لایحه قانونی اساسنامه شرکت سهامی شیلات ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۳۲/۰۴/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۴/۰۶

فصل اول

ماده 1 ـ برای صید ماهی و تهیه محصولات منوط به صنعت ماهی و حفظ و ازدیاد نسل ماهی و ایجاد کارخانجات و انجام هرگونه امور بازرگانی و معاملات مجاز مربوط به صنعت ماهی در حوزه دریای خزر شرکت سهامی بنام شرکت سهامی شیلات ایران تشکیل می‎شود.


ماده 2 ـ مرکز اصلی شرکت در تهران است.


ماده 3 ـ مدت شرکت نامحدود است.


ماده 4 ـ سرمایه اولیه شرکت 80.000.000 ریال منقسم به هشت‌ هزار سهم ده هزار ریالی است کلیه سهام شرکت بانام و پرداخت تمام آن تعهد و نصف آن پرداخته شده است.


ماده 5 ـ شرکت با تصویب مجمع عمومی مجاز است که برای انجام مقاصد خود در داخله و خارجه در صورت لزوم شعب و یا نمایندگی ایجاد نماید.


فصل دوم ـ سازمان شرکت

ماده 6 ـ سازمان شرکت عبارت است از:
1 ـ مجمع عمومی صاحبان سهام.
2 ـ هیئت مدیره.
3 ـ بازرس.


ماده 7 ـ شرکت دارای دو قسم مجمع عمومی است. عادی و فوق‌العاده.
الف ـ مجمع عمومی عادی در هر سال دو مرتبه تشکیل می‎شود یکی در خردادماه به منظور تصویب برنامه مالی و برنامه بهره‌‎برداری دوره عمل سال جاری و دیگری در دیماه برای تصویب ترازنامه بهره ‎برداری دوره عمل قبلی.
ب ـ مجمع عمومی فوق ‎العاده برطبق تقاضای صاحبان سهام یا هیئت ‎مدیره یا بازرس تشکیل می‎شود و هیئت مدیره مکلف است تا ده روز پس از دریافت تقاضا آگهی دعوت مجمع عمومی فوق‎ العاده را منتشر نماید.


ماده 8 ـ دعوت مجامع عمومی عادی و فوق ‎العاده وسیله درج آگهی در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثیرالانتشار به عمل خواهد آمد. تاریخ تشکیل جلسه مجمع نباید زودتر از 10 روز و دیرتر از 20 روز پس از درج این آگهی باشد. دستور جلسه مجمع عمومی و محل انعقاد مجمع همیشه باید در آگهی بطور خلاصه ذکر شود دستور جلسه فوق ‎العاده را مقام صلاحیتداری که تقاضای تشکیل آن را نموده است تعیین می‎نماید.


ماده 9 ـ افتتاح مجمع عمومی با رئیس هیئت ‎مدیره است و مجمع بلافاصله پس از تشکیل یک رئیس و یک منشی برای خود انتخاب می‎کند موضوعی که قبلاً جزء دستور جلسه بوده می‎تواند در مجامع عمومی عادی یا فوق‎ العاده مطرح گردد.


ماده 10ـ وظایف مجمع عمومی علاوه بر آنچه در موارد دیگر تصریح گردیده بقرار زیر است:
الف ـ قرائت و بررسی گزارش هیئت‎ مدیره و گزارش بازرسی راجع به عملیات و حسابهای سال گذشته و اوضاع مالی شرکت و شور و اخذ تصمیم نسبت به آنها.
ب ـ تصویب ترازنامه ـ تقسیم سود ویژه ـ انتخاب مدیران و بازرس که دوره مأموریت آنها تمام شده است.
ج ـ شور و اخذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای هیئت ‎مدیره و نسبت به عملیات شرکت و بودجه آن.
د ـ شور و اخذ تصمیم در موضوع ترازنامه شرکت و حساب سود و زیان پس از شنیدن گزارش بازرس.
ه‍ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش سرمایه و اندوخته‌های شرکت.
و ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تشکیل شعب و نمایندگی‎های شرکت.
ز ـ تعیین حقوق مدیران و بازرس و مدیرعامل.
ح ـ تصویب اصل و روش کلی کار و آئین‎نامه‌های استخدامی و معاملاتی.
ط ـ بررسی و اظهارنظر راجع به پیشنهاد هیئت‎ مدیره در مورد آئین‎نامه و مقررات مربوط به صید ماهی و تهیه کالا و اعلام مناطق مجاز و ممنوعه در حوزه عملیات شرکت برای صیادان آزاد و غیره که بایستی به تصویب هیئت وزیران برسد.

