تصویب‌نامه راجع به دریافت عوارض از ابنیه و مستغلات تهران

تاریخ انتشار: ۱۳۳۳/۰۷/۱۷

با عطف به نامه شماره 7230 ـ 6385 ـ 15ر3ر1333 موضوع دریافت عوارض از ابنیه و مستغلات تهران اشعار می‌دارد.

با توضیحاتی که داده شد به رعایت بند 8 از ماده 51 و نظر به‌ اختیارات حاصله از ماده 80 لایحه قانونی شهرداری مصوب 25 خرداد 1332 موافقت می‌شود از تاریخ وصول این تصویب‏نامه از ابنیه و مستغلات تهران عوارض به شرح زیر:

1ـ مستغلات و ابنیه و بالکنهای شهر تهران از نظر درجه‌بندی عوارض به سه منطقه تقسیم و هر یک از مناطق سه گانه شامل بخشهای زیر خواهد بود.
الف ـ بخش‌های 1ـ2ـ3ـ9ـ12ـ27ـ 19 جزء منطقه 2 محسوب می‌شوند.
ب ـ بخش‌های 4ـ2ـ 8 ـ10ـ11ـ13ـ16 جزء منطقه 2 محسوب‌ می‌شوند.
ج ـ بخش‌های 5 و6 ـ 14ـ 15ـ 18ـ 20 جزء منطقه سوم محسوب می‌شوند.

2ـ ابنیه و مستغلات و اراضی هر منطقه از مناطق سه‌گانه دارای مدارج زیر خواهد بود.
الف ـ ابنیه و مستغلات و اراضی مشرف بر خیابانهائی‏ که از 12متر عرض به بالا دارند درجه 2 هر منطقه.
ب ـ ابنیه و مستغلات و اراضی مشرف کوچه و بر خیابانهائی‌ که از 4 متر به‌ بالا تا 12 متر عرض دارند درجه 4 هر منطقه.
ج ـ ابنیه و مستغلات و اراضی مشرف بر کوچه‌ها و بازارها و گذرهائی که تا 4 متر عرض دارند درجه 3 هر منطقه.

3ـ نرخ عوارض برای هر متر طول بر مشرف و متصل به معبر به شرح زیر خواهد بود.
الف ـ در منطقه 1
درجه 1 ماهیانه 4 ریال
درجه 2 ماهیانه 3 ریال
درجه 3 ماهیانه 2 ریال
ب ـ در منطقه 2
درجه 1 ماهیانه 3 ریال
درجه 2 ماهیانه 2 ریال
درجه 3 ماهیانه 1ریال
ج ـ در منطقه 3
درجه 1 ماهیانه 3 ریال
درجه 2 ماهیانه 1 ریال
درجه 3 ماهیانه 50 دینار

تبصره 1ـ املاک و مستغلات و اراضی واقع در جبهه میادین هر منطقه جزء درجه یک آن منطقه محسوب می‌شود.

تبصره 2ـ طول بر مشرف به‏ گذر یا کوچه یا خیابان کمتر از ده متر ولو منحصر به یک درب ورودی باشد ده متر محسوب خواهد شد.

4ـ نماهای ناتمام و دیوارها و ساختمانهائی که طبق نقشه مصوب شهرداری ساخته نشده و همچنین دیوارها و ساختمانهائی‌ که متناسب با زیبائی پایتخت ساخته نشود بعد از انقضای یک ماه از تاریخ ابلاغ اخطار شهرداری مشمول 20 درصد عوارض اضافی خواهدبود.

5ـ از بالکنهائی که از بر اصلی ساختمانها روی فضای معبر (کوچه ـ کوی ـ گذر ـ بازار ـ خیابان ـ میدان) جلو آمده و سایر پیش‌آمدگی‌های مشابه در منطقه دوم هر متر مربعی ده ریال در منطقه دوم هر متر مربعی 5 ریال و در منطقه سوم هر متر مربعی دو ریال در هر اشکوب ماهیانه عوارض دریافت شود.

