آیین‌نامه مربوط به وظایف کمسیون مرکزی مقرر در تبصره ۲ ماده ۲۴ لایحه قانونی متمم لایحه قانونی ازدیاد سهم کشاورزان و سازمان عمرانی کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۱/۱۲

685/546 – 1332/01/12


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۷ اسفند ۱۳۳۱ بنا به پیشنهاد شماره ۲۲۸۵۲ /۱۳۰۲۰۵ /ع – ۲۶ /۱۲ /۳۱ وزرات کشور آیین‌نامه مربوط به وظایف کمسیون مرکزی مقرر در تبصره ۲ ماده ۲۴ لایحه قانونی متمم لایحه قانونی ازدیاد سهم کشاورزان و سازمان عمرانی کشاورزی را تصویب نمودند.

از طرف نخست وزیر- جمال ملکوتی


ماده اول – بموجب تبصره ۲ ماده ۲۴ لایحه متمم لایحه قانونی ازدیاد سهم کشاورزان و سازمان عمرانی کشاورزی کمسیونی در وزارت کشور از نمایندگان عالی رتبه وزارتخانه های کشور و کشاورزی و بهداری و فرهنگ و امور سازمان برنامه و بانک کشاورزی تشکیل میشود .

تبصره ۱- وزارت کشور میتواند اشخاص صاحب نظر و مطلعی را بعضویت کمسیون انتخاب نموده و برای شرکت در جلسات دعوت نماید .

تبصره ۲- کمسیون میتواند در موقع لزوم نمایندگانی از ادارات و بنگاهها و یا موسسات ذیصلاحیت برای کسب نظر و اطلاع دعوت نماید .


ماده دوم – کمسیون در اولین جلسه خود از بین اعضاء یک رئیس و یک نایب رئیس برای مدت یکسال انتخاب خواهد نمود تجدید انتخاب اشخاص مزبور در انقضای مدت مانعی ندراد .

تبصره- رئیس اداره عمران وزارت کشور منشی کمسیون خواهد بود .


ماده سوم – کمسیون با حضور نصف بعلاوه یک از اعضاء رسمیت داشته و تصمیمات لازم باکثریت نسبی اتخاذ خواهد شد.


ماده چهارم – هر یک از اعضای کمسیون در صورتی که سه جلسه متوالی و یا ۵ جلسه متناوب در مدت یکسال بدون عذر موجه غیبت نمایند مراتب بوزارتخانه نماینده مربوط اعلام و تقاضای تعویض عضو مزبور خواهد شد .


ماده پنجم – وظایف کمسیون بقرار زیر است :
۱) صدور دستور و راهنمائیهای لازم برای اجرای لایحه قانونی ازدیاد سهم کشاورزان و سازمان عمرانی کشاورزی .
۲) دادن اطلاعات لازم و ارائه طریق در تهیه برنامه ها و نقشه‌های عمرانی به کمسیونهائی که در هر شهرستان برای تنظیم برنامه های عمرانی سال بعد قراء تابعه آنشهرستان تشکیل میشود .
۳) تهیه و ارسال نقشه‌های ساختمانی و دستورات فنی برای ساختمان حمام و دبستان و درمانگاه و خانه های روستائی و منابع کوچک آب و لوله کشی آب آشامیدنی و پلهای کوچک و مستراح و راهسازی و حفر چاههای کم عمق و امثال آن.
۴) تشویق و راهنمائی شوراهای بخش برای تأسیس شرکتهای تعاونی کشاورزی تولید و مصرف و اعتبار و همچنین تشکیل صندوقهای روستائی.
۵) جرح و تعدیل در برنامه های واصل از شهرستانها بمنظور هم آهنگ کردن آنها با احتیاجات محیط و بوجود اوردن یک برنامه جامع اصلاحی در امور مربوط به بهداشت و فرهنگ و کشاورزی و راهسازی و سایر امور مفید اجتماعی .


ماده ششم ) بمحض وصول برنامه های امور عمرانی و تعاونی هر شهرستان کمسیون جلسات فوق العاده تشکیل داده و باسرع اوقات گزارشها را رسیدگی نموده و بلافاصله با رعایت نکات بالا برای اجرا به شهرستانها بوسیله وزارت کشور ابلاغ مینمایند .


ماده هفتم ) کمیسیون موظف است در موقع تصویب برنامه های عمرانی اصل الاهم فالاهم را راعایت کرده و برنامه هایی را در درجه اول مورد تصویب قرار دهد که در تأمین رفاه و بهبود سطح زندگی کشاورزان و افزایش سطح تولید مؤثر باشند .


ماده هشتم ) برای پیشرفت و ادامه کار شوراها در اجرای برنامه های مصوب کمیسیون میتواند بوسیله وزارت کشور نتیجه اقدامات فرمانداران را در اجرای برنامه سؤال نموده و در صورت لزوم راهنمائیهای لازم بنماید.


ماده نهم ) خدمت در این کمیسیون افتخاری است و فوق العاده و اضافه کاری از این بابت باعضای کمیسیون داده نخواهد شد.