تصویبنامه راجع به سرمایه‌هایی که به ایران وارد می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۹/۲۶

34510/783 – ۱۳۳۲/۹/۲۶


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۲/۹/۲۵ بنا به پیشنهاد شماره ۷۱۲۶ /۲۵۳۶۹ مورخ ۲۳ آذر ۱۳۳۲ وزارت اقتصاد ملی مواد زیر را تصویب نمودند:

ماده 1) اشخاص و شرکتها و موسسات اقتصادی خارجی که با اجازه دولت ایران سرمایه خود را (بصورت نقد یا کارخانه یا ماشین آلات و ابزارآلات یا اثاثیه یدکی و امثال آنها) بمنظور عمران و آبادی و فعالیت تولیدی اعم از صنعتی و معدنی و کشاورزی به ایران وارد کنند از تسهیلات مندرج در این تصویبنامه یا تسهیلاتی که بعداً تصویب میشود برخوردار خواهند شد.


ماده 2) برای رسیدگی و اظهار نظر در خصوص پیشنهادهای واصل راجع به ورود سرمایه های خارجی هیأتی تحت نظر وزیر اقتصاد ملی مرکب از معاونین وزارت دارائی – وزارت امور خارجه و سازمان برنامه – بانک ملی ایران و رئیس کمیسیون ارز و رئیس اطاق بازرگانی تهران در وزارت اقتصاد ملی تشکیل میگردد.
هیات مذکورمی تواند از سایر وزارتخانه ها و موسسات دولتی نماینده ای برای شرکت در جلسات خود دعوت کند.
تصمیمات این هیئت بتوسط وزیر اقتصاد ملی برای تصویب تقدیم هیئت وزیران خواهد گردید.


ماده 3) سرمایه‌هائی که مطابق ماده یک این تصویبنامه بایران وارد میشود مشمول حمایت قانونی دولت ایران خواهد بود.


ماده ۴) صاحب سرمایه مجاز است که سرمایه اصلی و منافع آن را بصورت ارز یا کالا (بدون سپردن تعهد ارزی) از ایران خارج کند.

تبصره – ترتیب خروج سرمایه اصلی و منافع مندرج در این ماده به موجب آیین‌نامه جداگانه تعیین خواهد گردید.


ماده 5) مقررات این تصویبنامه فقط شامل موسسات و اتباع دولی خواهد بود که در کشور آنها انجام دادن فعالیت های اقتصادی و تولیدی و بازرگانی برای اتباع و موسسات ایرانی مجاز باشد.


ماده 6) وزارت اقتصاد ملی مامور اجرای این تصویبنامه است و آیین‌نامه مربوط را تهیه و تدوین خواهد کرد تا پس از تصویب در هیئت وزیران مجری گردد.

از طرف نخست وزیر