اتخاذ تصمیماتی به منظور تأمین رفاه و آسایش کشاورزان و پیشرفت امور کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۳۲۹/۱۱/۲۹

1689/7 – 1329/11/29


بمنظور رفاه و آسایش کشاورزان و پیشرفت امور کشاورزی هیئت وزیران در جلسه 28 /11 /29 بنا به پیشنهاد شماره …. مورخه …. وزارت کشاورزی مواد زیر را تصویب نمودند:


ماده 1- بانک کشاورزی و پیشه و هنر ایران موظف است بتدریج وصول وجوهی که برای این منظور در اختیار او قرار می‌گیرد اقدام به تشکیل شرکتهای تعاونی روستائی در دهستانهای کشور طبق مفاد این تصویبنامه بنماید.


ماده 2- علاوه بر وجوهی که بانک کشاورزی مطابق ممکنات مالی خود به این کار اختصاص خواهد داد سازمان برنامه همه ساله طبق برنامه و مقررات و آیین‌نامه های مصوب مربوطه اعتبارات مربوطه به شرکتهای تعاونی را در اختیار بانک کشاورزی خواهد گذاشت.


ماده 3- حوزه عمل شرکت یک دهستان است مگر اینکه در دهستانهای دیگر بخش شرکت تعاونی تشکیل نشده باشد.


ماده 4- از نظر حفظ منافع شرکاء و راهنمائی کارکنان شرکت بانک کشاورزی اصول مواد اساسنامه نمونه و آیین‌نامه های نمونه مربوط بوظائف و طرز کار شرکتها با رعایت مواد این تصویبنامه تهیه خواهد نمود.


ماده 5- شرکتهای تعاونی روستائی که بموجب این تصویبنامه تأسیس میشوند از مزایای مقرر در تصویبنامه شماره 17143 مورخه 30 /11 /29 استفاده کرده و سازمان برنامه معافیت آنها را از پرداخت حق تمبر و عوارض و مالیات تجویز خواهد نمود.


ماده 6- بمنظور تأمین سرمایه اولیه و براه افتادن شرکتهای تعاونی برای هر شرکت در بدو تأسیس مبالغ زیر منظور میگردد.
1- یک میلیون و پانصد هزار ریال از طرف بانک کشاورزی که پانصد هزار ریال آن نقدا پرداخت میشود.
2- وزارت دارائی و سازمان برنامه مصنوعات و محصولات دولتی و انحصاری دولت را تا میزان سه میلیون و پانصد هزار ریال اعتبار جنسی بدون فرع به بانک کشاورزی تحویل میدهد و بانک مزبور کالاهای دریافتی را در اختیار هر یک از شرکتها که تأسیس میشوند میگذارد بانک موظف است وجوه حاصل از فروش اجناس را بتدریج که از مشتریان وصول میشود به وزارت دارائی و سازمان برنامه بپردازد و این اعتبار بطور دائم و یا تا مدتی که مورد نیاز باشد در اختیار هر یک از شرکتها باقی خواهد ماند.


ماده 7- وجوهی که بعنوان سرمایه اولیه و کمک باختیار شرکت گذاشته میشود از محلهای زیر استهلاک خواهد شد.
1- وصول بابت سهم الشرکة که شرکاء از مالکین و کشاورزان یا ارباب حرف که سهام شرکت را ابتیاع مینمایند.
2- قسمتی از سود ویژه که در آخر هر سال بتناسب معاملات کشاورزان هر حوزه برای باز خرید سهام شرکت و انتقال آن بنام کشاورزان مقیم دهستان اختصاص داده میشود.


ماده 8- بانک کشاورزی بتناسب سرمایه پرداختی هر شرکت اعتباری با فرع 6٪ در سال بنام آنان باز خواهد کرد.


ماده 9- در کلیه دهستانهائی که این شرکتها تشکیل میشوند عاملیت انحصاری فروش کالاهای انحصاری و محصولات و مصنوعات دولتی و مؤسسات وابسته به آن شرکتهای تعاونی است.


ماده 10- سازمان شرکت با توجه بمقررات مربوط بشرکتهای سهامی و شرکتهای تعاونی مرکب از یک هیئت مدیره سه نفری (که از نمایندگان مالکین و کشاورزان و یا بانک کشاورزی تشکیل میشود و یکی از آنها مدیر عامل است) و هیئت بازرسی خواهد بود که حدود وظائف و اختیارات آنها را اساسنامه شرکت تعیین خواهد نمود.


ماده 11- هر یک از شرکاء قطع نظر از تعداد سهامی که دارند دارای یک رأی در مجمع عمومی خواهد بود.

تبصره – چنانچه بانک کشاورزی با مؤسسات دولتی دیگر بیش از 40٪ سهام شرکت را در دست داشته باشند حق خواهند داشت مدیر عامل را انتخاب کنند.


ماده 12- خدمت هیئت مدیره مجانی است و فقط مدیر عامل حق دریافت حقوق خواهد داشت. میزان حقوق مدیرعامل را مجمع عمومی تعیین خواهد کرد.


ماده 13- سود ویژه شرکت بطریق زیر تقسیم خواهد شد:
1- مقدار 40٪ از سود ویژه برای بازخرید سهام منظور میشود. طبق بند 2 ماده 7
2- مقدار 60٪ دیگر طبق اساسنامه شرکت قسمتی بصاحبان سهام و قسمتی بمشتریانی ساکن حوزه محل که با شرکت معاملاتی انجام داده به نسبت حجم معاملات آنها پرداخت و قسمت دیگر بابت اندوخته احتیاطی منظور خواهد شد.


ماده 14- هزینه اداری شرکت در هیچ حال نباید از 8٪ معاملاتی که شرکت انجام میدهد تجاوز کند.


ماده 15- بانک کشاورزی میتواند از بنگاه توسعه کشاورزی برای عملیات تجاری این شرکتها استفاده نماید.


ماده 16- اجازه داده میشود که جهت آزمایش در سه دهستان نامبرده زیر (فشافویه- شهریار- ورامین) بلافاصله طبق این تصویبنامه شروع بعمل شده و پس از دو ماه نتیجه را جهت اقدام در بقیه دهستانها گزارش دهند.
ضمنا اجازه داده میشود که در صورت موفقیت و پیشرفت همین آزمایش را تا ده بخش در ده استان مختلف خارج از محوطه تهران توسعه دهند.

نخست وزیر