آیین‌نامه بنگاه کل بنادر و کشتی‌رانی

تاریخ انتشار: ۱۳۲۹/۰۳/۲۷

۴۵۵۵ – ۱۳۲۹/۳/۲۷


هیئت وزیران در جلسه مورخه ۱۳۲۹/۳/۲۴ بنا به پیشنهاد شماره 1963 /3809- 13 /3 /29 وزارت راه و موافقت وزارت دارائی و نظر بماده 12 تصویبنامه شماره 12605- 26 /8 /1328 با در نظر گرفتن تصویب‌نامه های اصلاحی شماره 13121- 7 /9 /28 و شماره 13523- 15 /9 /28 و شماره 14007- 29 /9 /328 مواد زیر را بعنوان آیین‌نامه بنگاه کل بنادر و کشتی رانی تصویب نمودند.


فصل اول – هیئت مدیره و هیئت نظارت بنگاه

1- هیئت مدیره

ماده 1- هیئت مدیره تشکیل میشود از مدیرکل بنگاه کل بنادر و کشتی رانی و دو نفر عضو هیئت مدیره مدیرکل سمت ریاست جلسات هیئت مدیره را عهده دار میباشد و در هر سال هیئت مدیره از بین خود یکنفر منشی انتخاب خواهد کرد ریاست جلسات هیئت مدیره در غیاب رئیس یا نایت رئیس خواهد بود.

ماده 2- جلسه منظم هیئت مدیره هر ماه لااقل دو مرتبه منعقد میگردد مگر در صورت احتیاج که دعوت مخصوصی از طرف مدیرکل بعمل میآید. جلسه تشکیل نخواهد شد مگر اینکه اکثریت نسبی هیئت حضور داشته باشد تصمیمات برای اکثریت حضار اتخاذ میشود و در صورت تساوی آراء رای طرفی قاطع است که رئیس جلسه بآن طرف رای داده است.

ماده 3- انعقاد جلسات هیئت مدیره و تصمیمات هرجلسه باید در دفتر مخصوص جلسات هیئت مدیره ثبت و بامضاء اقلا دو نفر از اعضاء هیئت برسد.

ماده 4- هیئت مدیره موظف است در مسائل مربوط به اداره امور بنگاه کل بنادر و کشتی رانی که اصل آن بشرح زیر است شور و مطالعه و اظهار رای نماید.
الف- تهیه بودجه سالیانه بنگاه
ب- مطالعه و شور در آیین‌نامه های بنگاه که با موافقت وزیر راه برای تصویب هیئت وزیران تقدیم میشود.
ج- تهیه تعرفه و عوارض و حقوق برای پیشنهاد بهیئت وزیران و مطالعه در مسائل اقتصادی و فنی مربوط به بنادر و کشتی رانی.
د- تصویب تراز نامه سالیانه بنگاه و ارسال آن به هیئت نظارت.
هـ- شور و اظهار نظر در مسائل مربوط بمعاملات مهّمه
و- مطالعه در مسائل مربوط بکشتی رانی بین المللی
ز- بحث و مداقه در مطالبی که از طرف مدیرکل یا یکی از اعضای هیئت مدیره مطرح شود.

ماده 5- وظایف مدیرکل بقرار زیر است.
الف- ریاست هیئت مدیره و مراقبت در انجام وظائفی که برطبق آیین‌نامه برای آن هیئت مقرر شده است.
ب- نصب و انفصال و انتقال و تعیین حقوق و اضافه حقوق و ترفیع کارکنان بنگاه باستثناء کارمندان طبقه یک که به پیشنهاد مدیر کل و تصویب وزیر راه انجام خواهد گرفت.
ج- مراقبت در اجرای تعرفه و وصول عوارض و حقوق مصوّبه
د- مراقبت در اجرای بودجه
هـ – مراقبت در اجرای آیین‌نامه هائی که برای امور مربوطه به بهره برداری بنادر و کشتی رانی و سایر امور بنگاه مقرر است.
و- ترتیب و تنظیم سازمان بنگاه کل بنادر و کشتی رانی طبق مقررات مصوبه و مواظبت در حسن جریان امور بنگاه.
ز- امضای اسناد مربوط بمعاملات و حوالجات و درخواستهای مالی و دستورهای اداری.
ح- مراقبت در حفظ حقوق بنگاه و تعیین وکیل برای اقامه دعوی یا دفاع در محاکم.
ط- تهیه لوایحی که باید در هیئت مدیره مطرح شود و پیشنهادهائیکه باید به تصویب هیئت وزیران برسد.
ی- مراقبت در اینکه احتیاجات بنادر و کشتی رانی بطور منظم تامین شود.

