آیین‌نامه قطع درخت گردو از جنگلها و محلهایی که مشمول مقررات جنگل خواهد بود

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۴/۰۴

240/6750 – 1332/04/04


هیئت وزیران در جلسه مورخ 1 /4 /32 بموجب پیشنهاد شماره 3135 /3422 مورخ 30 /2 /32 وزارت کشاورزی که آیین‌نامه قطع درخت گردو از جنگلها و محلهائی که مشمول مقررات جنگل خواهد بود بشرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1- درخواست پروانه قطع درخت گردو دو بار از اول مرداد لغایت شهریور و همچنین از اول اسفند لغایت فروردین سال بعد پذیرفته میشود. در سال جاری بلافاصله پس از تصویب این آیین‌نامه درخواست قبول خواهد شد. این تقاضا از کسی پذیرفته خواهد شد که مالک جنگل یا صاحب درخت گردوی جنگلی باشد. درخواست پروانه قطع باید طبق نمونه ایکه از طرف بنگاه جنگلها در دسترس متقاضیان قطع گذارده خواهد شد تنظیم شود.


ماده 2- در صورتی که درخواست کننده مالک جنگل باشد باید رونوشت گواهی شده سند مالکیت یا مدارک رسمی دیگریکه قانوناً دال بر مالکیت جنگل مورد تقاضا باشد پیوست درخواست خود نماید و در صورتی که درخواست کننده قطع نسبت به جنگل مورد تقاضا با مالک آن قرارداد رسمی بهره برداری منعقد نموده یا درختان جنگلی را از مالک آن خریده باشد باید رونوشت گواهی شده سند رسمی بهره برداری یا خرید درختان جنگلی بانضمام مدارک مالکیت مذکور در بالا را پیوست درخواست خود نماید.


ماده 3- درخواست قطع درخت گردو باید نسبت بدرختان مشخص و معینی که قبلاً وسیله متقاضی انتخاب شده و محیط تنه آنها در ارتفاع یک متری از سطح زمین از 40 /2 متر کمتر نباشد تنظیم گردد.


ماده 4- سرجنگلداریها پس از وصول درخواست پروانه قطع درخت گردو در صورتی که درخواست مزبور بشرح مندرج در ماده یک و دو کامل باشد نسبت به تعیین صلاحیت درختان قابل قطع و نشانه گذاری آن ها طبق دستور بنگاه جنگلها اقدام خواهند کرد.


ماده 5- در انجام تشریفات تعیین صلاحیت و نشانه گذاری درختان گردو حضور جنگلدار یا سرجنگلبان و همچنین جنگلبان مسئول جنگل مورد تقاضا ضروری است.


ماده 6- برای نشانه گذاری درختان گردو چکشهای مخصوص از بنگاه جنگلها در اختیار سرجنگلداریها گذارده خواهد شد تا در موارد لازم با صدور حکم در اختیار مامورین گذارده شود.


ماده 7- پروانه قطع درخت گردو پس از وصول گزارش هیئت اعزامی بنگاه جنگلها برای تعیین صلاحیت و با توجه به صورتمجالس نشانه گذاری از طرف سرجنگلداریها طبق اختیاری که در صورت لزوم از طرف هیئت مدیره بنگاه جنگلها بآنها تفویض خواهد شد صادر میشود.


ماده 8 – در پروانه قطع مدت اعتبار پروانه حدود جنگل محل قطع محل جمع آوری چوبها راه خارج کردن مقطوعات از جنگل و شرائط فنی بهره برداری قید خواهد شد.


ماده 9- مدت اعتبار پروانه مدتی است که در ظرف آن بایستی درختان مورد پروانه قطع و بمحل جمع آوری حمل شود در صورتی که از پروانه کلاً یا جزئاً در ظرف مدت اعتباری که در پروانه قید شده است برای قطع و حمل به محل جمع آوری استفاده نشده باشد و درخواستی نیز از صاحب پروانه دائر به تمدید مدت مزبور با ذکر حداقل قانع کننده پس از یک ماه از انقضاء مدت اعتبار پروانه به سرجنگلداریها نرسد پروانه نسبت بمقداری که قطع نشده و همچنین قطع شده و حمل نگردیده باطل و از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.


ماده 10- در صورتی که پروانه قطع از طرف بنگاه جنگلها صادر شود رونوشت به سرجنگداری مربوطه و از طریق سرجنگلداری به جنگلداری محل ابلاغ خواهد شد چنانچه پروانه قطع از طرف سرجنگلداری صادر شده باشد بایستی رونوشت آن به بنگاه جنگلها و جنگلداری محل ابلاغ شود تا مأمورین مربوطه در قطع و حمل طبق مقررات این آیین‌نامه نظارت نمایند.


ماده 11- صاحبان پروانه های قطع مکلفند قطع را با نظارت مأمورین مربوطه انجام دهند در صورت عدم رعایت این ترتیب متخلف از آیین‌نامه شناخته خواهند شد.


ماده 12- در نشانه گذاری نکات زیر باید رعایت شود:

الف – نشانه بوسیله چکش مخصوصی که در ماده 6 بآن اشاره شده گذاشته خواهد شد علامتی که روی چکشها حک شده علامت رسمی دولت محسوب و تقلید کننده طبق ماده 18 قانون کیفر عمومی مجازات خواهد شد.

