آیین‌نامه ترفیع درجه افسران شهربانی کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۵/۲۴

356/17178 – 1332/05/24


هیئت وزیران در جلسه بیست و یکم مرداد ماه 32 بنا به پیشنهاد شماره 11487 / ک4542 – 11 /5 /32 وزارت کشور آیین‌نامه ترفیع درجه افسران شهربانی کل کشور را که مشتمل بر چهارده ماده است بشرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1) – ترفیع درجه افسران شهربانی کل کشور بموجب مقررات این آیین‌نامه خواهد بود.


ماده 2)- ترفیع درجه افسران شهربانی در اول مهرماه هر سال به پیشنهاد رئیس کل شهربانی کل کشور و با موافقت وزارت کشور و تصویب اعلیحضرت همایون شاهنشاهی اعطاء میگردد.


ماده 3) – ترفیع درجات افسران شهربانی در حکم عمومی شهربانی کل کشور درج و برای درجات سرگردی به بالا فرمان همایونی صادر میشود ولی برای سایر درجات احکام ترفیع به امضاء رئیس شهربانی کل ووزیر کشور صادر خواهد شد.


ماده 4) – حداقل مدت توقف در هر درجه مطابق ارتش و فعلا بشرح ذیل خواهد بود:

1)- ستوان 3
مدت توقف 5/2 سال
2)- ستوان 2
مدت توقف 2 سال
3)- ستوان 1
مدت توقف 5/4 سال
4)- سروان
مدت توقف 5 /4 سال
5) – سرگرد
مدت توقف 5/3 سال
6)- سرهنگ دوم
مدت توقف 5 /3 سال

ماده 5) – افسرانی پیشنهاد ارتقاء بدرجه بالاتر خواهد شد که علاوه بر جایز بودن سایر شرایط مندرج درآیین‌نامه و طی مدت توقف در درجه مادون و ابراز لیاقت لااقل یک سوم مدت مقرر را در مقام درجه بالاتر انجام وظیفه کرده باشند و بعلاوه در واحد سازمانی شهربانی نیز محل موجود باشد.


ماده 6)- افسران شهربانی در صورتی ممکن است به درجه بالاتر ترفیع پیدا کنند که واجد یکی از شرایط ذیل باشند:

الف )- افسرانی که دوره آموزشگاه عالی شهربانی و یا دانشکده افسری ارتش و یا دانشکده افسری ژاندارمری را طی نموده و گواهینامه در دست داشته باشند.

ب )- افسرانی که دوره آموزشگاه ستوانی شهربانی و یا آموزشگاه ستوانی ارتش و آموزشگاه ستوانی ژاندارمری را طی کرده و گواهینامه در دست داشته باشند.


ماده 7)- افسرانی که دوره آموزشگاه عالی شهربانی و یا دانشکده افسری را طی نموده باشند ممکن است تا درجه سرهنگی ارتقاء یابند و ارتقاء آنها به درجه سرتیپی اضافه بر سایر شرایط موکول به داشتن دانشنامه لیسانس حقوق از دانشکده حقوق ایران و یا دانشنامه لیسانس و یا مدارک تحصیلی بالاتر در رشته حقوق از یکی از دانشکده­های خارجه خواهد بود که ارزش آن از طرف شورایعالی فرهنگ گواهی شده باشد.


ماده 8) – ترفیع افسرانی که دوره آموزشگاه ستوانی شهربانی و یا آموزشگاه ستوانی ژاندارمری و یا آموزشگاه ستوانی ارتش را طی نموده اند از درجه ستوانی ببالا موکول به طی دوره آموزشگاه عالی شهربانی یا یک برابر و نیم توقف در مدت مقرر در ماده 4 این آیین‌نامه میباشد ولی در این صورت نمیتوانند به درجه سرتیپی ارتقاء یابند و فقط افسرانی که قبل از تاریخ تصویب این آیین‌نامه بدرجه سرهنگ دومی و سرهنگی نائل شده و آموزشگاه ستوانی شهربانی و یا ارتش و یا ژاندارمری را طی نموده و گواهینامه در دست دارند علاوه بر حائز بودن شرایط مقرر در این آیین‌نامه درصورت واجد بودن شرایط ذیل :
1)- 25 سال خدمات دولتی
2)- شش سال توقف درجه سرهنگی
3)- طی نصف مدت توقف در درجه سرهنگی درمحل سازمان سرتیپی
4)- نداشتن محکومیت جزائی در تمام مدت خدمت
بنا به پیشنهاد شهربانی کل و تأئید وزارت کشور و موافقت هیئت وزیران و تصویب شاهانه میتوانند بدون رعایت ماده 7 به درجه سرتیپی نائل شوند.