ماده 6- مدیرکل میتواند در صورت ضرورت قسمتی از اختیارات خود را بهریک از روسای ادارات مرکز و روسای بنادر برای انجام وظائف مربوطه واگذار نماید.

ماده 7- مدیرکل بنگاه جریان امور و مطالب لازمه را مستقیما به وزیر راه گزارش میدهد.


2- هیئت نظارت

ماده 8- هیئت نظارت از معاون وزارت راه که ریاست هیئت را دارا میباشد و یکنفر نماینده عالیرتبه از وزارت راه و یکنفر نماینده عالیرتبه از وزارت دارائی و یکنفر نماینده عالیرتبه از وزارت اقتصاد ملی در مرکز بنگاه تشکیل میبابد جلسات هیئت نظارت بدعوت کتبی رئیس آن هیئت یا بتقاضای کتبی مدیرکل بنگاه منعقد میگردد و در اولین جلسه باکثریت آراء از میان اعضا یک نائب رئیس و یک منشی انتخاب میشود.

ماده 9- جلسات هیئت نظارت با حضور لااقل سه نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت و رای اکثریت قاطع خواهد بود در صورت تساوی آراء رای طرفی که رئیس هیئت در آن است معتبر شناخته خواهد شد.

ماده 10- اعضاء هیئت نظارت از طرف وزارتخانه های مربوطه حتی الامکان زودتر از دو سال نباید تغییر داده شوند.

ماده 11- اصول وظائف هیئت نظارت بشرح زیر است:
الف- رسیدگی و تصدیق ترازنامه سالیانه بنگاه.
ب- مطالعه و اظهار نظر در اموری که موجب ازدیاد عایدات و اصلاح وضع مالی بنگاه باشد.

ماده 12- رسیدگی و تصدیق ترازنامه نباید بیش از یکماه از تاریخ تسلیم آن بهیئت نظارت بطول انجامد. چنانچه هیئت نظارت در ضمن رسیدگی به ترازنامه اعتراضاتی داشته باشد بهیئت مدیره مراجعه خواهد نمود و پس از دریافت جواب در صورتی که قانع نشود نظریات خود را با توضیحات هیئت مدیره مستقیما بوزیر راه گزارش خواهد داد.

ماده 13- هیئت نظارت هر موقع مقتضی بداند میتواند در عملیات و معاملات بنگاه کل بنادر و کشتیرانی و محاسبات آن بازرسی نموده و اطلاعات لازمه را از بنگاه بخواهد و نظریات خود را بهیئت مدیره اطلاع دهد.


فصل دوم – امور مالی

1- مقررات عمومی

ماده 14- رئیس حسابداری بنگاه در حدود آیین‌نامه مسئول حسن جریان امور مالی بنگاه بوده و روسای حسابداری بنادر تابعه نیز بنوبه خود زیر نظر رئیس حسابداری بنگاه مسئولیت امورمالی بندر را بعهده خواهند داشت.

ماده 15- کلیه حوالجات وجه و تعهدات مالی بنگاه بامضاء مشترک مدیرکل بنگاه و رئیس حسابداری بنگاه رسمیت داشته و معتبر شناخته خواهد شد و در غیبت آنها بامضای مامورین مسئولی که از طرف آنها معین میشود خواهد رسید.

ماده 16- در بنادر تابعه رئیس بندر و رئیس حسابداری حوالجات وجه و تعهدات مالی و همچنین اسناد دریافت و پرداخت وجه و دریافت و تحویل اجناس را مشترکا امضاء خواهند نمود و در غیبت آنان اسناد مزبور بامضای مامورین مسئولی که از طرف آنها معین میشود خواهد رسید.

