آیین‌نامه باشگاه‌های ورزشی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۲۹/۰۶/۰۹

316/7-691 – 1329/06/09


بر حسب پیشنهاد شماره 6141 وزارت کشور آیین‌نامه باشگاههای ورزشی مشتمل بر 43 ماده که ضمن شماره 3029- 28 /4 /29 انجمن ملی تربیت بدنی و پیشاهنگی ایران رسیده در جلسه 8 /6 /29 هیئت وزیران مطرح و مورد تصویب واقع گردید.

نخست وزیر


بخش اول – تعریف و هدف باشگاه

ماده اول – باشگاه ورزشی مؤسسه ایست که برای تعلیم و تمرین رشته های مختلف ورزش و تربیت بدنی و تهذیب اخلاق بر طبق سواد مندرج در این آیین‌نامه و در تحت سرپرستی مستقیم انجمن ملی تربیت بدنی و پیشاهنگی ایران تأسیس میشود و هدف این قبیل باشگاهها عبارتست از:
«کمک به تعمیم ورزش در میان کلیه طبقات بمنظور تندرستی و نیرومندی افراد کشور و ایجاد روح یگانگی و وحدت ملی و مبارزه با هر گونه سستی و تنبلی و فساد اخلاق»


ماده دوم – اعمال مقاصد و مذاکرات سیاسی و ایراد خطابها که جنبه سیاسی داشته باشد در باشگاهها و اجتماعات ورزشی بکلی ممنوع است.


بخش دوم – سازمان باشگاه

ماده سوم – باشگاههای ورزشی منظور در این آیین‌نامه بر دو نوعند:
باشگاههای عمومی- باشگاههای اختصاصی.
1- باشگاههای عمومی آنهائی هستند که با همت و سرمایه های شخصی و برای استفاده عموم تأسیس میشوند.
2- باشگاههای اختصاصی آنهائی هستند که با هزینه یکی از وزارتخانه ها یا ادارات مستقل بانکها و شهرداریها و کارخانه ها تأسیس میشوند.

تبصره 1- باشگاههای اختصاصی بایستی بنام ادارات یا مؤسسات خودشان نامیده شوند و برای اسامی باشگاههای عمومی استعمال نام ادارات و مؤسسات اختصاصی مجاز نمیباشد.

تبصره 2- باشگاههای سازمانهای داخلی خود نباید نام فدراسیون را که مخصوص هیئتهای رسمی ورزشی کشور است اطلاق نمایند.


ماده چهارم – هر ماه از باشگاهها علاوه بر نام مخصوص دارای علامت متخذه (آرم) و رنگ اختصاصی خواهند بود.

تبصره 1- علامت مشخصه (آرم) که بر روی اوراق مکاتباتی و پرچم و تابلو و اعلانات تبلیغاتی و جوائز خصوصی و نشانهای فلزی و پارچه ای باشگاه و نظائر آن بکار برده میشود و همچنین رنگ اخصاصی باشگاه که البته ورزشی افراد و پرچم را بدان رنگ تهیه میکنند مربوط بهر باشگاه و از هر شهرستانی که بوده باشد بایستی پس از موافقت انجمن ملی تربیت بدنی محل با تصویب انجمن ملی تربیت بدنی ایران مورد استفاده قرار گیرد.

تبصره 2- انتخاب نام و علامت و رنگ اختصاصی برای باشگاهها با رعایت حق تقدم پذیرفته میشود.

تبصره 3- استفاده از رنگ پرچم ملی و شیر و خورشید و آرمهای اختصاصی شهرهای ایران و همچنین رنگ و علامت تیم ملی و علامت قهرمانی کشور و المپیک و علائم رسمی سایر دول برای کلیه باشگاهها ممنوع است.


ماده پنجم – هر یک از باشگاههای ورزشی باید وسائل و احتیاجات ورزشی را که از لحاظ سازمان و برنامه فنی و بهداشتی بترتیبی که از طرف انجمن ملی تربیت بدنی ایران تعیین میگردد آماده استفاده اعضاء قرار دهند.


ماده ششم – محل و لوازم هر یک از ورزشهای متدوال در باشگاه و صلاحیت مربیان مربوط بایستی بگواهی فدراسیونها برسد.

