تصویبنامه راجع به تشکیل شورای عالی اقتصاد

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۶/۱۵

389/19852 – ۱۳۳۲/۶/۱۵


هیئت وزیران در جلسه ۱۳۳۲/۶/۱۴ بموجب تبصره 3 ماده واحده قانون لغو اختیارات … بنا به پیشنهاد شماره 17331 مورخ ۱۳۳۲/۶/۱۴ وزارت اقتصاد ملی مواد زیر را تصویب نمودند:


1- بمنظور تمرکز امور اقتصادی و ایجاد هم‌آهنگی بین وزارتخانه‌ها و دستگاههای فنی و اقتصادی کشور شورایعالی اقتصاد مرکب از 11 نفر بشرح ذیل تشکیل میشود:
نخست وزیر یا یکی از وزراء به نمایندگی ایشان که سمت ریاست شوری را خواهند داشت.

وزیر دارائی

وزیر اقتصاد ملی

رییس کمیسیون ارز

مدیرکل بانک ملی ایران

مدیرکل بانک کشاورزی

وزیر کشاورزی

رئیس اطاق بازرگانی تهران یا در دوره فترت آن یکی از بازرگانان مصلح به انتخاب هیئت دولت

مدیرعامل‌ سازمان برنامه

مدیرعامل بانک صادرات

شورای عالی اقتصاد با تصویب رئیس شوری میتواند در صورت لزوم حداکثر 4 نفر از کارشناسان فنی و اقتصادی را از بین استادان دانشگاه یا بازرگانان مطلعین به امور اقتصادی به عضویت شوری انتخاب نماید در این صورت تعداد اعضاء شورایعالی تا 15 نفر افزایش خواهد یافت.

2- وظائف شوری بقرار ذیل است:
الف ـ بررسی در کلیه شئون اقتصادی کشور و بخصوص مسائل اقتصادی روز که مبتلا به دولت و مقامات اقتصادی کشور باشد و تهیه نظریات و پیشنهادهای لازم برای رفع مشکلات و پیشرفت امور.
ب ـ بررسی و اظهارنظر در طرح‌هایی که از طرف دولت بشوری ارجاع میگردد.
ج ـ تهیه طرحها برای منشورهایی که از طرف دولت دستور تهیه آن داده شود.
د ـ بررسی و اظهارنظر درباره کلیه پیشنهادات اقتصادی که از طرف اشخاص یا مؤسسات مختلف مطرح گردد.

3- کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و شرکت‌ها و بانکهائی که نصف بیشتر سرمایه آنها متعلق بدولت است قبل از وضع مقررات یا اتخاذ و اجراء تصمیمات مهم و اساسی اقتصادی یا تهیه طرح‌های قانونی مکلفند نظر شورایعالی اقتصادی را بخواهند ـ شورایعالی اقتصادی در هر مورد باید بررسی دقیق و کامل نموده و نظر جامع خود را با ذکر دلائل وجهات اقتصادی و عملی بدستگاه مربوط اعلام دارد.

4- شورایعالی اقتصادی هفته‌ای یک روز در نخست‌وزیری تشکیل میشود.

5- جلسه شورایعالی اقتصاد با حضور حداقل 9 نفر از اعضاء رسمیت خواهد داشت کلیه تصمیمات شورایعالی باید باکثریت آراء اشخاص حاضر اتخاذ گردد.

6- شورایعالی اقتصادی میتوانند مستقیماً با کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاههای دولتی و شرکتها و بانکها مکاتبه نموده و اطلاعات لازم را بخواهد.

7- شورایعالی اقتصاد علاوه‌ بر رئیس دارای یک دبیرکل و یک منشی خواهد بود. دبیرکل از بین اعضاء شوری و منشی از بین کارمندان وزارت اقتصاد از طرف شورایعالی انتخاب میشوند ـ دفتر شوری در وزارت اقتصاد تحت نظر منشی شوری اداره شده و تعداد کافی کارمند مورد نیاز در انبار خواهد داشت ـ هزینه‌های دفتری و فوق‌العاده اضافه کار منشی و کارمندان از محل وجوه اطاق تجارت ـ تهران بوسیله وزارت اقتصاد ملی پرداخت خواهد گردید ـ دبیرکل شورایعالی نظارت بر امور دفتر را بعهده داشت و سخنگوی رسمی شورای میباشد ـ تعیین دستور جلسه و دعوت اعضاء شورایعالی و سایر امور جاری با دبیرکل است ـ منشی شورایعالی حق حضور در جلسات شوری را داشته و باید صورت‌جلسه مذاکرات هر جلسه را تهیه و پس از تصویب شورایعالی در جلسه بعد در دفتر مخصوص ثبت نماید. دفتر صورت جلسات باید بامضاء رییس و دبیرکل شوری برسد.

