به شرح زیر است:
یک نفر رئیس یک نفر معاون – پنج نفر بازرس فنی. (راهنما یا مشاور تربیتی کودکان) چهار نفر کارمند دفتری دو نفر مستخدم جزء.

12- بازرسان اداره امور کودکستانها از کارمندانی انتخاب می­شوند که دارای یکی از شرایط زیر باشند:
 1- لیسانسیه دانشسرای عالی
2- فارغ­التحصیلان دانشسرای مقدماتی با داشتن ده سال سابقه تدریس.

13- بازرسانی که واجد شرایط فوق نباشند و در تاریخ تصویب این آیین‌نامه شاغل خدمت بازرسی می باشند در صورتی که از عهده امتحان کلاس مربی کودک برآیند در محل خدمت فعلی خود ابقاء خواهند شد.


قسمت سوم – آیین‌نامه کودکستانها

14- کودکستان آموزشگاه رسمی است که با اجازه وزارت فرهنگ برای تربیت کودکان از سن 2 سالگی تا سن ورود به دبستان تأسیس می­گردد و مطابق برنامه و آیین‌نامه خاصی که به تصویب شورای عالی فرهنگ می­رسد عمل خواهد کرد.

15- هر کودکستان پس از اخذ امتیاز و ارائه محل مناسب دایر خواهد شد و در صورتی که تا شش ماه پس از تصویب امتیاز محل مناسب معرفی نشود امتیاز بخودی خود لغو خواهد شد برای صدور امتیاز پرونده امر در تهران توسط اداره امور کودکستانها و در شهرستانها توسط اداره فرهنگ محل تشکیل می­شود و تقاضانامه به وسیله اداره امور کودکستانها برای طرح و تصویب امتیاز به دبیرخانه شورای عالی فرهنگ ارسال می­گردد.

16- پس از تصویب امتیاز در شورای عالی فرهنگ صاحب امتیاز باید محل کودکستان را معرفی کند و شایستگی محل را به تصویب بازرس فنی برساند سپس امتیازنامه خود را دریافت و کودکستان را افتتاح کند.

17- نظر به احتیاج کودک به مهر مادری مدیر مسئول و مربیان و صاحبان امتیاز باید از بانوان انتخاب شوند.

18- مدیران دبستانهای دخترانه ملی در صورتی که واجد شرایط باشند امتیاز دایر کردن یک یا دو کلاس کودکستان پس از اخذ امتیاز می­توانند با رعایت مقررات این آئین­نامه در محل دبستان دایر کنند.

19- تعویض محل کودکستان (و کلاسهای کودکستان ضمیمه دبستان) بدون جلب موافقت اداره امور کودکستانها ممنوع است.

20- در استانهایی که اطفال آشنایی به زبان ملی (فارسی) ندارند دبستانهای ملی یا دولتی دخترانه می­توانند با اجازه فرهنگ محل به منظور تعلیم زبان فارسی کلاسهایی برای کودکان پنج و شش ساله داشته باشند.

21- هدف اصلی این کلاسها آشنا ساختن کودکان به تکلم زبان فارسی است و نتیجه کار باید در هر سال اقلاً دو مرتبه مورد بازرسی دقیق قرار گیرد.

تبصره – مربیان این کودکستان­ها و کلاسها باید از بانوانی انتخاب شوند که زبان مادری آنان فارسی باشد.

22- از طرف وزارت فرهنگ لااقل یک باب کودکستان در مراکز استان و شهرستانهای مهم به عنوان نمونه دایر می­شود که محل کارآموزی عملی برای داوطلبان خدمت در کودکستانها نیز خواهد بود مدیران کودکستانهای نمونه باید همان شرایطی را دارا باشند که برای بازرسان فنی کودکستانها تعیین شده است.

23- سن کودکان کودکستانی باید بین 3 تا سن ورود به دبستان باشد.

24- برای هر کلاس کودکستان نباید بیش از 25 نفر کودک پذیرفته شود.

25- مدت توقف کودکان در کودکستان حداقل 3 و حداکثر 5 ساعت در روز است (3 ساعت صبح و 2 ساعت بعد از ظهر).

26- کودکستانهای شبانه روزی باید امتیازنامه مخصوص (شبانه روزی) دریافت دارند و برای انجام این امر شهریه مناسبی که مورد موافقت وزارت فرهنگ باشد اخذ نمایند.