تبصره – برای ترویج و تعلیم ورزشهائی که در ایران فدراسیون ملی تأسیس نشده است اجازه انجمن ملی تربیت بدنی محل لازم است.


بخش سوم – شرایط تأسیس باشگاه


ماده هفتم – داوطلبان تأسیس باشگاه عمومی باید قبلا تقاضای کتبی خود را با ذکر مشخصات بدینقرار :
(نام و نام خانواده و شغل رئیس باشگاه- نام و نشانی کامل باشگاه- رنگ و نقشه علامت مشخصه)
(انواع ورزشهای مورد نظر در باشگاه را با ذکر نام مربیان مربوط تهیه نمود بضمیمه دونسخه رونوشت تمبر شده)
(شناسنامه و سه قطعه عکس کوچک با گواهی حسن پیشینه و موافقت شهربانی و رونوشت مدارک تحصیلی رئیس)
(باشگاه بدبیرخانه انجمن ملی تربیت بدنی محل تسلیم دارند.


ماده هشتم – انجمن ملی تربیت بدنی هر شهرستان پس از دریافت درخواست و رسیدگی بتقاضای مزبور در صورتی که داوطلب را شایسته تشخیص دهد مراتب را برای جلب موافقت بانجمن ملی تربیت بدنی ایران اطلاع میدهد و انجمن مرکزی هم در اسرع اوقات بتقاضاهای رسیده اعم از شهرستانها یا پایتخت رسیدگی نموده و نظریه خود را کتبا اعلام میدارد.


ماده نهم – از طرف انجمن ملی تربیت بدنی ایران پروانه لازم در صورت واجد شرائط بودن بنام درخواست کننده صادر و به انجمن ملی تربیت بدنی محل ارسال میگردد که پس از امضاء رئیس یا قائم مقام انجمن محل بتقاضا کننده تسلیم گردد.

تبصره – باشگاههای ورزشی میتوانند از وجود شخصیتهای برجسته برای ریاست افتخاری باشگاه با تصویب انجمن ملی تربیت بدنی محل استفاده نمایند لیکن در مقابل مقامات صلاحیتدار دارند پروانه مسئول شناخته میشود.


ماده دهم – باشگاه اختصاصی از لحاظ فنی تابع این اساسنامه بوده و نیز باید مدیر مسئول و مربیان بانجمنهای محل کتبا معرفی شده باشند.


ماده یازدهم – ورزشخانه های قدیم (زورخانه ها) برطبق آیین‌نامه خاصی اداره شده و از لحاظ فنی و اخلاقی و بهداشت پیوسته تابع مقررات و نظامات انجمن ملی تربیت بدنی ایران و فدراسیون مربوط خواهند بود.


ماده دوازدهم – انجمنهای ورزشی آموزشگاهها در ردیف باشگاهها محسوب نشده ولیکن از لحاظ رعایت مقررات بین المللی و اصول آماتوریزم بخصوص در انجام مسابقات رسمی از نظامات ورزشی انجمن ملی تربیت بدنی ایران و فدراسیونهای کشور پیروی خواهند نمود.


بخش چهارم – مشخصات و وظائف رئیس باشگاه


ماده سیزدهم – رئیس مسئول باشگاههای عمومی باید دارای شرائط زیر باشد:
الف- ایرانی و لااقل 25 ساله باشد.
ب- دارای تحصیلاتی معادل دوره کامل متوسطه بوده باشد.
ج- دارای علاقه و شخصیت ورزشی باشد.
((اشخاصی که در سال 1327 دارای پروانه باشگاه عمومی بوده و سوابق ممتد ورزشی داشته اند از شرط مذکور در بند ب معاف خواهند بود))
د- عدم معروفیت بفساد اخلاق و نداشتن سوء پیشینه و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و مدنی.


ماده چهاردهم – مسئولیت عمومی کلیه امور باشگاه بر عهده رئیس باشگاه است که بایستی پیوسته در پیشرفت تعلیمات و تمرینات ورزشکاران و تقویت ملکات فاضله و رشد و نمو روحی و جسمانی افراد باشگاه توجه و نظارت مستقیم داشته باشد.