2- درآمد و هزینه

ماده 17- هیچگونه وجهی بنام بنگاه نباید دریافت شود مگر در مقابل قبض رسمی بنگاه صادر و تسلیم دهنده وجه گردد.

ماده 18- پرداخت هرگونه هزینه که اعتبار آن در بودجه مصوب پیش بینی نشده یا از حدود اعتبار مربوطه تجاوز نماید ممنوع است.

ماده 19- رئیس هر بندر موظف است منتهی تا بیست و پنجم هر ماه میزان اعتبارات لازم برای هزینه های ماه بعد را با در نظر گرفتن وجوهی که تا آن تاریخ بمصرف نرسیده تعیین و بوسیله تلگراف بمرکز گزارش دهد مدیرکل بنگاه اعتبار مورد لزوم را در حدود بودجه مربوطه و با درنظر گرفتن وجوه در محل تعیین مینماید و قبل از شروع ماه حواله تلگرافی آن صادر خواهد شد.

ماده 20- پرداخت هر نوع وجهی باید در مقابل صدور سند رسمی بنگاه حاکی از نوع هزینه و مقدار اشیاء خریداری شده انجام و از گیرنده وجه رسید دریافت گردد.

3- بودجه

ماده 21- بودجه سالیانه بنگاه کل بنادر و کشتی رانی بطریق زیر تدوین میشود:
الف- عواید هر سال بماخذ درآمد سال پیش با در نظر گرفتن تغییراتیکه در نوع و میزان آن حاصل شده و یا ممکن است حاصل شود پیش بینی و تعیین میگردد.
ب- هزینه های هر سال برحسب احتیاجات آن سال پیش بینی و معین میشود.

ماده 22- تجاوز از حدود اعتبار کل بودجه و یا از اعتبارات هر یک از مواد بودجه مصوب ممنوع است مگر در موارد ضروری به تشخیص هیئت مدیره و با صدور اصلاح بودجه که به تصویب وزیر راه رسیده باشد.

ماده 23- رئیس هر بندر موظف است منتهی تا اول آبانماه هر سال بودجه تفصیلی سال آینده خود را تنظیم و بمرکز ارسال دارد.

ماده 24- بودجه سالیانه بنگاه با در نظر گرفتن بودجه های پیشنهادی بنادر تابعه از طرف هیئت مدیره تهیه و لااقل 2 ماه قبل از پایان سال برای تصویب وزیر را بارسال خواهد شد و وزیر راه بودجه مصوبه را تا 15 اسفند ماه به بنگاه برای اجرا ابلاغ خواهد نمود.

ماده 25- مدیرکل بنگاه بودجه سالیانه هر بندر را پس از تصویب بودجه کل جهت اجرا ابلاغ خواهد نمود.


4- تنظیم حساب ماهیانه و ترازنامه

ماده 26- رئیس حسابداری هر بندر مکلف است خلاصه حساب ماهیانه را در نمونه های معینه تنظیم و بضمیمه اسناد و مدارک مربوطه منتهی تا دهم ماه بعد بمرکز ارسال دارد.

ماده 27- رئیس اداره حسابداری بنگاه مکلف است برای هر ماه خلاصه حساب بنگاه را تنظیم و منتهی تا آخر ماه بعد بهیئت مدیره تسلیم نماید.

ماده 28- رئیس اداره حسابداری بنگاه مکلف است ترازنامه قطعی هر سال را منتهی تا آخر تیرماه سال بعد بهیئت مدیره تسلیم نماید و هیئت مدیره پس از تصویب تراز نامه مزبور را تا آخر مرداد ماه آن سال بهیئت نظارت ارسال خواهد داشت و بعد از رسیدگی و تصدیق ترازنامه بوسیله هیئت نظارت منتهی تا آخر شهریور ماه برای تصویب وزیر راه بمنظور مفاصا حساب ارسال خواهد شد.

ماده 29- چنانچه هیئت نظارت گزارش خود را تا آخر شهریور ماه هر سال برای وزیر راه ارسال ننماید هیئت مدیره میتواند ترازنامه را بدون تصدیق و گزارش هیئت نظارت بوزیر راه ارسال دارد.