27- چنانچه کودکستان به نحوی فاقد مدیر مسئول باشد صاحب امتیاز باید مراتب را فوراً اطلاع دهد و در ظرف مدت بیست روز مدیر مسئول واجد شرایط را معرفی کند و در غیر این صورت کودکستان تعطیل خواهد شد.

28- برای برقراری ارتباط بین کودکستان و اولیاء به منظور پیشرفت کار کودکستان انجمن همکاری خانه و کودکستان طبق آئین­نامه خاص تشکیل می­شود و تصمیمات انجمن قابل اجراست.


قسمت چهارم – شرایط مدیر مسئول و مربی کودکستان و وظایف آنان

29- بانوانی که حداقل دارای 25 سال سن باشند و به وسیله دو نفر معتمد وزارت فرهنگ صلاحیت آنان گواهی شود با داشتن 3 شرط ذیل می­توانند به مدیریت مسئول کودکستان انتخاب شوند.
 1- داشتن گواهی نامه تحصیلات عالی در علوم تربیتی یا تربیت کودک.
 2- داشتن گواهی نامه از دانشسرای مقدماتی.
 3- داشتن گواهی نامه سوم متوسطه و کامیابی در امتحانات کلاس تربیت مربی کودک.

تبصره – مدیران کودکستانهایی که در تاریخ تصویب آئین­نامه امتیاز ندارند در صورتی که به اخذ گواهی نامه کلاس تربیت مربی کودک نایل شوند می­توانند به مدیریت کودکستان انتخاب شوند.

30- بانوانی که هفت سال سابقه خدمت آموزشی منحصراً در دبستانها و دبیرستانها دارند و تقاضای افتتاح کودکستان به هزینه خود بنمایند یا استفاده از حقوق مزایای استخدامی به سمت مدیر مسئول انتخاب و امتیازنامه افتتاح کودکستان بنام آنان صادر خواهد شد.

31- مدیران مسئول کودکستان­ها باید تبعه ایران و مسلمان یا از اقلیتهای (زردشتی، مسیحی، کلیمی) و بحسن اخلاق مشهور باشند و گواهی عدم سوءپیشینه از دادگستری و گواهی تندرستی از بهداری آموزشگاه­ها ارائه نمایند.

32- مربیان کودکستانها گذشته از صلاحیت اخلاقی باید تبعه ایران و حداقل دارای 18 سال سن و گواهی نامه دوره اول متوسطه باشند.
 – تبصره- مربیان شاغل خدمت در تاریخ تصویب آئین­نامه به شرط آنکه به اخذ گواهی نامه کلاس تربیت مربی کودک نایل شوند می­توانند به خدمت خود ادامه دهند.

33- مدیر کودکستان حق ندارد سرپرستی کودکستانی را که برعهده او واگذار شده است به شخص دیگری محول کند و هنگام پیش آمد بیماری ممتد یا مسافرت باید جانشین واحد شرایط معرفی نامه صلاحیت جانشین مورد تصدیق اداره امور کودکستانها قرار گیرد.

34- مدیر و مربیان کودکستانها موظفند در محلهایی که کلاس کارآموزی دایر می­شود شرکت جویند و تعلیماتی را که داده می­شود فراگیرند و بکار بندند.

35- مدیر کودکستان موظف است به هر نحو صلاح بداند با رعایت بهداشت چاشت مناسبی برای اطفال تهیه و به آنان بدهد.

36- محل کودکستان باید دارای فضای کافی اطاقهای سالم و روشن و آفتاب­گیر و مستراحهای کافی و راحت باشد روی حوض و اطراف آن محفوظ و محیط خالی از خطرات باشد.

37- در کودکستان نباید از روی کتابهای دبستانی و غیره تدریس شود.

38- هنگام ورود هر کودک به کودکستان گواهی تندرستی از ولی اخذ و در پرونده کودک بایگانی شود.

39- کودکستانهای خارجی حق پذیرفتن اطفال ایرانی را ندارند.


مقررات مربوط به امور کودکستانها در 39 قسمت در نهصد و دوازده همین جلسه شورای عالی فرهنگ مورخ ۱۳۳۵/۴/۲۴ به تصویب رسید صحیح است به مورد اجرا گذارده شود.