آیین‌نامه اعزام دانشجو به خارجه به هزینه شهرداریها

تاریخ انتشار: ۱۳۲۹/۱۱/۲۹

1303-1696/7 – 1329/11/29


هیئت وزیران در جلسه مورخ 28 /11 /29 آیین‌نامه اعزام دانشجو به خارجه را به شرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1)- در هر سال وزارت کشور از محل اعتبار صدی نیم درآمد شهرداریهای تهران و شهرستانها عده‌ای را با موافقت انجمنهای شهر بتناسب اعتبار و بر طبق این آیین‌نامه برای تحصیل پزشکی به خارجه اعزام میدارد.


ماده 2) در مهرماه هر سال عده ای که باید بخارجه اعزام شوند از میان دیپلمه های شش ساله طبیعی که سن آنها از 25 سال متجاوز نباشد با مسابقه انتخاب میشوند، امتحان مسابقه در تهران و تبریز و مشهد و شیراز و اصفهان و سایر شهرستانهائی که بعدا دارای دانشکده پزشکی شوند انجام و تاریخ آن بوسیلة آگهی در جرائد به اطلاع عموم خواهد رسید. داوطبان شرکت در مسابقه باید مدارک زیر را ارائه دهند:

1- عین دیپلم شش ساله طبیعی یا جواز قبولی همان سال.
2- گواهی حسن اخلاق از دبیرستان مربوط.
3- گواهی صحت مزاج از بهداری شهرداری یا بهداری آموزشگاهها.
4- شش قطعه عکس و چهار برگ رونوشت مصدق شناسنامه.
5- برگ معافی تحصیلی از اداره نظام وظیفه.


ماده 3) مواد امتحان مسابقه عبارت است از فارسی زبان خارجه طبیعی فیزیک، شیمی که در حدود برنامه سال ششم شعبه طبیعی بعمل خواهد آمد. امتحانات مسابقه کتبی بوده و زیر نظر وزارت فرهنگ و دانشکده های پزشکی مشهد- شیراز- تبریز- اصفهان و شهرستانهای دیگر که بعدا دارای دانشکده پزشکی خواهند شد بعمل خواهد آمد و ممتحنین از میان استادان دانشگاه انتخاب خواهند شد.

تبصره – داوطلبان هر محل در صورت تساوی شرائط بر داوطلبان سایر شهرستانها تقدم خواهند داشت.


ماده 4) تأمین هزینه رفت و آمد دانشجویان به خارجه همچنین هزینه تحصیلی در مدت تحصیل و تعیین میزان و کیفیت پرداخت آن بعهده شهرداریهای مربوطه میباشد و ادارة حسابداری امور شهرداریها مکلف است وجوهی را که از شهرداریها بابت هزینه تحصیل دانشجویان دریافت میدارد به ارز تبدیل نموده هر سه ماه به سه ماه بوسیلة ادارات سرپرستی دانشجویان که از طرف وزارت فرهنگ مأمور رسیدگی به امور محصلین ایرانی مقیم کشورهای خارجه هستند پس از دریافت گواهی اشتغال بتحصیل آنها از ادارات مزبور به دانشجویان بپردازد.

تبصره – هزینه تحصیل در صورتی پرداخته خواهد شد که دانشجو در امتحانات توفیق حاصل نموده به کلاسی بالاتر ارتقاء حاصل کند. توقیف در یک کلاس بمدت دو سال فقط برای یکبار در تمام دوران تحصیل مجاز خواهد بود.


ماده 5)- دانشجویان اعزامی از نظر مقررات تحصیلی و رفتار و انضباط و انتظامات تابع مقررات کلی مربوط بمحصلین دولتی و تحت نظر مستقیم ادارات سرپرستی محصلین وزارت فرهنگ بوده و موظفند کلیة دستورات ادارات مزبور را اجراء نمایند.


ماده 6)- هرگاه از دانشجوئی رفتاری برخلاف مقررات و انتظامات مشاهده شود که موجب عدم رضایت ادارة سرپرستی وزارت فرهنگ و با مخالف شئون کشور شاهنشاهی ایران باشد فورا به ایران فرا خوانده شده و هزینه مدت تحصیل بر طبق مادة 7 از او اخذ خواهد شد.


ماده 7)- دانشجویانی که در امتحانات مسابقه قبول میشوند باید ضامن معتبری که مورد قبول وزارت کشور با انجمن شهر باشد معرفی نمایند که چنانچه مردود شده یا بر طبق مادة 6 فراخوانده شوند و یا پس از فراغ از تحصیل بتعهد خود بر طبق مادة 8 عمل ننمایند هزینه مدت تحصیل و رفت و آمد به مأخذ یک برابر و نیم از ضامن آنها گرفته شود.


ماده 8)- دانشجویانی که با استفاده از این آیین‌نامه به هزینه شهرداریها فارغ التحصیل میشوند موظفند طبق مقرراتی که وزارت کشور تعیین خواهد نمود بتناسب مدت تحصیل در خارجه و میزان هزینه تحصیلی که دریافت نموده اند برای شهرداری شهرستانی که هزینة تحصیل آنها را پرداخته است خدمت نمایند والا باید از عهدة مخارج بر طبق مادة 7 برآیند.


ماده 9)- این آیین‌نامه پس از تصویب هیئت وزیران قابل اجراء است.


آیین‌نامه اعزام دانشجو به خارجه به هزینه شهرداریها در هفتصد و شصتمین جلسه شورای عالی فرهنگ مورخ یکشنبه 26 /9 /1329 به تصویب رسیده صحیح است.

نخست وزیر