ماده 30- هرگاه تا آخر اسفند هر سال اعتراضی از طرف وزیر راه نسبت به تراز نامه سال قبل نشود ترازنامه مزبور تصویب شده تلقی خواهد شد.


5- معاملات بنگاه

ماده 31- کلیه معاملات بنگاه کل بنادر و کشتی رانی از قبیل مقاطعه امور ساختمانی و خرید لوازم و فروش اشیاء زاید و اجاره و غیره باید بطریق مناقصه و مزایده انجام گیرد مگر در موارد زیر که بنگاه میتواند از رعایت اصول مناقصه و مزایده صرف نظر نماید.
الف- چنانچه انجام معامله فوریت داشته و میزان آن از یکصد و پنجاه هزار ریال بیشتر نباشد.
ب- در صورتی که شیئی یا فروشنده شیئی منحصر بفرد باشد.
ج- اشیاء و لوزام یدکی برای تعمیرات که تعیین کارخانه سازنده آن با نظر بنگاه خواهد بود.
د- در صورتی که طرف معامله موسسه دولتی باشد.
هـ – اشیائیکه جزء ضروریات یومیه محسوب میشود مانند آذوقه کارگران و خواربار و غیره.
و- هر یک معامله که مستقلا مبلغ آن از 20000 ریال بیشتر نباشد.

ماده 32- خرید اشیاء تا میزان 2000 ریال با استعلام شفاهی و از دو هزار ریال تا 20 هزار ریال با استعلام کتبی بها از چند نفر فروشنده بعمل خواهد آمد.

ماده 33- بنگاه برای انجام کارهای ساختمانی و تعمیراتی اصولا از راه مناقصه عمومی یا اختصاصی بتشخیص هیئت مدیره اقدام خواهد نمود و در مواردیکه بتشخیص هیئت نامبرده انجام امور ساختمانی و تعمیراتی بطور امانی بیشتر مقرون بصرفه باشد هیئت مدیره میتواند با تصویب وزیر راه بدون رعایت مقررات مناقصه کار را امانی یا با دستمزد مقطوع توسط مهندسین بنگاه یا اشخاص صلاحیتدار دیگر انجام دهد.


6- هزینه سفر و فوق العاده و سایر مزایا

ماده 34- پرداخت هزینه سفر و کلیه فوق العاده ها و مزایا از قبیل فوق العاده انتقال- روزانه- کسر صندوق- تضمین- کشیک شب و اوقات تعطیل- اضافه کار- اشتغال خارج از مرکز- بدی آب و هوا و سختی معیشت- کرایه خانه- اقامت پزشکان در نقاط مرزی و غیره تابع مقررات عمومی خواهد بود ولی کلیه مزایائیکه بموجب تصویب‌نامه های شماره 20706 مورخه 9 /6 /1325 و شماره 20322 مورخه 9 /6 /1325 و شماره 2486 مورخه 20 /3 /1327 هیئت وزیران و قسمت 6 از ماده 106 آیین‌نامه ورود و صدور کالا مصوب سال 1320 و سایر مقررات برای مامورین گمرک مقرر گردیده شامل کارکنان بنگاه کل بنادر و کشتی رانی نیز خواهد بود.

ماده 35- ماخذ احتساب هزینه سفر و کلیه فوق العاده ها و مزایا (از نظر تطبیق حقوق با پایه های رسمی) در مورد تمام کارکنان بنگاه ولو کسانی که مشمول قانون استخدام کشوری باشند عموما حقوق شغلی است که عهده دار آن بوده و از بنگاه دریافت میدارند.

ماده 36- در مواردیکه مدیرکل بنگاه لازم بداند مسافرت و یا وسایلی انجام شود که هزینه آن بیش از میزانیست که طبق مقررات تعلق میگیرد هزینه واقعی سفر پرداخته خواهد شد.

ماده 37- بمامورینی که انجام وظیفه آنها مستلزم رفت و آمد دائمی در شهر یا نقاط حوزه ماموریت میباشد برحسب مقتضیات شغل و ماموریت مبلغی بطور مقطوع بتشخیص مدیرکل بنگاه و به تناسب هزینه رفت و آمد بعنوان هزینه رفت و آمد مقطوع ماهیانه پرداخت خواهد شد.

تبصره – هزینه رفت و آمد ماموریتهای اتفاقی در شهر و حومه هزینه اداری تلقی و بمیزان واقعی پرداخت خواهد شد.

ماده 38- بکلیه کارکنان بنگاه که دارای اولاد هستند بدون رعایت ماخذ حقوق نسبت بهر اولاد ماهیانه 100 ریال از روز تولد تا بلوغ بسن 18 سال تمام پرداخت خواهد گردید.

ماده 39- برای تشویق کارمندان لایق و وظیفه شناس بنگاه کل بنادر و کشتیرانی همه ساله معادل صدی پنج از درآمد خالص خود را در حسابی منظور خواهد داشت. وجه مزبور بین اعضای هیئت مدیره و همچنین کارمندانیکه کار آنها مورد رضایت بنگاه بوده به تناسب حقوق تقسیم و پرداخت خواهد شد.

ماده 40- بکارکنان کشتی که از نظر مقتضیات کار باید در موقع نهار یا شام در کشتی بمانند یا در کشتی زندگی کنند غذا داده میشود.

ماده 41- مالیات حقوق کارکنان بنگاه که مستقیما در دستگاههای بنگاه کل بنادر و کشتیرانی انجام وظیفه مینمایند از اعتبارات عمومی بنگاه پرداخت خواهد شد.

ماده 42- بکارکنان وسائط نقلیه آبی و اسکله باستثنای درجه داران و همچنین بخدمتگذاران جزء از قبیل پیشخدمت- دربان- سرایدار- نامه رسان- باربند انبار- راننده و شاگرد راننده علاوه بر پاداش معینه در ماده 39 سالی یکماه حقوق بعنوان عیدی پرداخت خواهد شد.

ماده 43- بکارکنان وسائط نقلیه آبی و اسکله باستثنای درجه داران و همچنین بخدمتگذاران جزء که شغل آنها در ماده 42 ذکر شده سالی دو دست لباس تابستانی و یکدست لباس زمستانی- دو عدد کلاه- دو جفت کفش و هر دو سال یک عدد پالتو مجانا داده میشود.

ماده 44- باعضاء هیئت نظارت برای شرکت در هر جلسه حق جلسه پرداخت خواهد شد. میزان حق جلسه به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب وزیر راه تعیین میشود.

ماده 45- وجوهی که بابت جرایم تاخیر و سایر تخلفات اداری از حقوق کارکنان کسر میگردد بصندوق تعاون کارکنان ریخته میشود و بمصارفی که طبق آیین‌نامه جداگانه تعیین میگردد خواهد رسید.

ماده 46- بنگاه کل بنادر و کشتی رانی باید تدریجا در بنادر تابعه منازل مسکونی با وسایل سوخت و روشنائی و تهویه و تهیه یخ ساخته و مجانا باختیار کارکنان خود بگذارد.


فصل سوم – امور کارگزینی و استخدامی

ماده 47- کلیه کارکنانیکه از آبانماه /1328 ببعد در بنگاه کل بنادر و کشتی رانی اعم از مرکز و بنادر تابعه آن مشغول خدمت بوده اند و مقرری آنها ماهیانه تعیین شده است در صورتی که واجد شرایط زیر باشند کارمند رسمی بنگاه محسوب شده و مشمول مقررات و مزایای این آیین‌نامه هستند ولو اینکه مشمول قانون استخدام کشوری و قضائی و سایر قوانین استخدامی بوده باشند.
1) تابعیت ایران
2) حداقل سن 18 سال
3) عدم محکومیت به بزه و یا تبه کاری که مستلزم محرومیت از حقوق استخدامی باشد و معتاد نبودن باستعمال افیون.

