آیین‌نامه طرز وصول مطالبات سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران

تاریخ تصویب: ۱۳۳۲/۰۳/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۳/۲۸

198/7730 – 1332,03,18


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۲/۳/۱۸ بنا بر پیشنهاد شماره 645 / ج /3977 مورخ 9 /3 /32 وزارت کار مستند به ماده 15 لایحه قانونی بیمه های اجتماعی کارگران، آیین‌نامه طرز وصول مطالبات سازمان بیمه های اجتماعی کارگران را که دارای 15 ماده و یک تبصره است تصویب نمودند.


ماده 1 – مطالبات و درآمد سازمان بیمه های اجتماعی کارگران که درمواداتی سازمان نامیده میشود عبارتند از :
1-121 در صد از دستمزد کارگران بیمه شده
2- 6 درصد از دستمزد کارگران فصلی بیمه شده
3-3 درصد از دستمزد کارگران موقت بیمه شده
4-حق بیمه و تعاون پیشه وران و کارگران موضوع ماده 2 لایحه قانونی بیمه های اجتماعی کارگران.
5-کلیه موجودیها و مطالبات و ذخیره های صندوق تعاون و بیمه کارگران
6- ” ” ” ” بیمه کارگران در شرکت سهامی بیمه ایران
7- ” ” ” ” صندوقهای تعاون و بهداشت کارگاههای کشور اعم از دولتی و غیر دولتی.


ماده 2- کارفرمایان مکلف هستند در اظهارنامه ای که از طرف سازمان دریافت خواهند نمود تعداد کارگران و دستمزد انها را (اعم از نقدی و جنسی) در دو نسخه تهیه نموده و در اخر هر ماه بسازمان تسلیم نمایند.


ماده 3- اظهار نامه های ارسال موضوع ماده 2 که مشخص حق بیمه و تعاون کارگران بیمه شده خواهد بود باید بامضاء کارفرمایان ماینده او و رئیس حسابداری کارگاه رسیده باشد.

تبصره- هرگاه کارگاههای کوچک دارای حسابدار نباشند اظهار نامه ها فقط به امضاء کارفرمایان ماینده او خواهد رسید.


ماده 4- بازرسان وزارت کار (یا ادارات کار) و نمایندگان سازمان میتوانند اظهار نامه های رسیده را در محل کارگاه مورد رسیدگی قرار دهند و برای این منظور حق دارند بکلیه دفاتر و اسناد و مدارک کارفرما مراجعه نموده وصحت و سقم اظهارنامه را ضمن تنظیم صورت مجلس تائید نمایند . کارفرمایان مکلف هستند کلیه اطلاعات لازم را در اختیار بازرسان و نمایندگان مذکور بگذارند.


ماده 5- صورت مجلس مذکور و ماده 4 بامضاء بازرس وزارت کار و یا نماینده سازمان و کارفرما و رئیس حسابداری کارگاه رسیده و یک نسخه آن به کارفرما و نسخه دیگر به سازمان تسلیم خواهد شد.


ماده 6- کارفرمایان مکلف هستند با توجه به اظهارنامه های ارسال حق بیمه و تعاون کارگران خود را بماخذهای معیه در مواد 13 و 16 و 17 لایحه قانونی بیمه اجتماعی کارگران ظرف 10 روز اول هر ماده بحساب شعبه یا نمایندگی سازمان در شهرستان مربوطه پرداخت نموده و رسید دریافت نمایند کارفرما باید یک نسخه از لیست دستمزد کارگران خود را در موقع پرداخت حق بیمه و تعاون انها بسازمان ارسال نمایند.


ماده 7- هرگاه کارفرما از ارسال لیست دستمزد کارگران خود تا 20 روز بعد از موقع مقرر بشرح ماده 5 خودداری نموده و یا لیستی که ارسال میدارد بر خلاف دستورات مربوطه بوده و یا ناقص باشد سازمان یا نماینده او میتواند حق تعاون و بیمه کارگران آن کارگاه را با در نظر گرفتن لیستهای گذشته و اظهارنامه های مربوطه و یا از طریق برآورد عده کارگران و میزان متوسط دستمزد انها تعیین نموده و از همان قرار از کارفرما مطالبه نماید.


ماده 8- کارفرمایان نمیتوانند بهیچ عنوان قسمتی از حق تعاون و بیمه کارگران خود را برداشت نمایند مگر طبق قرار داد منعقده با سازمان.


ماده 9- بهر یک از کارگران دفترچه مخصوص بیمه که دارای شماره ثابت خواهد بود مندرجا داده خواهد شد. کارفرمایان مکلف هستند وجوهی را که از بابت حق بیمه و تعاون از انها کسر میکنند و همچنین وجوهی که خود بابت انها بسازمان میپردازند در دفترچه مذکور ثبت نمایند. کارفرما نمایندگان شورای توافق کارگاه سازمان یا نمایندگان سازمان مکلف هستند.
وجوهی راکه طبق مقررات لایحه قانونی بیمه های اجتماعی کارگران بکارگر میپردازند در دفترچه نامبرده ثبت نموده و امضاء نمایند.


ماده 10 – هرگاه کارفرمایان از پرداخت حق بیمه و تعاون کارگران خود تا موعد مقرر در این آیین‌نامه تاخیر نمایند سازمان مکلف است فورا اقدامات قانونی برای وصول مطالبات خود بنماید.


ماده 11- کلیه مطالباتی که سازمان بموجب لایحه قانونی بیمه های اجتماعی کارگران و این آیین‌نامه دارد در عداد مطالبات ممتازه خواهد بود . وزارتخانه ها و موسسات دولتی و غیر دولتی مکلف هستند در صورت اعلام سازمان و یا اخطار وزارت کار از پرداخت مطالبات کارفرمایانی که دیون خود را به سازمان پرداخت ننموده‌اند خودداری نمایند. پرداخت مطالبات کارفرمایان مذکور منوط بارائه گواهی سازمان مبنی بر پرداخت بدهی آنها خواهد بود.


ماده 12- کافرمایانی که در پرداخت حق بیمه و تعاون کارگران خود تاخیر نمایند علاوه بر پرداخت اصل مبلغ مکلف بپرداخت تاخیر تادیه از قرار صدی دوازده برای مدت تاخیر خواهند بود. و هر گاه مدت تاخیر از 5 ماه تجاوز نکند متخلف بموجب ماده 89 لایحه قانونی بیمه های اجتماعی کارگران محکوم بر جزای نقدی برابر یک پنجم یا تمام مبلغ کسور عقب افتاده خواهد بود.


ماده 13- کارفرمایانی که برای فرار از پرداخت تمام یا قسمتی از حق تعاون و بیمه کارگران خود لیست یا اظهار نامه ناقص تهیه نموده و به سازمان ارسال دارند متخلف شناخته شده و طبق مقررات مربوطه به تخلفات لایحه قانونی بیمه های اجتماعی کارگران تعقیب خواهند شد.


ماده 14- تعقیب جرایم مربوط به این آیین‌نامه منوط به شکایت سازمان است و چنانچه در حین تعقیب سازمان از شکایت خود صرفنظر نماید تعقیب موقوف خواهد شد.


ماده 15- وزارت کار و وزارت دادگستری و سازمان بیمه های اجتماعی کارگران مامور اجرای این آیین‌نامه میباشند.