تصویبنامه در خصوص دستورالعمل هیئت نمایندگی ایران و مذاکراتی که با هیئت نمایندگی افغانستان در باب هیرمند به عمل خواهد آورد

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۱۲/۰۱

1368/19423 – ۱۳۳۴/۱۲/۱


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۴/۱۱/۳۰ دستورالعمل هیئت نمایندگی ایران و مذاکراتی که با هیئت نمایندگی افغانستان در باب هیرمند بعمل خواهد آورد بشرح زیر مورد تصویب قرار داد:

1)- هیئت نمایندگی ایران اختیار دارد بر طبق ارقام مندرجه در نامه شماره 324 مورخه 29 /11 /34 بنگاه مستقل آبیاری با هیئت نمایندگی افغانستان مذاکره نموده و لدی‌الاقتضاء تا 20٪ کمتر از ارقام مزبور که مقدار آب مورد احتیاج سیستان در ماههای مختلف سال میباشد موافقت نماید.

2)- با وجود اینکه موضوع تثبیت بستر رودیریان از لحاظ اهمیت مخصوص مورد مذاکره مستقیم بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت افغانستان قرار میگیرد هیئت نمایندگی ایران موظف است بموازات اقدامات رسمی و مستقیم نسبت بمحل این مسئله طبق دستور وزارت امور خارجه با هیئت نمایندگی افغانستان مذاکره و اقدام مقتضی معمول دارد.

3)- نظر به اینکه در فاصله بین بند کوهک و بندکمال خان ممکن است مسیر رودخانه در اثر طغیان های بزرگ تغییر کند هیئت نمایندگی ایران موظف است در موضوع تثبیت این قسمت از مجرای هیرمند اقدام لازم معمول دارد.

4)- هیئت نمایندگی ایران باید برای استفاده از حقابه ایران و آبیاری اراضی دائر و بائر فعلی در سیستان با هئیت نمایندگی افغانستان مذاکره و ترتیبی دهد که در هر نقطه از خاک افغانستان که از نظر فنی مناسب تشخیص داده شود بتوان به هزینه دولت شاهنشاهی سدهای انحرافی ساخته و برای آبیاری اراضی رامرود و خوض دار نهرهائی منشعب نماید.

5)- هیئت نمایندگی ایران باید موافقت هیئت نمایندگی افغانستان را نسبت به تشریک مساعی در جمع آوری و تبادل آمار و اطلاعات میاهی وجوی حوزه هیرمند جلب نماید.

6)- چون ایجاد سدها و مخازن آب روی رودخانه هیرمند در افغانستان ممکن است تولید مشکلات فنی نماید هیئت نمایندگی ایران موظف است برای تأمین آب لازم جهت تعلیف احشام و اغنام در نیزارها و چراگاههائی با در نظر گرفتن منافع ایران و جبران خسارات ناشی از تقلیل حاصلخیزی خاک سیستان اقدام لازم معمول دارند.

ضمنا چون آقای مهندس ابوالحسن بهنیا و محمد قوام از شرکت در هیئت نمایندگی معذورند بجای ایشان جناب آقای عبدالاحد دارا وزیر مختار شاهنشاهی در بغداد بنمایندگی وزارت امور خارجه و آقای مهندس سلیمانی پور یا مهندس قلی‌زاده بسمت مأمور فنی هیئت بعضویت منصوب میشوند.

از طرف نخست وزیر