تصویبنامه جهت بالا بردن سطح معلومات دانش آموزان و منع آنان از ورود در هرگونه اجتماعات سیاسی و تبلیغات حزبی

تاریخ تصویب: ۱۳۳۲/۰۶/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۶/۲۴

شماره 418/20974- ۱۳۳۲/۶/۲۴


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۲/۶/۲۳ بنا پیشنهاد شماره 1352 ـ 23 / 6 / 32 وزارت فرهنگ برای پیشرفت فرهنگ عمومی و بالا بردن سطح معلومات دانش‌آموزان و منع آنان از ورود در هر گونه اجتماعات سیاسی و جلوگیری از انجام هر نوع تبلیغات حزبی در مدارس مقررات ذیل را تصویب نمودند:

ماده 1) رؤساء دبیرستانها از بین شایسته‌ترین دبیران وزارت فرهنگ بنا به پیشنهاد اداره فرهنگ مربوط و تصویب وزارت فرهنگ برای مدت سه سال انتخاب میشوند.

تبصره 1) بعد از خاتمه مدت سه سال انتخاب مجدد رئیس سابق در صورتی که وظائیف آموزشی و اداری خود را خوب انجام داده باشد بلامانع است.

تبصره 2- [اصلاحی ۱۳۳۶/۴/۱۵]
هرگاه به جهاتی قبل از انقضاء سه سال تعویض یا تغییر رئیس دبیرستان لازم گردد به پیشنهاد رئیس فرهنگ شهرستان و تصویب مدیر کل یا رئیس فرهنگ استان رئیس دبیرستان تغییر و از بین واجدین شرایط ماده 1 تصویبنامه 20974 – 23 /6 /1332 یک نفر دیگر بجای او انتخاب میشود.

تبصره 3) انتصاب رئیس دبیرستان با انجام مراسم تحلیف با حضور وزیر فرهنگ در تهران و یا رئیس فرهنگ در شهرستان و دو نفر از مبرزترین دبیران قدیمی بعمل خواهد آمد. و باید سوگند یاد کند که در مدت مأموریت خود همیشه خدا و وجدان را ناشر اعمال خود دانسته و روح ایمان و خداپرستی و شاه‌دوستی و مهین‌پرستی را در دانش‌آموزان به وسایل مقتضی تقویت نماید.


ماده 2) وزارت فرهنگ مکلف است تبصره 2 از ماده واحده اضافه اعتبار وزارت فرهنگ مصوب یکشنبه سی‌ام آذر ماه 1331 مجلس شورایعالی مبنی بر اخراج معلمینی که در ساعات درس در کلاس تبلیغ حزبی مینمایند بدون هیچگونه اغما و چشم‌پوشی اجرا نماید.


ماده 3) ورود دانش‌آموزان در دستجات حزبی و شرکت در اجتماعات سیاسی و میتینگها بکلی ممنوع است. دانش‌آموز متخلف و همچنین دانش‌آموزی که در مدرسه تبلیغ مرام سیاسی نماید و یا سایر دانش‌آموزان را تشویق به اعتصاب و یا ورود در احزاب و اجتماعات سیاسی کند و یا بنفع دسته یا حزبی اقداماتی از قبیل پخش اعلامیه و یا بیانیه و یا روزنامه و غیره نماید برای دفعه اول از تحصیل در مدارس محلی برای مدت یک سال و در صورت تکرار برای همیشه از تحصیل در تمام مدارس کشور محروم خواهد شد.


ماده 4) هر کس دانش‌آموزان را تشویق بورود در دستجات و احزاب سیاسی و یا در میتینگها نماید و یا آنها را اغوا و تحریک به اعتصاب کند با معرفی رئیس دبیرستان به دستگاه انتظامی طبق مقررات و قوانین مملکتی مجازات خواهد شد.


ماده 5) ملاک عمل وزارت فرهنگ و دستگاه انتظامی گزارش رئیس دبیرستان میباشد. مادام که خلاف آن ثابت نشده باشد.


ماده 6) وزارت فرهنگ مقررات ماده یک این تصویب‌نامه را در مورد رؤساء فعلی دبیرستانهای کشور باید فوری بموقع اجرا بگذارد.


ماده 7) وزارتخانه‌های فرهنگ ـ کشور ـ دادگستری ـ دفاع ملی مأمور اجرای این تصویبنامه میباشند.

از طرف نخست‌وزیر