ماده 48- کسانی که از اول آبانماه 1328 برای خدمت در بنگاه کل بنادر و کشتی رانی بعنوان کارمند رسمی پذیرفته شده و میشوند باید واجد شرایط زیر باشند:
1) تابعیت ایران
2) حداقل سن 18 سال
3) عدم مشمولیت یا دارا بودن گواهی انجام خدمت وظیفه یا ارائه برگ معافیت
4) عدم محکومیت به مجازات کیفری و همچنین به بزهی که مستلزم محرومیت از حق استخدام دولتی باشد.
5) دارا بودن حسن اخلاق و صحت مزاج و معروف نبودن به بدی پیشینه و معتاد نبودن باستعمال افیون و عدم ابتلاء بامراض مسریه و مرضی که مانع خدمت باشد.
6) دارا بودن معلومات و شرایطی که مشاغل محوله بانان ایجاب نماید.

ماده 49- دارندگان گواهی نامه از آموزشگاههای بنگاه برای کارمندی رسمی محتاج بدادن آزمایش نیستند.

تبصره – کسانیکه بعنوان شاگرد عملی در کارخانجات و کشتی ها و سایر قسمتهای بنگاه برای کسب تجزیه و عمل اشتغال پیدا میکنند از نظر کاری که آموخته اند بر داوطلبان رجحان خواهند داشت.

ماده 50- کارگران و سرکارگران بصورت قراردادی یا روزمزد استخدام شده و استخدام و انفصال آنها تابع احتیاجات و مقتضیات بنگاه میباشد.

ماده 51- ساعات کار روزانه کارمندان بنگاه از ساعات کار کارمندان وزارتخانه ها و ادارات دولتی تجاوز نخواهد نمود. ساعت خدمت کارگران تابع قانون کار خواهد بود. چنانچه بنگاه بخدمت کارمند یا کارگری بیش از مدت مقرر احتیاج داشته باشد و دستور اشتغال بدهد اضافه کاری به تناسب ساعات اضافه و رعایت میزان کارمند یا کارگر باو پرداخت خواهد نمود. پرداخت اضافه کار بعمل نخواهد آمد مگر اینکه قبل از انجام کار در مرکز مدیرکل و در خارج از مرکز رئیس اداره بندر یا واحد مربوطه در حدود اعتبار موجود دستور اضافه کار را داده باشد.

ماده 52- کارمندان سالی یکماه حق استفاده از مرخصی با حقوق دارند و در صورتی که کارمند از مرخصی استحقاقی در سال مربوطه استفاده نکند میتواند در سالهای بعد از آن استفاده نماید ولی هیچگاه بیش از سه ماه مرخصی در یکسال داده نخواهد شد.

ماده 53- کارمندان بنگاه در صورت بیماری طبق گواهی پزشک معتمد بنگاه تا چهار ماه حق استفاده از ایام معذوریت خواهند داشت.

ماده 54- برای تامین بهداشت کارکنان بنگاه و خانواده بلافصل آنها هیئت مدیره مکلف است کلیه کارکنان بنگاه را در مقابل امراض و سوانح ناشی از کار و غیر ناشی از کار و پرداخت غرامات مربوطه نزد شرکت سهامی بیمه ایران بیمه نموده و دو ثلث حق بیمه را در بودجه بنگاه منظور و یک ثلث دیگر را از حقوق و دستمزد کارکنان کسر و پرداخت نماید.

ماده 55- میزان حقوق کلیه کارکنان بنگاه به ترتیب زیر تعیین خواهد شد:
الف- هیئت مدیره کلیه مشاغل بنگاه را برحسب انواع وظائف و معلومات و تخصص لازم برای آن شغل طبقه بندی خواهد نمود.
ب- برای هر طبقه از مشاغلی که طبق بند الف این ماده تعیین میشود میزان حقوقی که شامل یک حداقل و یک حد وسط و یک حداکثر خواهد بود تعیین خواهد گردید. میزان حقوق متناسب با نوع و اهمیت وظائف و هزینه زندگی و سایر عوامل مربوطه خواهد بود و این کارها پس از تصویب وزیر راه انجام خواهد شد. و در هر حال حداکثر حقوق کارمندان از میزانی که در سایر بنگاههای دولتی مقرر است تجاوز نخواهد نمود.
ج- تجدید نظر در میزان حقوق یا طرز طبقه بندی در صورتی که اوضاع عمومی ایجاب نماید ممکن است بوسیله پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب وزیر راه انجام گیرد.
د- کارمندان جدیدی که برای اشغال طبقه از مشاغل استخدام میشوند در هر درجه از طبقات که متناسب با معلومات و تخصص آنها باشد بکار منصوب شده و حقوق آن مقام را دریافت خواهند داشت اضافه حقوق زودتر از هر یکسال داده نخواهد شد. ترفیع بدرجه بالاتر یک طبقه ممکن است بکارمندانی که در نتیجه فعالیت صداقت و حسن خدمت استحقاق پیدا کنند اعطا گردد ولی بهیچ کارمندی حقوقی بیش از حداکثر حقوق طبقه ای که احراز نموده داده نخواهد شد.
هـ- وقتی که کارمندان از یک طبقه به طبقه دیگر منتقل میشوند حقوق آنها بحقوق طبقه جدید تغییر داده خواهد شد ولی در موقع ترفیع از طبقه بطقه دیگر ما به التفاوت حقوق بکارمند داده نخواهد شد مگر اینکه دوره آزمایش را که مدت آن از سه ماه کمتر نخواهد بود بپایان برساند.

ماده 56- کارمندان مشمول قانون استخدام کشوری که در خدمت بنگاه بوده و یا در آتیه داخل شوند در هر درجه از طبقات که متناسب یا معلومات و تخصص آنها باشد بکار منصوب شده و حقوق آن مقام را دریافت خواهند داشت.

ماده 57- روسای ادارات مرکزی و بنادر تابعه بنگاه هر سال صورت کارکنانی را که استحقاق باضافه حقوق یا ترفیع پایه یا ارتقاء بدرجه یا طبقه بالاتری دارند به بنگاه میفرستند. در آبانماه هر سال کمسیونی که از طرف مدیرکل بنگاه از بین روسای ادارات بنگاه تعیین میشود به پیشنهادات ترفیع و همچنین اضافه حقوق کارمندان بررسیهای لازم کرده و این استحقاق را تصدیق مینماید پیشنهادات کمیسیون در صورت تصویب در بودجه سال بعد منظور خواهد گردید.

ماده 58- شرط ترفیع از طبقه بطبقه دیگر آن است که کارمند در بالاترین درجه طبقه مادون قرار گرفته و معلومات لازم برای شغلی که در طبقه بالاتر جهت او منظور میشود دارا بوده و از عهده امتحان مربوطه برآید.

ماده 59- اضافه حقوق و ترفیعی که بکارمندان با پایه داده میشود فقط با رعایت مقررات قانون استخدام کشوری و مواد اصلاحیه آن (بدون رعایت آیین‌نامه ها و مقررات استخدامی) برحسب پیشنهاد بنگاه بموجب حکم وزارت راه و گواهی اداره بازنشستگی صورت خواهد گرفت.

ماده 60- رسیدگی به پیشنهاد ترفیعات کارمندان مشمول قانون استخدام کشوری در کمیسیون مذکور در ماده 57 بعمل خواهد آمد.

ماده 61- بکارمندانی که از طرز خدمت و رفتار آنها رضایت حاصل است هر ساله اضافه حقوقی معادل یک سوم تفاوت حداقل و حداکثر در هر درجه داده خواهد شد ممکن است با ابزار لیاقت و شایستگی فوق العاده کارمند این اضافه تا یکدوم ترقی داده شود.

ماده 62- ترفیع بدرجه یا طبقه بالاتر مستلزم دریافت حداکثر حقوق درجه یا طبقه مادون و وجود محل در تشکیلات اداری بنگاه و شایستگی کارمند میباشد.

ماده 62- کارمندان مشمول قانون استخدام کشوری که در خدمت بنگاه کل بنادر و کشتی رانی بوده یا در آتیه داخل شوند جزء کارمندان رسمی بنگاه محسوب میشوند و تابع آیین‌نامه و مقررات بنگاه مزبور بوده و کسور بازنشستگی مقرره در قانون استخدام کشوری را بصندوق بازنشستگی خواهند پرداخت.

ماده 64- خدمتگزاران جزء بنگاه تابع مقررات عمومی خدمتگزاران جزء خواهند بود لکن حقوق آنها بماخذ معینه در طبقه بندی مشاغل مذکوره در ماده 55 پرداخته خواهد شد.

ماده 65- خدمتگزاران جزء بنگاه کل بنادر و کشتی رانی مشمول مواد 28 و 29 قانون استخدام کشوری هستند و حقوق انتظار خدمت آنان با حقوق پایه کارمندان رسمی مشمول قانون استخدام کشوری تطبیق خواهد گردید.

ماده 66- عموم کارمندان بنگاه که مشمول قانون استخدام کشوری هستند حق دارند مطابق قانون مزبور و قانون اصلاح مقررات بازنشستگی مصوب 18 فروردین ماه و تبصره 29 قانون بودجه سال 1328 بازنشستگی خود را بخواهند وزارت راه نیز میتواند در صورتی که سن کارمند از حد معینه در قانون مصوب 18 فروردین ماه تجاوز نماید او را بازنشسته نماید.

ماده 67- برقراری حقوق بازنشستگی درباره کارمندان بنگاه و ورثه آنان با رعایت مواد 44- 45- 46- 47- 48- 50- 51- 52- 53- 54- 55- 56- 58- 59- 60- 61 قانون استخدام کشوری باید بعمل آید.

تبصره – قسمت سوم ماده 47 شامل کارکنان روزمزد بنگاه اتباع داخله نیز میباشد.

ماده 68- از مقرری کارمندان بنگاه کل بنادر و کشتی رانی اعم از کسانی که از بدو تاسیس داخل خدمت بوده و یا بعدا وارد شده و بشوند و جوه زیر کسر و بصندوق بازنشستگی و وظائف وراث کارمندان تحویل میشود.
1) صدی پنج از مقرری ماهیانه
2) مقرری یکماهه کارمندان در موقع ورود بخدمت
3) مبلغ اضافه مقرری هائیکه بعدها بکارمندان داده میشود در ماه اول اخذ آن اضافه
4) وجوهی که ممکن است در موقع مرخصی از مقرری کارمندان کسر شود.
کارمندان مشمول قانون استخدام کشوری تابع مقررات قانون مزبور خواهند بود.

تبصره – ممکن است حقوق ماه اول کارمندانیکه وارد خدمت میشوند حداکثر در چهار قسط ماهیانه وصول شود.

ماده 69- کسانی که قبل از تصویب این آیین‌نامه وارد بنگاه کل بنادر و کشتی رانی شده و در این تاریخ بصندوق بازنشستگی بدهی دارند میتوانند بدهی خود را دفعتة یا باقساط بصندوق مزبور بپردازند ولی قسط ماهیانه بدهی مزبور کمتر از دو برابر کسور بازنشستگی ماهیانه آنان نخواهد بود.

ماده 70- کارکنان بنگاه که مشمول قانون استخدام کشوری میباشند و قبل از رسیدن بحد بازنشستگی بسایر ادارات دولتی منتقل میشوند هرگاه مطابق مقررات عمومی نتوانند از قوانین استخدامی استفاده نمایند کسور پرداختی بانها رد خواهد شد.

تبصره – کارمندانی که بدون تقصیر اداری تا تاریخ تصویب این آیین‌نامه از خدمت معاف شده اند کلیه کسور پرداختی بانها مسترد خواهد شد.

ماده 71- هر یک از کارکنان بنگاه که خدمت شایان و قابل تقدیری انجام دهد برحسب اهمیت به وسائل زیر تشویق میشود.
1) تقدیر کتبی بر حسب موارد از طرف رئیس اداره یا بندر مربوطه یا مدیرکل بنگاه یا وزیر راه با درج در ورقه خدمت.
2) پرداخت انعام

ماده 72-
هر یک از کارکنان بنگاه که مرتکب خلاف یا تقصیر اداری شود مطابق آیین‌نامه رسیدگی بتقصیرات اداری مصوب هیئت وزیران درباره او رفتار خواهد شد.