ماده 9) افسران وظیفه که به خدمت شهربانی پذیرفته شده یا میشوند به شرط احراز شایستگی برای خدمات انتظامی در صورتی ممکن است به درجه افسر شهربانی نائل آیند که مشمول مقررات قانون استخدام کشوری شناخته شده باشند و مدت خدمت آنها در شهربانی کمتر از سه سال نباشد و در هر صورت اولین درجه آنها در شهربانی بیش از درجه افسری وظیفه نخواهد بود و ترفیع درجات بعدی افسران مزبور تابع مقرارت این آیین‌نامه میباشد.


ماده 10)- استوارانی که در طی خدمت ابراز لیاقت نموده در صورتی که دوره آموزشگاه ستوانی شهربانی را طی نموده و سن آنها از 40 سال تجاوز نکرده باشد به شرط موجود بودن محل سازمانی میتوانند بدرجه ستوان عمومی نائل شوند.


ماده 11)- برای افسرانی که تحت تعقیب اداری واقع میشوند در صورتی که مورد اتهام آنها مستلزم یکی از مجازاتهای مقرر در ماده 38 قانون استخدام کشوری از درجه چهارم ببالا باشد و یا افسرانی که تحت تعقیب جزائی قرار میگیرند و یا افسرانیکه بجهتی از جهات از خدمت معلق و یا موقتا منفصل میشوند نمیتوان ترفیع درجه پیشنهاد گردد و فقط اسامی اینگونه افسران در جدول ترفیعات به شرط حائز بودن شرایط مقرر درج میشود و در صورتی که قرار منع تعقیب آنها صادر گردید و یا بموجب حکم دادگاه از اتهامات متشبه برائت حاصل نمودند بر طبق مقررات ماده 2 نسبت بترفیع درجه آنها بدون رعایت تاریخ اعطای ترفیعات (مهر ماه) اقدام لازم بعمل خواهد آمد.


ماده 12)- ارتقاء درجه افسران شهربانی در صورتی که سن آنها از حد نصاب زیر تجاوز کرده باشد ممنوع است:
الف )- حداکثر سن درمورد ارتقاء بدرجه سرتیپی 60 سال
ب)- حداکثر سن در مورد ارتقاء بدرجه سرهنگی 55 سال
ج)- حداکثر سن در مورد ارتقاء بدرجه سرهنگ دومی 53 سال
د)- حداکثر سن در مورد ارتقاء بدرجه سرگردی 48 سال
هـ )- حداکثر سن در مورد ارتقاء بدرجه سروانی 48 سال
و)- حداکثر سن در مورد ارتقاء بدرجه ستوان یکمی و دومی 45 سال
ز)- حداکثر سن در مورد ارتقاء بدرجه ستوان سومی 40 سال.


ماده 13)- افسرانی که بر حسب تقاضای خود از خدمت مستعفی میشوند چنانچه مجددا بخدمت پذیرفته شوند با یک درجه کمتر از درجه که در حین استعفا از خدمت دارا بوده اند بخدمت گمارده میشوند و از حیث پایه قانونی مطابق مقررات قانون استخدام کشوری درباره آنها رفتار خواهد شد.


ماده 14)- این آیین‌نامه قائم مقام آیین‌نامه هائی است که قبلا تصویب گردیده .

از طرف نخست وزیر- جمال ملکوتی