آیین‌نامه تشکیل کمیسیون کمک به مستمندان و بکار گماردن آنها

تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۰۹/۰۶

486/27584 – ۱۳۳۱/۹/۶
مصوب ۱۳۳۱/۹/۳


ماده اول – برای اجرای لایحه قانونی کمک بمستمندان و بکار گماردن آنان از محل درآمد بیست دینار از هر لیتر بنزین کمیسیونی بنام کمیسیون کمک بمستمندان در هر شهر یا قصبه بریاست فرماندار یا بخشدار و عضویت شهردار و رئیس دادگستری و رئیس شهربانی و رئیس ژاندارمری و چهار نفر از معتمدین محل تشکیل میگردد.

تبصره 1- در نقاطی که از روسای ادارات مذکور در ماده 1 وجود نداشته باشد کمیسیون با عضویت سایر اعضاء رسمیت خواهد داشت.

تبصره 2- کمیسیون کمک بمستمندان طهران مرکب از اشخاص زیر خواهند بود:
استاندار
شهردار
دادستان استان
رئیس یا معاون شهربانی
پنج نفر از معتمدین شهر.


ماده دوم – کمیسیون پس از تعیین اعضاء خود یک نایب رئیس و یک منشی و سه نفر بنام هیئت امور مالی انتخاب میکند.

تبصره – کمیسیون کمک بمستمندان در اولین جلسه از بین خود سه نفر بنام هیئت امور مالی مرکب از یک صندوقدار – یک حسابدار- یک کارپرداز انتخاب خواهد نمود.


ماده سوم – هر گونه مخارج که به تصویب کمیسیون مذکور رسیده باشد اسناد هزینه آن پس از رسیدگی بامضاء هیئت امور مالی میرسد ومسئولیت صحت هزینه ها بعهده هیئت مذکور است.


ماده چهارم – کمیسیون کمک به مستمندان در جلسه رسمی خود ترتیب استفاده از وجوه کمک به مستمندان را بنا به مقتضیات هرمحل تعیین و در صورتمجلس کمسیون قید میکند مواردی را که کمسیون مذکور اساس کمک بمستمندان قرار خواهد داد بشرح ذیل است :
الف- تهیه گرمخانه و غذا و پوشاک برای نگهداری مستمندان از کارافتاده و آنهائیکه بواسطه نقض اعضاء قادر بکار نباشند.
ب- خرید افزار کار و لوازم و مواد اولیه برای بکار واداشتن مستمندانیکه قدرت کار دارند.
ج- چنانچه کمسیون پس از تامین اعتبار لازم برای مصارف معینه در بندهای الف و ب مبلغ کافی اضافه داشته باشد بنا به مقتضیات محل و رعایت الاهم فالاهم میتواند آنرا بمصرف ساختمانهای عام المنفعه برساند . البته بناهای لازم برای نگهداری مستمندان و بیماران بینوا و دبستانهای مربوط بقانون اموزش اجباری مقدم خواهد بود .


ماده پنجم – تعهداتی که هر شهرداری از محل درآمد یکریال عوارض قند و شکر جهة مستمندان تا تاریخ تصویب لایحه قانونی مورخ 3 /9 /1331 کمک به مستمندان نموده باشد از محل عواید وصولی مربوط بعوارض قند و شکر بابت مستمندان پرداخت خواهد شد و اگر برای پرداخت اینگونه تعهدات مبلغ کافی در محل مذکور موجود نباشد کسر مبلغ از محل مالیات بنزین موضوع لایحه قانونی مذکور پرداخت خواهد شد .


ماده ششم – تصمیمات کمیسیون کمک به مستمندان درباره تشخیص عدم بضاعت و بکار گماردن بیکار و میزان کمک باکثریت آراء معتبر خواهد بود .


ماده هفتم – تصمیمات کمیسیون کمک به مستمندان به هیئت امور مالی برای اجراء ابلاغ میگردد و هیئت مذکور بنا بصرفه و صلاح به مسئولیت خود بترتیبی که وجوه را بمصرف میرسانند اسناد مثبته آنرا جمع آوری و در آخر هر ماه به صورت خلاصه حساب بکمسیون کمک به مستمندان تسلیم میکنند.


ماده هشتم – برای استفاده از وجوهی که به بانک یا نزد اشخاص سپرده میشود چکها و حواله ها بامضای رئیس یا نایب رئیس و امضاء متصدی صندوق قابل پرداخت میباشد .


ماده نهم – کمیسیون برای تهیه ملزومات و سایر احتیاجاتی که نسبت به اجرای این آیین‌نامه ضرورت داشته باشد و مصرف پیدا کند به میزان حداقل احتیاج از محل وجوهی که در اختیار آنها گذارده خواهد شد استفاده خواهد کرد.


ماده دهم – منشی کمسیون متصدی تهیه صورتمجلس ها و مکاتبات و نگهداری اسناد بایگانی امور کمسیون در دفتر فرمانداری یا بخشداری میباشد .


ماده یازدهم – فرماندار یا بخشدار موظف است در آخر هر ماه گزارش جامعی از جریان امور مالی و سایر عملیات کمسیون کمک به مشتمندان بوزارت کشور ارسال دارد.


ماده دوازدهم – اعضاء کمیسیون مذکور حتی الامکان باید موجبات جلب کمک متمکنین هر شهر یا قصبه را فراهم کرده صورت جامعی از کمک دریافتی بوزارت کشور ارسال دارند و در شهر نیز برای اطلاع عموم آنرا منتشر نمایند و در هر شهر یا قصبه وجوهی که متمکین میپردازند بمصرف مستمندان همان شهر یا قصبه و حوزه مربوط به ترتیبی که در این آیین‌نامه مقرر است خواهد رسید .


ماده سیزدهم – برای اینکه وجوه حاصل از محل منظور و همچنین مبلغی که از طرف متمکنین محل پرداخت میگردد در مراحل اول صرف ایجاد کارهای انتفاعی برای مستمندان و بیکاران محل گردد کمیسیون کمک به مستمندان موظف است لااقل یک بار در هر هفته تشکیل جلسه داده و پیش بینی های لازم بمنظور ایجاد کارهای انتفاعی به تناسب هر فصل بعمل آورد بقسمی که اعتبارات مربوط حتی المقدور صرف کارهای مولد و امور انتفاعی گردد و خرید کلیه لوازم و اشیاء مورد احتیاج از هر نوع قبل از فصل انجام شده باشد .


ماده چهاردهم -خدمات اعضاء کمیسیون کمک به مستمندان افتخاری است و هیچگونه کمک و هزینه بهیچ اسم و عنوان بآنان پرداخته نخواهد شد


ماده پانزدهم – وزارت کشور میتواند به کمیسیونهای شهرها و قصبات اجازه دهد که آنان بمیزان اعتبار سه ماه که وزارت کشور برای این منظور با در نظر گرفتن عده مستمندان هر محل و میزان کل عواید بآنان تخصیص میدهد از اشخاص یا موسساتی که مناسب بدانند وام گرفته و بتدریج که مبلغ اعتبار مذکور بکمیسیون حواله میشود وام خود را مستهلک سازند.


ماده شانزدهم – کلیه وجوهی که از محل مذکور حاصل میگردد از طرف شرکت ملی نفت بحساب مخصوص وزارت کشور در بانک ملی ایران گذارده میشود و وزارت کشور از آن حساب اعتبارات هر محل را حواله خواهد کرد .