مقررات مربوط به مراجعه به آرای عمومی در باره انحلال یا ابقای مجلس هفدهم

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۵/۰۴

331/14160مكرر – 1332/05/04


هیئت وزیران در جلسه مورخ سوم مرداد ماه 1332 مقررات مربوط به مراجعه به آراء عمومی در باره انحلال یا ابقاء مجلس هفدهم را بشرح ذیل تصویب نمودند.

ماده 1) بمنظور مراجعه به آراء عمومی برای انحلال یا ابقاء مجلس هفدهم در مقر هر فرمانداری یا بخش کمیسیون دو نفری مرکب از فرماندار یا بخشدار و دادستان یا رئیس دادگاه بخش که وظائف دادستان را انجام میدهد و در صورتی که دادستان یا رئیس دادگاه بخش نباشد نماینده دادستان و چنانچه نماینده مزبور هم نباشد یا نتواند حاضر شود یکی از کارمندان دولت که پایه او بیش از دیگران و در صورت تساوی پایه سن او بیشتر است تشکیل میشود.


ماده 2) کمیسیون دو نفری پس از تشکیل بلافاصله محلی که گنجایش کافی داشته باشد بنام «محل رای مخالف به انحلال مجلس هفدهم» تعیین خواهد نمود. در بالای تمام مدخلهای دو محل ورقه یا پارچه‌ای که در آن نام محل موافقت یا مخالف نوشته شده باشد نصب خواهد شد.

تبصره ) [الحاقی ۱۳۳۲/۵/۱۰]
کمیسیون دونفری میتواند با توجه به میزان کثرت جمعیت حداکثر دو محل برای رأی دهندگان مخالف و دو محل برای رأی دهندگان موافق در نظر بگیرد و عده صندوق ها را به تناسب گنجایش محل در هر کدام از محلها معین کند. 


ماده 3) در هر محل یک یا چند راه برای ورود و یک راه برای خروج تعیین میشود تا رای دهندگان پس از دادن رای وارد محوطه شده و از راهی که برای خروج تعیین شده خارج شوند. و محل اخذ رای باید نزدیک به محل ورود باشد و قبل از روز اخذ آراء کمیسیون مکلف است برای تامین انتظامات محل پیش بینی‌های لازم را بنماید.


ماده 4) کمیسیون دو نفری بتناسب عده رای دهندگان هر محل دو یا چند انجمن نظارت تشکیل خواهد داد و هر انجمن مرکب از هفت نفر خواهد بود که مسنترین اعضاء سمت ریاست و جوانترین آنان سمت منشی انجمن را خواهند داشت.


ماده 5) کمیسیون دو نفری عده‌ای مساوی پنج برابر عده اعضای انجمنها از بین قضات دادگستری و استادان دانشگاه و کارمندان دولت و یا معتمدین طبقات دیگر دعوت خواهد نمود که برای روز قبل از اخذ آراء در محلی که کمیسیون تعیین خواهد کرد حاضر شوند و پس از انکه دوثلث از مدعوین حاضر شدند از میان حاضرین اول انجمنهای نظارت محل موافقین را از شماره یک به بعد سپس انجمنهای نظارت محل مخالفین را به همان ترتیب با قرعه تعیین خواهد کرد.
پس از آن نیز برای هریک از انجمنهای محل موافقین و مخالفین بترتیب شماره آنها هفت نفر برای تصدی صندوق ها وهفت نفر دیگر بنام معتمدین محل با قید قرعه تعیین خواهد نمود.
در صورت غیبت هریک از اعضای انجمن و یا متصدی صندوق معتمدین محل وظائف آنها را انجام خواهند داد.


ماده 6) اخذ آراء اول در شهر تهران – ورامین – شهرری – افجه – کرج – کن – شمیرانات – علی شاه عوض – طالقان – گرمسار – ایوان کی – دماوند – فیروزکوه در یک روز و پس از هفت روز در سایر شهرها و قصبات بعمل خواهد آمد.


ماده 7) روز اخذ آراء را که … عمومی خواهد شد وزارت کشور تعیین میکند و بوسیله فرمانداران و بخشداران بطرق مقتضی باطلاع عموم میرساند.


ماده 8) مدت اخذ رای سه ساعت خواهد بود و در صورت لزوم هر انجمن میتواند ساعات اخذ رای را بتشخیص خود و بدون وقفه تمدیدکند و در هر حال اخذ و شمارش آراء نباید از یک روز تجاوز نماید.


ماده 9) نام و شهرت رای دهنده و شماره شناسنامه و محل صدور آن باید در ورقه رای نوشته شده باشد و سن او نباید از 18 سال کمتر باشد.


ماده 10) رای دهندگان باید در ساعت مقرر در محل اخذ رای حاضر شوند و رای خود را بدهند. پس از انقضای مدت شکایت آنان پذیرفته نخواهد شد.
اهالی دهات میتوانند به شهرها با مراکز بخشهای نزدیک آمده در دادن رای شرکت نمایند.


ماده 11) هر یک از انجمنها پس از خاتمه اخذ آراء بلافاصله ماخوذ را شمرده و در صورت مجلسی که در دو نسخه تنظیم میشود قید خواهد نمود سپس یک نسخه را به کمیسیون دونفری تسلیم میکند و نسخه دیگر نزد رئیس انجمن میماند.
کمیسیون مکلف است نتیجه کلیه آراء ماخوذه را در محل بلافاصله اعلان نموده و بوزارت کشور گزارش دهد.


ماده 12) وزارت کشور مکلف است پس از وصول گزارش ازتمام نقاط کشور نتیجه استخراج کل آرای ماخوذه در کشور را از موافق یا انحلال و مخالف آن به اطلاع عموم برساند.


ماده 13) صندوقهای آراء با مهر اعضای انجمن مربوط لاک و مهرشده در فرمانداری و یا بخشداری تا اعلام نتیجه کل آراء از طرف وزارت کشور باقی میماند سپس آراء هر محل بوسیله فرماندار یا بخشدار معدوم خواهد شد.


ماده 14) وزارت کشور و وزارت دادگستری مامور اجرای مقررات این تصویبنامه میباشند.