ماده پانزدهم – رئیس باشگاه باید در انتخاب متصدیان امور اداری و فنی و مستخدمین جزء کمال دقت را بعمل آورد و اشخاص شایسته و ذیفن را بدین سمت ها بگمارد تا در نتیجه افرادی نیرومند و نیک کردار و شاه دوست و میهن خواه برای جامعه آماده شوند.


ماده شانزدهم – رئیس باشگاه باید متصدیان امور اداری باشگاه را بانجمن ملی تربیت بدنی محل و مربیان هر قسمت از ورزشها را بانجمن ملی تربیت بدنی محل و فدراسیون مربوط کتبا معرفی نماید و هر موقع که تغییری در آنها داده میشود کتبا بهمان مراجع اطلاع دهد.


ماده هفدهم – رئیس باشگاه باید در نیمه اول مهرماه هر سال گزارش سالیانه و خلاصه فعالیت و اقدامات باشگاه را (از نیمه مهرماه سال قبل) از حیث آمار اعضاء و مربیان و انواع ورزشهای دائر در باشگاه و نتایج تعلیماتی و پیروزیهائی که بدست آورده با وضعیت امورمالی از روی دفاتر و اسناد موجود باشگاه تنظیم نموده یک نسخه از آن را بدفتر انجمن ملی تربیت بدنی محل و نسخه دیگری به انجمن ملی ترتبیت بدنی ایران ارسال دارد.


ماده هیجدهم – رئیس باشگاه هنگام انحلال و بسته شدن باشگاه موظف است آنقسمت از دارائی اعم از اموال منقول و غیر منقول متعلق به باشگاه را که برای استفاده عمومی از اشخاص خیر و ورزش دوست در اختیار گرفته بوده طبق صورت مجلس بانجمن ملی تربیت بدنی محل تحویل و رسید دریافت دارد تا طبق دستور انجمن ملی تربیت بدنی مرکز برای استفاده سایر باشگاههای ورزشی همان محل واگذار گردد.


ماده نوزدهم – رئیس باشگاه در تمام اعمال حقوقی و جزائی مربوط بباشگاه مسئول شناخته میشود.


ماده بیستم – تفویض یا انتقال پروانه باشگاه بدیگری بدون تصویب انجمن ملی تربیت بدنی محل ممنوع است ولی در زمان غیبت موقتی رئیس باشگاه شخص یا صلاحیتی ممکن است سرپرستی باشگاه را بنا بمعرفی کتبی رئیس باشگاه و تصویب انجمن ملی تربیت بدنی محل موقتا عهده دار شود.


بخش پنجم – شرائط عضویت و نقل و انتقال اعضاء باشگاه


ماده بیست و یکم – شرائط پذیرفتن به عضویت باشگاه بقرار زیر است:
الف- داشتن 18 سال تمام.
ب- تسلیم درخواست کتبی با معرفی کتبی دو نفر از اعضاء مبنی بر حسن سابقه.
ج- عدم معروفیت به فساد اخلاق.

تبصره 1- باشگاههائی که یا اخذ اجازه کتبی طبق آیین‌نامه جداگانه از انجمن ملی تربیت بدنی محل دارای سازمانهای مخصوصی برای کودکان و خردسالان میباشند باید اعضاء این سازمانها را که دارای کمتر از 18 سال تمام هستند یا درخواست کتبی و معرفی ولی آنها بعضویت بپذیرند و این دسته از ورزشکاران مشمول مقررات اعضاء رسمی باشگاه نبوده بلکه تابع مقررات مخصوصی میباشند.

تبصره 2- باشگاههائی حق پذیرفتن افراد اناث را دارند که یا اختصاصا برای اناث تاسیس و یا در غیر این صورت علاوه بر تحصیل پروانه از انجمن ملی تربیت بدنی محل سازمان و برنامه و مربی و ساعات اختصاصی برای اناث ترتیب داده و پس از تصویب انجمن ملی تربیت بدنی محل در این باره اقدام نمایند.


ماده بیست و دوم – اشخاصی که بعضویت باشگاه پذیرفته میشوند باید کارت عضویت در دست داشته باشند.

تبصره – کارت عضویت مقوائی و بشکل کتابچه تنظیم میشود و در آن باید نام و علامت باشگاه- شهرستان تاریخ تاسیس- رنگ مخصوص باشگاه چاپ شده و محلی برای الصاق عکس موجود باشد. در روی کارت عضویت مشخصات هر عضو بدین قرار:
((نام و نام خانواده- شغل- تابعیت- تاریخ تولد- شماره شناسنامه یا پروانه اقامت- تاریخ عضویت))
((شماره عضویت- سال قبل عضو کدام باشگاه بوده))
با خط خوانا نوشته شده و یا عکس 3×4 با امضاء رئیس و مهر باشگاه تکمیل و بعضو مربوط داده میشود و رونوشتی از آن در پرونده باشگاه بایگانی میشود.


ماده بیست و سوم – عضو رسمی یک باشگاه حق عضویت در سایر باشگاههای عمومی را ندارد و در صورتی که ثابت شود شخص در دو باشگاه عمومی عضویت یافته تا پایان سال ورزشی از حق عضویت در کلیه باشگاههای عمومی محروم میگردد.

تبصره – اگر در باشگاهی وسائل ورزش مخصوصی موجود نباشد عضو آن باشگاه میتواند از این وسائل در باشگاه دیگری استفاده نماید.


ماده بیست و چهارم – مدت اعتبار کارت عضویت در چهارم آبان هر سال منقضی میشود و باید با تسلیم درخواست کتبی مجددا برای مدت یک سال دیگر (تا چهارم آبان سال بعد) تمدید شود و ممکن است تشریفات تمدید عضویت در کارت سابق بعمل آید.


ماده بیست و پنجم – اعضاء باشگاهها موظفند مقررات داخلی باشگاه را رعایت نموده و در هر حال پیوسته در اجتماعات ورزشی بر طبق اصول جوانمردی و روح ورزشکاری رفتار نموده نظامات و مقررات ورزشی کشور را هیچگاه از نظر دور ندارند.


ماده بیست و ششم – دریافت ورودیه و شهریه از اعضاء باشگاه امریست کاملا اختیاری و میزان آن باید متناسب با موقعیت و محل باشگاه و وسائلی باشد که از طرف باشگاه تهیه میشود و بایستی در مقابل رسید داده شده و در دفتر محاسباتی باشگاه ثبت شود.


ماده بیست و هفتم – استعفا از عضویت باشگاه و درخواست عضویت در باشگاه دیگر در صورتی که مستند بدلائل قانع کننده باشد با معرفی انجمن ملی تربیت بدنی محل مانعی ندارد.

تبصره 1- اعضاء باشگاههای منحل شده را میتوان با انجام تشریفات مربوط در سایر باشگاهها بعضویت پذیرفت.

تبصره 2- کسانی که از شهرستانی بشهرستان دیگر نقل و مکان میکنند مشمول ماده 26 میشوند.


ماده بیست و هشتم – پذیرفتن بعضویت باشگاهی در صورتی که درخواست کننده سابقه عضویت در باشگاه دیگر را داشته است منوط بنداشتن بدهی بابت عضویت بباشگاه سابق خواهد بود.


ماده بیست و نهم – هیچیک از باشگاهها حق ندارند ورزشکاران آماتور را با تطمیع یا عقد قرارداد پولی برای عضویت باشگاه جلب نمایند و همچنین مجاز نمیباشند بر روی نام آنان برخلاف مقررات اماتوری تبلیغات تجارتی و یا گزاف گوئی بعمل آورند.


ماده سی ام – باشگاهها حق پذیرفتن کسانی را که در نتیجه خلافکاری از طرف انجمن ملی تربیت بدنی محل از عضویت باشگاهی محروم شده اند ندارند.


ماده سی و یکم – هر باشگاه میتواند برای امور داخلی خود آیین‌نامه با موافقت انجمن ملی تربیت بدنی محل وضع و بموقع اجرا گذارد.


ماده سی و دوم – هر عضوی که طبق آیین‌نامه داخلی از باشگاه اخراج میگردد رئیس باشگاه باید موضوع را با ذکر دلیل بانجمن ملی تربیت بدنی محل گزارش نماید در مورد اعتراض انجمن محل رسیدگی و اظهارنظر و در صورت اعتراض مجدد نظریه انجمن ملی تربیت بدنی ایران قاطع خواهد بود.


بخش ششم – ارتباط باشگاهها با انجمن ملی تربیت بدنی و فدراسیونها


ماده سی و سوم – کلیه باشگاههای ورزشی و زورخانه های کشور که طبق این آیین‌نامه تاسیس یافته و دارای پروانه رسمی میباشند از لحاظ مسئولیت اجتماعی و تربیتی و بهداشتی تابع دستورها و نظامات انجمن ملی تربیت بدنی ایران و شعب آن در شهرستانها بوده و از نظر فنی و رعایت اصول آماتوریزم چه در جریان تمرینات و چه از حیث مقررات مسابقه ها مسئول فدراسیونهای ورزشی کشور و فدراسیونهای محلی خواهند بود.


ماده سی و چهارم – فدراسیون پزشکی ورزشی ایران و انجمن ملی تربیت بدنی ایران و شعب آن در شهرستانها از طرف وزارتخانه های بهداری و فرهنگ طبق تعلیمات آنها حق نظارت در امور مربوط در باشگاههای ورزشی عمومی را دارا میباشند.


بخش هفتم – امتیازات و محرومیتها


ماده سی و پنجم – باشگاهها و زورخانه هائیکه با بکار بستن دستورهای انجمن ملی تربیت بدنی ایران و اجرای مقررات فدراسیونها موجبات ترقی و تعمیم ورزش را فراهم نموده و در تربیت ورزشکاران ممتاز و قهرمانان ملی کوششهای لازم را نموده باشند ازطرف انجمن ملی تربیت بدنی ایران بر طبق آیین‌نامه خاصی مورد تشویق واقع میشوند.


ماده سی و ششم – انجمن ملی تربیت بدنی و شعب آن در شهرستانها میتوانند در حدود اعتبارات بباشگاههای عمومی که واجد شرایط بوده و تقاضای کمک مینمایند پس از جلب موافقت فدراسیونهای مربوط و رسیدگی و تشخیص طبق آیین‌نامه خاصی بطور مستمر و با غیر مستمر کمکهای مالی نمایند در این صورت حق رسیدگی و نظارت در امور مالی این قبیل باشگاهها را دارا خواهند بود.


ماده سی و هفتم – برای استحضار از میزان فعالیتها و اقدامات باشگاهها همه ساله بازرسان فنی از طرف انجمن ملی تربیت بدنی محل بباشگاهها اعزام میشوند در اینمورد باشگاهها موظفند که تسهیلات لازمه را فراهم سازند.


ماده سی و هشتم – هرگونه تشویق و کمکی که درباره باشگاهها معمول میگردد یا جلب موافقت فدراسیونهای مربوط و تصویب انجمن ملی تربیت بدنی ایران خواهد بود.


ماده سی و نهم – باشگاهها و زورخانها و مؤسسات ورزشی دیگر که بر طبق این آیین‌نامه پروانه رسمی ندارند از هر قبیل که باشند رسمیت نخواهند داشت.


ماده چهلم – هرگاه باشگاه رسمی یا زورخانه ای برخلاف این اساسنامه رفتار نماید و یا سایر مقررات مربوط به انجمن ملی تربیت بدنی و فدراسیونها را نقض کند بر طبق آیین‌نامه خاص و یا جلب موافقت فدراسیون مربوط با آنها رفتار خواهد شد.


ماده چهل و یکم – در صورتی که طبق آیین‌نامه مصوب انجمن ملی تربیت بدنی ایران پروانه رئیس باشگاهی باطل گردد پروانه مزبور از صاحب آن مسترد خواهد گردید.


ماده چهل و دوم – این آیین‌نامه که مشتمل بر چهل و دو ماده است در سیصد و هشتاد و هشتمین جلسه انجمن ملی تربیت بدنی و پیشاهنگی ایران مورخه دوشنبه نوزدهم تیرماه /1329 به تصویب رسید.


ماده چهل و سوم – این آیین‌نامه بنا به پیشنهاد شماره …………. وزارت کشور در جلسه مورخ …….. هیئت وزیران به تصویب رسید که بموقع اجرا گذارده شود.