آیین‌نامه مربوط به اجرای تصویبنامه شماره ۲۵۲۳۶ مورخ ۳۱/۹/۳۱ راجع به شرکتهای بیمه

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۱/۱۷

15/44554 – 1332/01/17


هیئت وزیران در جلسه 15 /1 /32 نظر به پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی آیین‌نامه ذیل را تصویب نمودند:

ماده 1- برای تحصیل پروانه تاسیس شرکت بیمه مذکور در بند الف ماده 1 تصویبنامه شماره 25226 مورخ 12 /9 /1331 موسسات بیمه باید مدارک ذیل را به درخواست نامه‌ای که بوزارت اقتصاد ملی ارسال میدارد ضمیمه نمایند.
1- رونوشت ممضی و مصدق اساسنامه شرکت بیمه در دو نسخه
2- تعهد مبنی بر استعمال بیمه نامه های متحد الشکل شرکت سهامی بیمه ایران
3- اظهارنامه ای که بامضای رئیس موسسه رسیده و مطالب ذیل را حاوی باشد
الف – مرکز اصلی شرکت و شعبه آن در کشورهای دیگر ( در صورتی که شرکت خارجی باشد)
ب- شعب یا شعبه بیمه که غیرازتهران مورد تقاضاست با ذکر محل
ج- میزان سرمایه واندوخته های شرکت اصلی – ( در صورتی که شرکت خارجی باشد)
د- طریقه نگاهداری ذخیره برای کلیه مخاطرات اعم از خطرات حادثه هائی که پرداخت خسارات آنها درجریان است یا خطرات احتمالی برای بیمه هائیکه درجریان است
هـ – طرازنامه شرکت در سال گذشته ( درصورتی که شرکت خارجی باشد)


ماده 2- وزارت اقتصاد ملی منتهی در ظرف 45 روز پس از دریافت درخواست موسسه تقاضا کننده و مدارک مذکور درماده 1 به درخواست کننده اعلام خواهد کرد که هیئت وزیران پیشنهاد موسسه را تصویب یا رد نموده است و درصورت تصویب پس از احراز شرائط ذیل پروانه اقدام بعملیات بیمه در ایران بآن موسسه داده میشود.
الف – گواهی پرداخت لااقل 20 میلیون ریال از سرمایه بطور نقد
تبصره – درمورد شرکتهای خارجی گواهینامه سپرده ارزی لااقل 250 هزار دلار نزد بانک ملی ایران
ب- صلاحیت فنی و مالی
ج- سازمان شرکت
پروانه وزارت اقتصاد ملی هر سال باید تجدید شود و شرط تجدید پروانه هرسال عبارت است از – اولا – ارائه قبض رسید مالیاتی موسسه بیمه درسال قبل از سالی که درخواست پروانه آن میشود و ثانیاً ارائه گواهی واریز حساب مالیاتی مربوط به سال قبل.


ماده 3- موسسات بیمه خارجی که درایران کارمیکنند باید یکنفر نماینده که درایران مقیم و دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره کردن تمام کارهای موسسه در ایران و انجام تعهدات از طرف شرکت بیمه اصلی باشد معرفی نماید نماینده مذکور مسئول کلیه عملیات موسسه بیمه اصلی در ایران خواهد بود نماینده مزبور باید دارای اختیارنامه باشد که حدود اختیارات اورا تعیین و بعلاوه درآن حق انتخاب قائم مقام بجای خود ( هنگام عزیمت از ایران ) قید شده باشد نماینده مذکور موظف است کلیه بیمه نامه های منعقده درایران را شخصا یا بوسیله نماینده مجاز خود بدون اینکه تصویب مرکز حقوقی موسسه لازم باشد امضاء نماید در صورت تخلف از این ترتیب پروانه ابطال خواهد شد و متخلف نیز طبق موازین قانونی تعقیب میشود . کلیه نوشته ها و حسابهای مربوط بعملیات موسسه در ایران باید در مرکز نمایندگی کل موسسه درایران متمرکز و بایگانی شود.


ماده 4- موسسات بیمه خارجی باید در صورت وقوع یکی از امورذیل مراتب را فورا بوزارت اقتصاد ملی گزارش واعلام نماید
الف- ترک عملیات بیمه توسط مرکز اصلی
ب- ورشکستگی یا توقف
ج- افزایش یا کاهش سرمایه
د- یکی شدن با موسسه دیگر
هـ – تغییر اساسنامه
و- تبدیل نماینده کل یا تعطیل نمایندگی کل درایران
ز- محدود ساختن اختیارات بیمه گری نماینده ایران
تغییرات فوق از طرف وزارت اقتصاد ملی بخرج موسسه در روزنامه کشور شاهنشاهی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران منتشر خواهد شد.


