قانون دفع آفات نباتی و حیوانی

تاریخ تصویب: ۱۳۳۴/۰۳/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۶/۱۰

ماده اول – وزارت کشاورزی مکلف است با کلیه آفات نباتی عمومی و امراض واگیر حیوانی که در مملکت وجود داشته باشد و یا از خارج وارد‌ کشور گردد مبارزه کرده و آفات و امراض مزبور را مرتفع نموده و از میان بردارد.


ماده دوم – هر گاه اشخاصی خارج از برنامه مبارزات و یا علاوه بر آن مایل باشند در املاک و یا باغات خود بمبارزه با آفات نباتی و یا امراض‌حیوانی مبادرت نمایند وزارت کشاورزی مکلف است بهزینه تقاضاکننده مبارزه را انجام دهد. حقوقات ثابت کارمندان و مأمورین انجام عمل مبارزه و‌تلقیح جزء هزینه محسوب نمیشود. ‌


ماده سوم – به وزارت کشاورزی اجازه داده میشود که کلیه وسائل دفع آفات نباتی و حیوانی را از قبیل دارو و سم و سمپاشی و لوازم تلقیح و غیره‌تهیه کرده و بقیمت تمام شده بعلاوه 5% بتقاضاکنندگان بفروشد.
‌وجوهی که از بابت فروش ادویه و وسائل فوق‌الذکر جمع‌آوری میشود در اختیار وزارت کشاورزی خواهد بود که مجدداً بهمین منظور مصرف گردد.

تبصره – ورود سموم و مواد و وسائل دفع آفات همچنین کودهای شیمیائی و دارو و واکسن و سرم های حیوانی باید با اجازه قبلی و جلب موافقت‌ وزارت کشاورزی صورت گیرد.
‌سموم و مواد و وسائل دفع آفات همچنین دارو و واکسن و سرمهای حیوانی که در معرض فروش گذارده میشود بایستی نوع و موارد مصرف آنها از‌ نقطه نظر فنی روی آفات و بیماری های مختلف نباتی و حیوانی بوسیله وزارت کشاورزی تعیین و در موقع فروش حتماً به خریداران ارائه شود تا با‌اطلاع کامل از خصوصیات مصرف بخریداری آن‌ها مبادرت نمایند.


ماده چهارم – اجراء عملیات مبارزه دسته‌جمعی در نقاطی که لزوم آن از طرف وزارت کشاورزی اعلام گردد برای کلیه کشاورزان آن مناطق الزام‌آور‌ است.


ماده پنجم – در موقع مبارزه با آفات نباتی مالکین و رعایا مکلف هستند از حیث کارگر و وسائل کار در حدود مقدورات محلی با مأمورین وزارت‌ کشاورزی کمک و تشریک مساعی نمایند. ‌


ماده ششم – به وزارت کشاورزی اجازه داده میشود که در مورد مبارزه با بیماری های سل گاوی و سقط جنین مسری (‌بروسلوز) و مشمشه که اعدام‌ دامهای مبتلا را ایجاب نماید غرامت لازم را به صاحبان دام طبق آئین‌نامه مخصوص پرداخت نماید.

تبصره – به وزارت کشاورزی اجازه داده میشود که عضویت دفتر بین‌المللی بیماریهای واگیر دام را پذیرفته و حق عضویت را از اعتبارات مربوطه به دفع آفات حیوانی پرداخت نماید.


ماده هفتم – کلیه قوانین و مقرراتی که با مفاد این قانون مغایرت داشته باشد ملغی است.


ماده هشتم – آئین‌نامه‌های اجرائی این قانون از طرف وزارت کشاورزی تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران بموقع اجراء گذارده خواهد شد.


ماده نهم – وزارتخانه‌های کشاورزی – دادگستری – دارائی مأمور اجرای این قانون خواهند بود.


ماده دهم – هر گاه در نتیجه تخلفات اشخاص نسبت به مقررات این قانون خساراتی متوجه دیگران شود متخلف مشمول جبران خسارات وارده‌ است و هر گاه در نتیجه اهمال و مساهله کارمند و یا کارمندان دولت خسارات عمومی ایجاد شود کارمند و یا کارمندان مزبور از خدمت دولت معاف‌ خواهند شد.


بموجب قانون تمدید تبصره قانون الغاء کلیه لوایح مصوبه آقای دکتر مصدق ناشیه از اختیارات لایحه قانونی مربوط به دفع آفات نباتی و حیوانی که در‌ تاریخ سی خرداد ماه یکهزار و سیصد و سی و چهار به تصویب کمیسیونهای مشترک کشاورزی مجلسین رسیده است موقتاً قابل اجراء میباشد.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت
‌رئیس مجلس سنا – ‌سید حسن تقی‌زاده