[آیین‌نامه صید ماهی]


ماده 11ـ تغییر مواد اساسنامه به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده خواهد بود.


ماده 12ـ صورت‌جلسه هر یک از مجامع عمومی باید در دفتر مخصوصی که برای این منظور تنظیم می‌گردد درج و به امضای رئیس و منشی مجمع برسد.


هیئت مدیره و مدیرعامل

ماده 13 ـ هیئت ‎مدیره شرکت مرکب از 3 نفر عضو خواهد بود که از طرف مجمع عمومی برای مدت 3 سال انتخاب و پس از تصویب هیئت‎ وزیران مشغول به کار خواهند شد.


ماده 14ـ تصمیمات هر جلسه هیئت‎ مدیره باید در دفتر مخصوصی که در مرکز شرکت ضبط است ثبت و به امضای اعضاء هیئت‎مدیره برسد.


ماده 15 ـ هیئت‎ مدیره نماینده قانونی شرکت بوده و موظف به اداره امور و حفظ حقوق و منافع شرکت بخصوص در موارد ذیل می‎باشد:
الف ـ اقدام به هرگونه امور اداری و بهره‌‎برداری، پرداخت هزینه‌‎ها با رعایت صرفه و صلاح شرکت و حفظ اموال شرکت.
ب ـ انجام هرگونه معاملات برای شرکت از قبیل خرید و فروش کالا ـ انعقاد هرگونه قرارداد و گرفتن وام داخلی در مورد لزوم.
ج ـ استیفای منافع و حفظ حقوق شرکت در دادگاههای دادگستری اصالتاً یا بوسیله وکیل با حق توکیل غیر.
د ـ چنانچه برنامه مالی و برنامه بهره‌‎برداری تا اول سال دوره عمل (اول مردادماه) به تصویب مجمع عمومی نرسد هیئت مدیره می‎تواند پروژه و برنامه پیشنهادی را به موقع اجراء بگذارد.


ماده 16ـ هیئت مدیره باید مطابق تشخیص و مسئولیت خود اختیاراتی را برای امور اداری و بهره ‎برداری به مدیرعامل بدهد و نیز می‎تواند قسمتی از اختیارات خود را به یکی از اعضای هیئت‎ مدیره واگذار کند مدیرعامل می‎تواند قسمتی از اختیارات خود را به مسئولیت خود به یک یا چند نفر از کارمندان عالی رتبه شرکت واگذار نماید.


ماده 17ـ بازرس شرکت برای مدت یکسال در مجمع عمومی عادی که در دی ماه هر سال تشکیل می‎شود پس از رسیدگی به ترازنامه انتخاب می‎گردد بازرس شرکت باید از میان حسابداران متخصص در حسابداری تعیین شود.


ماده 18ـ وظائف عمده بازرس به شرح زیر است:
1ـ مراجعه به دفاتر و پرونده‎ها و قراردادهای شرکت و امضای خلاصه حساب‎های شرکت.
2ـ تهیه گزارش جامعی از وضع مالی شرکت برای طرح در مجمع عمومی و تسلیم رونوشت به هیئت‎ مدیره این گزارش باید حداقل 20 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی تنظیم گردد.
3ـ حضور در جلسه مجمع عمومی برای اداء توضیحات در خصوص ترازنامه.


ماده 19ـ بازرس حق دارد هر موقع که لازم بداند به دفاتر و پرونده‎ها و قراردادهای شرکت مراجعه نماید و رئیس هیئت ‎مدیره و مدیرعامل موظفند به تقاضای بازرس مدارک و اطلاعات لازم را در اختیار او بگذارند.


ماده 20ـ بازرس موظف است محاسبات و عملیات مالی صندوق شرکت را هر سال لااقل دو مرتبه در وسط و آخر هر سال بازرگانی رسیدگی نموده و همچنین حساب دارائی و بدهی و سود و زیان شرکت را مورد بررسی قرار داده و نظر خود را کتباً به رئیس هیئت مدیره اعلام و در صورت لزوم مراتب را به اطلاع مجمع عمومی صاحبان سهام نیز برساند.


