قانون مربوط به خارج شدن اموال احمد قوام از ملکیت او

تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۰۸/۲۲

[به موجب طرح مربوط به الغاء و کان‌لم ‌یکن بودن طرح مصادره اموال آقای احمد قوام، مصوب ۱۳۳۳ لغو شده است.]

مصوب ۱۳۳۱/۵/۱۲


ماده واحده – چون احمد قوام یکی از عوامل مؤثر قتل و فجایع جریان اخیر که منتهی به کشتار دسته جمعی روز سی‌ام تیر ماه 1331 و قیام‌ مسلحانه علیه ملت ایران شده است تشخیص، و مفسد فی‌الارض شناخته شده، علاوه بر تعقیب و مجازات قانونی، بموجب این قانون کلیه اموال و‌ دارائی منقول و غیر منقول احمد قوام از ملکیت او خارج میگردد.

تبصره 1 – هر گاه در اموال و املاک احمد قوام پس از تاریخ 25 تیر ماه 1331 نقل و انتقالی بهر عنوان و بهر صیغه ولو به صورت سند رسمی ‌صورت گرفته باشد آن نقل و انتقال از درجه اعتبار ساقط و آن اموال قطعی قوام محسوب میگردد.

تبصره 2 – اسناد غیر رسمی ذمه‌ و یا مربوط بهر نوع نقل و انتقال اموال قوام متعلق بهر تاریخی باشد از درجه اعتبار ساقط است مگر آنچه‌ که مربوط بعملیات و مطالبات جاری و عادی بهره‌برداری باشد.

تبصره 3 – اموال غیر منقولی که صورتاً به اسم دیگران خریداری و قیمت آنها از محل اموال قوام پرداخت شده نیز مشمول ماده واحده خواهد بود

تبصره 4 – وجوهی که بنام حزب دموکرات سابق یا سازمانهای وابسته به آن در بانکها یا نزد اشخاص موجود باشد از اموال دولتی محسوب و‌ ضبط خواهد شد.

تبصره 5 – از اموال احمد قوام پنج میلیون ریال برداشت و طبق موازین شرعی بین زن و فرزندش تقسیم میشود.

تبصره 6 – آئین‌نامه اجرای این قانون و طریق توزیع عواید آن اموال بین وراث شهدا و مجروحین جریانات 26 تا 31 تیر ماه 1331 و امور خیریه‌، به پیشنهاد دولت و تصویب کمیسیون دادگستری تنظیم میگردد. ‌

تبصره 7 – مقررات این قانون بهیچ وجه مانع تعقیب جزائی سایر مسببین و مباشرین جریانات اخیر تیر ماه 1331 نخواهد شد.

تبصره 8 – مجلس شورای ملی بمنظور رسیدگی و تشخیص عده و هویت کلیه مقتولین و مفقودین وقایع اخیر و تجلیل از فداکاری‌های آنها و از‌ طرف دیگر بمنظور رسیدگی و تحقیق و تشخیص مسببین و مسئولین این فجایع، کمیته تحقیق منتخبه از طرف نمایندگان طرفدار ادامه نهضت ملی را‌ تنفیذ مینماید و کمیته نامبرده کلیه اختیارات قانونی لازمه را جهت انجام مقاصد بالا دارا میباشد و نتیجه را در مدت دو ماه به اطلاع مجلس شورای‌ ملی خواهد رسانید.


این قانون که مشتمل بر ماده واحده و هشت تبصره است در جلسه یکشنبه دوازدهم امرداد ماه یکهزار و سیصد و سی و یک به تصویب مجلس‌ شورای ملی رسید.

نایب رئیس مجلس شورای ملی- احمد رضوی