8- اعضاء شورایعالی اقتصاد وظائف خود را بطور افتخاری ا نجام خواهد داد و درمورد چهار نفر ک ارشناسی که ممکن است برای عضویت شوری دعوت شوند برای هر جلسه درصورت تصویب شورایعالی مبلغی بعنوان حق مشاور از محل اعتبار دولت پرداخت خواهد شد.

9- شورایعالی اقتصاد دارای کمیسیون بشرح زیر مرکب از یک رئیس و چهار عضو خواهد بود:
1- کمیسیون بازرگانی و پول و ارز مرکب از نمایندگان اطاق بازرگانی ـ بانک ملی ایران ـ کمیسیون ارز ـ وزارت اقتصاد ملی.
2- کمیسیون کشاورزی مرکب از نمایندگان دانشکده کشاورزی ـ بانک کشاورزی ـ سازمان برنامه ـ وزارت اقتصاد ملی.
3- کمیسیون صنایع و حرف و معادن و حمل و نقل و ارتباطات مرکب از نمایندگان سازمان برنامه و وزارت اقتصاد ـ وزارت راه ـ وزارت پست و تلگراف.
4- کمیسیون برنامه‌های عمرانی و تهیه کار برای بیکاران مرکب از نمایندگان وزارت کار ت سازمان برنامه ـ وزارت اقتصاد ـ وزارت کشاورزی.
5- کمیسیون سازمانهای اقتصادی مرکب از نمایندگان وزارت دارائی ـ سازمان برنامه ـ وزارت اقتصاد ملی دانشگاه تهران.
ریاست کمیسیون با یکی از اعضاء شورایعالی بانتخاب شوری خواهد بود ـ نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی و بازرگانی باید از بین کارمندان عالیرتبه و اشخاص مطلع و بصیر انتخاب و پس از معرفی بشورایعالی و تصویب شوری بر حسب حکم دبیرکل بعضویت در کمیسیون منصوب میشوند.
اعضاء کمیسیونهای شورایعالی اقتصاد حقوق ثابت دریافت نمیدارند ولی ممکن است با تصویب شورایعالی مبلغی بعنوان حق حضور بآنان پرداخت گردد ـ حق حضور اعضاء کمیسیونها از محل اعتبار دولت پرداخت خواهد شد.

10- شورایعالی اقتصاد در هر مورد که لازم بداند بررسی مسائل اقتصادی و تهیه و تنظیم برنامه‌ها و نقشه‌ها را بیکی از کمیسیونهای پنج‌گانه ارجاع خواهد نمود.

11- در هر یک از مراکز استانها یا شهرستانهائی که وزارت اقتصاد لازم بداند شورای اقتصادی استان یا شهرستان تشکیل میشود. شورای اقتصادی استان مرکب از اشخاص زیر خواهد بود.
استاندر که ریاست شوری را بعهده خواهد داشت ـ پیشکار دارائی ـ رئیس اداره اقتصاد ملی ـ رئیس بانک ملی ایران ـ رئیس اطاق بازرگانی ـ رئیس بانک کشاورزی ـ رئیس اداره کار ـ رئیس اداره فرهنگ ـ رئیس اداره کشاورزی.
شورای اقتصادی شهرستان بریاست فرماندار و بعضویت رئیس اداره دارائی ت رئیس اداره اقتصاد ملی ـ رئیس اطاق بازرگانی ـ رئیس بانک کشاورزی تشکیل میشود.
وظائف شورای اقتصادی استان و شهرستان عبارتست از بررسی در امور اقتصادی و تنظیم برنامه‌ها و نقشه‌های لازم برای بهبود وضع زندگی اهالی و رفع مشکلات موجود و تهیه آمارهای اقتصادی ـ شورای اقتصادی استان و شهرستان باید پیشنهادها و برنامه‌های تنظیمی را که احتیاج به تصویب مقامات مربوطه مرکز داشته باشد مستقیما بوزارت اقتصاد ملی بفرستد. وزارت اقتصاد ملی پیشنهادها و نقشه‌ها و برنامه‌های ارسالی را یا برای تصویب قطعی در شورایعالی اقتصاد مطرح یا مستقیما برای اجراء آنها بوزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه ارسال خواهد نمود ـ شورایعالی اقتصاد و وزارت اقتصاد میتوانند در هر مورد که لازم بدانند نظر شوراهای اقتصادی استان یا شهرستان را بخواهند.

ماده 12 ـ شورایعالی اقتصاد آئیین‌نامه اجراء این تصویبنامه را تدوین خواهد نمود.

ماده 13 ـ وزارت اقتصاد ملی مأمور اجراء این تصویبنامه است.