ماده 21ـ بازرس نمی‎تواند در امور جاری مداخله نماید ولی می‎تواند در مورد لزوم نظر خود را به مدیرعامل و رئیس هیئت‎مدیره تذکر دهد.


ترازنامه شرکت

ماده 22ـ سال مالی شرکت از اول مرداد هر سال شروع و آخر تیرماه سال بعد خاتمه پیدا می‎کند و فقط دوره نخستین از تاریخ تأسیس شرکت شروع خواهد شد.


ماده 23 ـ سود ویژه شرکت عبارت است از درآمد جاری منهای هزینه جاری و استهلاک اموال و اثاثیه و ماشین‎ آلات به مبلغی که هیئت‎ مدیره تعیین خواهد کرد.


ماده 24 ـ از سود ویژه شرکت صدی ده برای تشکیل اندوخته احتیاطی تا موقعی که میزان وجوه اندوخته به نصف سرمایه شرکت برسد برداشت می‎شود و 25 درصد از سود ویژه هر سال برای تکمیل مؤسسات به حساب ذخیره مخصوصی نگاهداری شده و بقیه بین صاحبان سهام تقسیم می‎گردد مگراینکه بنا به پیشنهاد هیئت ‎مدیره تشکیل اندوخته‎های دیگری از طرف مجمع عمومی تصویب گردد.


فصل سوم ـ مواد متمم

ماده 25 ـ شرکت می‎تواند مبلغی به طور مساوی در هر سال به پنج نفر از دانشجویان دانشکده دامپزشکی که رشته تخصصی صنعت ماهی را تعقیب می‎کنند با دریافت تعهد دایر به اینکه بعد از خاتمه تحصیل پنج سال در شرکت خدمت نمایند بپردازد کمک خرج مذکور به هر دانشجو فقط تا سه سال قابل پرداخت بود و مجموع مبلغی که شرکت از این بابت در هر سال می‎پردازد نباید از مبلغی که برای کمک تحصیل 5 نفر دانشجو لازم است تجاوز نماید.


ماده 26 ـ هیئت ‎مدیره و بازرس متخصصین ـ کلیه کارمندان ـ کارگران صیادان مطلقاً از اتباع ایران خواهند بود.


ماده 27 ـ مواردی که در این اساسنامه ذکر نشده بر طبق مقررات قانونی بازرگانی خواهد بود.


ماده 28ـ صادرات محصولات شیلات و واردات ملزومات از پرداخت حقوق گمرکی و هر نوع مالیات و عوارض به استثنای عوارض شهرداری برای مدت پنج سال معاف خواهد بود.


ماده 29ـ شرکت موظف است ملزومات مورد احتیاج خود را که تهیه آن مطابق شرایط فنی و بازرگانی در داخل کشور امکان دارد از محصول داخله تهیه نماید.


ماده 30ـ هر قسمت اراضی خالصه دولتی که برای انجام عملیات مربوط به امور شرکت مورد احتیاج واقع شود برحسب پیشنهاد هیئت‎ مدیره و تصویب هیئت‎ وزیران مجاناً به شرکت واگذار می‎شود شرکت موظف است ضمن تقاضای خود نقشه کاملی از زمین مورد احتیاج را ارسال دارد در صورت رفع احتیاج شرکت از زمین مزبور شرکت حق انتقال به غیر را نداشته و عیناً باید به دولت مسترد دارد.


ماده 31ـ از تاریخ تصویب این اساس‎نامه صید در دریای خزر و کلیه رودخانه‌های حوزه بحر خزر و مردابهای پهلوی و خلیج گرگان به شرکت سهامی شیلات ایران واگذار می‎شود.


ماده 32ـ شرکت سهامی شیلات ایران مکلف است ترتیبی برای بیمه و بازنشستگی کارمندان خود بدهد و آن عده از کارمندان که در خدمت شرکت سابق شیلات و یا وزارتخانه‌ها و ادارات و بنگاه‎های دولتی بوده‌‎اند هرگاه در مدت خدمت خود در شیلات کسور بازنشستگی را بپردازند مشمول مقررات بازنشستگی خواهند بود.


بر طبق قانون تمدید مدت اختیارات مصوب سی‌ام دی ماه 1331 لایحه قانونی اساسنامه شرکت سهامی شیلات ایران مشتمل بر 32 ماده تصویب می‎شود.
به تاریخ ششم تیرماه 1332

نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق