فصل اول آیین‌نامه آموزش و پرورش کارگران مبنی بر طرز با سواد کردن کارگران

تاریخ تصویب: ۱۳۳۱/۰۲/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۰۳/۰۳

۴۷۴۰ – ۱۳۳۱/۳/۳


هیئت وزیران در جلسه ۱۳۳۱/۲/۳۱ فصل اول آیین‌نامه آموزش و پرورش کارگران مبنی بر طرز با سواد کردن کارگران که از طرف وزارت کار تهیه و در کمیسیون وزارت فرهنگ در 10 ماده تصویب شده بشرح ذیل تصویب نمودند تا موقع اجرا گذاشته شود.

فصل اول – با سواد کردن کارگران

ماده 1) هر کارفرما موظف است محل مناسبی را در کارگاه خود یا نقطه مناسب دیگر که بمحل سکونت کارگران نزدیک باشد با وسائل لازم برای با سواد نمودن کارگران آن کارگاه اختصاص دهد. وسعت محل وعده کلاس با رعایت عده کارگران بی سواد که داوطلب آموزش هستند در شهرستانها از طرف اداره کار محل و در مرکز از طرف اداره آموزش وزارت کار تهران تعیین خواهد شد. (شماره نوآموزان در هر کلاس نباید بیشتر از سی نفر باشد)


ماده 2) ساعات آموزش غیر از ساعات کار خواهد بود ولی چنانچه کارفرما بخواهد و قسمتی از ساعت کار را برای آموزش کارگران کارگاه خود اختصاص دهد مجاز بوده و در این صورت مدت آموزش جزء ساعت کار محسوب خواهد شد.


ماده 3) آموزگاران در درجه اول از بین کارمندان کارگاه که سابقه داشته باشند و در درجه دوم از بین کارگران کارگاه و در درجه سوم از بین معلمین فرهنگ با نظر رئیس اداره فرهنگ محل انتخاب خواهند شد.


ماده 4) حق الزحمه آموزگاران حداقل برابر حق الزحمه ای خواهد بود که آموزکاران کلاسهای اکابر محل دریافت مینمایند چنانچه در آن نواحی کلاس اکابر برای آموزش سالمندان موجود نباشد نزدیکترین محلی که کلاس اکابر دارد ماخذ قرار خواهد گرفت.

نخست وزیر