اجازه برقراری مجدد روابط سیاسی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت انگلستان

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۹/۱۱

هیئت وزیران در جلسه مورخ چهارشنبه یازدهم آذرماه ۱۳۳۲ تصویب نمودند که روابط سیاسی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت علیاحضرت انگلستان مجددا برقرار شود و متن اعلامیه مشترک که پیوست است روز شنبه ۱۴ آذرماه ۱۳۳۲ (دو ساعت بعد ازظهر بوقت تهران) در تهران و لندن منتشر گردد.
هیئت وزیران به جناب آقای وزیر امور خارجه اجازه میدهند که برای انجام این مقصود متن ابلاغیه مزبور را به وزیر مختار سویس در تهران تسلیم نمایند که به وزیر امور خارجه انگلستان ابلاغ شود.

«دولت شاهنشاهی ایران و دولت علیا حضرت ملکه انگلستان اینک تصمیم گرفته‌اند که روابط سیاسی را برقرار سازند و بزودی هر یک سفیر کبیر خود را به کشور دیگری اعزام دارند، سپس در نزدیکترین موقعی که مورد موافقت طرفین باشد در باب حل اختلاف مربوط به نفت که اخیراً موجب تیرگی روابط بین آنها شده بود شروع به مذاکره نمایند و به این طریق دولتی دیرینه خود را برقرار و تحکیم نمایند.
دولتین اطمینان دارند که با حسن نیت به راه حل میتوان رسید که آمال و آرزوهای ملی مردم ایران در خصوص منابع طبیعی کشورشان ملحوظ و شرافت و مصالح و منافع طرفین بر اساس عدل و انصاف تأمین شود. به این طریق امیدواری حاصل است که به رفاه و سعادتمندی دولت و صلح و همکاری بین المللی کمک واقعی بشود.»