ماده 5- مادامی که تغییرات مذکوردرماده قبل ثبت و اعلام نشده درقبال اشخاص ثالث موثر نخواهد بود ولی اشخاص ثالث میتوانند در قبال موسسه به آن استناد نمایند.


ماده 6- ودیعه مذکور درماده 2 تصویبنامه شماره 25226 مورخه 12 / 9 /31 بموسسه بیمه که عملیات خود را درایران خاتمه بدهد منتها در ظرف یک ماه از تاریخی که کلیه تعهدات خود را در ایران انجام داده باشد مسترد خواهد شد. هر موسسه ای که کلیه تعهدات خود را در ایران با موافقت وزارت اقتصاد ملی به موسسه مجاز دیگری واگذار نماید و موافقت موسسه مجاز مزبور بوزارت اقتصاد ملی برسد در حکم این خواهد بود که کلیه تعهدات خود را انجام داده باشد.


ماده 7- موسسات بیمه باید همه ساله منتهی در ظرف شش هفته از تاریخ انعقاد مجمع عمومی سالیانه دو رونوشت (که مطابقت آن با اصل تصدیق شده باشد) از ترازنامه که در مجمع عمومی سالیانه تصویب شده و حساب سود و زیان موسسه را شامل باشد بوزارت اقتصاد ملی تسلیم نمایند بعلاوه در مورد شعب یا نمایندگی ها موسسه در ایران صورتی از وجوهی که موسسه مزبور در ایران با تعیین نوع معاملاتی که نسبت بآن وجوه بعمل آمده و حق بیمه هائی که نمایندگان یا شعب بمرکز خود درایران بدهکار میباشند در دو نسخه باید ضمیمه گردد.


ماده 8- موسسات بیمه باید بترازنامه خود حساب سالیانه معاملات منعقد در ایران را که برای هریک از شعب بیمه شامل اطلاعات ذیل باشد ضمیمه نمایند.

الف – درستون درآمد
1- درمورد بیمه اشیاء
اندوخته حق بیمه دریافتی و اندوخته حق بیمه جهت خسارات سال گذشته حقوق بیمه دریافتی و متفرعات حق العمل های بیمه اتکائی
سود – متفرقه

ب – در ستون هزینه
حق بیمه های اتکائی پرداخته شده . حق العمل یا خسارات پرداخت شده . هزینه اداری متفرقه.
2- در مورد بیمه اشخاص باید فهرستی که شامل مراتب ذیل باشد به ترازنامه سالیانه ضمیمه شود
الف – میزان وجوه مجموع بیمه های منعقده درسال گذشته
ب- میزان معاملاتی که بواسطه انقضاء مدت بیمه یا فسخ یا بطلان بیمه نامه یا فوت بیمه گذار و پرداخت وجه یا بازخرید خاتمه یافته است.
ج – میزان وجوه مربوط به بیمه نامه هائی که ابطال یا کم و کسر شده باشد.

ماده 9- موسسات بیمه ای که اکنون درایران کارمیکنند باید درظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این آیین‌نامه مدارک – ذیل را بوزارت اقتصاد ملی تسلیم نمایند.
یک نسخه از تعرفه های بیمه نامه ها و نمونه های پیشنهاد شرائط عمومی که در ایران بموقع اجرا گذارده میشود و نیز درهر موقعی که تغییری در طرز تنظیم اسناد فوق روی دهد باید فورا مراتب بوزارت اقتصاد ملی اطلاع داده شود

ماده 10- وزارت اقتصاد ملی اوراق و فهرستهائی را که باید موسسات بیمه اطلاعات لازم را درآن درج نمایند تهیه مینماید

ماده 11- هرموقعی که وزارت اقتصاد ملی برای تحصیل اطمینان ازاینکه موسسات بیمه در عملیات خود رعایت قوانین و مقررات جاریه را نموده اند و یا تعهدات ناشیه از قراردادهای خود را انجام داده اند توضیحاتی از موسسات بیمه بخواهد. موسسات نامبرده مکلفند توضیحات لازمه را تهیه و در اختیار وزارت اقتصاد ملی بگذارند ونیز وزارت اقتصاد ملی میتواند هرموقع ضروری بداند مستقیما یا توسط شرکت سهامی بیمه ایران به امور مالی وفنی هریک از شرکتهای بیمه رسیدگی نماید.

ماده 12- بازرسهای عالی بیمه و عمال سیار دلالهای معاونین عمال و نمایندگان موسسات بیمه هرگاه درخارج از اداره بخواهند بنمایندگی شرکتهای بیمه عملی مربوط به بیمه انجام دهند باید دارای ورقه شناسائی مخصوص باشند که عکس آنها برآن الصاق و از طرف موسسه که بنام یا برای آن کار میکنند بآنها تسلیم شده باشد.