ب – نشانه ها باید در ارتفاع تقریبی یک متر از سطح زمین در چهار طرف تنه درخت گذارده شود.


ماده 13- در موقع قطع درختان مورد پروانه باید دقت شود بدرختان مجاور آسیبی وارد نیاید در زمینهای شیب دار درختان باید طوری انداخته شوند که بطرف بالای دامنه نیفتد در صورت عدم رضایت دستورات بالا دارنده پروانه متخلف از آیین‌نامه شناخته خواهد شد.


ماده 14- اگر دارنده پروانه قطع درخت گردو و مبادرت به قطع درخت بدون نشانه نماید مشمول مقررات قطع بدون پروانه خواهد بود.


ماده 15- پروانه قطع درخت گردو بدون موافقت بنگاه جنگلها قابل انتقال نیست و مسئولیت آن با شخصی است که پروانه بنام او صادر شده است.


ماده 16- سرجنگلداری پس از پایان عمل قطع بنا به درخواست متقاضی موظف است بلافاصله دستورلازم به جنگلداری و یا سرجنگلبانی مربوطه برای استحصال صادر نماید جنگلدار یا سرجنگلبان با حضور جنگلبان مربوطه و شخص متقاضی یا نماینده معرفی شده او نسبت به تنظیم صورتمجلس مبنی بر تعداد ابعاد و سائر مشخصات قطعات مستحصله از هر درخت یا نشانه (صورتمجلس استحصال) اقدام و کلیه قطعات را با چکش مخصوصی که چکش گواهی نامیده میشود علامت گذاری خواهد نمود پس از این عمل صاحب پروانه میتواند چوبهای نشانه گذاری شده را بمحل جمع آوری مندرج در پروانه حمل نماید چنانچه صاحب پروانه پس از تقاضای استحصال برای ارائه مواد مستحصله حاضر گردد و سرجنگلداری در ظرف مدت بیست روز مقطوعات مورد تقاضا را بازدید نموده و به تنظیم صورتمجلس استحصال مبادرت نکند متقاضی موظف است درخواست خود را تجدید نماید در صورتی که ده روز پس از تسلیم درخواست دوم باز سرجنگلداری بانجام تقاضای متقاضی موفق نشده صاحب پروانه میتواند تنه های نشانه گذاری شده را با حفظ علامت چکش نشانه گذاری بمحل جمع آوری حمل کند و مأمورین سرجنگلداری موظفند پس از اطمینان از صحت عمل به تنظیم صورتمجلس استحصال اقدام نمایند.


ماده 17- برای حمل چوبها از محل جمع آوری بمقصد صاحب پروانه باید اظهارنامه ای در دو نسخه تنظیم و بجنگلداری و یا سرجنگلبانی مأمور صدور پروانه حمل تسلیم کند در این اظهارنامه تعداد ابعاد و حجم چوبهای مورد تقاضا و مشخصات وسیله حمل و نقل و شماره صورتمجلس استحصال و مقصد باید تعیین شود جنگلداری و یا سرجنگلبانی مربوطه به استناد گزارش مأموری که اظهارنامه برای نظارت در بارگیری باو ارجاع شده پروانه حمل چوبهای مورد اظهارنامه را صادر خواهد کرد مدت اعتبار این پروانه باید در متن پروانه قید نمود و در صورتی که در مدت اعتبار پروانه صاحب چوب موفق به حمل و خروج تمام یا قسمتی از چوبهای مورد پروانه حمل از آخرین پاسگاه بازرسی منطقه مربوطه نشود تمدید مدت با دلائل موجه به پیشنهاد نزدیکترین جنگلداری از طرف سرجنگلداری برای یک مرتبه ممکنست.
در مواردی که صاحب پروانه حمل بخواهد تمام یا قسمتی از چوبهای مورد پروانه خود را در قسمتی از مسیر راه با راه آهن حمل نماید و این امر مستلزم تخلیه از کامیون و بارگیری در واگن در حوزه اجرای قانون جنگل باشد صاحب پروانه بایستی بلافاصله پس از ورود چوبها بایستگاه راه آهن مراتب را ضمن تسلیم عین پروانه حمل بجنگلداری و یا سرجنگلبانی محل اطلاع دهد تا به استناد مدارک مزبور پروانه مجدد صادر شود.
بدیهی است در این قبیل موارد پروانه اولیه بمقصد اصلی صادر خواهد شد.


ماده 18- ملاک برای تشخیص مجازبودن مقطوعات گردو در حین حمل داشتن علامت چکش ویژه جنگلبانی (موضوع ماده 16 این آیین‌نامه ) و پروانه حمل تواماً میباشد و چنانچه محمولاتی فاقد پروانه حمل با علامت چکش مزبور باشد مشمول مقررات قطع و حمل بدون پروانه خواهد بود.


ماده 19- تقاضا کننده ضمن تقاضای قطع درخت گردو تعهد خواهد نمود که حداقل هشتاد درصد از تعداد درختان مقطوعه مورد پروانه را صادر نماید در غیر این صورت باید بازاء هر تنه صادر نشده از هشتاد درصد درختان مقطوعه دو هزار ریال بسود دولت به بنگاه پرداخت نماید.


ماده 20- بنگاه جنگلها بنمایندگی وزارت کشاورزی مسئول اجرای مقررات این آیین‌نامه میباشد.

از طرف نخست وزیر – جمال ملکوتی