قانون بازگشت املاک و مستغلات اعلیحضرت شاهنشاه فقید به ملکیت اعلیحضرت همایون محمدرضا شاه پهلوی

تاریخ تصویب: ۱۳۲۸/۰۴/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۲۸/۰۵/۱۵

ماده واحده – املاک و مستغلات اعلیحضرت شاهنشاه فقید که مطابق فرمان همایونی مورخ ۲۰ شهریورماه ۱۳۲۰ [انتقالنامه املاک واگذاری به دولت بوسیله اعلیحضرت همایون محمدرضا شاهنشاه پهلوی] به دولت واگذار شده است تا‌ بمصارف خیریه برسد (‌باستثنای اراضی که در آنها کارخانه تأسیس شده و ابنیه و ساختمانهای توابع آنها و همچنین املاک و مستغلاتی که بموجب‌ حکم دادگاههای مربوطه به استناد قانون املاک واگذاری مصوب خرداد ۱۳۲۱ ملک اشخاص شناخته شده و یا من بعد میشود) از این تاریخ به ملکیت‌ اعلیحضرت همایون محمدرضا شاه پهلوی برمیگردد که بنا به تصمیمی که اتخاذ فرموده‌اند بنام موقوفه خاندان پهلوی نامیده شود و عواید آن بمصرف امور خیریه برسد.
‌اداره بهره‌برداری املاک و مستغلات مزبور بعهده سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی خواهد بود و سازمان آنها را به هر نحو که صلاح بداند‌ بهره‌برداری نموده و عواید حاصله را بنحوی که اعلیحضرت همایون شاهنشاهی در وقف‌نامه قید خواهند فرمود بمصرف میرساند.
‌این واگذاری در مورد املاک و مستغلاتی که تا این تاریخ ملک قطعی دولت شناخته شده فوراً، و در مورد بقیه بلافاصله پس از صدور حکم قطعی‌ دادگاههای مربوطه بر له دولت نسبت به هر یک از آنها انجام خواهد گرفت.
‌برای استفاده مجانی از ابنیه که مورد استفاده قطعی ادارات دولتی است ترتیب خاصی بین سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی و ادارات دولتی‌ داده خواهد شد.


این قانون که مشتمل بر یک ماده است در جلسه دوشنبه بیستم تیرماه یکهزار و سیصد و بیست و هشت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت