وضع مراتبی جهت جلب جهانگردان و سیاحان و مسافرین خارجی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۶/۰۲

683/9636 – ۱۳۳۴/۶/۲


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۴/۶/۱ بنابه پیشنهاد شورای عالی جهانگردی و موافقت نامه شماره 7204س /41717- 17 /5 /1334 وزارت کشور بمنظور جلب جهانگردان و سیاحان و مسافرین خارجی مراتب زیر را تصویب نمودند:


ماده 1- مسافرین خارجی آزادند هر مقدار ارز خارجی که مایل باشند به کشور وارد نمایند مشروط بر اینکه نوع و مبلغ آن را در موقع ورود در اظهارنامه ارزی که از طرف گمرک مرزی در اختیار آنان گذاشته میشود مشروحا اظهار نمایند تا در ورقه‌ای که به گذرنامه آنان الصاق میشود ثبت گردد.


ماده 2- مسافرین خارجی هر مبلغی از ارزهای خارجی خود را که با رعایت بند یک همراه آورده و مایل باشند در ایران مصرف نمایند فقط میتوانند به بانک ملی یا یکی از بانکهای مجاز دیگر بفروشند که در ورقه الصاق شده ثبت گردد.

تبصره- فروش ارز در ایران جز به بانکهای مجاز مخالف با مقررات ارزی کشور بوده متخلف مشمول کیفر مقرر در قانون ارز میباشد و این تبصره جهت اطلاع باید در ظهر اظهارنامه ارزی مسافرین چاپ شود.


ماده 3- بانکهای مجاز هر مقدار ارزی که از طرف مسافرین خارجی اظهار میشود تا حدود مبلغی که در ورقه ملصقه به گذرنامه هنگام ورود ثبت شده بنرخ ارز غیر صادراتی که فعلا با نرخ ارز صادراتی یکسان است خریداری و مراتب را در ورقه مذکور ثبت مینمایند.


ماده 4- مسافرین خارجی مجازند معادل مازاد ارزی که همراه آورده و بترتیب بالا به بانکهای مجاز فروخته‌اند از محصولات و مصنوعات ایران (جز کالای ممنوع الصدور) با رعایت تشریفات گمرکی ولی بدون سپرده پیمان ارزی از کشور خارج نمایند.


ماده 5- چون ممکن است مسافرین در موقع ورود احتیاج به ریال داشته باشند مأمورین گمرک مرزی موظفند در صورت تقاضی در نقاطی که نمایندگی بانک ملی ایران تأسیس نشده است از محل اعتبار ریالی که از طرف بانک ملی ایران در اختیار آنها گذاشته میشود تا میزان ده لیره یا معادل آن به ارزهای خارجی دیگر از ارزهای مسافرین خارجی بنرخ مقرر خریداری و مراتب را در ورقه ملصقه به گذرنامه ثبت نمایند و در آخر هر ماه این قبیل ارزهای خریداری شده را ضمن فهرستی وسیله اداره کل گمرک به بانک ملی برای کسر نمودن از مبلغ ریالی که در اختیار آنها گذاشته شده بفرستند.


ماده 6- وزارت دارائی مأمور اجرای این تصویبنامه میباشند.

نخست وزیر