ماده 13- موسسات بیمه باید 25 درصد هرمعامله بیمه را که مستقیما یا با مشارکت موسسات دیگر منعقد مینمایند بشرکت سهامی بیمه ایران واگذار کنند. معاملات بیمه اتکائی در ایران از این ترتیب مستثنی است . واگذاری معاملات با همان پولی که اصل معامله واقع شده است خواهد بود.


ماده 14 (اصلاحی 22ˏ03ˏ1350)- 

الف – شرکت سهامی بیمه ایران حق العملهای بیمه اتکائی ذیل را برای شرکتهای بیمه منظور خواهد نمود
حریق – 30 درصد
حمل و نقل – 5/27 درصد
اتومبیل – 25 درصد
حوادث و ناخوشیها 30 درصد
عمر – درسال اول 20 درهزار سرمایه بیمه شده – مشروط بر اینکه از دو درصد کلیه حق بیمه های مدت قرارداد یا از پنجاه درصد حق بیمه سال اول تجاوز نکند
سالهای بعد – سه درصد حق بیمه
جمعی – عمر و حوادث پانزده درصد
ب- علاوه بر حق العملهای فوق شرکت سهامی بیمه ایران هریک از موسسات بیمه را درسودی که از مجموع معاملات آنها درسال برده میزان سی درصد شرکت خواهد داد
حساب سود مزبور بطریق ذیل بعمل خواهد آمد.

درآمد
1- اندوخته حق بیمه های سال قبل
2- اندوخته خسارت معوقه سال قبل
3- حق بیمه های دریافتی در مدت سال

هزینه
1- حق العملها
2- خسارت پرداخته شده
3- پنج درصد از حق بیمه بعنوان هزینه بیمه گرا اتکائی
4- اندوخته حق بیمه ها
5- اندوخته خسارات
6- وجوهی که برای استهلاک زیان احتمالی سال یا سالهای قبل بحساب منظور شده.
اندوخته حق بیمه های مذکوره در فوق بمیزان ذیل تعیین خواهد شد.

حریق اتومبیل – حوادث
40 درصد (چهل درصد)
حمل و نقل
20 (بیست درصد)
عمر طبق ذخیره ریاضی

ماده 15- موسسات بیمه هر هفته صورتی شامل کلیه قراردادهای بیمه که درآن هفته منعقده شده و کلیه تغییراتی که در آنها داده شده تنظیم و منتها دو روز پس از انقضاء هفته جهت شرکت سهامی بیمه ایران باید ارسال دارند. اوراق لازمه برای این منظور را شرکت سهامی بیمه ایران برای آنها تهیه خواهد نمود.


ماده 16- موسسات بیمه باید اطلاعات ذیل را جهت شرکت سهامی بیمه ایران تهیه نمایند.
الف – هر هفته صورت خسارت های وارده که باطلاع آنها رسیده باضافه میزان تخمینی خسارت
ب- تا آخر فروردین ماه هرسال فهرست خسارات وارده درسال قبل که تا آخراسفند تصفیه شده
ج – در آخر هر ماه صورت خسارتهای پرداخته شده درعرض ماه که شامل هزینه های پرداخت خسارت باشد مقصود از هزینه های مزبور فقط حق الزحمه متخصصین و مخارج مسافرت آنها است.


ماده 17- حسابهای مربوطه به بیمه اتکائی اجباری فیما بین شرکتها و شرکت بیمه ایران هرسه ماه بسه ماه دراول فروردین ماه و اول تیر و اول مهرماه و اول دیماه هر سال تنظیم خواهد شد. مانده حسابهای طرفین بهمان پولی که در بیمه نامه قید شده در ظرف 20 روز پس از ارسال صورت حساب تصفیه خواهد گردید.


ماده 18- در صورت تقاضای شرکت بیمه ایران موسسات بیمه باید مطابق عرف بیمه اسناد اصلی مربوط به بیمه نامه ها و خسارات بیمه شده را به آن شرکت ارائه دهند.

ماده 19- کلیه مسائل دیگری که در این آیین‌نامه پیش بینی نشده برطبق اصول فنی وعرف بین المللی مربوطه به بیمه اتکائی حل وفصل خواهد شد.


ماده 20- شرکت سهامی بیمه ایران خلاصه آمارهای واصل از شرکتهای بیمه را باضافه آمارهای خود تنظیم نموده و هرماه به وزارت اقتصاد ملی ارسال خواهد داشت.


ماده 21- وزارت اقتصاد ملی مامور اجرای این آیین‌نامه است.


ماده 22- تصویبنامه شماره 8921 مصوب 11 /6 /15 و تصویبنامه 11215 مصوب 26 /7 /1316 – و دو فقره آیین‌نامه مربوط به اجرای تصویبنامه اخیر که در 11 /11 /1316 به تصویب هیئت دولت رسیده است ملغی است.