تصویب مقرراتی جهت روشن شدن تکالیف قانونی استانداران و فرمانداران کل و فرمانداران در نظارت بر ادارات محل

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۳/۱۳

2622/237 – 1334/03/13


هیئت وزیران در جلسه ۱۳۳۴/۳/۸ بر طبق پیشنهاد وزارت کشور موارد زیر را برای روشن شدن تکالیف قانونی استانداران و فرمانداران کل و فرمانداران در نظارت بر ادارات محل تصویب نمودند.

1- استاندران و فرمانداران کل و فرمانداران بموجب قانون تقسیمات کشور در حوزه ماموریت خود نماینده دولت و مسئول حفظ سیاست عمومی هستند و ریاست عالیه بر ادارات محل داشته و حق نظارت بتمام امور حوزه ماموریت خود دارند .

2- کلیه ادارات موظف هستند مسائلی را که تماس با سیاست عمومی دارد یا ممکن است از لحاظ سیاست محلی حائز اهمیت باشد باطلاع استاندار یا فرماندار کل برسانند و با جلب نظر آنان در اینگونه مسائل اقدام نمایند و هرگاه تعلیمات استاندار یا فرماندار کل یا فرماندرا را مخالف نظر خود نسبت بوظائف اختصاصی بدانند باید مراتب را کتبا باستاندار یا فرماندار کل یا فرماندار متذکر شوند در این صورت اگر استاندار یا فرماندارکل اجرای نظر خود یا نظر فرماندار تابع خود را لازم بداند و کتبا دستور انجام دهد رؤسای ادارات باید بهمان ترتیب اقدام کنند و جریان امر را به وزارت یا مقامات متبوع گزارش دهند . شهربانی و ژاندارمری علاوه از این مکلف هستند خلاصه وقایع مهمه روزانه حوزه ماموریت خود را مخصوصا آنچه بانتظامات و سیاست عمومی مربوط است همه روزه باستانداران و فرمانداران کل و فرمانداران گزارش دهند.

تبصره – در شهرستانهای درجه اول که فرمانداری آن مستقل بوده و تابع استانداری نیست رؤسای سایر ادارات نظر فرماندار را نیز بترتیب فوق بموقع اجرا میگذارند .

3- استانداران و فرمانداران کل و فرمانداران مستقل درجه اول هر موقع عملی بر خلاف شئون اداری یا حیثیت دولت از رؤسای ادارات یا سایر مامورین حوزه ماموریت خود مشاهده کنند فورا وزیر مسئول را با تشریح جریان امر مسبوق خواهند کرد مامور مذکور بدون تأخیر بمنظور رسیدگی بتقصیر یا قصوریکه مرتکب شده از طرف وزیر مسئول احضار خواهد شد کارمندان قضائی از این ترتیب مستثنی خواهند بود . 

4- هنگامی که رؤسای ادارات محل بعلت احضار یا مرخصی یا سرکشی محل ماموریت خود را ترک میکنند باید قبلا مراتب را ضمن معرفی قائم مقام مسئول خود به استاندار یا فرماندارکل یا فرماندار گزارش دهند همچنین تغییر و تبدیل روسای ادارات محل از طرف وزارتخانه های مربوط بوزارت کشور اعلام میگردد تا استاندار یا فرماندارکل یا فرماندار را مطلع سازند .

5- در کارهای مربوط بتامین ارزاق عمومی و رفع حوائج ضروری اهالی و حفظ انتظامات محل در موقع حوادث و سوانح طبیعی و غیرمنتظر که اقدامات سریع مامورین دولت را ایجاب میکند کلیه مامورین بدون استثنا مکلف هستند نظر استاندار یا فرماندارکل یا فرماندار را جلب نمایند و دستور کتبی انانرا برای جلوگیری از پیش آمدهای نامطلوب سریعا بموقع اجرا بگذارند.

نخست وزیر