لایحه قانونی سازمان مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی [مصوب ۱۳۳۱]

تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۰۸/۰۱

[به موجب لایحه قانونی سازمان مؤسسه سرم و واکسن سازی رازی، مصوب ۱۳۳۳ لغو شده است.]

مصوب ۱۳۳۱/۷/۲۸


ماده 1) مؤسسه رازی حصارک و شعبات آن در شهرستانها بمنظور تهیه مایه‌ها و سرمها و سایر مواد مفید از نظر زیست‌شناسی و برای تشخیص بیماریها و مطالعات علمی مربوط بمبارزه با بیماریهای واگیر دام زیر نظر وزارت کشاورزی بوسیله یک شورای عالی مرکب از اشخاص زیر و 1 نفر رئیس کل اداره خواهد شد.
1) وزیر کشاورزی
2) معاون وزارت کشاورزی
3) معاون وزارت دارائی
4) معاون وزارت بهداری
5 ) رئیس اداره امور دام وزارت کشاورزی
6 ) بنگاه پاستور ایران
7) رئیس دانشکده دامپزشکی
8 ) رئیس اداره امور دواب ارتش
9) سه نفر از اشخاص ذیصلاحیت که توسط اعضای فوق‌الذکر برای مدت دو سال انتخاب خواهند شد و از انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
رئیس کل مؤسسه رازی در جلسات شورا بدون حق رأی شرکت خواهد داشت.

تبصره 1) امور مهمه فنی و رئوس مسائل مالی و اداری مؤسسه رازی با تصویب شورای عالی انجام میگیرد و شورا در تهیه و تدوین بودجه مؤسسه و اجرای آن نظارت خواهد کرد.
وزیر کشاورزی و در غیاب وزیر کشاورزی معاون وزارت کشاورزی عهده‌دار ریاست شورای عالی خواهد بود.

تبصره 2) رئیس کل مؤسسه رازی و شعبات آن با پیشنهاد شورای عالی و تصویب وزیر کشاورزی از بین دکتران دامپزشک متخصص در فنون میکروب‌شناسی و سرم و واکسن‌سازی انتخاب میشود.


ماده 2) بودجه مؤسسه رازی و شعبات آن در شهرستانها تحت ماده مخصوصی در بودجه کل کشور منظور و در اول هر سه ماه ربع اعتبارات سالیانه قبلا از طرف وزارت دارائی در اختیار مؤسسه رازی گذارده خواهد شد. شورای عالی بنابر پیشنهاد رئیس مؤسسه از اعتبار مزبور بطریقی که صلاح میداند قسمتی را برای حقوق و مزایای کارکنان و قسمت دیگر را برای مصارف اداری و فنی تخصیص خواهد داد.

تبصره ـ درآمد حاصله از محل عوارض پلمپ پوست که طبق قانون متمم بودجه سال 32 برای خرید سیم و سرب و لوازم آزمایشگاه های دامپزشکی اختصاص دارد کماکان علاوه بر اعتبار مندرج در ماده فوق در اختیار مؤسسه رازی گذارده شده و مازاد درآمد مزبور پس از خرید سیم و سرب و لوازم مربوطه بمصرف توسعه و تکمیل مؤسسه رازی و شعبات آن خواه درسید.


ماده 3) مؤسسه رازی کلیه سرم و واکسن‌های مورد احتیاج وزارت کشاورزی را تهیه و مجاناً در اختیار وزارت کشاورزی میگذارد.
بعلاوه مؤسسه رازی مجاز است داروهای شیمیائی ضد بیماریهای انگلی دام و همچنین واکسن و سرم‌های مورد [مورد نیاز] سازمانهای بهداشتی ملی و دولتی را ساخته و به بهای تمام‌شده و سود عادلانه‌ای که به تصویب شورای عالی خواهد رسید بفروش برساند و وجوه حاصله از این بابت را پس از وضع هزینه ساختن موادی که بفروش میرسد مصرف توسعه و تکمیل مؤسسه رازی برساند.

تبصره 1ـ مؤسسه رازی در هر مورد میتواند با اجازه و تصویب شورای عالی مایحتاج خود را مستقیم و بدون رعایت اصول مناقصه به کمترین قیمت ممکنه خریداری نماید.

تبصره 2) وجوه حاصله از صرفه‌جوئی هر سال به سال بعد منتقل و مخصوص توسعه مؤسسه رازی خواهد بود.


ماده 4) نظر بوضع خاصی که سازمان مؤسسه رازی و شعبات آن دارد و نوع کار آن با ساعات کار اداری مطابقت نمی‌کند شورای عالی آئین‏نامه مخصوصی جهت هزینه‌های عمومی مؤسسه و پرداخت فوق‌العاده مخصوصی بنام فوق‌العاده مؤسسه رازی برای هر طبقه از کارکنان مؤسسه وضع و تصویب خواهد نمود و این فوق‌العاده از هر اعتباری که مقدور باشد قابل پرداخت میباشد.


ماده 5 ) رئیس حسابداری مؤسسه رازی از طرف وزارت دارائی با موافقت وزارت کشاورزی تعیین خواهد شد.


ماده 6 ) برای تکمیل اعضای فنی مؤسسه و رفع نیازمندی از کارشناسان خارجی کارمندانیکه شش سال در مؤسسه رازی سابقه خدمت داشته باشند میتوانند با تصویب شورای عالی برای مدت یک سال برای کارآموزی و تکمیل تحصیلات به خارجه مسافرت نمایند.
حقوق و مزایای آنها در مدت یک سال به ارز دولتی و کرایه ایاب و ذهاب با هواپیما به ریال پرداخت میشود. حداکثر کارمندانی که از این ماده میتوانند استفاده نمایند در سال سه نفر خواهد بود.


ماده 7) وزارت دارائی و وزارت کشاورزی مأمور اجرای این لایحه قانونی میباشند.


بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد ماه 31 لایحه قانونی سازمان مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی مشتمل بر 7 ماده و 5 تبصره تصویب میشود.
بتاریخ 28ر7ر31

نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق