اساسنامه و آیین‌نامه بنگاه کل امور دام

تاریخ انتشار: ۱۳۲۹/۰۳/۱۱

3629/217 – ۱۳۲۹/۳/۱۱

[تصویب‌نامه راجع به تغییر نام بنگاه دامپروری به بنگاه کل امور دام]


هیئت وزیران در جلسه دهم خرداد 1329 بنا به پیشنهاد شماره 4050 /602 وزارت کشاورزی و موافقت نامه شماره 3319 مورخ 7 /3 /1329 وزارت دارائی و در تکمیل تصویبنامه شماره 17449 بتاریخ 3 /12 /1328 دائر به تشکیل بنگاهی بنام بنگاه کل امور دام به استناد ماده 4 قانون متمم بودجه سال 1321 مواد زیر را بعنوان اساسنامه و آیین‌نامه بنگاه نامبرده تصویب نمودند.


منظور از تاسیس بنگاه

ماده 1- [اصلاحی ۱۳۳۵/۶/۱۴]
برای بهبود و پیشرفت امور دامپروری و اصلاح نژاد دام و بهره برداری بیشتر و بهتری از دام و فرآورده های حاصله بنگاه کل امور دام تحت نظر وزارت کشاورزی تاسیس میشود.


سرمایه و اعتبارات و درآمدهای مربوطه

ماده 2-

الف . سرمایه بنگاه عبارت است از:
1- کلیه اراضی و قنوات و ساختمانها و کارگاهها و اثاثیه و اموال و دامهای متعلق به قسمت دامپروری که عملا تحت اختیار قسمت دامپروری امور دام میباشد و همچنین کلیه اموال منقول و غیر منقول و دامها بنگاهها و ایستگاههای دامپروری که طبق تصویبنامه شماره 17449 بتاریخ 3 /12 /1328 ضمیمه بنگاه دامپروری گردیده.
2- مبلغ دو ملیون ریال بعنوان سرمایه که در بوجه سال 1329 وزارت کشاورزی منظور و پس از تصویب به بنگاه پرداخت خواهد شد.
تبصره 1- بنگاه کل امور دام مبلغ دو میلیون ریال بالا را از سال ششم تاسیس بنگاه ببعد از محل درآمدهای خود بتدریج منشی در ظرف پنج سال بخزانه‌داریکل مسترد و بدرآمد عمومی کشور منظور خواهد نمود.

تبصره 2- هیئت مدیره سرمایه غیر نقدی بنگاه موضوع بند الف را بوسیله کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت دارائی و وزارت کشاورزی و ارزیاب رسمی ارزیابی نموده و در دفاتر خود به حساب سرمایه ثبت می نماید.

ب – اعتبارات و درآمدهای زیر به بنگاه داده میشود:

1- معادل اعتبارات کارگزینی و هزینه اداری و فنی و غیره راجع به دامپروری حیدرآباد و همچنین اعتبارات مزبور مربوط به امور دامپروری مرکز و شهرستانها که تا بحال در بودجه وزارت کشاورزی منظور بوده از سال 1329 ببعد یک قلم بعنوان کمک بنگاه جهت مصارف کارگزینی و اداری و فنی در بودجه وزارت نامبرده منظور و پس از تصویب ماه بماه یک قلم در وجه بنگاه تادیه گردد.

تبصره – مادام که مجوز پرداخت اعتبار مذکور در بالا یک قلم بعنوان کمک به تصویب رسید کماکان بموجب اسناد مثبته مصارف مزبور از اعتبار مربوطه منظور در بودجه وزارت کشاورزی بوسیله اداره حسابداری آن وزارت و با رعایت مقررات مالی تادیه و پس از تصویب مجوز مذکور بپا خواهد شد.

2- درآمدهای حاصل از تاسیسات دامپروری تعلق به بنگاه داشته و بمصرف تاسیسات مزبور خواهد رسید.
وزارت کشاورزی مجوز تخصیص درآمد مزبور را جهت مصارف تاسیساتی بنگاه از مجلس شورای ملی با موافقت وزارت دارائی تحصیل خواهد نمود.
3- سود ویژه سهامی که بنگاه کل امور دام در شرکتها اداره میشود مشمول ترتیبات مذکور در بالا خواهد بود.


هیئت مدیره

ماده 3- [اصلاحی ۱۳۳۵/۶/۱۴]
بنگاه کل امور دام بوسیله هیئت مدیره مرکب از سه نفر اداره خواهد شد که دو نفر از آنها از طریق وزارت کشاورزی از بین مهندسین کشاورزی و دکترهای دامپزشک برای ریاست هیئت مدیره و عضویت و یکنفر عضو دیگر از طرف وزارت دارائی انتخاب میشود.
رئیس هیئت مدیره بسمت مدیرعامل انجام وظائف مربوطه را عهده دار خواهد بود. 


ماده 3 – بنگاه کل امور دام بوسیله یک هیئت مدیره سه نفری و یک مدیر عامل اداره میشود. رئیس هیئت مدیره و یک نفر از اعضای آن از بین مهندسین کشاورزی و دکتران دامپزشک از طرف وزارت کشاورزی و عضو دیگر از طرف وزارت دارائی تعیین میگردد.

تبصره- [الحاقی ۱۳۳۵/۶/۱۴]
انتخاب مدیرعامل طبق تصویبنامه شماره 6152 مورخ ۱۳۳۵/۴/۹ بعمل خواهد آمد.

تبصره 1- مدت خدمت اعضاء هیئت مدیره سه سال است و اشخاصی که برای هیئت مدیره انتخاب شده اند در دوره بعد هم میتوانند مجدد انتخاب شوند.


ماده 4- وظائف و حدود اختیارات هیئت مدیره و بازرس ها جز در مواردی که در این آیین‌نامه تصریح شده مطابق قوانین و مقررات عمومی بازرگانی مربوط به شرکتهای سهامی است.


ماده 5- اعضاء هیئت مدیره بنگاه مشترکا مسئول کلیه امور بنگاه بوده و تصمیمات هیئت مدیره به اکثریت اراء لازم الاجرا میباشد.


ماده 6- هر یک از اعضاء هیئت مدیره بمسئولیت خود میتواند حق امضاء به کارمندان دیگر بنگاه بدهد ولی کلیه اسناد و تعهدات مالی در حدود بودجه مصوب و اعتبار مربوطه به امضای مدیرعامل و یکی از اعضاء هیئت مدیره معتبر خواهد بود.


ماده 7- کلیه تصمیمات هیئت مدیره ضمن صورت مجلس های مرتب تنظیم و عین مفاد آن منظما در دفتر مخصوص که برای این کار نگاه داری میشود ثبت خواهد گردید.


وظائف و اختیارات هیئت مدیره

ماده 8- وظایف هیئت مدیره عبارت است از :
الف – وظائفی که در تصویبنامه شماره 17449 بتاریخ 3 /12 /1328 هیئت وزیران برای بنگاه کل امور دام تعیین گردیده است.

ب – تهیه و تنظیم برنامه عملیات سال جاری بمحض تاسیس بنگاه و پیشنهاد به وزارت کشاورزی و همچنین تهیه و تنظیم برنامه عملیات سال بعد تا اخر دی ماه هر سال و اجرای آن پس از تصویب وزارت نامبرده.

ج – تهیه بودجه سال جاری از تاسیس و بودجه سال های بعد قبل از اخر بهمن ماه در سال و پیشنهاد آن بوزارت کشاروزی.

تبصره – وزارت کشاورزی موظف است بودجه پیشنهادی را قبل از حلول سال بعد مورد رسیدگی و تصویب قرارداده برای اجرا ابلاغ نماید.

د – تهیه ترازنامه عملیات سالیانه بنگاه با تصدیق بازرسهای فنی و مالی منتها تا اخر خرداد ماه سال بعد.
در ترازنامه ارزش دارائی بنگاه برابر ارزشی که در موقع تشکیل بنگاه تعیین گردیده پس از وضع استهلاک (نسبت بغیر منقول صدی پنج و ماشین آلات صدی ده و اثاثیه صدی پانزده و بهای سایر موجودیها و محصولات به بهای روز) تعیین و مستهلک میشود.

هـ – کوشش در اجرای منظوری که از تاسیس بنگاه کل امور دام در نظر بوده و اهتمام در توسعه و بهبود وضعیت دامپروری در کشور و ازدیاد و ترویج نسل های اصیل و پرنتیجه و مرغوب

و – مراقبت کامل در حسن اداره امور بنگاه و شعب تابعه

د – طبق نشریات و کتب ساده دامپروری و دام داری برای راهنمائی دام داران بطرز نوین نگاهداری و پرورش و جلوگیری از اتلاف در نتیجه عوامل مختلف دامها تا حدی که با وسائل عادی انجام آن میسر است.


اختیارات هیئت مدیره

ماده 9- هیئت مدیره میتواند با انعقاد هرگونه پیمان و تعهد مربوط بامور بنگاه به طریقی که در این آیین‌نامه تصریح شده و با رعایت مقررات مزایده و مناقصه مبادرت نماید.


ماده 10- کلیه گزارشها و پیشنهاد هائی که از طرف بنگاه بوزارت کشاورزی داده میشود پس از تصویب هیئت مدیره بامضای رئیس هیئت صادر خواهد شد و مکاتبات معمولی بامضای رئیس هیئت مدیره و در غیاب او بامضای یک نفر دیگر از اعضای هیئت که حق امضاء دارا خواهد بود انجام خواهد گرفت.


ماده 11- مدیرعامل موظف به اجرای کامل تصمیمات و دستورهای هیئت مدیره میباشد و برای انجام این منظور اختیار لازم از طرف هیئت مدیره به او داده میشود.


ماده 12- هیئت مدیره ملکف است صورت حساب ماهیانه را با مدارک و اسناد هزینه آن که به امضاء مدیر عامل و رئیس حسابداری و بازرس مالی رسیده باشد منتهی تا (45) روز بعد از هر ماه از طریق وزارت کشاورزی به اداره رسیدگی به حسابهای بازرگانی دولت ارسال دارد.


ماده 13- عزل و نصب و تغییر و تبدیل کارمندان در حدود سازمان و بودجه (جز در مواردی که در این آیین‌نامه است استثناء شده) با هیئت مدیره است.


امور استخدامی

ماده 14- کارمندان بنگاه کل امور دام به دو طبقه تقسیم میشوند:
الف- کارمندان رسمی و خدمتگزاران جزء
ب- کارگران و سرکارگران


ماده 15- کارمندان رسمی و خدمتگزاران جزء بنگاه از لحاظ امور استخدامی تابع قوانین و مقررات جاریه کشور میباشد.


ماده 16- کسری کارمندان رسمی بنگاه از کارمندان زائد وزارت کشاروزی و یا سایر وزارتخانه ها تامین میشود.


ماده 17- استخدام و میزان حقوق و سایر امور کارگران و سرکارگران تابع قانون کار است.


ماده 18- ساعات خدمت کارمندان و خدمتگزاران تابع تصمیم دولت است و ساعت خدمت کارگران و سرکارگران حداقل هشت ساعت در روز میباشد. چنانچه بنگاه بر حسب لزوم و ضرورت احتیاج بخدمت اضافی کارکنان بنگاه پیدا نمود با صدور حکم قبلی بکار مشغول میشوند و فوق العاده که برای خدمات اضافی داده میشود. در مورد کارمندان رسمی طبق مقررات عمومی و نسبت بکارگران و سرکارگران میزانی که در قانون کار مشخص شده است میباشد.


ماده 19- کارمندان منتقله به بنگاه از لحاظ میزان حقوق و ترفیعات تابع وزارتخانه خواهند بود که از آنجا منتقل شده اند و پس از رفع احتیاج نیز باختیار همان وزارتخانه گذاشته میشوند و چنانچه در مدت خدمت در بنگاه مزایائی بانان داده شود تاثیری در مراتب و حقوق ثابت آنان نخواهد داشت.


ماده 20- کلیه فوق العاده ها و هزینه سفر کارمندان رسمی بنگاه تابع مقررات عمومی کارمندان دولت خواهد بود.


ماده 21- مداخله کارکنان بنگاه در معاملات مربوط به بنگاه ممنوع و موجب محرومیت از خدمت بنگاه و به نسبت مداخله تعقیب قانونی مشوند.


ماده 22- حقوق هیئت مدیره و بازرسهای مالی و فنی بنگاه تابع تصویبنامه شماره 13398 بتاریخ 11 /7 /1327 و مقررات عمومی مربوط به بنگاههای دولتی خواهد بود.


امور مالی

ماده 23- رئیس حسابداری بنگاه کل امور دام از طرف وزارت دارائی تعیین میگردد و عزل و نصب روسای حسابداری شعبات تابعه بنا بپیشنهاد رئیس حسابداری بنگاه و تصویب هیئت مدیره خواهد بود.


ماده 24- چنانچه بنگاه احتیاج به حسابدار بازرگانی داشته باشد در درجه اول از وزارت دارائی و وزارت کشاورزی استفاده خواهد نمود.

ماده 25- حساب بنگاه کل امور دام طبق اصول بازرگانی و بطریقی که از طرف وزارت دارائی تعیین شده تنظیم و نگاهداری خواهد شد.


ماده 26- یک نسخه از ترازنامه که بطریق مذکور در بند (ج) از ماده (8) تهیه میشود به وزارت کشاورزی و یک نسخه بوزارت دارائی ارسال میگردد.


ماده 27- بنگاه کل امور دام حساب مخصوصی با اطلاع خزانه‌داری کل در بانک ملی و یا بانک کشاورزی و پیشه و هنر ایران باز خواهد نمود و کلیه اعتبارات و درآمدها را بحساب مزبور ریخته و هزینه های مجاز را از آن حساب پرداخت مینماید.


ماده 28- هیچگونه پرداختی از طرف بنگاه و شعبات تابعه آن بعمل نخواهد آمد مگر در حدود اعتبار منظور در بودجه مصوب.


ماده 29- سال محاسباتی از اول فروردین تا آخر اسفند هر سال خواهد بود.


ماده 30- بنگاه کل امور دام میتواند در انقضاء هر سال (15٪) سود ویژه بنگاه را بعنوان پاداش بین اعضاء هیئت مدیره و کارکنان بنگاه و کارگران و سرکارگرانی که ابراز صداقت و لیاقت نموده اند با تصویب وزارت کشاورزی تقسیم نماید.


ماده 31- معاملات بنگاه اصولا با رعایت مقررات مناقصه و مزایده بعمل خواهد آمد ضمنا به بنگاه اختیار داده میشود در موارد فوری و ضروری تا پنجاه هزار ریال بدون رعایت اصول مناقصه خریداری و اجناس فاسد شدنی را نیز ببهای عادله و بدون انجام تشریفات مزایده بفروش رساند.


ماده 32- هر قسمت از مفاد تصویبنامه شماره 17449 بتاریخ 3 /12 /1328 که با این تصویبنامه مغاریرت دارد ملغی میشود.