قانون نظارت در مصرف سهمیه فرهنگ از درآمد شهرداریها [مصوب ۱۳۳۴]

تاریخ تصویب: ۱۳۳۴/۰۳/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۶/۰۷

ماده ۱- در مرکز هر حوزه شهرداری کمیسیونی بنام (‌کمیسیون ناظر سهم فرهنگ) که دارای شخصیت حقوقی است مرکب از رئیس فرهنگ -‌ رئیس انجمن شهر و یا نماینده آن انجمن و سه نفر از معتمدین محل به پیشنهاد اداره فرهنگ و تصویب فرماندار یا جانشین او برای نظارت در مصرف‌ سهم فرهنگ تشکیل میشود و انجام این وظیفه ملی افتخاری است و حق‌الزحمه ندارد.

تبصره – در صورتی که محلی فاقد انجمن شهر باشد بجای انجمن شهردار محل و یا نماینده او در کمیسیون مزبور عضویت خواهد داشت.


ماده ۲- ریاست کمیسیون با رئیس فرهنگ محل خواهد بود و کمیسیون موظف است که در اولین جلسه یک نفر را بعنوان خزانه‌دار از بین اعضاء‌ خود انتخاب نماید و تمام حوالجاتی که از محل عواید ۵% صادر میشود باید به امضای رئیس فرهنگ و خزانه‌دار باشد.

تبصره در تهران نمایندگی فرهنگ و ریاست کمیسیون بعهده مدیر کل اداری وزارت فرهنگ بود. ‌


ماده ۳- کمیسیون ناظر سهم فرهنگ هر محل باید حساب مخصوصی در بانک ملی بنام سهم فرهنگ باز کند و شهرداری مکلف است 5% از کلیه‌ درآمد خود موضوع ماده 68 قانون شهرداریها مصوب کمیسیونهای مشترک را در آخر هر ماه به حساب مزبور تحویل دهد.


ماده ۴- درآمد حاصل از صدی ۵ مزبور مادام که احتیاجات ساختمانهای فرهنگی مرتفع نشده باید منحصراً به مصرف ساختمان و تهیه ابنیه‌ فرهنگی و خرید زمین برسد و درآمد مربوط به هر حوزه شهرداری مخصوص به همان حوزه است و به هیچ عنوان دیناری از آن را نمی‌توان در حوزه و‌ محل دیگری بمصرف رسانید.

تبصره – هر گاه درآمد حاصل از 5% محلی کافی برای ایجاد ساختمان نباشد کمیسیون میتواند به اعتبار درآمد سالهای بعد تا میزان 5 برابر درآمد‌ سالیانه استقراض و از درآمد سالهای بعد مستهلک نماید.


ماده ۵- وظایف کمیسیون نظارت بقرار زیر است:

الف – خریداری زمین جهت ایجاد بنای مدرسه علاوه بر آنچه متمکنین برای ساختمان اهداء میکنند.

تبصره- چنانچه دولت و یا شهرداری مالک زمینی باشند که برای احداث ساختمان مدرسه بتوان از آن استفاده نمود باید آن را بلاعوض برای‌ ساختمان فرهنگی منتقل نمایند.

ب – خریداری محل و خانه‌های آماده و ساخته شده که مناسب محل مدرسه باشد.

ج – تعمیر و تکمیل ابنیه موجود مدارس و تهیه زمین ورزش.


ماده ۶- کمیسیون نظارت باید نقشه زمین را تهیه کرده بوزارت فرهنگ بفرستد که نقشه ساختمان را وزارت فرهنگ تهیه نماید و با اینکه نقشه‌ ساختمان را هم کمیسیون تهیه نموده و برای تصویب به وزارت فرهنگ پیشنهاد نماید.

تبصره – نقشه ساختمان باید با رعایت کامل صرفه‌جوئی و سادگی و استحکام و بر طبق اصول فنی و بهداشتی ترسیم شود.


ماده ۷- کمیسیون میتواند پس از ایجاد ابنیه ضروری درآمد حاصل از محل 5% درآمد سالیانه را با تصویب وزارت فرهنگ بمصرف سایر‌ مؤسسات فرهنگی و خریداری اثاثیه و توسعه امور فرهنگ محل از قبیل تأسیس آزمایشگاه (‌لابراتوار) و تکمیل مدارس حرفه‌ای و روستائی و تهیه‌ لوازم فنی آموزشگاهها و کتابخانه‌ها برساند ولی بهیچ وجه نمیتواند از این اعتبار برای حقوق و فوق‌العاده و خرج سفر و پاداش و امثال آن پرداخت‌ نماید. ‌


ماده ۸- کمیسیون موظف است در پایان هر سال ترازنامه درآمد و هزینه خود را تنظیم و ضمن گزارش مشروحی نتیجه عملیات خود را به اطلاع‌ انجمن شهر و اهالی محل برساند. ‌


ماده ۹- وزارت فرهنگ و وزارت کشور مأمور اجرای این قانون میباشند.


چون بموجب قانون تمدید مدت قانون الغای کلیه لوایح مصوب آقای دکتر مصدق ناشیه از اختیارات لوایحی که ظرف مدت معینه در قانون تقدیم و به تصویب کمیسیونهای مشترک برسد تا تصویب نهائی مجلسین قابل اجرا خواهد بود بنا بر این لایحه قانونی راجع به نظارت در مصرف سهمیه فرهنگ از‌ درآمد شهرداریها که در تاریخ ۱۳۳۴/۳/۲۸ به تصویب کمیسیونهای مشترک مجلسین رسیده موقتاً قابل اجراء میباشد.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت
رئیس مجلس سنا – سید حسن تقی‌زاده


[لایحه قانونی نظارت در مصرف سهمیه فرهنگ از درآمد شهرداریها، مصوب ۱۳۳۲]