تبصره 1ـ کسور متر در عرض و طول بالکن هر یک جداگانه متر کامل محسوب خواهدشد.

تبصره 2ـ از پیش‌آمدگیهای ساختمانهائی که به جای بالکن ضمیمه ساختمان و بنا شده و همچنین از پیش‌آمدگی ویترین‌های مغازه‌ها ستونها و نظایر آن دو برابر عوارض بالکن در هر ماه دریافت می‌شود.

6 ـ مستغلات و اراضی و املاک و بالکنها و پیش‌آمدگیهای واقع در جبهه خارج در حدود مناطق سه‌گانه مشمول عوارض جبهه داخل آن حدود خواهد بود.

7ـ از اراضی بایر و غیرمحصور واقع در فاصله بین حدفعلی و حد نهائی لوله‌کشی شهر تهران و همچنین حوزه شمیرانات به شرح زیر عوارض دریافت گردد:
الف ـ از اراضی غیرمحصور یا بایر واقع در بالای جاده مخصوص و جاده مازندران و جبهه شمالی و جنوبی این دو جاده بین حد فعلی و حد نهائی لوله‌کشی هر مترمربع یک ریال در ماه.
ب ـ از اراضی غیرمحصور یا بایر واقع در زیر خیابان مازنداران و خیابان مخصوص بین حدفعلی و حدنهائی شهر هر مترمربع پنجاه دینار در ماه.
ج ـ از اراضی غیرمحصور یا بایر واقع در حوزه شمیرانات و حدودی‌ که شهرداری تهران مداخله دارد هر متر مربع 50 دینار در ماه.

8 ـ عوارض مقرره در بالا هر سه ماه یک بار دریافت تاخیر بیش از یک ماه مستلزم پرداخت زیان دیرکرد به ماخذ60 درصد در ماه خواهد بود.

تبصره 1ـ مالکین املاک مشمول عوارض مقرره در فوق مکلفند در ظرف مدتی که شهرداری تعیین خواهدنمود اظهارنامه حاوی مشخصات مختلف ملک خود طبق نمونه مخصوصی که شهرداری تهیه خواهد نمود تنظیم در قبال اخذ رسید به شهرداری تسلیم نمایند والا از تاریخ انقضای مدت مقرر تا مادامی‌ که اظهارنامه تسلیم نشده عوارض مزبور 20 درصد اضافه وصول خواهدشد.

تبصره 2ـ هرگاه ملک به دیگری منتقل شود مالک جدید موظف است در ظرف یک ماه از تاریخ انتقال و در مورد ارث یک ماه از تاریخ صدور حکم انحصار وراثت اظهارنامه مقرر در بالا را به شهرداری تسلیم نماید والا مشمول صدی 20 عوارض اضافی خواهد بود.

9ـ آئین‏نامه مستنکفین از پرداخت عوارض شهرداری مصوب 13 تیر 1317 کمیسیونهای دادگستری و کشور مجلس شورای ملی شامل مستنکفین از پرداخت عوارض بالا نیز خواهد بود.

10ـ عوارض مقرره در مورد 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 فقط تاریخی دریافت خواهد شد که گذر یا خیابانهای متصل به ملک دارای روشنائی شب و آسفالت شده باشد.

11ـ کاخهای سلطنتی ابنیه و اراضی دولتی ـ مساجد ـ تکایا ـ معابد ـ ابنیه اختصاصی شهرداری ـ موقوفات ـ عمومی فاقد درآمد و مسلوب‌المنفعه ـ مؤسسات خیریه داخلی و ابنیه و اماکن نمایندگان خارجی که مشمول معافیت سیاسی و گمرکی هستند با شرط معامله متقابله از پرداخت این عوارض معافند.

12ـ پس از تحصیل مجوز قانونی پرداخت آسفالت و پیاده‌روها و کوچه‌ها در شهر تهران به عهده شهرداری خواهدبود.

تبصره 1ـ درآمد حاصله از وصول کلیه عوارض مقرره در بالا اختصاص به تکمیل آسفالت و هزینه روشنائی معابر خواهدداشت.

وزیر کشور